/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Klimatizálnak egy egész utcát Bécsben

1/2

A bécsi Zieglergasse még a zöldítés előtt

?>
A bécsi Zieglergasse még a zöldítés előtt
?>
1/2

A bécsi Zieglergasse még a zöldítés előtt

Klimatizálnak egy egész utcát Bécsben
Közélet, hírek

Klimatizálnak egy egész utcát Bécsben

2019.06.18. 15:01

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Bécs

Vélemények:
1

Bécsben idén tavasszal úgy döntöttek, hogy 8 millió eurót fordítanak faültetésre, a legújabb hír szerint pedig klimatizálnak egy teljes utcát. Természetesen nem légkondicionáló berendezéssel, hanem fákkal, fedett pihenőhelyekkel, ivókutakkal.

„A tudósok az évszázad végéig 50-55 extrém meleg nappal számolnak, ami nem túl jó hír Bécs 7. kerületének, ahol szinte alig lehet zöld területtel találkozni. A Zieglergasse az osztrák fővárosban éppen ezért egy új projektbe kezdett. A Neubau nevű városrészt nemcsak sűrű lombkoronával rendelkező fákkal fogják beültetni, de permetkapukkal és több utcai vízvételi lehetőséggel is ellátják majd. Összesen 5 permetkapu, 5 pergola védett ülőhelyekkel felszerelve, 32 karosszék, 5 nagyobb vízvételi lehetőség és 24 fa fogja a járókelőket a meleg nyári napoktól megóvni és felfrissíteni. A klimatizált utca kialakítása 2,4 millió euróba, azaz 768 millió forintnak megfelelő összegbe kerül majd, melynek 70 százalékát Bécs a központi költségvetéséből finanszírozza. Az építési munkálatokat év végére fejezik be" – áll Bécs Város Külképviseleti Irodájának közleményében.

Az úgy nevezett városi hősziget-hatás jelentősen befolyásolja a városlakók komfortérzetét és egészségét, megfigyelték, hogy a forrób nyári napokon megnő a halálozások száma a városokban és nagyobb mértékben, mint azok környékén. Egy 2013-as kutatás szerint Budapesten a belső kerületekben akár 4-6 fokkal melegebb az átlaghőmérséklet, mint a külsőkben és akár 15 fokkal is magasabb lehet, mint a Budai-hegységben, ahol a zöldfelületek mérséklik a hősziget-hatást.

A bécsi Zieglergasse még a zöldítés előtt
1/2
A bécsi Zieglergasse még a zöldítés előtt



Bécs komolyan veszi a felmelegedés okozta kihívásokat, legutóbb nyolcmillió eurós költségvetést szavazott meg a közgyűlés az osztrák főváros utcáinak és tereinek zöldítésére. „A tervek szerint platánfákkal, szilfákkal és kőrisfákkal fogják beültetni a közterület jelentős részét városszerte. A keretösszeget szétosztják Bécs kerületei között, akik jövő év végéig gazdálkodhatnak belőle. Többek között Ottakringben, a második kerületben és a Favoriten negyedben nő majd a zöldterület nagysága."

Szintén ebben az évben döntött Bécs arról, hogy ingyenesen zöld homlokzattal látnak el 50 házat a Belső-Favoritenben. „A zöldhomlokzat előnye – azon túl, hogy hőségben 13 fokkal is csökkentheti a hőérzetet – , hogy akár 10 decibellel tompítja a közlekedés zaját. Ráadásul egy négyzetméternyi borostyán évi 1,7 kilogramm szálló port köt meg, a futónövények pedig életteret biztosítanak számos rovar- és madárfajnak." 

Hasonló "élhetőségi reformokat" vezetett be London is. Lucy Saunders egészségügyi szakértő Healthy Streets  névre keresztelt ajánlásrendszeréről - amely bekerült a londoni városfejlesztési stratégiákba - korábban így írtunk az Építészfórumon: "...fontos, hogy lehessen leülni és megpihenni, hogy legyenek árnyékos, széltől és esőtől védett terek, ivókutak és nyilvános mosdók. Rendkívül fontos a levegő- és zajszennyezés mérséklése, továbbá, hogy tiszta és rendezett, nyugodt és kellemes legyen a közterület, hogy legyen elegendő zöldfelület." 

ÉF

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2019.06.20.
08:51

Bécs listavezető az egy lakosra jutó zöldterület szempontjából (több, mint 100 nm/fő, szemben Budapesttel, ahol ez 14 nm fejenként), de ez megtévesztő. A bécsi belváros ui. - tehát a Gürtelen belüli terület, de különösen a Ring és a Donaukanal közötti - majdnem olyan zöldínségben szenved, mint a mi fővárosunk. Ezért is fontos a fenti híradás. A közterek rendezésének ui. sajnos nem ez a bevett módja, hanem a térkövezés, aminek a fenntartása sokkal egyszerűbb és olcsóbb, mint a füves-bokros-fás tereké. Friss rossz példával is szolgálhatok: az amúgy festői Korzika szép városában, Bastiában a központi promenád, a Place Saint-Nicolas platánjai egy hatalmas, sivár kőborítású teret körítenek, ami most forró katlanként funkcionál, pedig akár bokros-füves rozárium is lehetne, a mi margitszigeti hasonlónk mintájára.

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk