Nézőpontok/Vélemény

Ez a homlokzat 2020-as, és a Herzog & de Meuron tervezte

1/15

A Stadtcasino új, a Barfüsserplatzra néző homlokzata. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

Az épület a városi szövetben, balra a Barfüsserkirche, jobbra lent az eredetileg a Musiksaallal összekapcsolt, 1939-es kaszinóépület. Fotó © Herzog & de Meuron

A bővítésben kialakított foyer földszintje. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

Felpillantás a foyer csillárjára a földszinti oculuson keresztül. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A foyer felső szintje, innen lehet bejutni a Musiksaal galériájára. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A foyer felső szintje. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A kiszolgáló helyiségeknek helyet adó pinceszint. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A felújított kamarazenei terem, a Hans Huber-Saal. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A felújított kamarazenei terem, a Hans Huber-Saal. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A megújult Musiksaal az 1905-ös állapotot kapta vissza. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

Új lépcsőház. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A Musiksaal (jobbra) és a bővítés viszonyát érzékeltető metszet. Kép: Herzog & de Meuron, via Stadtcasino Basel

Metszet a Barfüsserkirche tömegének érzékeltetésével. Kép: Herzog & de Meuron, via Stadtcasino Basel

?>
A Stadtcasino új, a Barfüsserplatzra néző homlokzata. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
?>
Az épület a városi szövetben, balra a Barfüsserkirche, jobbra lent az eredetileg a Musiksaallal összekapcsolt, 1939-es kaszinóépület. Fotó © Herzog & de Meuron
?>
A bővítésben kialakított foyer földszintje. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
?>
Felpillantás a foyer csillárjára a földszinti oculuson keresztül. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
?>
A foyer felső szintje, innen lehet bejutni a Musiksaal galériájára. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
?>
A foyer felső szintje. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
?>
A kiszolgáló helyiségeknek helyet adó pinceszint. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
?>
A felújított kamarazenei terem, a Hans Huber-Saal. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
?>
A felújított kamarazenei terem, a Hans Huber-Saal. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
?>
A megújult Musiksaal az 1905-ös állapotot kapta vissza. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
?>
Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
?>
Új lépcsőház. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
?>
Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
?>
A Musiksaal (jobbra) és a bővítés viszonyát érzékeltető metszet. Kép: Herzog & de Meuron, via Stadtcasino Basel
?>
Metszet a Barfüsserkirche tömegének érzékeltetésével. Kép: Herzog & de Meuron, via Stadtcasino Basel
1/15

A Stadtcasino új, a Barfüsserplatzra néző homlokzata. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

Az épület a városi szövetben, balra a Barfüsserkirche, jobbra lent az eredetileg a Musiksaallal összekapcsolt, 1939-es kaszinóépület. Fotó © Herzog & de Meuron

A bővítésben kialakított foyer földszintje. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

Felpillantás a foyer csillárjára a földszinti oculuson keresztül. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A foyer felső szintje, innen lehet bejutni a Musiksaal galériájára. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A foyer felső szintje. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A kiszolgáló helyiségeknek helyet adó pinceszint. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A felújított kamarazenei terem, a Hans Huber-Saal. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A felújított kamarazenei terem, a Hans Huber-Saal. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A megújult Musiksaal az 1905-ös állapotot kapta vissza. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

Új lépcsőház. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A Musiksaal (jobbra) és a bővítés viszonyát érzékeltető metszet. Kép: Herzog & de Meuron, via Stadtcasino Basel

Metszet a Barfüsserkirche tömegének érzékeltetésével. Kép: Herzog & de Meuron, via Stadtcasino Basel

Ez a homlokzat 2020-as, és a Herzog & de Meuron tervezte
Nézőpontok/Vélemény

Ez a homlokzat 2020-as, és a Herzog & de Meuron tervezte

2020.07.28. 17:19

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Bázel, Svájc

Építészek, alkotók:
Jacques Herzog, Pierre de Meuron, Herzog & de Meuron

Dosszié:

Az idehaza is dúló rekonstrukciós vitákhoz érdekes adalék a bázeli Városi Kaszinó most elkészült felújítása és bővítése. Utóbbi homlokzatát ugyanis a 19. századi koncertterem stílusához illeszkedve tervezte meg a svájci város messze leghíresebb építészirodája, a végeredmény így rekonstrukció, helyreállítás és új építés meglepő mixtúrája lett – egy „építészeti puccs", ahogy maga az iroda mondja.

A sokéves zárvatartást követően már javában készülődik az augusztus 22-i ünnepélyes újranyitásra a bázeli Városi Kaszinó, amelynek bővítése stílusában tartott homlokzattal, de kortárs belső terekkel készült el nemrég. Az idáig vezető út nem volt egyszerű: a város lakói többek közt egy Zaha Hadid-tervet is elutasítottak népszavazáson, hogy megőrizhessék szeretett kulturális helyszínüket. Jacques Herzog és Pierre de Meuron irodája ezt követően kapcsolódott be a munkába. A hosszas és komplex tervezési folyamat során ráadásul egészen szokatlan, radikális döntések születtek, olyan eredményhez vezetve, amely mintha mindig ott állt volna Bázel belvárosában. 

