Helyek/Infrastruktúra

Feléledő állomások a Tisza-vidéken: Csárdaszállás, Mezőberény Murony

1/33

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor
?>
MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor
?>
1/33

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor

Feléledő állomások a Tisza-vidéken: Csárdaszállás, Mezőberény Murony
Helyek/Infrastruktúra

Feléledő állomások a Tisza-vidéken: Csárdaszállás, Mezőberény Murony

2017.06.08. 15:17

Projektinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Építészek, alkotók:
Fekete László, Bánszky Szabolcs

Földrajzi hely:
Mezőberény, Murony, Csárdaszállás

V120.14 Gyoma-Murony vasútvonal rekonstrukciója

Stáblista

V120.14 Gyoma-Murony vasútvonal rekonstrukciója, A pályás tender közreműködői:
a beruházó és az üzemeltető közreműködői:
vasútüzemeltető: MÁV Zrt. 
az üzemeltető, mint szakmai fejlesztő stábja: MÁV Magyar Államvasutak Zrt., Fejlesztési és Beruházási Főigazgatóság
közreműködők:
felelős vezető: Kiss Csaba 
projektkoordinátor: Jordán Sándor
építészet: Kormányos Anna, Szabó István 
építéseti szakértő: Fáy Krisztina
épületgépészet: Szentpéteri László épületvillamosság: Atovics László 
pályalétesítményi vezetőmérnök: Kiss Károly 

építtető/beruházó: Tóth Dávid, Bach Róbert, Dénes Béla (NIF Zrt.)
mérnökszervezet: Soós B. Tamás (GYB Mérnök Konzorcium, vezető: ECO-TEC Kft.) vállalkozó: Békés-2012 Konzorcium konzorciumi tagok:
vezető tagcég: Swietelsky Vasúttechnika Kft. / konzorciumi projektvezető: Sallai Attila 
tagcég: Strabag Vasútépítő Kft. / tagcégi projektvezető: Drabant Viktor 
tagcég: KÖZGÉP Zrt. / tagcégi projektvezető: Czaga Róbert 
magasépítési koordinátor: Bárány-Helmik Béla

kiviteli terv készítője: Békés Konzorcium konzorcium vezető: RODEN Mérnök Iroda Kft.
konzorcium tagja: UNITEF’ 83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt.

források (fotók, dokumentumok): MÁV Archívum, www.vasutallomasok.hu, magángyűjtők

Tervezők:
Csárdaszálás, Mezőberény állomások tervezése (felvételi épületek, perontetők, arculat):
főtervező: ÁKMI Kft. / Speciálterv Kft.
projektvezető: Kövecses Ádám, Zádori Gyöngyi, Kapus-Bellovits Judit
építészet, épület generáltervező: Mata-Dór Architektúra Kft.
felelős építész tervező: Bánszky Szabolcs 
építész tervezők: Fügedi Andrea
építész munkatársak: Fazekas Csaba, Müller Ferenc, Cseh Katalin, Gulyás Veronika, Keresztes Zsolt, Timár Péter
belsőépítészet: Vajk Ildikó
épületszerkezet: Szabóné Fischer Zsuzsanna, ALAPKŐ KFT.
épületgépészet: Lukács László, CÉH zRt.
épületvillamosság: Széll András, CÉH zRt.
tűzvédelem: Móró Tibor, Lakk József, VÉD-KOMPLEX BT.
szigeteléstechnikai konzulens: Koza András, DÉR Kft.
aluljáró műtárgy: Speciálterv Kft.Murony állomás tervezése (felvételi épület, perontetők, arculat):
főtervező: ÁKMI Kft. / InfraPlan Zrt.
projektvezető: Kövecses ÁdámZádori Gyöngyi, Kapus-Bellovits Judit

előzményes tervező: Mata-Dór Architektúra Kft. (alap engedélyezési terv és tenderterv)
építészet, épület generáltervező: InfraPlan Zrt.
aluljáró műtárgy: InfraPlan Zrt.

Dosszié:

A Szajol és Békéscsaba közötti nagyszabású vasúti rekonstrukcióba már tudatosabban került bele a főbb állomások felvételi épületeinek újragondolása. Míg Csárdaszálláson és Mezőberényben a korabeli épületek újultak meg, Muronyban új megoldás született. Bán Dávid írása.

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. nemrég fejezte be a 120-as számú vasúti fővonal Szajol és Békéscsaba közötti szakaszának műszaki felújítását. A pályán nagyobb sebességgel futó vonatok gyorsabban érik el Budapestről Szolnokon keresztül Békéscsabát – utóbbi állomásának felújításával egy régi adósságot törlesztettek –, és a tervek szerint a közeljövőben kezdődik a majd az országhatárig tartó utolsó pályaszakasz megújítása is. A vasúti infrastruktúra mellett az építészeti környezet megújítása is a terv része volt, ami a különböző állomások igényeinek, kihasználtságának, a településekkel való kapcsolatának függvényében valósult meg.

Bánszky Szabolcs és a Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft. számára nem volt ismeretlen a terep, mert már korábban foglalkoztak kisebb projektekkel a Szajol és Mezőtúr közötti szakaszon, ahol a projekt keretében nem került sor komolyabb épületrekonstrukcióra. A Gyoma és Békéscsaba közötti rész megújulásához már más szemlélettel állt hozzá az üzemeltető (MÁV Zrt.), így itt nagyobb figyelem irányult az épületek megfelelő megújulására, szükség esetén a funkciók újragondolására.


MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor
3/33
MÁV 120 vasútvonal, Csárdaszállás - fotó: Zsitva Tibor


A projekt előképének lehet tekinteni a pestszentlőrinci állomás felújítását. A nem műemléki jellegű, de számos finom részletet magában rejtő, igen rossz állapotban lévő épületet sikerült igényesen megújítani, a 19. század második felében kialakított eredeti épülettömeget visszaállítani. A tervezés során az eredeti szerkezetek feltárásával felszínre kerültek és megtisztultak a homlokzat míves architektúrái, a faszerkezetek, valamint az előtetők is. A formailag ismét egységessé vált épületbe ügyesen rejtették el a mai funkciókat: az újonnan létesített aluljáró lejáratait, a liftet. Az állomásépület azonban a megrendelő döntése nyomán egyéb utasfrogalmi funkciót már nem kapott, így csak az üzemeltetés maradt meg benne.

A Mata-Dór Architektúra Kft. valamivel később, a Szajol és Mezőtúr közötti szakaszon kapcsolódtak be ismét a vonal felújítása körüli építészeti munkákba. A békéscsabai irány Szajolnál ágazik el a Záhony felé vezető 100-as számú fővonaltól – az itteni állomásrekonstrukciókkal később külön cikkben foglalkozunk majd. A község állomása kisebb csomópontot alkot, épülete az 1994-es vonatszerencsétlenség következtében súlyosan megsérült, részben leomlott. A mostani felújításnál azonban még nem volt mód a korábbi típusépület eredeti architektúráját kikutatni, azt korhűen visszaállítani, valamint a kivitelezés sem teljes mértékben a terveknek megfelelően készült el. A szajolit több kisebb állomás és megállóhely felújítása követte, ahol leginkább csak új peronok és azok lefedése valósult meg, igaz, azok is főként egy máshova készült típusterv átemelésével, még egységes, végiggondolt arculat nélkül. A Mezőtúr és Gyoma közötti szakaszon a projekt már lehetővé tette, hogy igényesebb anyagokat, részletképzéseket alkalmazzanak, s a korabeli épületekhez jobban illeszkedjen a peronlefedés. Több állomáson épült aluljáró is, amelyet – nem felvállalva a felvonók üzemeltetési nehézségeit – lift helyett rámpákkal kötöttek a felszínhez.


MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor
18/33
MÁV 120 vasútvonal, Mezőberény - fotó: Zsitva Tibor




Építészeti szempontból az első komolyabb állomásrekonstrukció Csárdaszálláson történt. A korabeli csárda köré 1945 után épült, voltaképpen mesterséges falut azonban már jóval megszületése előtt bekötötték a vasúti hálózatba. A 19. század végén a MÁV III. osztályú típusépületet épített ide, amelynek állaga mostanra igen leromlott. A felújítás során a funkciókat a mostani igényekhez igazították, így – hasonlóan számos vasúti felvételi épületrekonstrukcióhoz – az emeleti szolgálati lakások megszüntetésével a terepet a biztosító és távközlési berendezéseknek adták át. A földszinten a forgalmi iroda szolgál egyben a jegykiadásra is, mellette megújult a váróterem és a kiszolgáló helyiségek, a pincében pedig állagmegóvó szigetelés készült. Sikerült visszaállítani a tégla és vakolt felületű homlokzat architektúráját, rendbe tenni a cseréptetőt és a kéménykiosztást. Új, részben fedett peron és rámpával elérhető aluljáró épült, az állomás környezetének rendbetétele azonban nem volt a projekt része, így az elmaradt.

