Közélet, hírek

Eredményt hirdettek a Nyugati pályaudvar tervpályázatán

1/14

A tervezési terület és a megújulásban érintett egységek

?>
A tervezési terület és a megújulásban érintett egységek
?>
Így zajlott a zsűrizés. Forrás: Vitézy Dávid Facebook
?>
A győztes pályamunka részlete
?>
A győztes pályamunka részlete
?>
A győztes pályamunka részlete
?>
A győztes pályamunka részlete
?>
A győztes pályamunka részlete
?>
A győztes pályamunka részlete
?>
A győztes pályamunka részlete
?>
A győztes pályamunka részlete
?>
A győztes pályamunka részlete
?>
Az AREP és az építész stúdió megosztott második díjas tervének részlete
?>
A győztes pályamunka részlete
?>
A győztes pályamunka részlete
1/14

A tervezési terület és a megújulásban érintett egységek

Eredményt hirdettek a Nyugati pályaudvar tervpályázatán
Közélet, hírek

Eredményt hirdettek a Nyugati pályaudvar tervpályázatán

2022.03.26. 11:02

A zsűri döntése alapján a Grimshaw Architects csapatának terve lett a győztes. Rajtuk kívül díjazták még a Zaha Hadid Architects + Finta és Társai Építészstúdió + Buro Happold + Abud Mérnökiroda + Land Italia, az AREP Group Architectes csapata és az Albert Wimmer iroda munkáját, valamint megvételben részesült a Kengo Kuma & Associates + M-Teampannon pályamunkája.

Ahogy korábban mi is beszámoltunk róla, a Budapest Fejlesztési Központ tavaly októberben írt ki kétfordulós, nyílt, nemzetközi tervpályázatot a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására. 

A pályaműveket 2022 márciusáig nyújthatta be az a 12 építésziroda, amelyet az összesen 36 jelentkezőből választottak ki szakmai előszűrést követően - ennek megfelelően a Benthem Crouwel Architects, a Grimshaw Architects, a Zaha Hadid Architects + Finta és Társai Építészstúdió + Buro Happold + Abud Mérnökiroda + Land Italia, a Sweco Architects + Gateways, az AREP Group Architectes, az Ove Arup & Partners International, a Plant – Atelier Peterkis + Hawkins Brown Architects, az Albert Wimmer, a Kengo Kuma & Associates + M-Teampannon, a John McAslan + Partners, a Foster + Partners, valamint a Cruz y Ortiz Arquitectos + Szántó és Mikó konzorciuma dolgozhatott ki részletes tervet. A mezőnyt alkotó irodák közül többen az utóbbi években Európa nagy, történelmi pályaudvarainak megújításában is részt vettek, és újakat terveztek meg Amerikában, Ázsiában, Ausztráliában.

A pályázatot a Budapesti és Agglomerációs Vasútfejlesztési Stratégia részeként hirdették meg a Nyugati és térsége 21. századi megújításának, a pályaudvar korszerűsítésének és kapacitásának jelentős növelésének céljából. A koncepció alapján a Nyugati egy 21. századi, többszintes, modern pályaudvarként születik újjá, a föld alatt egy 6 vágányos vasúti mélyállomással, ahová a jövőben a Duna alatti vasúti alagút is beérkezik majd. A felszínen felszabaduló ipari-vasúti területek bezöldülnek. A pályaudvar környezetének megújításával közel két Városmajornyi terület szabadulhat fel és kaphat új funkciót a főváros központjában. 

A tervezési terület és a megújulásban érintett egységek
1/14
A tervezési terület és a megújulásban érintett egységek



A pályaudvar Eiffel-csarnoka a műemléki értékeket és a felújítás eredményeit érintetlenül megőrzi majd, földszinti terei megújulnak. Az épületben az utcaszinten a vasúti forgalom megszűnik, az így felszabaduló területen jöhet létre Budapest új színfoltja, találkozási pontja, közösségi tere boltokkal, kávézókkal, rendezvénytérrel, éttermekkel. Mögötte egy új, 13 vágányos, fedett peroncsarnok épül, a felszíni peronok közös tetőt kapnak. Az oda vezető vasúti pálya felújítása révén sűrűbben járhatnak a vonatok, az átszállás és a Nyugatiban elérhető szolgáltatások minősége a tervek szerint versenyképesebbé teszik a vasúti közlekedést. A föld alatti vágányok a későbbiekben a vasúti alagútban Buda felől érkező vonatokat is fogadni tudják majd - olvasható a tervpályázat honlapján.

A pályaudvar körüli összes köztér megújul, a Nyugati tér és a vasút menti rozsdaövezetek helyén összefüggő, a helyieket szolgáló közpark létesül, amely összeköti a Nagykörutat a Városliget és később Rákosrendező térségével. A Westend elől elköltözik a parkoló és a buszpályaudvar, valamint elbontják a Nagykörút, Váci út és Bajcsy-Zsilinszky út metszéspontjában található autós felüljárót. 

Az eredményhirdetésre március 26-án került sor a Szépművészeti Múzeumban. Megvételben részesült a Kengo Kuma & Associates + M-Teampannon pályamunkája. Harmadik helyezést ért el a Zaha Hadid Architects + Finta és Társai Építészstúdió + Buro Happold + Abud Mérnökiroda + Land Italia terve, a megosztott második díjat az AREP Group Architectes a magyar Építész Stúdióval közös munkája és az Albert Wimmer iroda kapták. A fődíjat a Grimshaw Architects csapata vehette át, a győztes munka megalkotásában részt vett a magyar Nautes iroda csapata is. A zöldfelület létrehozásának megtervezése során elsődlegesen az AREP csapata által jegyzett pályamű legjobbnak ítélt parki megoldásaira támaszkodnak majd.

Cikkünk galériájában megtekinthetőek a látványtervek:

A győztes pályamunka részlete
6/14
A győztes pályamunka részlete



A például London, Melbourne, Los Angeles, New York pályaudvarait, metróállomásait is tervező, nagy-britanniai székhelyű Grimshaw Architects munkája a zsűri szerint "tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe". A stúdiót 1980-ban alapították Londonban, mára már összesen 7 irodájuk van (London, Los Angeles, New York, Párizs, Dubai, Melbourne és Sydney). Terveik alapján újult meg a London Bridge pályaudvar, amely számos építészeti díjat kapott, ahogy az általuk tervezett Waterloo és a Paddington vasútállomás épülete is. Az iroda munkája a New York-i Fulton Center metróállomás, Los Angeles, Amszterdam, Doha, Melbourne számos új állomása. Tervezőként dolgoznak a rövidesen megnyíló londoni Crossrail állomásain, valamint Nagy-Britannia épülő új nagysebességű vasúti pályaudvarán, a London Euston-on is - derül ki Fürjes Balázs posztjából.

A zsűriben helyet kaptak a kormányzat, a budapesti, terézvárosi és újlipótvárosi-angyalföldi városvezetés, az építész- és a mérnökkamara képviselői, valamint független tagok. Ennek megfelelően mások mellett Erő Zoltán, Budapest főépítésze, Massányi Katalin, Újlipótváros és Angyalföld főépítésze, Győrffy Máté, Terézváros alpolgármestere, Anthony Dewar, a Network Rail, az Egyesült Királyság pályavasúti szervezetének építészeti vezetője, Mojmir Nejezchleb, a Správa železnic, a cseh pályavasút fejlesztési főigazgató-helyettese, Csillag Katalin, a Magyar Építész Kamara, Molnár László, a Magyar Mérnöki Kamara képviselője, Z. Halmágyi Judit Pro Architectura-díjas építész, Iványi Gyöngyvér állami főépítész, Anthony Gall Ybl-díjas építész, Fegyverneky Sándor, korábbi országos főépítész és Szalay Tihamér, a Magyar Építész Kamara alelnöke is részt vett az elbírálásban. A zsűri elnöke Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, alelnöke pedig Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója volt. 

A tervek megvalósítása optimálisan 2025-től kezdődhet meg.

A pályamunkákat hamarosan részletesebben is bemutatjuk olvasóinknak, addig is a BFK honlapján elérhetőek róluk bővebb információk. 

