Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épülettervek/Hallgatói terv

Megálló – Szakonyi Luca hallgatói terve

1/23

Borítókép. Megálló – Szakonyi Luca terve.

1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Térkép. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Térkép. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Helyszín kijelölés. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Helyszínrajz. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Alaprajz. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Tetőfelülnézet. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Anyagok. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Buszpályaudvar ma. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Buszpályaudvar ma. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Dél-Komárom hangulat. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Jan Gehl – tevékenységek. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Falnézet, piac. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Kávézó, makett belső. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Borítókép. Megálló – Szakonyi Luca terve.
1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.
1/23

Borítókép. Megálló – Szakonyi Luca terve.

1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Térkép. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Térkép. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Helyszín kijelölés. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Helyszínrajz. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Alaprajz. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Tetőfelülnézet. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Anyagok. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Buszpályaudvar ma. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Buszpályaudvar ma. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Dél-Komárom hangulat. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Jan Gehl – tevékenységek. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Falnézet, piac. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Kávézó, makett belső. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Megálló – Szakonyi Luca hallgatói terve
Épülettervek/Hallgatói terv

Megálló – Szakonyi Luca hallgatói terve

2024.11.26. 17:50

Projektinfó

Földrajzi hely:
Dél-Komárom, Komárom, Magyarország

Építészek, alkotók:
Szakonyi Luca Zsófia

Cég, szervezet:
BME Lakóépülettervezési Tanszék

Megálló

Tervezés éve:
2024

Bruttó szintterület:
10000 m2

Stáblista

konzulens: Nagy Márton DLA

Szakonyi Luca tervében a köztéri szituációk vizsgálatán keresztül képzelte el Dél-Komárom új főterét. A Jan Gehl gondolataiból építkező projekt egy park, egy központként szolgáló eseménytér és egy piactér köré szerveződik.

 

Város és helyszín

Dél-Komáromnak, a város kettészakítottságából adódóan jelenleg nincs egy valóban jól működő központi főtere. A település története során inkább Észak-Komárom szolgált a város központjaként, Dél-Komárom elsősorban az ipari tevékenységek helyszíne volt. A város szerkezete is ennek megfelelően alakult ki. Míg északon belvárosi utcácskákkal, hangulatos terekkel találkozunk, addig a déli oldalon elhagyott gyárakat, személytelen, forgalmas utakat találunk. Éppen ezért Dél-Komáromban korlátozottak a szórakozási, kikapcsolódási lehetőségek, így a lakosok legtöbb esetben északon töltik szabad idejük nagy részét.
Ezt a problémát fontosnak láttam orvosolni, hiszen, ha nem teszünk lépéseket, idővel a két városrész közötti szakadék egyre mélyülni fog. Az egységesebb városélmény megteremtése hozzájárul ahhoz, hogy Dél-Komárom önállóbb városközponti szerepet kapjon, és vonzóbbá váljon mind a helyi lakosok, mind pedig a turizmus számára.

A jelenlegi buszvégállomás területe ideális volt elképzeléseim helyszínének. Közel helyezkedik el a vasútállomáshoz, a Duna-parthoz és az Erzsébet hídhoz is. Korabeli térképekről kiderül, hogy már a 19. század elején „Ló vásár tér"-ként, majd „Vásártér"-ként ábrázolták a város ezen területét. Valószínűleg ennek köszönhetően költözött be ide a buszvégállomás, ugyanis a széles utcán könnyedén vissza tudtak fordulni a buszok, emellett az elhelyezkedése is roppant kedvező volt. Így alakult tehát, hogy mára a buszpályaudvaron sétálva az az érzés fog el bennünket, mintha egy fő utcán járnánk, a probléma csupán az, hogy nem lakosok jönnek szembe, hanem buszok.
A terület határai minden oldalon eltérőek. Északról a vasútállomás, keletről családi házak, délről a forgalmas Klapka György út, illetve egy malom gyárépülete, nyugatról egyrészt a gyönyörű Komáromi Jézus Szíve templom, másrészt társasházak sora határolja. Ennek köszönhetően a terület már most összetett és változatos.
Tervemben a busz- és a vasútállomás összevonásával egy intermodális csomópont létrehozását javasoltam, melynek hatására a vizsgált terület felszabadulhatna.

Helyszínrajz. Megálló – Szakonyi Luca terve.
14/23
Helyszínrajz. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Buszpályaudvar ma. Megálló – Szakonyi Luca terve.
18/23
Buszpályaudvar ma. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Jan Gehl – Life between buildings

Jan Gehl, dán építész és várostervező Life between buildings című könyvében három csoportba sorolja a szabadtéri, köztéri aktivitásokat. Vannak szükséges, választható és szociális tevékenységek. A szükséges tevékenységek a mindennapi életünk elkerülhetetlen eseményei. Például iskolába, munkába járás, bevásárlás, postai vagy egyéb ügyintézés. Ezek a tevékenységek szinte minden körülmény között zajlanak. Választható tevékenységet akkor végzünk, ha azt megtehetjük. Van rá időnk, kedvünk, jók az adottságok. Ilyen például az ücsörgés, napozás, sétálás. Itt már nagyban befolyásolja a környezet, hogy ezek a tevékenységek hol és milyen mértékben jelennek meg. A szociális tevékenységek mások jelenlététől függenek. Ide tartozik a köszönés, beszélgetés, de egyéb passzívabb tevékenységek is, mint például egymás hallása, látása, érzékelése. Ez a tevékenységcsoport csak akkor jöhet létre, ha a másik két típus már jelen van.
Gehl könyvében továbbá meghatároz puha és kemény határokat. Míg a kemény határ elzár, leválaszt, addig a puha határ vizuális és funkcionális kapcsolatot teremt, kijelöl.

Jan Gehl – tevékenységek. Megálló – Szakonyi Luca terve.
21/23
Jan Gehl – tevékenységek. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Elméletből gyakorlat – tevékenységek

Ebből kiindulva célom lett, hogy mindhárom fajta tevékenység egyszerre jelenjen meg a tervezési területen, így ugyanis a tér élettel teli lesz, az év minden napján lesz használója. A terület méretéből adódóan szükség volt kisebb egységek létrehozására. Ebben a becsatlakozó utcák szolgáltak segítségül, a területet három részre osztottam: park, központ és piac.

Dél felől, a Klapka György útról belépve a parkba érkezünk. Mivel a közelben több óvoda és sok lakóépület található, fontosnak tartottam, hogy legyen egy nagyobb, összefüggő zöldfelület. Ez nem csak a kikapcsolódás helyszíne, de a sűrű városi szövetet is fellazítja, a forgalmas út zaját eltompítja.
Továbbhaladva a központba lépünk be. Nagyvárosi szituációkban egy templommal szemben sokszor alakul ki egy tér. Itt gyülekeznek a hívek, árusok, karácsonyi vásár és bazárok települnek ki, valamint koncertek és városi események zajlanak. A központi résznek tehát a fő eleme a tér, melyet kis bazárépületek szegélyeznek. Ezekben kiszolgáló funkciókat találunk (pl. street food, posta, wc, tároló stb.). A terület déli oldalán, a park mellett egy kávézó, étterem található, mely egész évben üzemel.
A terület végén helyezkedik el a jelenlegi buszállomás épülete, melyet egy piaccá alakítottam át. Az épület szerkezetét megtartva költözött bele a funkció. Az előtte és mellette található tér ideiglenes kitelepülésre ad lehetőséget, fix pad-asztalok jelölik ennek helyét.
A sok kisebb egységet egy nagy, összefüggő, könnyűszerkezetes „felhő", azaz egy tető fogja össze. Az egyes épületrészek a tető mellett (piac), alatt (bazárok) vagy pedig annak részeként (kávézó) jelennek meg. A kávézó épülete a tető folytatása, belső szerkezete annak logikáját követi.

Látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.
5/23
Látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.
7/23
Látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Elméletből gyakorlat – határok

A tevékenységek után a Gehl által megfogalmazott határokat is vizsgáltam. Összegyűjtöttem olyan eszközöket, melyek tervemben puha határként tudtak viselkedni. Ide tartozik például a burkolati váltás, az oszlopok sűrűsödése, a sorolt kültéri asztalok egysége, ülőfelületek, növényzet, vízfelületek, süllyesztések vagy kiemelések.

A parkban kialakított dimbek-dombok személyesebbé, izgalmasabbá, zegzugosabbá teszik a területet, főleg a gyerekek számára. A központi fő tér egy tálként kissé be lett süllyesztve a talajba. A befelé lejtő felület arra ösztönöz, hogy leüljünk a szélére, középre figyeljünk, így a használók egymás felé fordulnak. A piac épületén található perforált lemez tolóajtók szintén csak részleges határt jelentenek, ezáltal válik a belső tér átmeneti térré.

1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.
4/23
1:200 metszet és látványterv. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Kávézó, makett belső. Megálló – Szakonyi Luca terve.
23/23
Kávézó, makett belső. Megálló – Szakonyi Luca terve.

Összegzés

Összességében számomra az egyik legizgalmasabb feladat ebben a tervben az volt, hogy rátaláljak azokra az összefogó elemekre, amelyek segítik a nagy terület egységes működését. A legnagyobb tanulságot pedig az jelentette, hogy egy apró részlet is lehet ugyanolyan jelentős, mint például az egész területet lefedő nagy tetőszerkezet.

 

A Kulturális és Innovációs Minisztérium EKÖP-24-2-BME-425 kódszámú Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.

 

Szerk.: Borenich Levente

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.