Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Hatalmas fellendülést hozhat a négyes metró

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Hatalmas fellendülést hozhat a négyes metró
Közélet, hírek

Hatalmas fellendülést hozhat a négyes metró

2014.10.30. 10:23

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Dosszié:

Nemcsak a lakáspiacra, hanem Dél-Buda kereskedelmi ingatlanpiacára is kedvező hatással lehet a közelmúltban átadott négyes metró – derül ki az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. és a CBRE globális ingatlan-tanácsadó friss piaci kitekintéséből. 

Az új vonal kelenföldi végállomásánál hatalmas ingatlanfejlesztések indulhatnak: irodakomplexum és bevásárlóközpont épülhet itt az elkövetkező években, illetve lehetőség nyílik egy újabb intermodális csomópont fejlesztésére is.

A négyes metró átadása erősen felértékeli a Kelenföldi pályaudvart és környékét, ahol Budapest jelenlegi legnagyobb ingatlanfejlesztése indulhat el. Hatalmas irodakomplexum, bevásárlóközpont és intermodális logisztikai csomópont is épülhet a dél-budai végállomás térségében az elkövetkező években – derül ki az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő és a CBRE globális ingatlan-tanácsadó friss piaci kitekintéséből.

„Dél-Buda évek óta Budapest egyik legkedveltebb ingatlanpiaci lokációja, az irodai kihasználatlanság itt a legalacsonyabb, csupán 11,8 százalék a budapesti 17,6 százalékos átlaghoz képest. Az elmúlt 12 hónap legnagyobb ingatlan-tranzakciója is itt történt az Allee bevásárlóközpont 50 százalékának értékesítése révén. Az alapvetően stabil ingatlanpiaci fundamentumokat a metróval történő elérés csak tovább erősítheti" – véli Tóth Balázs, az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő vezérigazgatója. Mint mondja: Dél-Buda lokációja kitűnő, a terület a főváros délnyugati kapuja, nagyon jó autós infrastruktúrával és magas vásárlóerővel. „A térségben a 4-es metró megépítése leginkább a kelenföldi végállomás, mint intermodális központ szerepét értékelte fel, ami egyébként az egyetlen a maga műfajában Budapest közigazgatási határán belül" – teszi hozzá.

A Kelenföldi pályaudvar szerepe azért is különleges, mert ez az egyetlen olyan állomás, ahol komoly ingatlanfejlesztési potenciál van. Ugyanakkor a belső állomások környékén további fejlődéshez a metró csupán kisebb lökést ad, hiszen ezek a területek eddig is be voltak kapcsolva a város vérkeringésébe, és szabad terület sem áll rendelkezésre. „A Kelenföldi pályaudvar óriási átmenő forgalma mellett itt nagyszabású – a kereskedelmi ingatlanfejlesztéshez szükséges – szabad terület áll rendelkezésre. Ilyen fejlesztési potenciál egyetlen más állomásnál nem található, hiszen a metró vonala nem tár fel beépítetlen területeket, hanem a legsűrűbb városi szöveten keresztül halad. Nem véletlen, hogy ma a végállomásra összpontosul a figyelem" – hangsúlyozza Borbély Gábor, a CBRE kutatási és tanácsadási vezetője. Kiemeli: a Kelenföldi pályaudvar közvetlen közelében már terveznek egy olyan irodaközpontot, ami hosszú távon akár 10 ezer ember munkahelyéül is szolgálhat, illetve a budai oldal legnagyobb bevásárlóközpontja is itt épülhet fel.

A 4-es metró vonalán a városközpont felé haladva az új tömegközlekedési eszköz szerepe leginkább a lakóingatlanok és az utcai üzlethelyiségek piacán éreztetheti pozitív hatásait, hiszen nagyobb volumenű kiskereskedelmi fejlesztésre már nincs hely más állomásnál. Több olyan fejlesztés készült már el, amelyek mintegy beárazták a négyes metró megjelenését: az Allee vagy a CET/Bálna megelőzte korát, és stratégiai lokációban épültek meg jóval a metró átadása előtt, annak minden előnyét élvezve most. A lakóingatlan-piacon a XI. kerület eddig is favoritnak számított, erre a piaci helyzetre a 4-es metró közösségi közlekedésbe való bekapcsolása még valamelyest ráerősít. „Nem kell attól tartatni, hogy az eddigi kiskereskedelmi forgalom visszaszorulna – hiszen a korábbi negatív tapasztalatokból tanulva a főváros meghagyta a párhuzamos villamos-közlekedés lehetőségét - nem úgy, mint ahogy a 3-as metró átadásával a Váci úton vagy a 2-es metró esetében a Rákóczi úton -, így a Bartók Béla út belső részén tapasztalható, erősödő „kiskereskedelmi imidzs" nem sérül" – hangsúlyozta Borbély Gábor.

Nemcsak a tervezett fejlesztések miatt hat pozitívan a környék irodapiacára az új metróvonal: a dél-budai megállók közelségében található meglévő irodaházak már most profitálnak a kiszélesedett tömegközlekedési kapcsolatokból. „Főleg a nagyobb létszámot foglalkoztató cégek esetén fontos szempont az irodaválasztásnál az, hogy tömegközlekedéssel is könnyen megközelíthető legyen az irodaház. E tekintetben mindenképpen elmondható, hogy felértékelődtek az állomások szomszédságában található irodaépületek" – véli Tóth Balázs. „A négyes metrónak köszönhetően hosszabb távon Dél-Buda tulajdonképpen egyfajta ellenpólusa lehet a Váci úti korridornak a budapesti irodapiacon belül" – zárja gondolatait az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.