Vélemények (4)
corosz1789
2022.03.27.
05:59

1. Egyrészt imponálóan szépek a látványtervek. És amíg csak terveznek, örülnünk kell. Több jó és néhány nem annyira jó változat készült. 2. Mi a költségek nagyságrendje? Mi a hasznok nagyságrendje? Mennyi a közhaszon? Mennyi a magánhaszon? Ezeket még számolják. Hódmezővásárhely és Szeged között már fizetjük a tanulópénzt. Nyolcezer ígért utas helyett kétezer utas lett munkanaponként. Pedig még NULLA forint a jegy ára. 3. Munkanaponként ~44 ezer vasúti utas volt a Nyugati pályaudvaron. 2018-ban, az utolsó mért "békeévben". Hiteles forrás: bvs.hu - szakcikkek. Ebből lesz évi 18 millió utas. Majd kétszer ennyi utas 2050-re... 4. Baross Gábor miniszter, Balázs Mór fejlesztő. ["Kisföldalatti 1894-1896."] Mit szólnának ehhez?

Pákozdi
2022.03.27.
10:11

@corosz1789: A települések fejlesztésének haszna nem számszerűsíthető úgy, mint egy termelő beruházásé. A bekerülési árat viszont teljes joggal kérdezi. A tramtrain valóban, egyre inkább látványos kudarcnak látszik, egy erőszakos, de a kormányzati pixisből kiesett oligarcha kétségbeesett (de azért közpénzből végrehajtott) visszakapaszkodási kísérletének. Ha munkanaponként - ebből kb. 250 van - 44 ezer utassal számolunk, akkor munkaszüneti napokon kb. a felével, mondjuk 22 ezerrel, nem? Ez évente több mint 13 és fél millió utas, amiből bármikor lehet 18 millió. Üdv.

Reki
2022.03.26.
23:47

Az Eiffel-csarnok mögött tervezett 13 vágányos fedett állomás jó ötlet, ugyanakkor nem értem, miért kell kitiltani a csarnokból a vonatokat, hogy egy sivár lekövezett felesleges tér jöjjön létre.

Mljet
2022.03.26.
19:48

Eltűnt a KIEMELTEN KÖZÉRDEKŰ BERUHÁZÁSnak nyilvánított NEMZETI CIRKUSZMŰVÉSZETI KÖZPONT. Emlékezzünk, hogy a tervezési terület 3. számmal jelölt részéről még 2021 elején intézkedett a 25/2021. (I. 28.) Korm. Rendelet, és a NEMZETI CIRKUSZMŰVÉSZETI KÖZPONT létesítményeinek elhelyezésére kialakítandó ingatlanként határozta azt meg. Ráadásul, a rendelet a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ megvalósítását KIEMELTEN KÖZÉRDEKŰ BERUHÁZÁSnak nyilvánította. Aki még nem tudná, hogy egy ilyen beruházás milyen „spéci” kivételekkel bír, az nézze meg a nevezett rendeletben: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2100025.KOR A rendelet kitér pl. arra, hogy azon az ingatlanon elhelyezhetők „állattartó építmények és állatkifutók”, hogy a Központ épületeinek „Podmaniczky utca felőli homlokzatán gépjárműtároló lejárata létesíthető”, továbbá, hogy a nevezett „építési telek legnagyobb megengedett beépítési mértéke 80%”. 2021 tavaszán a Nemzeti Cirkuszművészeti Központról cikkek és látványtervek is megjelentek a kormány.hu oldalon: https://kormany.hu/hirek/artistakepzo-intezet-epul-a-nyugati-palyaudvar-mellett illetve a médiában, pl.: https://www.octogon.hu/epiteszet/ilyen-lesz-az-artistakepzo-intezete-a-nyugati-palyaudvar-mellett/ Ezekből kiderül még pl. az is, hogy az azon a területen lévő több hajós mozdonycsarnok felújításával olyan épületkomplexumot hoznak létre, amiben a Cirkuszhoz kapcsolódó oktatási intézmények lesznek. Nem mintha hiányolnám, de ennnek a kiemelten közérdekű beruházásnak nyoma sincs a győztes pályamű azon terveiben sem, amelyeket Fürjes Balázs hozott nyilvánosságra: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=353030563512690&set=pcb.353035870178826&type=3&theater

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk