Nézőpontok/Vélemény

Ki és hogyan irányítsa Budapestet ezután?

1/15

Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures

?>
Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Vitézy Dávid és Zoboki Gábor, Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Bombera Krisztina, Vitézy Dávid, Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Zoboki Gábor, Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Gerő András, Gerendai Károly, Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Zoboki Gábor, Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Gerendai Károly, Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Zoboki Gábor, Gerő András, Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
?>
Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
1/15

Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures

Ki és hogyan irányítsa Budapestet ezután?
Nézőpontok/Vélemény

Ki és hogyan irányítsa Budapestet ezután?

2018.04.11. 15:45

Cikkinfó

Szerzők:
Bojár Iván András

Földrajzi hely:
Budapest

Mit tehet a város önmagáért és a magyar állam az ország fővárosáért – azért, hogy mindkét fél lehetőleg a legtöbbet nyújtsa magának és a másiknak? Melyek Budapest legsikeresebb korszakai, mit tanulhatunk belőlük? Melyek a főváros lehetséges fejlődési irányai, kitörési pontjai? Budapest közigazgatásának holnapi lehetséges irányaival kapcsolatban kerekasztalbeszélgetés zajlott április 10-én. 

Budapest közigazgatásának holnapi lehetséges irányaival kapcsolatban kerekasztalbeszélgetés zajlott április 10-én este Budapest belvárosában, a Hilda étteremben. Az eseményt a Szeretem Budapestet Mozgalom (SzeBu) és a Szeretem Magyarországot Klub (SzeMa) szervezte. Meghívottak voltak: Gerő András történész professzor, A Habsburg Intézet igazgatója, Gerendai Károly kulturális manager, a Sziget alapítója, a SzeMa elnöke), Zoboki Gábor építész, egyebek mellett a MÜPA és a Várba tervezett miniszterelnöki irodaegyüttes tervezője, valamint Vitézy Dávid közlekedésfejlesztő szakember, a BKK egykori alapító elnöke, az építés alatt álló Közlekedési Múzeum igazgatója. Az esemény védnöke dr. Fürjes Balázs, a Szeretem Budapestet Mozgalom elnöke, az Egyes kiemelt budapesti kormányzati beruházásokért felelős kormánybiztos volt.

A beszélgetés apropóját Gerő András idén februárban az Élet és Irodalom oldalain megjelentetett tanulmánya szolgáltatta, amely rámutatott, hogy a Budapesten zajló kormányzati beruházások összehangolatlanul, több kormánybiztos, minisztérium, projektgazda irányításával a mai, rendszerváltáskor kialakult közigazgatási és bürokratikus körülményektől elnehezülve zajlanak. Áttekintette a főváros közigazgatás-történetét, azon belül az 1948-1970 közötti időszakot, amelynek során az akkori közigazgatási szerkezet tette lehetővé hogy Budapest néhány évtized alatt harmadlagos jelentőségű városkák halmazából robbanásszerűen világvárossá, Magyarország fővárosává fejlődjék.


Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
15/15
Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures

Zoboki Gábor, Gerő András, Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures
13/15
Zoboki Gábor, Gerő András, Városfejlesztési kerekasztal - fotó: ODPictures




Gerő András tanulmányában olyan egységes kormánybiztosi rendszert szorgalmazott, amely átfogja, koordinálja a főváros előttünk álló állami beruházásait. Meglátása szerint enélkül az érdekek diffúziója, felaprózódása megfosztja a várost attól, hogy benne szunnyadó lehetőségeit kibontakoztathassa. Bár az egykori Fővárosi Közmunkák Tanácsát Gerő már nem sírja vissza, olyan - a mai alkotmányos keretek között érvényes - szervezetet el tud képzelni, amely a koordinációt, átfogó tervezést, sőt beruházói felügyeletet is elláthatná.

Az estet vitafórum zárta, melynek során a megjelentek közül sokan kifejtették álláspontjaikat. Dr. Fürjes Balázs szerint Budapest új aranykor előtt áll, olyan fejlesztési lehetőségei vannak, melyek megvalósulásával a Kiegyezést követő időszak páratlan fejlesztései is meghaladhatók. Zoboki Gábor a kreativitást sokszor gúzsbakötő elavult, még a pártállami időszakból örökölt közigazgatási és engedélyeztetési rendszerre hívta fel a figyelmet. Vitézy Dávid a közlekedésszervezési szempontok általános mellőzését, másodlagos rangú kezelését nehezményezte. Gerendai Károly Budapestről, mint Magyarország sokkal körültekintőbben gondozandó arcáról beszélt.

Bojár Iván András

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk