Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek/Lakóépület

Felszabadító erő – ház egy testvérnek

1/18

A-A metszet – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Axo – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Földszinti alaprajz – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Emeleti alaprajz – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Skicc a homlokzatról – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Skicc– Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Eredeti ház, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Építés közben – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Építés közben – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Építés közben – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András

AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András

AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András

AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András

AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András

Rámpa & tégla pillér - AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Borenich Levente

Bejárat & híd - AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Borenich Levente

Konyha-nappali, kemence - AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Borenich Levente

A-A metszet – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely
Axo – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely
1/18

A-A metszet – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Axo – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Földszinti alaprajz – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Emeleti alaprajz – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Skicc a homlokzatról – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Skicc– Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Eredeti ház, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Építés közben – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Építés közben – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Építés közben – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András

AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András

AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András

AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András

AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András

Rámpa & tégla pillér - AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Borenich Levente

Bejárat & híd - AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Borenich Levente

Konyha-nappali, kemence - AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Borenich Levente

Felszabadító erő – ház egy testvérnek
Épületek/Lakóépület

Felszabadító erő – ház egy testvérnek

2023.02.13. 07:56

Projektinfó

Az Épületek rovatot támogatja a 

Szerzők:
Borenich Levente

Földrajzi hely:
Nagykovácsi

Építészek, alkotók:
AU Műhely

Régi ház átépítés, Nagykovácsi

URL:
AU Műhely

Tervezés éve:
2020

Építés éve:
2021

Bruttó szintterület:
201 m2

Stáblista

Építészet: Szederkényi Lukács, Szabados Karolina, Ghyczy Dénes Emil (AU Műhely)

Statika: Molnár András

Gépészet: Takács Kinga

Elektromos terv: Hillier István

Dosszié:

Az AU Műhely egy meglévő ház átépítésével tervezett családi házat Nagykovácsiban. A kollektív építési folyamat résztvevői az elidegenítő struktúrák, az eldologiasodás, a bürokrácia, a specializáció és egy tálcán kínált, termékesített élet ellen lázadtak. A közös erőfeszítésük során létrejött produktum az élet feletti kontroll visszaszerzésére tett kísérlet fizikai lenyomata.

Békés lázadás
A költséghatékonyság elsőszámú szempont volt a telek kiválasztásánál, a ház tervezésénél és építésénél egyaránt. A kétgyermekes fiatal házaspár ennek ellenére kitartott elképzelt otthonuk megvalósítása mellett. Az építkezést egyéves jogi procedúra előzte meg, tekintve, hogy a megvásárolt telket az állam, valamint több mint 10 magánszemély tulajdonolta. A kivitelezési munkálatokban családi barátok vettek részt, a gépészmérnöki és épületasztalos végzettségű családfő vezetésével, így csak néhány speciális szaktudást igénylő munkafolyamatot, például a tetőszerkezet ácsmunkáját kellett kiszervezni.


A megrendelő és a tervező közötti rokoni szál miatt adott volt, hogy egy aprólékosan kidolgozott, személyes, helyszíni ötletelésen alapuló munkafolyamat részeként valósuljon meg az épület. Ebben a kivételes helyzetben az építészek korlátlan bizalmat élvezhettek, ami teret adott a felgyülemlett szabadságvágynak, és inspirálóan hatott az építési folyamatra. A megengedő szabályozás viszonylagos szabadságot adott a ház tervezésekor, ennek ellenére a főépítész felhívta a megrendelő figyelmét a ház radikális formai karakterére: az eladhatóság, vagyis a befektetési biztonság kockázatára. Ilyen, és ehhez hasonló láthatatlan struktúrák fosztják meg szabadságuktól a maguk számára házat építtető családokat.

AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András
12/18
AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András

Talált és hozzátoldott elemek
A tervezők a meglévő, korábban víkendházként használt épület alsó két traktusának szerkezetét újrahasznosították: a külső bejáratú, terasz alatti szuterén borkotyvasztóból sörfőző konyhává alakult, a földszinti tér a válaszfalak kibontásával a család fő élettereként, konyha-nappaliként működik tovább. A hanyag módon kivitelezett, 6 méteres fesztávolságú béléstestes födémrendszert trapéz formájú bádog zsaluzatú tepsikbe öntött vasbetongerendákkal erősítették meg. Az így létrejött, alacsony belmagasságú, lapos, elnyújtott, otthonosan belakott, karakteres tér képzi a térkompozíció alapelemét. A tervezők szintén megtartották a hátsó udvar és a völgy felé néző tornácot és az épület sarkán lévő vakolatlan téglapilléreket, de elbontották az egyállásos fedélszéket, és az új ráépítéssel az emeleti erkély is megszűnt. A nappali tér új dísze egy fatüzelésű kemence, mely a tetőn elhelyezett napelemes panelekkel együtt biztosítja az épület fűtését.

AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András
13/18
AU Műhely: Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Fotó: Zoltai András



A terv leghangsúlyosabb új eleme a faszerkezetes ráépítés, mely az eredeti nyeregtető derékszögű elforgatásával és megemelésével a földszinti szűkös térrel szemben gáláns és levegős tereket eredményezett. Az emelet még félkész állapotban, a gyerekek felnövésével párhuzamosan alakul. Az építészek a lépcsőfordulóba egy belakható olvasósarkot terveztek, mely a tömegkompozícióban háromszög formájú, kajütszerű kitüremkedésként jelenik meg, erőd és hajó asszociációkat beindítva a megfigyelőben.

A meglévő épülettömeghez csatlakozó földszintes hozzáépítés formáját a déli irányba lejtő telek teraszos, támfalas adottsága és az idős fenyőfák pozíciója határozta meg. A terepszinttől elhúzott, zsalukő pillérekre támaszkodó könnyűszerkezetes hozzáépítés az előszobát és a szülők hálószobáját foglalja magába. A lankás telek és az épület födémje között hullámzó rés a gyerekek játszó- és búvóhelye lehet, az enyhe dőlésszögű nyeregtető idővel teraszként találhatja meg funkcióját.

Építés közben – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely
10/18
Építés közben – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely


Szintén a szintkülönbségből adódó elemek a házi gyártású – zártszelvényből hegesztett és fadeszkából buherált – lépcsős rámpa és a főbejárathoz vezető híd. Ezeket a részleteket nem az építészek tervezték, hanem a tulajdonos maga készítette őket, ami jól szemlélteti a hagyományos építész-munkás-építtető elválasztottságnak lebomlását. A bizarr, szubjektív töredékek materializálják a kollektív munkába való bevonódás élményét – a megélt és elmélyült alkotási folyamat örömét.

Az ablakok végső pozíciója a helyszíni munkálatok során, a kilátás, és a benapozás kívánt hatását figyelembe véve kerültek végső pozíciójukba. A terv a karakteres és élhető belső terek és a megkomponált, tudatos esztétikai döntések szintézise. 

Skicc a homlokzatról – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely
5/18
Skicc a homlokzatról – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely

Az élet fűszere
A családi ház tervezése nagy szabadsággal, de bizonyos esztétikai, geometriai rendezőelv mentén, az építőipar által előállított nyersanyagok és termékek eltérítésével történt. Az építészek a standardizált méretű, nyers anyagokra nem leküzdendő akadályként, hanem a kompozíció, véletlenszerűségét erősítő elemeiként tekintettek. A polgári jóízléssel(?) szemben lázadó, kísérletező munkamódszer költséghatékony, és a szakértelemet nélkülöző építést tesz lehetővé. Emellett visszacsempészi a gipszkartonra redukált sivár életbe a tapintásra, elkalandozásra, ábrándozásra invitáló részleteket, felületeket. Ebben a felfogásban az építészet nem csak tartály, de az élet fűszere is. A tetőt átmetsző kéménycső, a változatos méretű, elszórt ablakok és hullámzó árnyékoló lamelláik, a szőrös deszkákkal straffozott homlokzati burkolat, az itt-ott bekanyarodó vaslemezek, a formákat letapogató csillogó bádogozások, a kitüremkedések, bevágások, ívek, cikkcakkok, toldások, törések, foltozgatások mind-mind a kompozíciós játék részét képzik.

Axo – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely
2/18
Axo – Régi ház átépítés, Nagykovácsi. Forrás: AU Műhely


Az ad-hoc részletek mégis jól komponált csendéletté állnak össze, mely az épületet körbejárva teljességében sohasem fogadható be. Az esztétikai és gondolati erőfeszítés legtisztább lenyomata a letisztított axonometrikus rajz, de az utca felől sétálva, vagy az udvarról felnézve szintén megfontolt döntések és tudatos gesztusok egységes konglomerátumává merevedik az épület. A nyers és őszinte mikro-formalizmusok lerombolják a hagyományos, merev amerikai(magyar) álom giccses családiház-ideáljának homogenizált, standardizált képét. Ezzel szemben a ház a családi elvonulás intim, játékos, megélt, szeretetteljes, folyamatosan változó, nyitott utópiáját állítja elő, ahol az elnyomott vágyak és a valós emberi szükségletek felszínre kerülhetnek. Ezt erősíti a mű elkészületlensége, dinamikus tömege, sokarcúsága, és a földszintes épületrész lebegő jellege.

Az AU műhely épületeivel egy ellenkulturális projekt megteremtésén dolgozik: az őszinte, bátor gondolat, bár elsőre sértőnek és durvának hathat, de amennyiben a szívből szól és jól van megszólaltatva, úgy igazán felszabadító, szép és hamisíthatatlan – áll a gondolat.

Borenich Levente

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.