| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Lakóépület

Mértéktartó mozdulat – Grand’Or a Nagy Diófában

1/22

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
?>
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
1/22

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Mértéktartó mozdulat – Grand’Or a Nagy Diófában
Épületek/Lakóépület

Mértéktartó mozdulat – Grand’Or a Nagy Diófában

2022.04.27. 18:01
MÉD

Projektinfó

Grand’Or

URL:
LAB5

Tervezés éve:
2016-2017

Építés éve:
2022

Bruttó szintterület:
8300 m2

Stáblista

Vezető tervezők: LAB5 architects | Erdélyi Linda, Dobos András, Korényi Balázs, Gáspár Virág Anna

Projekt építész: Németh Diána

Tervezők: Egyed János, Kendi Bogáta, Páncsics Dávid, Szelezsán Bálint

Statika: Puskás Balázs

Épületgépészet: Temesvári László

Épületszerkezetek: Dudinszky Tervezőiroda

Elektromos: Kelemen Ferenc

Tűzvédelem: Decsi György

Tájépítészet: Karádi Gábor

Felvonó: Gróf Ferenc

Közlekedés: Rhorer Ádám

MÉD:

Budapest legsűrűbben lakott területére, Belső-Erzsébetvárosba tervezett nagyméretű lakóépületet a LAB5 Építésziroda. A heterogén környezet karizmatikus megjelenésű homlokzatot indukált; Korényi Balázs, Dobos András, Erdélyi Linda, Gáspár Virág Anna és munkatársaik pedig a környék történelmére reflektáló, mégis friss megoldást választottak.

Szinte teljes háztömböt átívelő foghíjtelekre kellett a főváros építészetét régóta alakító Cordia ingatlanfejlesztő számára egy nagyjából százlakásos tömböt elhelyeznie a LAB5 tervezőinek. A Nagy Diófa utcai telek nagyon szerencsés helyzete elsősorban abból ered, hogy a hozzá dél-délkelet felől illeszkedő épület hátsó traktusához zöld kert kapcsolódik, amelynek beépítése a távoli jövőben sem várható – a lakótömb dél felé való hangolása tehát nem csak szellőssé, de a környék épületei között szokatlanul világossá tehette a telken megnyitott belső udvarokat.

"Olyan kortárs homlokzatot terveztünk, amely illeszkedik az eklektikus házak hálós homlokzati megjelenéséhez, de a buli-negyedhez híven játékos és a környezetében értelmezhető marad" – emelték ki a tervezők. Homlokzati megoldásuk pedig két fő elem kontrasztjára, a sötét téglaburkolatból kiugró, sárgaréz-színű nyílászáró-keretezések látványára épül, amelyeknek szigorú rendje csupán látszólagos: ha a szemlélő hosszasan vizsgálódik, a merev struktúra apró eltolásait fedezheti fel, ami észrevétlenül mozgatja meg az épületet. Rézszín-keretei elé víztiszta üvegkorlátok kerültek, amelyek igen szerencsés módon elősegítik a szűk utcában külön felértékelődő tükröződéseket. A homlokzatnak komolyságot és eleganciát adó sötét téglaburkolat jótékonyan emeli ki e keretezést, amellyel igazodni igyekeztek a környező házak vakolatának színárnyalataihoz is.

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
6/22
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

A tervezők lemondtak arról, hogy koronázópárkánnyal zárják a homlokzatot és ezzel evidens kapcsolatot létesítsenek a szomszédos épületekkel; helyette a homlokzat vertikális nyíltságát választották, amely kihangsúlyozza a sűrű keretezést és a négyzetes rasztert. Bár a szigorú osztás erről elvonja a figyelmet, a nyílászárók arányai – talán ezt is kompenzálandó – követik a szomszédos házak megoldásait. A lobbit rejtő két szint magas, aszimmetrikus, szinte bélletet idéző mélységű bejárati hangsúlyelem segíti a szűk utcában kényszerűen kialakuló nézőpont erős perspektivikus torzítását; míg a beltérben helyet kapott, nagyméretű díszítmény szépen sejlik át a bejárati üvegajtón és képez vizuális egységet a homlokzat további részleteivel. Átgondolt tervezésre vall, hogy a tégla nem csak tartós és jól tisztán tartható, de a környék történeti vonatkozásaira is reflektál csakúgy, mint a mély ablaktokokat meg-megosztó keskeny díszítőelemek, amelyek egyszerre idézik meg a sűrű városszövet távlati képét, hozzák a héber írás konnotációját, ugyanakkor határozott kortárs gesztusként a teljes homlokzati raszter képeiként is értelmezhetők – nagyvonalú és a tágabb környezetre érzékeny látványelemeik ezzel együtt kissé el is homályosítják a szomszédos eklektikus házak impresszióját.

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
8/22
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

A telken belül már csak vakolt falazatú épület két nagy tömbből és az azokat nyaktagként összekötő keskenyebb, északi épületrészből áll, amiben szintén lakások találhatók. A Kazinczy utcához legközelebbi, belső udvari, telek végére eső homlokzat szerkesztésmódjában, fegyelmében a vele szemközti, Puhl Antal-féle lakóházhoz igazodik, míg a Nagy Diófa utca felőli belső udvar szabadabb szerkesztésű. Az ide került lakások erkélykorlátai és ablakkeretei követik a külső homlokzat színvilágát, míg az erkélyek üvegelemeire került mintázat a külső homlokzaton megjelenő díszítőelemek adaptációja.

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
11/22
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Az U alakú együttes folyosórendszere kellő szélességű, amelyet szerencsés módon tagolnak fordulói, miközben az ide került dekoráció fel is oldja a középfolyosók szokásos sivárságát. Ehhez kapcsolódóan tervezői egységes, követendő tipológiai és motívumrendszert dolgoztak ki annak érdekében, hogy hosszútávon fenntartható legyen a ház hangulata, külső megjelenésének egysége. A főleg bérbeadásra tervezett lakások átlagos mérete némileg elmarad a megszokottól, elrendezésükben tervezői mégis igyekeztek a hosszútávú lakhatáshoz szükséges terek megteremtésére. A házközponti rendszerű gépészet tereit a háromszintes, szinteltolással épült mélygarázs központi magjában sikerült elhelyezniük, ennek hozadéka talán az is, hogy a mélygarázs a környéken megszokottnál tágasabb terekkel bír. Az épület külön érdeme, hogy a klimatizálás mennyezeti hűtő-fűtő rendszerrel történik.

Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila
16/22
Grand’Or társasház – építészet: LAB5 – fotó: Gulyás Attila

Budapest belvárosának újabb nagyméretű lakóépület-beruházásánál tehát mindannyiunk örömére szerencsésen találkozott a befektetői profitorientáció a persze precízen kimért, mégis a manapság gyakran látható harsányság helyett maradandó, a környezetére érdemben reagáló, mértéktartó homlokzattal hívogató tervezői gondolattal, amelynek tervezői és beruházói attitűdje egyaránt elismerésre méltó.

Móré Levente

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.