Az épület a városi szövetben, balra a Barfüsserkirche, jobbra lent az eredetileg a Musiksaallal összekapcsolt, 1939-es kaszinóépület. Fotó © Herzog & de Meuron
2/15
Az épület a városi szövetben, balra a Barfüsserkirche, jobbra lent az eredetileg a Musiksaallal összekapcsolt, 1939-es kaszinóépület. Fotó © Herzog & de Meuron

A történet megértéséhez tudni kell, hogy ez a Stadtcasino nem az a Stadtcasino. A bázeli polgárság kulturális szórakozásának helyszíneként a kaszinó (amely a 19. században Magyarországon sem a szerencsejáték, hanem a bálok és a szabadidős eltöltésének helyét jelentette) Melchior Berri tervei alapján, 1826-ra készült el a Steinenberg nevű utca és a Barfüsserplatz sarkán. 1876-ban méretes, neobarokk homlokzatú zenecsarnokkal (Musiksaal) bővítették ifjabb Johann Jakob Stehlin tervei alapján. Ez a legendás akusztikájú, Európa zenetörténelmében meghatározó szerepet betöltő terem ma is áll a városi szimfonikus zenekar otthonaként. 1939-ben aztán a régi kaszinót elbontották, és helyére a Kehlstadt & Brodtbeck birodalmi ízű fejépülete került, összekapcsolva a megtartott Musiksaallal. 

Ennek az 1939-es épületnek a helyettesítésére írtak ki pályázatot 2007-ben, amelyet a Zaha Hadid Architects nyert; a bázeli népharag azonban egy szavazáson elsöpörte a javaslatot, elsősorban annak túlzó méretei miatt. (Az iroda koncepciója ma is látható a honlapjukon.) Öt év gondolkodás után a komplexumot működtető társaság, a Casino-Gesellschaft Basel koncepciót váltott, és megbízta a Herzog & de Meuront az épületegyüttes legértékesebb része: a Musiksaal rehabilitációjának megtervezésével.

A Musiksaal 1876-os felépítésekor költségcsökkentési okokból több kiszolgáló helyiséget elhagytak az épületből. Az 1939-es bővítés ezt megoldotta ugyan, azóta viszont a környék némileg átalakult, és problémává vált, hogy a kaszinónak nincs szerves kapcsolata a szomszédos Barfüsserplatz-cal, ahol pedig a belváros egyik legértékesebb épülete, a ma a városi múzeumnak otthont adó, középkori Barfüsserkirche is áll. (Az egykori kolostortemplom, majd a tér az építtető szerzetesrendről, a német nyelvterületen „mezítlábasokként" is ismert kolduló ferencesekről kapta közkeletű nevét.)

A Musiksaal (jobbra) és a bővítés viszonyát érzékeltető metszet. Kép: Herzog & de Meuron, via Stadtcasino Basel
14/15
A Musiksaal (jobbra) és a bővítés viszonyát érzékeltető metszet. Kép: Herzog & de Meuron, via Stadtcasino Basel

A Herzog & de Meuron erre a problémára kínált egy radikálisnak tűnő megoldást: 80 év után elvágta a Musiksaalt az 1939-es fejépülettől, egy addig nem létező útvonalat, a Konzertgassét alkotva a tér és a Steinenberg között, a hiányzó tereket pedig a templom és a Musiksaal közötti telekrészen (a rég eltűnt középkori kolostor helyén) pótolta. Ez a lehetőség az új főhomlokzat és -bejárat kialakításának lehetőségét is magával hozta, ezen a ponton tehát dönteni kellett: milyen stílusban épüljön meg a bővítés? 

Számos kísérlet után az iroda úgy ítélte meg, hogy a bővítés kialakítására egyetlen értelmezhető válasz adódik csupán. Ha a korábban sosem önálló Musiksaal most palazzóvá válik, akkor az új homlokzatnak is a régi jegyeit kell hordoznia. 

Itt belépett a 21. század: gondosan beszkennelték a Stehlin-féle, kissé száraz, már-már klasszicizáló hátsó homlokzatot, majd ez alapján tervezték meg a bővítés külső képét. Mondani sem kell, hogy ami az eredetin tömör falazat, stukkó és vakolat, az az újon hőszigetelt vasbeton szerelt homlokzati panelekkel. A tetőszerkezet az utcaszintről nézve szervesen kapcsolódik a régi épülethez, madártávlatból azonban jól kivehetővé válik a bővítés tömege. Fontos pont, hogy míg első pillantásra a kortárs bővítés teljes esztétikai illúziót kínál, közelebb lépve nyilvánvalóvá válik, hogy az új homlokzati elemek fából készültek. A döntéshez a Herzog & de Meuron történeti előzményeket is talált: a Musiksaal 19. építésekor szintén sok, kőszínűre festett elemeket készítettek el (az egyszerűség és a spórolás kedvéért) fából. 

 

De mi rejlik a homlokzat mögött? A hiányzó kiszolgáló terek (pl. a közönségmosdók) pótlása mellett az iroda célja elsődlegesen a közönségterek bővítése volt. Így az új szárny földszintje és emelete megnyitásokkal összekapcsolt, nagyvonalú foyer-térként működik a Musiksaal oldalán nyitott új bejáratok előtt, félreérthetetlenül kortárs hangvételben tervezve, ugyanakkor egyértelmű utalásokkal az épület 19. századi fénykorára, a polgári szalonok esztétikájára (itt-ott talán kissé túlzó budoár-beütéssel). A Musiksaal hosszanti homlokzatának vakolatarchitektúrája a belső térben is megjelenik, sőt, a bővítés hosszanti falára is átmásolták – a két rövidebb belső falon viszont a 19. századi belsőépítészeti hagyományok jegyében tükröződő fémfelületeket használtak, amelyek az ugyancsak tükrös mennyezettel egyetemben a tér tágabb hatását keltik.

A részletek iránti figyelem már-már eléri a perverzió szintjét. A lépcsőházak borvörös szövettapétáját ugyanaz a francia cég szállította, amely már az 1876-os megnyitáskor is dolgozott a Musiksaalba. A foyer rombuszmintás parkettáját úgy tervezték meg, hogy a faelemek iránya felidézze a zeneterem halszálkamintás padlóburkolatát. A gyönyörű központi csillár szintén csak első pillantásra klasszikus darab, valójában LED-világítással működik. 

A bővítésben kialakított foyer földszintje. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
3/15
A bővítésben kialakított foyer földszintje. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A foyer felső szintje. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
6/15
A foyer felső szintje. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

A megőrzött eredeti terek valóban műemléknek kijáró figyelmet kaptak. A többször átalakított Musiksaal esetében a cél az 1905-ös állapot visszaidézése volt, hiszen az eredeti tervező unokaöccse, Fritz Stehlin tervei alapján akkor elkészült orgona, a mennyezet stukkóburkolata és az oldalfalakon elhelyezett zenész-mellszobrok ma is megvannak. Az azóta megváltoztatott színek, belső berendezés, bezárt ablakok és kicserélt parketta most eltűnt: az örökségvédelmi hivatallal együttműködésben helyreállított belső visszatért a 115 évvel ezelőtti állapothoz. Újra megnyitották az ablakokat és a mennyezeti bevilágítót, legyártották az eredetinek megfelelő bútorzatot és burkolatokat, valamint visszaállították a terem 1905-ös színezését is. A visszaállított felületek mögött magától értetődően kortárs gépészet rejtőzik. Fritz Stehlin 1905-ös átalakításának köszönhető a ma Hans Huber Saal néven ismert kamarazenei terem is, amely most úgyszintén korabeli burkolatait, színharmóniáját és nyílászáróit kapta vissza.

A megújult Musiksaal az 1905-ös állapotot kapta vissza. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth
10/15
A megújult Musiksaal az 1905-ös állapotot kapta vissza. Fotó © Stadtcasino Basel | Fotografie roman weyeneth

Ha legismertebb munkáik: a pekingi Madárfészek-stadion, a hamburgi Elbphilharmonie vagy a madridi CaixaForum kapcsán hajlamosak volnánk azt gondolni: a Herzog & de Meuron minden odadob egy ikonikus gesztusért, a Stadtcasino szépen cáfolja ezt a vélekedést. Az iroda kevesebb médiafigyelmet kapó munkái között valójában számos sikerült műemléki felújítás sorakozik, jellemzően Svájcból, olyan neves intézményekkel a listában, mint a bázeli Kultúrák Múzeuma vagy a colmari Musée Unterlinden, Matthias Grünewald világhíres, hátborzongató Isenheimi oltárának őrzési helye.

Míg a bázeli Városi Kaszinó belső tere a Herzog & de Meuron ismert, anyagokban és formákban tobzódó világpolgári univerzumát hozza, az igazi pláne itt az az épületrész, ami a legkisebb figyelmet váltja ki: a homlokzat. 21. századi technológia ide vagy oda, a történeti stílusok aktív gyakorlatban való alkalmazása azért ezidáig jellemzően az új tradicionalisták (másképp újklasszicisták, bár a magyar kifejezés félrevezető lehet) szűk körére, azon belül is elsősorban brit, amerikai és ázsiai építészekre korlátozódott, Európában pedig még visszaépítések esetén is komoly vitákat váltott ki. A Herzog & de Meuron esetében, a modernitáshoz különösen kötött svájci közegben semmiképp sem beszélhetünk bevett gyakorlatról. Egy sosemvolt épület keletkezett itt, amelynek homlokzatán ránézésre megkülönböztethetetlenül olvad össze 1876 és 2020. A két, idén egyébként hetvenéves sztárépítésztől mégiscsak sokatmondó ez a gesztus, ami egyszerre visszafogott és paradigmaváltó. L´heure n´est plus au geste architectural - írja a Le Monde-ban Laurent Carpentier és Isabelle Regnier a párizsi Notre-Dame huszártornyának eredeti formájában való újjáépítéséről. Az építészeti gesztusok ideje elmúlt. Megérkezett az új klasszicizmus? Meglátjuk.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.