Épülettervek/Hallgatói terv

Látványra hajtogatva – Yachtkikötő terve, Mohács

1/34

Helyszín - fotó: Mészáros Bendegúz

?>
Helyszín - fotó: Mészáros Bendegúz
?>
Helyszín - fotó: Mészáros Bendegúz
?>
Helyszín - fotó: Mészáros Bendegúz
?>
Látványterv - tervező: Mészáros Bendegúz
?>
látvány a fő bejárat felől
?>
látvány a parkolóból
?>
látvány a kikötő irányítói irodáról
?>
látvány a kikötő öbölből
?>
látvány az északi oldalról
?>
látvány: fogadó tér, recepció (fszt.)
?>
látvány: fogadó tér, recepció (fszt.)
?>
látvány: klub helyiség (emelet)
?>
látvány: kölcsönző helyiség (fszt.)
?>
látvány: kávézó (fszt.)
?>
látvány: étterem (emelet)
?>
látvány: étterem (emelet)
?>
látvány: közlekedő (emelet)
?>
makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz
?>
makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz
?>
makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz
?>
makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz
?>
makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz
?>
koncepció
?>
helyszínrajz
?>
földszinti alaprajz
?>
emeleti alaprajz
?>
homlokzatok
?>
metszetek
?>
főfalmetszetek és ponton szisztéma
?>
részletrajzok
?>
részletrajzok
?>
részletrajzok
?>
Mészáros Bendegúz
?>
1/34

Helyszín - fotó: Mészáros Bendegúz

Látványra hajtogatva – Yachtkikötő terve, Mohács
Épülettervek/Hallgatói terv

Látványra hajtogatva – Yachtkikötő terve, Mohács

2012.03.14. 15:03

Megtört forma, fényre sötétülő üvegezés – eszközök, melyeket a látvány kihangsúlyozására, az épület és a víz kapcsolatának biztosítására alkalmazott Mészáros Bendegúz diplomamunkájában. A mohácsi Dunapartra tervezett komplexum yachtkikötőnek, kölcsönzőnek és vízitaxi szolgáltatásnak adhat helyet.

Yachtkikötő, kölcsönző és vízitaxi épület - Mohács, Dunapart

Tervezési terület, környezet

Tervezési helyszínként szülővárosomat és lakóhelyemet, Mohácsot választottam. Mohács legjellegzetesebb és legszebb része a Dunapart, ezért egy a folyó mellett elhelyezkedő, üresen álló (746/5-ös hrsz-ú) telekre esett a választásom a város északi szélén. A terület sík, két oldalról kb. 1,00 m magas árvízvédelmi fal veszi körül, ami a telek végénél el is fogy, tehát az építési telek ártéren belül található. A terület Balti-tenger feletti magassága +89,15 m. Ezt a magasságot a víz csak 1965. június 19-én közelítette meg, ekkor mérték a Dunán valaha is legmagasabb vízállást, mely 984 cm volt, ez a Balti-tenger feletti +89,03 m-es magasságnak felel meg. Ezen kívül két nagy árvíz volt még a Dunán a mérések óta: a 2006-os 931 cm-es (Bfm. +88,50) és a 2010-es 924 cm-es (Bfm. + 88,43 m) árvíz.

 

Helyszín - fotó: Mészáros Bendegúz
1/34
Helyszín - fotó: Mészáros Bendegúz

Helyszín - fotó: Mészáros Bendegúz
2/34
Helyszín - fotó: Mészáros Bendegúz

Helyszín - fotó: Mészáros Bendegúz
3/34
Helyszín - fotó: Mészáros Bendegúz

 

 

A telek közvetlen szomszédságában található a sokac-révi sólyatér, mely hajók, yachtok és csónakok vízrebocsátására, kihúzására szolgál, de a kompot is itt szokták kiemelni a vízből, ha javításra szorul. Így a tervezés során a hajók ki- és beemelési helyének megoldásáról nem kellett gondoskodnom, ezt a sólyateret használnám ki erre a célra. A terület mellett található még egy műhely, ahol hajókat, hajóalkatrészeket javítanak, ez az épület a tervezendő kikötő hajóinak szerelési szükségleteit is kielégíthetné. A műhely szomszédságában egy kenukölcsönző, és kerékpártároló épület helyezkedik el. A területtel szemben, a Duna túlsó oldalán szép homokos szabadstrand nyúlik el, ahova vízitaxi szállítja az embereket a mohácsi oldalról.