Nagyobb volumenű a szomszédos kisváros, Mezőberény állomásépülete. A felújítási program is összetettebb volt, hiszen a megrendelői igény itt már egy P+R parkolóra, illetve komolyabb kerékpártároló kialakítására is kiterjedt, ezzel egy időben pedig közúti felüljáró is épült a vágányok felett, amit új bekötőút köt össze a város szélén található állomással. Az építkezés során külön ügyeltek a területen álló, idős, védett tölgyfák megóvására is. A Tiszavidéki Vasút romantikus stílusban, egyedileg tervezett, részben emeletes, két oldalszárnnyal kibővített állomásépülete mára szintén jócskán megérett a felújításra. A homlokzat teljesen lecsupaszítva, tagozatok nélkül, a korábbi, nem túl szerencsés átalakítások nyomaival várt a megújulásra, s az építészek feladatát az is nehezítette, hogy alig állt rendelkezésre korabeli dokumentáció. Ezért a néhány fellelt fotó mellett próbáltak analógiákat keresni, főleg Törökszentmiklóson és Karcagon találtak a mezőberényihez stílusában leginkább hasonló állomásépületet. A korabeli átalakítások miatt a szerkezethez jelentős mértékben hozzá kellett nyúlni, hogy az eredeti nyílászárókiosztást rekonstruálni lehessen. A ház karakteréből valamelyest kiugrik a mindkét oldali bejárat fölé elhelyezett, az üzemeltető által megrendelt előtető, ugyanakkor a nyílászárók műszaki kivitelezése – elhelyezése, tagozata, méretezése és anyaghasználata – sem sikerült úgy, ahogy az építészek elképzelték. A belső tér kialakításának programja lényegében azonos a többi állomáséval: a leszigetelt pincébe érkeznek a kábelbekötések, a megszűnt emeleti szolgálati lakás helyére költöztették a biztosító berendezéseket, a földszintre pedig az utaskiszolgáló helyiségek kerültek. A váróterem szellősebb, nagyobb lett, ehhez kapcsolódik a pénztár, valamint az egyik szárnyban egy hasznosításra váró bérleményi terület, a másikban pedig a forgalmi iroda.


MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor
28/33
MÁV 120 vasútvonal, Murony - fotó: Zsitva Tibor




A szakasz utolsó megújult állomása Murony, amely eredetileg feltételezhetően a MÁV II. osztályú típusterveit követő épület volt, ám szinte a végletekig lekopasztott homlokzatai miatt jóformán csak az alaprajz, a tömegformálás és –arányok alapján ehetett erre következtetni. A ház leromlott állaga és a vágánykép újrarajzolását is akadályozó elhelyezkedése miatt végül annak lebontása és egy teljesen új állomásépület tervezése és kivitelezése mellett döntöttek. Az első tervek egy modern, kocka épületről szóltak, de a település arculatára hivatkozva – noha az állomás annak határában áll, távol a lakóépületektől – a bíráló bizottság ezt az elképzelést megvétózta. A megvalósult épület végül egy szintén egyszerű kontúrú, nyeregtetős ház lett, ami csatlakozik az aluljáróba vezető rámpához, ahonnan a két, részben lefedett szigetperonra juthatunk. Maga az épület tégla architektúrájával és vakolt felületeivel utal a hagyományos MÁV típusházakra. A Mata-Dór Kft. az engedélyezési, majd tendertervig vitte el az épületet, a végső terveket és a kivitelezés felügyeletét azonban már az Infraplan Zrt. és Fekete László építész végezte, Szűcs Attila és Varga László segítségével. A barnával és a kávészín árnyalataival finoman játszó, visszafogott épület színhatásai szépen köszönnek vissza a perontető mennyezetén is. Az állomás – feltehetően a bírálók hozzáállása miatt – azonban talán túlságosan is visszahúzódóra sikerült, nem használta ki a lehetőséget, hogy nem kellett igazodnia sem a környezetéhez, sem az elbontott elődhöz, így a forma- és színvilággal szabadabban lehetett volna játszani.

Bán Dávid

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.