/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Ingyenesen látogatható lesz az Erdélyi bástya

1/1

Pillanatkép a tavalyi kiállítás időszakáról, Fotó forrása: Várkapitányság

?>
Pillanatkép a tavalyi kiállítás időszakáról, Fotó forrása: Várkapitányság
1/1

Pillanatkép a tavalyi kiállítás időszakáról, Fotó forrása: Várkapitányság

Ingyenesen látogatható lesz az Erdélyi bástya
Közélet, hírek

Ingyenesen látogatható lesz az Erdélyi bástya

2020.05.27. 11:30

Cikkinfó

Szerzők:
Pleskovics Viola

Földrajzi hely:
Budapest

Címkék:
felújítás, örökség

Ha a karantén után új felfedezni valót keres, akkor ezt nem érdemes kihagyni: újra látogatható lesz ugyanis – méghozzá ingyenesen – a Budai Vár északkeleti védműje, a hajdan az amerikai nagykövetség tulajdonában álló Erdélyi bástya területe!

A második világháború vége óta elzárt terület kertjében egy régészeti sétány vezet végig a 2018-ban feltárt Erdélyi bástya területén, ahol a budai Vár több periódusban kialakított védelmi rendszerének egyik legjobb állapotban megmaradt, több méter magas felmenő falakkal rendelkező részletét tárták fel  a Várkapitányság és a Budapesti Történeti Múzeum régészei, tavaly pedig egy interaktív kiállítás is megnyílt a területen.

A védmű a jelenlegi kutatások állása szerint az 1530-as években, Szapolyai János király parancsára épült fel, mely kulcsfontosságú szerepet töltött be a magyarországi várvédelemben. A helyszín az 1848-49-es szabadságharcban is nagy jelentőségű volt, az akkoriban börtönnek is helyet adó épületben raboskodott ugyebár maga Táncsics Mihály is. Ez a rész évtizedeken keresztül mindenki elől elzárt volt, hiszen háborús jóvátételként a második világháború után az amerikai államé lett és 2014-ben került ismét magyar tulajdonba, azóta is csak tavaly nyílt meg a nagyközönség előtt. 

A pandémia okozta körülmények után, a Várkapitányság közleménye szerint most május 30-tól ingyenesen látogatható lesz újra a Táncsics utca 9. alatt található régészeti kiállítás szabadtéri része. A helyszínen a látogatók testközelből ismerhetik meg a terület régészeti feltárását követően előkerült 16. századi erődítmény leleteit. Hétvégén és ünnepnapokonelőzetes regisztrációt követően ingyenes vezetésen is részt lehet venni. 

Az újranyitást követően a szervezők egészségvédelmi intézkedéseket vezetnek be. Nyitvatartási időben, azaz Hétfőtől-Vasárnapig 10 és 18 óra között két óránként fertőtlenítést végeznek a korlátokon, a mosdók felületein, a helyszín bejáratához kézfertőtlenítő automatát telepítenek, az értékesítő és őr munkatársak maszkot, kesztyűt viselnek, a pénztárnál plexi fal védi a látogatókat.

Forrás: Várkapitányság

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk