Emberek/Oktatás

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról

1/29

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

dr. Becker Gábor, Dragonits Márta - fotó: perika

Dragonits Márta, Bachman Bálint - fotó: perika

Rex-Kiss Béla, Fekete György - fotó: perika

Szenes István, Varga Tamás - fotó: perika

Szenes István, Varga Tamás - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika

Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika

Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika

Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika

Fekete György - fotó: perika

Göde András - fotó: perika

Kovács Zoltán - fotó: perika

Nagy Tamás, Masznyik Csaba - fotó: perika

O. Ecker Judit - fotó: perika

Rex-Kiss Béla - fotó: perika

Rex-Kiss Béla - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

?>
?>
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
?>
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
?>
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
?>
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
?>
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
?>
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
?>
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
?>
dr. Becker Gábor, Dragonits Márta - fotó: perika
?>
Dragonits Márta, Bachman Bálint - fotó: perika
?>
Rex-Kiss Béla, Fekete György - fotó: perika
?>
Szenes István, Varga Tamás - fotó: perika
?>
Szenes István, Varga Tamás - fotó: perika
?>
dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika
?>
dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika
?>
Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika
?>
Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika
?>
Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika
?>
Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika
?>
Fekete György - fotó: perika
?>
Göde András - fotó: perika
?>
Kovács Zoltán - fotó: perika
?>
Nagy Tamás, Masznyik Csaba - fotó: perika
?>
O. Ecker Judit - fotó: perika
?>
Rex-Kiss Béla - fotó: perika
?>
Rex-Kiss Béla - fotó: perika
?>
dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika
?>
dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika
?>
dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika
1/29

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

dr. Becker Gábor, Dragonits Márta - fotó: perika

Dragonits Márta, Bachman Bálint - fotó: perika

Rex-Kiss Béla, Fekete György - fotó: perika

Szenes István, Varga Tamás - fotó: perika

Szenes István, Varga Tamás - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika

Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika

Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika

Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika

Fekete György - fotó: perika

Göde András - fotó: perika

Kovács Zoltán - fotó: perika

Nagy Tamás, Masznyik Csaba - fotó: perika

O. Ecker Judit - fotó: perika

Rex-Kiss Béla - fotó: perika

Rex-Kiss Béla - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról
Emberek/Oktatás

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról

2011.02.22. 11:40

Pásztor Erika Katalina jegyzete a FUGA-ban, 2011. február 17-én, a „A belsőépítészet minőségi térformálás" c. kiállításhoz kapcsolódó konferencia záróeseményeként megtartott beszélgetéshez, melyet O. Ecker Judit moderált.

Meghívott vendégek: Szenes István, Varga Tamás, Dr. Becker Gábor, Dragonits Márta, Bachman Bálint, Nagy Tamás, Masznyik Csaba, Csíkszentmihályi Péter, Kovács Zoltán.
Hozzászóltak: Fekete György, Rex-Kiss Béla, Dr. Vámossy Ferenc, Göde András.
A beszélgetést O. Ecker Judit moderálta. Elhangzott a FUGA-ban, 2011. február 17-én, a „A belsőépítészet minőségi térformálás" c. kiállításhoz kapcsolódó konferencia záróeseményeként.

 

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
2/29
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
4/29
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
3/29
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
5/29
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

 

 

A belsőépítészeti szakmával súlyos igazságtalanság történt: mivel a magyarországi felsőoktatási palettáról eltűnt a belsőépítészeti képzés, a jogalkotók egy huszárvágással el is intézték a szakmát. Ma már nem kötik jogosultsághoz a szakmagyakorlást, tehát bárki ráírhatja a névjegykártyájára, hogy belsőépítész, esetleg enteriőr tervező, interior designer. Korábban a belsőépítészeti képzés az iparon (MOME) egyfajta elitképzésnek számított, még az egyéb művészeti ágak között is kitüntetett szerepe volt. Ma egységes építőművész képzés van, mind a MOME-n, mind Sopronban, mind pedig a pécsi egyetemen. Az epiteszforum.hu Földalatti beszélgetések „Őszintén az építész oktatásról" rendezvénysorozat MOME-s állomásán részletesen megismerhettük az ott folyó építőművész képzés programját, amelybe részben integrálták a belsőépítészeti hagyományokat és tudásterületeket is.

 

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
6/29
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
7/29
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika
8/29
Kerekasztal a belsőépítész oktatásról, FUGA, 2011. február 17. - fotó: perika

 

 

A dedikált belsőépítészeti képzés lakberendezési kurzusok szintjén landolt, amelyet a szakma képviselői többségükben nem tudnak azonosítani a valóban releváns szakmai utánpótlással. A BME gyorsan reagált a kialakult helyzetre és összeállított egy belsőépítészeti szakmérnöki képzési programot, hogy mentse a menthetőt. A képzési idő meghosszabbítása és magasabb szintre emelése viszont nincs szinkronban a jelenlegi jogszabályokkal. Az 5-7 éves képzésből kijövők azonos eséllyel indulnak a piaci versenyben, hiszen nincs a munkavégzés jogosultságokhoz kötve. Az továbbra is kérdés, hogy ha a szakmérnöki képzés elindul, akkor vajon visszaállítják-e az előképzettséghez (diplomához) kötött tervezői jogosultsági rendszert.

A felvétel hossza 1 óra 44 perc, sajnos a kerekasztal beszélgetés vége erről a felvételről lemaradt. A kicsit több, mint másfél óra alatt azonban világossá vált, hogy a helyzet nem csak a belsőépítészeti képzés és praxis viszonyrendszerében állít bennünket dilemmák elé.

 

dr. Becker Gábor, Dragonits Márta - fotó: perika
9/29
dr. Becker Gábor, Dragonits Márta - fotó: perika

Dragonits Márta, Bachman Bálint - fotó: perika
10/29
Dragonits Márta, Bachman Bálint - fotó: perika

Rex-Kiss Béla, Fekete György - fotó: perika
11/29
Rex-Kiss Béla, Fekete György - fotó: perika

 

 

Negroponte, a milliárdos kockázati tőkés 1995-ben a Wired magazin kiadásában megjelent „Being Digital" könyvében megjósolta a média-konvergenciát, már jó előre látta, hogy kommunikáció, információ, szórakoztatás hogyan olvad össze egy nagy közös masszába. S ez így is történt, ma Negroponte megvalósult techno-utópiájában élünk. Az internet a 30- korosztály elsődleges információforrása lett, s ha csak az építészettel kapcsolatos kommunikációt nézem, ezt az összeolvadást ma a népszerű építészeti- és design blogok és fészbuk (közösségi) oldalak tökéletesen megtestesítik. Sokmilliós látogatottságú oldalakon képekkel és (tisztelet a kivételeknek) többnyire  alacsony színvonalú szövegekkel kísért klassz, érdekes, feltűnő, izgalmas, látványos, szokatlan projektek tömege, amelyek ekkora mennyiségben szignifikánsan már alig-alig különböznek egymástól. A nem kifejezetten látványos dolgok, amelyekhez szöveg és szövegértés is kellene, ezeken a leginkább figyelt és követett csatornákon általában nem jönnek át. Ezek a szenzuális-vizuális csatornák pont olyanok, mint az olcsó pénzbedobós pípsók, minden a retinális izgalmaknak van alárendelve.

 

Szenes István, Varga Tamás - fotó: perika
12/29
Szenes István, Varga Tamás - fotó: perika

Szenes István, Varga Tamás - fotó: perika
13/29
Szenes István, Varga Tamás - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika
14/29
dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika
15/29
dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

 

 

A szakmai tudás tradíciókat, referenciákat, értelmezést, tudatosságot, sok fontos részletet és kritikai gondolkodást is takar. A szakma saját jól felfogott érdeke szerint időben egymásra rakódó, történeti-strukturális tudást, vertikális referenciahálózatot akar átörökíteni. Ezzel szemben a kortárs referenciahálózat dominánsan horizontális, összefüggésekben szegény, elsősorban mediális csatornákon keresztül fejti ki hatását, s egyre kevésbé a személyes tapasztalásra alapozott. Az az érdekes (értékes?), ami éppen most van és új (vagy újnak látszik).

 

Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika
16/29
Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika

Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika
17/29
Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika

Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika
18/29
Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika

Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika
19/29
Csíkszentmihályi Péter - fotó: perika

Fekete György - fotó: perika
20/29
Fekete György - fotó: perika

Göde András - fotó: perika
21/29
Göde András - fotó: perika

Kovács Zoltán - fotó: perika
22/29
Kovács Zoltán - fotó: perika

 

 

A szakmák a tudást különféle képzési programok formájában adják át, idővel specializálódnak, újabb területekre bomlanak, akár forradalminak tűnő új (multidiszciplináris, interdiszciplináris, transzdiszciplináris, hibrid, stb.) programok formájában is. De a kanonizáció során majd ezek is  – a (mindenkori még újabb) korok ostromlóan erőszakos kihívásai ellenében - természetüknél fogva konzervatívvá és rugalmatlanná válnak. Az oktatás ma mindenhol a világon új kihívásokkal szembesül, s ezek szoros összefüggésben állnak a mindenkori információáramlás természetével és annak hatásaival. A nagy dilemma az, hogy ebben a kontextusban értjük-e és tudjuk-e, hogy milyen lehetőségek után érdemes nyúlnunk, és milyen veszélyek ellen kell kvázi fizikai-szellemi immunrendszert fejlesztenünk?

 

Nagy Tamás, Masznyik Csaba - fotó: perika
23/29
Nagy Tamás, Masznyik Csaba - fotó: perika

O. Ecker Judit - fotó: perika
24/29
O. Ecker Judit - fotó: perika

Rex-Kiss Béla - fotó: perika
25/29
Rex-Kiss Béla - fotó: perika

Rex-Kiss Béla - fotó: perika
26/29
Rex-Kiss Béla - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika
27/29
dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika
28/29
dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika
29/29
dr. Vámossy Ferenc - fotó: perika

 

 

Mielőtt toronymagas árként a mindent elsöprő víztömeg a partra ömlik, először szokatlanul messze visszahúzódik. Cunami nem 2006. december 26-án volt először a világ történetében. Emberek sokaságának életét mentette volna meg, ha ezt a régi tudást össze tudták volna kapcsolni az észlelt jelenséggel, de nem így történt. Ez a régi tudás (tapasztalat) már egyszerűen nem volt meg a fejekben. Tanulságos és mérlegelendő, mielőtt búcsút intenénk a múltnak (és vele együtt a belsőépítész szakmának) ebben a vehemens össze(vissza)olvadásban.

Pásztor Erika Katalina

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.