/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épülettervek/Hallgatói terv

Intenzív halnevelő tanüzem és aquapónia

1/7

Látványterv

?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
1/7

Látványterv

Intenzív halnevelő tanüzem és aquapónia
Épülettervek/Hallgatói terv

Intenzív halnevelő tanüzem és aquapónia

2014.09.12. 11:28
MÉD

Az iskola területén ugyan van egy állattenyésztési tanüzem, viszont haltenyésztéssel kapcsolatban legközelebb Pécelen található hasonló intézmény, azonban ez is hiányosságokkal küzd. Írja Pallag Zita diplomamunkájáról.

Az egyetem képzésprogramjának ismeretében választottam ezt a témát, mivel az agrármérnöki képzésen belül foglalkoznak kimondottan a haltenyésztéssel is. Az iskola területén ugyan található egy állattenyésztési tanüzem, viszont haltenyésztéssel kapcsolatban eddigiekben legközelebb Pécelen található hasonló intézmény, azonban ez is rendelkezik hiányosságokkal.

A tervezési terület 13.728 m2 és a kollégiumok mögött található. Az eredeti terep lejtős, dombos, a kollégiumok irányába csökken a magassága. Északkeleti irányban egy erdősáv húzódik. A terepviszonyokat néhány éve megváltoztatták, földgyalulással és feltöltéssel egy sík területet hoztak létre, mely sprotpályaként funkciónált. A tervezés erre a területre terjed ki, és a tervezési program szerint az eredeti lejtős terepviszony részben visszaállítandó, mivel a terület magasságcsökkenése és tájolása így felel meg a legjobban a funkciónak. Megközelíthetőség szempontjából is igen kedvező a terület fekvése, mivel az egyetem egyik fő közlekedési útja mellett terül el.

Az általam tervezett tanüzem az országban és külföldön egyaránt használatos technológia lekicsinyített változata. A jelenleg folytatott intenzív halnevelés nagy többségben úgynevezett recirkulációs rendszerekben folyik. A recirkulációs rendszer lényege hasonló a hobbiakváriumok működéséhez. Tehát gyakorlatilag a rendszerben folyamatosan keringetik a vizet, így minimális a frissvíz igény. A víz útja a rendszerben a következő: a tiszta víz a halnevelő medencékbe kerül szivattyúk és csővezeték segítségével, a medencékből a koszos víz először a mechanikai, majd a biológiai tisztítómedencékbe kerül, ahonnan a tisztított víz ismét visszaáramlik a halnevelő medencékbe. A mechanikai tisztítóberendezés kiszűri a durva üledéket, így keletkezik egy szerves anyagokkal telített szennyvíz, ami aquapónián (gyökérzónás szennyvíztisztítás) átáramolva megtisztul, és így ez a víz is visszatermelhető a rendszerbe.

Az aquapónia természetes folyamatokon nyugvó termelés. Felületesen meghatározva az aquakultúra (aquaculture) és a hidropónia (hydroponics) kombinációja, a megnevezés is ebből származik: aqua-ponia.

Az aquakultúra célja a halak növekedésének maximalizálása, tartályos vagy tavas rendszerekben. A tartályos rendszerekben nagyon nagy sűrűségben tartják a halakat, gyakran 100 liter vízben 10 kg halat nevelnek. Ilyen sűrűség mellett óriási problémát jelent a halak általt kiválasztott ammónia, amit különböző szűrőkkel, vagy vízcserével vonnak ki a rendszerből.

Látványterv
4/7
Látványterv

Az aquapónia a két rendszer egyesítése, mégpedig úgy, hogy a negatívumok kiütik egymást. A növények növekedését nem hozzáadott kemikáliákkal történik hanem a halak szerves hulladékával, ami szinte minden szükséges tápanyagot tartalmaz. A vízcsere helyett az aquapónia a növényeket és a termesztő közeget használja a víz megszűrésére, megtisztítására amely ez után visszatér a hal tartályba (jelen esetben a recirkulációs rendszerbe). A körfolyamat a végtelenségig ismételhető és csak a párolgási veszteséget kell visszapótolni (az egész vízmennyiség kb 5%-a naponta).

Az aquaponiás rendszer egy úgynevezett passzív solar rendszerű üvegházban kap helyet, amelynek lényege, hogy mindenféle hűtő illetve fűtő rendszer nélkül működik. A hőmérsékletszabályozásához kizárólag hőtároló vizes tartályokat és a nap természetes járását használják ki a képen látható módon.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk