Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Ingatlanfejlesztőknek engedné át a kormány a vasútállomásokat – Ki járna jól ezzel?

1/4

A Déli kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid facebook oldala

A Keleti kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala.

A Nyugati kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

A Kelenföld kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

Hirdetés
?>
A Déli kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid facebook oldala
?>
A Keleti kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala.
?>
A Nyugati kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
?>
A Kelenföld kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
1/4

A Déli kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid facebook oldala

A Keleti kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala.

A Nyugati kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

A Kelenföld kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

Ingatlanfejlesztőknek engedné át a kormány a vasútállomásokat – Ki járna jól ezzel?
Közélet, hírek

Ingatlanfejlesztőknek engedné át a kormány a vasútállomásokat – Ki járna jól ezzel?

2024.12.09. 13:34

Cikkinfó

Szerzők:
Hulesch Máté

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Állomásmegújítási pályázatot írt ki a MÁV és az Építési és Közlekedési Minisztérium. Budapest fejpályaudvarai, a győri, szegedi és debreceni állomás, régiós szinten kiemelt vidéki állomások és kisebb vasútállomások egyaránt megújulhatnak az állomásmegújítási program keretében. A tervek nem csupán az állomásépületek megújítására, hanem az ezek környezetében rejlő városfejlesztési potenciál kiaknázására is irányulnak – elméletileg. De vajon valóban az állomások és a környékbeli lakók nyernek ezzel a projekttel, vagy a hosszú távú állami kontroll feladása olyan kockázatokat rejt, amelyek árnyékot vethetnek Budapest és a vasúti közlekedés jövőjére?

A program keretében a MÁV és az állam 99 évre szóló földhasználati jogot biztosít magánbefektetők számára, akik vállalják a pályaudvarok és környezetük fejlesztését. A pályázat szerint az ingatlanok tulajdonjoga állami kézben marad, de a földhasználati jog révén a magáncégek lehetőséget kapnak arra, hogy kereskedelmi célú fejlesztéseket valósítsanak meg. Ezek cserébe hozzájárulhatnak az állomásépületek modernizációjához, új kiskereskedelmi, irodai és egyéb funkciók kialakításához, valamint a közlekedési infrastruktúra fejlesztéséhez.

A program három szintű fejlesztést céloz: az országos jelentőségű nagyállomások (a négy budapesti főpályaudvar, valamint Győr, Szeged és Debrecen nemzetközi forgalomban is hangsúlyos szerepet betöltő állomásai), kisebb vidéki állomások, valamint helyi szintű, kevésbé forgalmas csomópontok hasznosítását.

A pályázat deklarált céljai között szerepel az állomások korszerűsítése, a közlekedési infrastruktúra fejlesztése és az utasélmény javítása. A kormányzat hangsúlyozza, hogy a tulajdonjog állami kézben marad, és a program nem érinti a vasútüzemi területeket. Lánszki Regő építészeti államtitkár szerint a pályázat elsősorban az állomásépületek megújítására és a zöldterületek fejlesztésére irányul, miközben a fenntarthatósági szempontokat is figyelembe veszi.

A Déli kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid facebook oldala
1/4
A Déli kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid facebook oldala

Ugyanakkor kritikusai szerint a kiírás nem tartalmaz elegendő garanciát arra, hogy a közérdek valóban érvényesüljön. Különösen aggasztó, hogy a pályázat nem rögzíti pontosan, milyen fejlesztéseket kell megvalósítani, és ezek hogyan szolgálják a város vagy a vasúti közlekedés jövőbeni igényeit. Vajon a magáncégek profitérdekei nem szorítják-e háttérbe a közösségi célokat?

Vitézy Dávid kritikájában például arra mutatott rá, hogy a 99 éves földhasználati jog lényegében az állam mozgásterének hosszú távú korlátozását jelenti. Szerinte a pályázat nem garantálja, hogy a fejlesztések valóban a vasúti és városfejlesztési érdekeket szolgálják, és fennáll a veszélye, hogy az érintett területek kizárólag a magáncégek profitérdekei mentén legyenek hasznosítva.

A Nyugati kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
3/4
A Nyugati kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

Soproni Tamás, Terézváros polgármestere különösen a Nyugati pályaudvar körüli területek hasznosítását kifogásolta. Szerinte a tervezett fejlesztések veszélyeztetik a Podmaniczky park létrehozását, amely a város zöldterületeinek növelését célozná. A pályázati kiírás olyan általános célokat fogalmaz meg, mint az utaselégedettség növelése, zöldterületek fejlesztése, de nem tartalmaz konkrét fejlesztési előírásokat, amely így növeli a közérdek megvalósulásának háttérbe szorulását.

Nem kétség, hogy a magántőke bevonása az ilyen jellegű nagyszabású városfejlesztéseknél előnyökkel is járhat, hiszen csökkenti az állami költségvetés terheit, és lehetővé teszi a gyorsabb megvalósítást. Az ingatlanfejlesztők célja, hogy befektetésük mielőbb megtérüljön, így feltehetőleg jóval gyorsabban valósulnának meg a beruházások, mint ha az állam kezében maradnának. Hatékony megoldása lehet mindannak a kritikának a kezelésére, amely az elmúlt időszakban hatványozottan felszínre tört a vasúti területek állapotával kapcsolatban.

Félő azonban, hogy a közérdek túlságosan háttérbe szorul egy ilyen mértékű magántőke-bevonásnál, és a cél a gyors megoldás és a felelősség magánbefektetőkre hárítása. 

A lassabban megtérülő fejlesztések, mint pl. közparkok, közösségi terek kialakítása nem prioritás a profitmaximalizációban gondolkodó fejlesztők számára – még akkor sem, ha egyre több beruházó ismeri fel, hogy közvetve ezek is növelik befektetéseik értékét. A kockázatot tovább növeli a 99 éves időtáv, amely hosszú távon fosztja meg az államot abban, hogy beleszóljon a terület alakításába. Lánszki Regő posztjában ugyan utalt azokra az állami és nemzeti vagyonra, valamint vasúti területekre vonatkozó törvényi előírásokra, amelyek a pályázati kiírásban is szerepelnek, és melyek előírják többek között azt, hogy a nemzeti vagyonnak a közérdeket kell szolgálnia, és csak olyan módon hasznosítható, amely a társadalom egészének javát szolgálja, vagy hogy a vasúti infrastruktúra működése zavartalan kell, hogy legyen, így a vasúti közlekedési érdekek nem szorulhatnak háttérbe a kereskedelmi vagy ingatlanfejlesztési célokkal szemben. A kiírásban azonban semmilyen konkrét biztosíték nem szerepel arra vonatkozóan, hogy ezen előírásokat mi alapján fogják ellenőrizni és betartatni.

A Kelenföld kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
4/4
A Kelenföld kapcsán 99 évre magánhasznosításra kiadni tervezett telkek - részlet a hivatalos pályázati dokumentációból. Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

Mindezen kockázatok különösen abban a tekintetben aggasztóak, hogy lett volna lehetőség más forrásból megoldani egyes pályaudvarok fejlesztését – a Nyugati esetében sikeres pályázat is lezajlott, de ezt a kormány visszamondta.

Hasonló logika érvényesül itt, mint a nagy port kavart rákosrendezői terveknél – csak éppen még nagyobb léptékben, amely az ország teljes vasúti infrastruktúrájára hatással lehet.

Az állomásmegújítási program tehát sok szempontból óriási lehetőségeket kínálhat, de a jelenlegi formájában súlyos kockázatokat is rejt. A közérdek érvényesítése érdekében elengedhetetlen lenne a részletesebb tervezés, az előírások pontosítása és a szélesebb körű egyeztetés a helyi önkormányzatokkal. A kérdés, hogy a kormányzat felismeri-e, hogy a hosszú távú siker nemcsak gazdasági, hanem társadalmi és városépítészeti értelemben is felelős döntéseken múlik.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.