Építészeti koncepció

Az elsődleges koncepció egy védett öböl kialakítása volt a yachtok, hajók számára, mely sodrástól, uszadéktól, zajlástól és hullámoktól mentes vízfelszínt biztosít a drága hajók számára. Ezt a védelmet egy mesterséges félsziget (móló) kialakításával értem el.

 

Látványterv - tervező: Mészáros Bendegúz
4/34
Látványterv - tervező: Mészáros Bendegúz

látvány a fő bejárat felől
5/34
látvány a fő bejárat felől

látvány a parkolóból
6/34
látvány a parkolóból


 

A móló megtervezése után az épület tervezési folyamata következett, mely a hosszúkás telekformából adódóan egy a parttal párhuzamos hasáb volt a kezdetekben. Azonban ez a forma önmagában túl monoton volt, valamint hiányzott az épület és a víz kapcsolta, ráadásul az épület a szép panoráma nagy részét is kitakarta a város felől nézve. Ezért ezt a hasábot kétszeresen megtörtem, a telek határaival párhuzamosan kialakítva, a mólóra "hajtogatva". Így már sikerült kapcsolatot teremteni az épület és a víz között. Az építmény két végének falait konvergensé téve még dinamikusabb lett a tömeg, mely ezáltal sokkal jobban illeszkedik a szintén konvergens alaprajzú móló formájához.

 

látvány a kikötő irányítói irodáról
7/34
látvány a kikötő irányítói irodáról

látvány a kikötő öbölből
8/34
látvány a kikötő öbölből

látvány az északi oldalról
9/34
látvány az északi oldalról

 

 

A bejáratok (gazdasági és főbejárat) kihangsúlyozását, a "fa tömegből" való geometriai formák kimetszésével értem el. A földszinti kávézóhoz és az emeleti étteremhez is szerettem volna egy árnyékolt, panorámás kültéri teraszt létesíteni, ezt két fehér színű konzolos előtetővel valósítottam meg. Ennek a fehér tömegnek az ellensúlyozására az épület másik (déli) végén egy szintén fehér színű dobozt toltam a "faburkolatos" tömegbe, melyben a kikötőt irányító iroda kapott helyet, mivel a doboz üvegezéssel ellátott része kikötőöbölre nyílik. Az épület játékosságát adja még a homlokzatokon megjelenő fehér sáv, mely szalagszerűen fut az építmény körül, hol befordul a belső térbe, hol kiszabadul onnan.

A koncepció kialakulásában fontos szempont volt még ezen kívül, hogy a csodálatos panoráma miatt, a Duna felé néző homlokzatok, minél jobban meg legyenek nyitva. Így alakultak ki a nagy, egybefüggő strukturális üvegfalak. A nagy üvegezett felületek miatt a déli és a nyugati oldalon az árnyékolás is szükségessé vált a túlzott felmelegedés megelőzése érdekében. Mivel az épületnek vannak olyan üvegezett részei, melyek már árnyékoltak egy épületszerkezetnek (pl.: előtetőnek, konzolnak) köszönhetően, vagy tájolásukból adódóan nem igényelnek árnyékolást, ezért ezekre a részekre nem láttam értelmét árnyékolót telepíteni. Eleinte külső, lamellaszerű árnyékoló rendszerben gondolkodtam, de a strukturális, helyenként két szintet is áthidaló üvegszerkezetek megnehezítették ennek az árnyékoló rendszernek a rögzítési módját, ráadásul esztétikailag is zavaró és értelmezhetetlen volt, hogy ezt az egységes üvegfelületet az árnyékoló szerkezetek hol megbontják, hol pedig nem. Nem beszélve arról, hogy az árnyékolók működése a panoráma kitakarásához vezetett volna.

 

látvány: fogadó tér, recepció (fszt.)
10/34
látvány: fogadó tér, recepció (fszt.)

látvány: fogadó tér, recepció (fszt.)
11/34
látvány: fogadó tér, recepció (fszt.)

látvány: klub helyiség (emelet)
12/34
látvány: klub helyiség (emelet)

 

 

Ezért egy költségesebb, de jóval kedvezőbb feltételekkel rendelkező árnyékolástechnikát alkalmaztam az épület ezen részein. Ez az úgynevezett fényre sötétülő üvegezés, melyet gyakran alkalmaznak magasházak üveghomlokzatánál, de találkozhattunk velük már a szemüveglencse és az autótükör gyártásánál is. A technológia lényege, hogy amikor a nap süti az üvegezést, az elkezd sötétedni. Minél erősebben süti a nap, annál jobban sötétedik, és ezáltal annál jobban szűri a napsugarakat, ezzel csökkentve a felmelegedést. Ezt a technológiát alkalmazva napsütéstől függetlenül élvezhető a panoráma, és az épület külső jellege is megmarad az építész elképzelésének megfelelően.

Az építmény anyaghasználatát tekintve wpc (fa-műanyag kompozit) burkolatot kapott, melyet helyenként fehér színű vakolt felületek tesznek játékossá, ezek az anyagok megjelennek a beltérben is. A yachtok anyaghasználatára is ez a két anyag a legjellemzőbb, általában fehér színű hajótesttel és faburkolatos beltérrel, járófelülettel rendelkeznek.

 

látvány: kölcsönző helyiség (fszt.)
13/34
látvány: kölcsönző helyiség (fszt.)

látvány: kávézó (fszt.)
14/34
látvány: kávézó (fszt.)

látvány: étterem (emelet)
15/34
látvány: étterem (emelet)

látvány: étterem (emelet)
16/34
látvány: étterem (emelet)

látvány: közlekedő (emelet)
17/34
látvány: közlekedő (emelet)

 

 

A kikötőépület lapostetője zöldtetős megoldással készül, mely megfelelően illeszkedik ebbe a természetes környezetbe, és a nyári túlmelegedéstől is óvja az épületet.

Kikötőpontonok működési elve

A kikötőbe telepített pontonok, üreges fém dobozokra épített wpc (wood plastic composit), azaz fa-műanyag kompozit burkolatú járófelülettel rendelkező szerkezetek. A wood plastic compozit 60% bambusz és 40% polimer anyag ötvözete. Előnyei a fával szemben: nem korhad, ellenáll az élősködőknek, nem szálkásodik és nem igényel felületkezelést. Mivel újra felhasznált anyagból készül (műanyag PET palack), valamint a bambusz gyorsabban növekszik mint bármelyik fafajta, ezért környezetkímélő is. A bambusz magasabb aránya által, lesz fa hatása a burkolatnak.

 

makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz
18/34
makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz

makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz
19/34
makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz

makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz
20/34
makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz

makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz
21/34
makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz

makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz
22/34
makettfotó, készítő: Mészáros Bendegúz

 

 

A telepített pontonok rögzítése a talajba vert, 200 mm átmérőjű acél oszlopok segítségével történik, melyek "átszúrják" a vízre telepített pontonokat, így azok vertikális irányban szabadon igazodhatnak a folyamatosan változó vízszinthez. A vízen lebegő pontonokhoz egy mozgatható acél hídszerkezet kapcsolódik, mely alacsony vízállásnál a mesterséges móló alsó járószintjére fekszik fel, ha ezt a szintet a víz már ellepte, akkor pedig az ezen a járószinten acél lábakon álló, fix telepítésű acél hídszerkezetre támaszkodhat, melynek a járószintje 4,50 m-el van magasabban az alatta lévő móló járószintjétől. Mivel a fix telepítésű acél hídszerkezet és a pontonok helyzete horizontális irányban fix, ezért a vertikális irányú elmozdulások közben a két pont között változó lesz a távolság. Ezt a problémát kiküszöbölve a mozgatható híd a pontonokhoz görgős csuklókapcsolattal csatlakozik, mely segítségével a híd gond nélkül követi le ezt a változó távolságot.

 

koncepció
23/34
koncepció

helyszínrajz
24/34
helyszínrajz

földszinti alaprajz
25/34
földszinti alaprajz

emeleti alaprajz
26/34
emeleti alaprajz

homlokzatok
27/34
homlokzatok

metszetek
28/34
metszetek

főfalmetszetek és ponton szisztéma
29/34
főfalmetszetek és ponton szisztéma

részletrajzok
30/34
részletrajzok

részletrajzok
31/34
részletrajzok

részletrajzok
32/34
részletrajzok

 

 

Ebből a ponton együttesből van 2 db telepítve az öbölbe, mely így 24 db hajó számára biztosít kikötési lehetőséget. A pontonokon biztosított az áramvételi lehetőség akkumlátor töltéshez, vízvételi lehetőség ivóvíz tartályok feltöltéséhez, illetve hajómosáshoz és egy szivattyú rendszer a kommunális szennyvíztartályok kiszivattyúzásához, mely a telken telepített földalatti szennyvíztárolóba lenne bekötve.

Funkcionális kialakítás

A különböző funkciók alaprajzi elrendezésénél megfigyelhető egy zónázási rendszer, melynek a lényege, hogy az alárendeltebb helyiségek, mint például a tárolók, gépészeti helyiség vagy konyha, alaprajzilag kevésbé értékes helyre kerültek, ahol mondjuk nincs olyan jó panoráma. Fontos szempont volt még, hogy az étterem, a kávézó, a klubhelyiség és az irányító iroda is a vízre nézzen. A klubhelyiség és az irányítói iroda teljes mértékben a kikötőre nyílik, míg az étteremből és a kávézóból a kikötőre és a szabad vízre is ráláthatunk. A két utóbbi funkcióhoz fedett (árnyékolt) kültéri terasz is tartozik, melyeken kellemesen ücsöröghet az ember egy meleg nyári napon, koktélt iszogatva, a yachtjába gyönyörködve vagy épp a vízitaxira várva.

Mészáros Bendegúz
okl. szerkezettervező építészmérnök


Yachtkikötő, kölcsönző és vízitaxi épület (diplomaterv)

Mészáros Bendegúz
33/34
Mészáros Bendegúz


tervező: Mészáros Bendegúz (PTE PMMK - Szerkezettervező építészmérnök MSc.)
konzulensek: dr. Kondor Tamás (építész konzulens), dr. Perényi László (épületszerkezeti konzulens), dr. Meskóné Békefi Diána (statikus konzulens)
tervezés éve: 2012


 

 

Vélemények (5)
tibi-x
2012.03.20.
19:59

Hát ez rendkívül érdekes, ezeknek a tablóknak a stílusa kísértetiesen hasonlít az én diploma tablóiméhoz. A betűtípus, textúra egyforma, az elrendezésben van pár változtatás, de az összkép ugyanaz. Erre mégis mit lehet mondani? Elfogyott a kreativitás a diploma végére? http://epiteszforum.hu/node/19234 http://epiteszforum.hu/files/03_kiallitoter_es_kilato_tervei.pdf

epiteszikon
2012.03.20.
20:54

@tibi-x: Kedves Tibi-x. Szerintem ezek nem túl nagy hasonlóságok egy "Font" letöltő helyen majd minden építész ugyanarra a betűtípusokra gerjed :). Lám igaznak bizonyult e feltevésem. Én majdnem mindenkit copy-om. "Arial Narrow". Ezt aztán mindenki használja. haha A Homlokzatjelölésen a "föld" jelölés igen szinte hasonlít. De ilyent sztem előtted is vagy 100-an csináltak: ). Én a sima engtervekhez magamtól alkalmazok ilyent. Adja magát. Légy büszke a dipidre, mert szép munka. Illetve legyetek büszkék. S mindig emeljétek önmagatok miatt a minőséget. Ez hajtson, mert csak ez számít. i.

tibi-x
2012.03.20.
21:53

@epiteszikon: Nem az nem tetszik, hogy a betű ugyanaz (egyértelmű, hogy lesz más is aki azt használja), hanem a sok egyezés, és az összhatás. A dícséretet pedig köszönöm szépen.

Pákozdi Imre
2012.03.15.
05:20

Nagyon szép és elegáns épület, gratulálok. A kikötőpontonokkal kapcsolatban két kérdés merül fel bennem. Az egyik, hogy mi történik velük, amikor befagy a Duna? A másik, hogy ha jól látom, a pontonok megközelítésére szolgáló, görgős végű járóhidak a parthoz a legmagasabb várt vízállás szintjén vannak rögzítve. Ez azt jelenti, hogy ezek a pallók gyakorlatilag mindíg a víz (a kikötőpontonok) felé lejtenek, alacsony vízállásnál akár öt-hat-hét métert is. Nem volna-e célszerűbb eleve vagy három méterrel lejjebb rögzíteni a hajópallók parti végét és ezt meghaladó vízállás - áradás - esetén külön gondoskodni ennek a pallónak a megközelítéséről?

Pákozdi Imre
2012.03.15.
05:22

@Pákozdi Imre: Pardon, re: ponton. Elkerülte a figyelmemet az alábbi szövegrész: "A vízen lebegő pontonokhoz egy mozgatható acél hídszerkezet kapcsolódik, mely alacsony vízállásnál a mesterséges móló alsó járószintjére fekszik fel, ha ezt a szintet a víz már ellepte, akkor pedig az ezen a járószinten acél lábakon álló, fix telepítésű acél hídszerkezetre támaszkodhat, melynek a járószintje 4,50 m-el van magasabban az alatta lévő móló járószintjétől."

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk