Épületek/Örökség

Séta a történelem rétegei közt: a budavári palota modern belső terei

1/28

A háború után még közel húsz évig állt romos állapotban a palota, amelyet az akkor meglévő állapotában, már 1949-ben műemléki védelem alá helyeztek. (Forrás: Fortepan)

A Buffet-csarnok 1945-ben. A palota déli szárnyán nagy területen, máshol egy-egy találat helyén a földszintig beomlottak a födémek, de az épület egy részében a tüzek és a fosztogatások után is fennmaradt az eredeti belső tér. (Forrás: Fortepan)

A dunai homlokzat 1945-ben és ma. Az újjáépítés tervezése még az 1940-es években kezdődött, de csak a következő évtized végére alakult ki a megvalósult változat. (forrás: Fortepan / archiv für Zeitgeschichte ETH Zürich Agnes Hirschi)

A háború utáni állapot a Hunyadi-udvarról nézve. A baloldali, két szint magas ablakok mögött az elpusztult bálterem. (Forrás: Fortepan / archiv für Zeitgeschichte ETH Zürich Agnes Hirschi)

Ebből a nézetből igazán szembetűnők a homlokzat változásai, és az eredeti helyéhez képest a Dunától távolabb, hátrébb tolva újjáépült kupola.

A dunai homlokzat előtt álló Habsburg-lépcső romjai, amelyen keresztül a palota első emeletén lévő főbejárat volt megközelíthető (Forrás: Fortepan)

Az 1960-es évek újjáépítése során a lépcső helyén alakították ki az új főbejáratot, immár az épület előtti tér szintjén. A palota nagy részébe 1975-ben költözött be jelenlegi használója, a Magyar Nemzeti Galéria.

A főbejárat mögötti csarnok, az épületrész többi belső teréhez hasonlóan, Németh István belsőépítész munkája, közel ötven év után is kitűnő állapotban van.

A bejárat mögött Benczúr Gyula monumentális, 3,5x7 méteres Buda visszafoglalása című festménye fogadja a látogatókat. Mögötte pedig Peter Krafft alig kisebb, Zrínyi Miklós szigetvári kirohanása című műve.

Az előbbi térből egy szinte titkos ajtó vezet a Nádori kriptába, amely az épület egyetlen, eredeti formában fennmaradt belső tere. Többszöri kifosztása után a felújítása csak az 1980-as évekre készült el.

A kupola alatti tér falait a gerecsei tardosi kőbányából származó vörös mészkő borítja.

A díszes lépcsősor következő fordulói a kupolacsarnokba vezetnek. Középen Szervátiusz Tibor Dózsa György szobra.

Az előcsarnok fölött a mintegy harminc méter magas kupolacsarnok.

A lépcsőforduló mögötti kiállítószint különleges födéme a világítás kapcsolótábláján a találó lepketető néven szerepel.

A terem világítását eredetileg a jelenlegitől merőben eltérő megoldás biztosította. (Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr)

A kupola belsejében Bérczeller Rezső Rudolf 1991-re elkészült Apokalipszis című alkotása látható.

Az egykori trónterem a kiállítótér egyetlen szabadon látogatható tere, amely eredeti formában épült újjá, igaz, díszek nélkül. Ma az Európában is egyedülálló késő gótikus szárnyasoltár-gyűjteménynek ad otthont.

A modern kiállítóterek közt is számos látványos megoldással találkozhatunk. A körlift a palota északi szárnyában, pontos nevén a B épületben működik.

Az itteni szárny belső udvarában fedett díszlépcsőház épült, jelenleg munkaterület.

Az 50 évvel ezelőtti felújítás során beépített épületgépészet nagyrészt ma is használatban van, természetesen a kiöregedő rendszerek modernizálása folyamatosan zajlik.

A lépcsőházak mind különböző formavilággal épültek, a kő, fa, és üveg használata azonban közös.

A palota legészakibb, A jelű épületének lépcsőháza a nagyközönség számára nem járható, a Nemzeti Galéria irodaszintjeit szolgálja ki.

Panorámás mosdó az A épületben.

A tardosi vörös mészkő lépcsőkorlát visszatérő elem.

Az előterek és lépcsőházak világításának fénye több ezer darab 22x22 centiméteres, egyedi üveg gúlán keresztül érkezik.

A Budapesti Történeti Múzeumnak és az Országos Széchényi Könyvtárnak otthont adó E és F jelű épületek az Oroszlános udvarról nézve. A Nemzeti Hauszmann Program program keretében egyre több rész kapja vissza a háborúban elveszett díszeit.

A Nemzeti Galéria D épületének bejárata, az épületre jellemző bronz-üveg ajtóval, és a folyamatban lévő átépítést jelző konténerrel, amelyben már az 1975-re elkészült belső tér bontott burkolatai gyűlnek.

A kupolában kialakított kilátó a Nemzeti Galéria nyitva tartási idejében, szerdától vasárnapig látogatható.

?>
A háború után még közel húsz évig állt romos állapotban a palota, amelyet az akkor meglévő állapotában, már 1949-ben műemléki védelem alá helyeztek. (Forrás: Fortepan)
?>
A Buffet-csarnok 1945-ben. A palota déli szárnyán nagy területen, máshol egy-egy találat helyén a földszintig beomlottak a födémek, de az épület egy részében a tüzek és a fosztogatások után is fennmaradt az eredeti belső tér. (Forrás: Fortepan)
?>
A dunai homlokzat 1945-ben és ma. Az újjáépítés tervezése még az 1940-es években kezdődött, de csak a következő évtized végére alakult ki a megvalósult változat. (forrás: Fortepan / archiv für Zeitgeschichte ETH Zürich Agnes Hirschi)
?>
A háború utáni állapot a Hunyadi-udvarról nézve. A baloldali, két szint magas ablakok mögött az elpusztult bálterem. (Forrás: Fortepan / archiv für Zeitgeschichte ETH Zürich Agnes Hirschi)
?>
Ebből a nézetből igazán szembetűnők a homlokzat változásai, és az eredeti helyéhez képest a Dunától távolabb, hátrébb tolva újjáépült kupola.
?>
A dunai homlokzat előtt álló Habsburg-lépcső romjai, amelyen keresztül a palota első emeletén lévő főbejárat volt megközelíthető (Forrás: Fortepan)
?>
Az 1960-es évek újjáépítése során a lépcső helyén alakították ki az új főbejáratot, immár az épület előtti tér szintjén. A palota nagy részébe 1975-ben költözött be jelenlegi használója, a Magyar Nemzeti Galéria.
?>
A főbejárat mögötti csarnok, az épületrész többi belső teréhez hasonlóan, Németh István belsőépítész munkája, közel ötven év után is kitűnő állapotban van.
?>
A bejárat mögött Benczúr Gyula monumentális, 3,5x7 méteres Buda visszafoglalása című festménye fogadja a látogatókat. Mögötte pedig Peter Krafft alig kisebb, Zrínyi Miklós szigetvári kirohanása című műve.
?>
Az előbbi térből egy szinte titkos ajtó vezet a Nádori kriptába, amely az épület egyetlen, eredeti formában fennmaradt belső tere. Többszöri kifosztása után a felújítása csak az 1980-as évekre készült el.
?>
A kupola alatti tér falait a gerecsei tardosi kőbányából származó vörös mészkő borítja.
?>
A díszes lépcsősor következő fordulói a kupolacsarnokba vezetnek. Középen Szervátiusz Tibor Dózsa György szobra.
?>
Az előcsarnok fölött a mintegy harminc méter magas kupolacsarnok.
?>
A lépcsőforduló mögötti kiállítószint különleges födéme a világítás kapcsolótábláján a találó lepketető néven szerepel.
?>
A terem világítását eredetileg a jelenlegitől merőben eltérő megoldás biztosította. (Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr)
?>
	A kupola belsejében Bérczeller Rezső Rudolf 1991-re elkészült Apokalipszis című alkotása látható.
?>
Az egykori trónterem a kiállítótér egyetlen szabadon látogatható tere, amely eredeti formában épült újjá, igaz, díszek nélkül. Ma az Európában is egyedülálló késő gótikus szárnyasoltár-gyűjteménynek ad otthont.
?>
A modern kiállítóterek közt is számos látványos megoldással találkozhatunk. A körlift a palota északi szárnyában, pontos nevén a B épületben működik.
?>
Az itteni szárny belső udvarában fedett díszlépcsőház épült, jelenleg munkaterület.
?>
Az 50 évvel ezelőtti felújítás során beépített épületgépészet nagyrészt ma is használatban van, természetesen a kiöregedő rendszerek modernizálása folyamatosan zajlik.
?>
A lépcsőházak mind különböző formavilággal épültek, a kő, fa, és üveg használata azonban közös.
?>
A palota legészakibb, A jelű épületének lépcsőháza a nagyközönség számára nem járható, a Nemzeti Galéria irodaszintjeit szolgálja ki.
?>
Panorámás mosdó az A épületben.
?>
A tardosi vörös mészkő lépcsőkorlát visszatérő elem.
?>
Az előterek és lépcsőházak világításának fénye több ezer darab 22x22 centiméteres, egyedi üveg gúlán keresztül érkezik.
?>
A Budapesti Történeti Múzeumnak és az Országos Széchényi Könyvtárnak otthont adó E és F jelű épületek az Oroszlános udvarról nézve. A Nemzeti Hauszmann Program program keretében egyre több rész kapja vissza a háborúban elveszett díszeit.
?>
A Nemzeti Galéria D épületének bejárata, az épületre jellemző bronz-üveg ajtóval, és a folyamatban lévő átépítést jelző konténerrel, amelyben már az 1975-re elkészült belső tér bontott burkolatai gyűlnek.
?>
A kupolában kialakított kilátó a Nemzeti Galéria nyitva tartási idejében, szerdától vasárnapig látogatható.
1/28

A háború után még közel húsz évig állt romos állapotban a palota, amelyet az akkor meglévő állapotában, már 1949-ben műemléki védelem alá helyeztek. (Forrás: Fortepan)

A Buffet-csarnok 1945-ben. A palota déli szárnyán nagy területen, máshol egy-egy találat helyén a földszintig beomlottak a födémek, de az épület egy részében a tüzek és a fosztogatások után is fennmaradt az eredeti belső tér. (Forrás: Fortepan)

A dunai homlokzat 1945-ben és ma. Az újjáépítés tervezése még az 1940-es években kezdődött, de csak a következő évtized végére alakult ki a megvalósult változat. (forrás: Fortepan / archiv für Zeitgeschichte ETH Zürich Agnes Hirschi)

A háború utáni állapot a Hunyadi-udvarról nézve. A baloldali, két szint magas ablakok mögött az elpusztult bálterem. (Forrás: Fortepan / archiv für Zeitgeschichte ETH Zürich Agnes Hirschi)

Ebből a nézetből igazán szembetűnők a homlokzat változásai, és az eredeti helyéhez képest a Dunától távolabb, hátrébb tolva újjáépült kupola.

A dunai homlokzat előtt álló Habsburg-lépcső romjai, amelyen keresztül a palota első emeletén lévő főbejárat volt megközelíthető (Forrás: Fortepan)

Az 1960-es évek újjáépítése során a lépcső helyén alakították ki az új főbejáratot, immár az épület előtti tér szintjén. A palota nagy részébe 1975-ben költözött be jelenlegi használója, a Magyar Nemzeti Galéria.

A főbejárat mögötti csarnok, az épületrész többi belső teréhez hasonlóan, Németh István belsőépítész munkája, közel ötven év után is kitűnő állapotban van.

A bejárat mögött Benczúr Gyula monumentális, 3,5x7 méteres Buda visszafoglalása című festménye fogadja a látogatókat. Mögötte pedig Peter Krafft alig kisebb, Zrínyi Miklós szigetvári kirohanása című műve.

Az előbbi térből egy szinte titkos ajtó vezet a Nádori kriptába, amely az épület egyetlen, eredeti formában fennmaradt belső tere. Többszöri kifosztása után a felújítása csak az 1980-as évekre készült el.

A kupola alatti tér falait a gerecsei tardosi kőbányából származó vörös mészkő borítja.

A díszes lépcsősor következő fordulói a kupolacsarnokba vezetnek. Középen Szervátiusz Tibor Dózsa György szobra.

Az előcsarnok fölött a mintegy harminc méter magas kupolacsarnok.

A lépcsőforduló mögötti kiállítószint különleges födéme a világítás kapcsolótábláján a találó lepketető néven szerepel.

A terem világítását eredetileg a jelenlegitől merőben eltérő megoldás biztosította. (Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr)

A kupola belsejében Bérczeller Rezső Rudolf 1991-re elkészült Apokalipszis című alkotása látható.

Az egykori trónterem a kiállítótér egyetlen szabadon látogatható tere, amely eredeti formában épült újjá, igaz, díszek nélkül. Ma az Európában is egyedülálló késő gótikus szárnyasoltár-gyűjteménynek ad otthont.

A modern kiállítóterek közt is számos látványos megoldással találkozhatunk. A körlift a palota északi szárnyában, pontos nevén a B épületben működik.

Az itteni szárny belső udvarában fedett díszlépcsőház épült, jelenleg munkaterület.

Az 50 évvel ezelőtti felújítás során beépített épületgépészet nagyrészt ma is használatban van, természetesen a kiöregedő rendszerek modernizálása folyamatosan zajlik.

A lépcsőházak mind különböző formavilággal épültek, a kő, fa, és üveg használata azonban közös.

A palota legészakibb, A jelű épületének lépcsőháza a nagyközönség számára nem járható, a Nemzeti Galéria irodaszintjeit szolgálja ki.

Panorámás mosdó az A épületben.

A tardosi vörös mészkő lépcsőkorlát visszatérő elem.

Az előterek és lépcsőházak világításának fénye több ezer darab 22x22 centiméteres, egyedi üveg gúlán keresztül érkezik.

A Budapesti Történeti Múzeumnak és az Országos Széchényi Könyvtárnak otthont adó E és F jelű épületek az Oroszlános udvarról nézve. A Nemzeti Hauszmann Program program keretében egyre több rész kapja vissza a háborúban elveszett díszeit.

A Nemzeti Galéria D épületének bejárata, az épületre jellemző bronz-üveg ajtóval, és a folyamatban lévő átépítést jelző konténerrel, amelyben már az 1975-re elkészült belső tér bontott burkolatai gyűlnek.

A kupolában kialakított kilátó a Nemzeti Galéria nyitva tartási idejében, szerdától vasárnapig látogatható.

Épületek/Örökség

Séta a történelem rétegei közt: a budavári palota modern belső terei

2021.07.17. 12:08
1/28

A háború után még közel húsz évig állt romos állapotban a palota, amelyet az akkor meglévő állapotában, már 1949-ben műemléki védelem alá helyeztek. (Forrás: Fortepan)

A Buffet-csarnok 1945-ben. A palota déli szárnyán nagy területen, máshol egy-egy találat helyén a földszintig beomlottak a födémek, de az épület egy részében a tüzek és a fosztogatások után is fennmaradt az eredeti belső tér. (Forrás: Fortepan)

A dunai homlokzat 1945-ben és ma. Az újjáépítés tervezése még az 1940-es években kezdődött, de csak a következő évtized végére alakult ki a megvalósult változat. (forrás: Fortepan / archiv für Zeitgeschichte ETH Zürich Agnes Hirschi)

A háború utáni állapot a Hunyadi-udvarról nézve. A baloldali, két szint magas ablakok mögött az elpusztult bálterem. (Forrás: Fortepan / archiv für Zeitgeschichte ETH Zürich Agnes Hirschi)

Ebből a nézetből igazán szembetűnők a homlokzat változásai, és az eredeti helyéhez képest a Dunától távolabb, hátrébb tolva újjáépült kupola.

A dunai homlokzat előtt álló Habsburg-lépcső romjai, amelyen keresztül a palota első emeletén lévő főbejárat volt megközelíthető (Forrás: Fortepan)

Az 1960-es évek újjáépítése során a lépcső helyén alakították ki az új főbejáratot, immár az épület előtti tér szintjén. A palota nagy részébe 1975-ben költözött be jelenlegi használója, a Magyar Nemzeti Galéria.

A főbejárat mögötti csarnok, az épületrész többi belső teréhez hasonlóan, Németh István belsőépítész munkája, közel ötven év után is kitűnő állapotban van.

A bejárat mögött Benczúr Gyula monumentális, 3,5x7 méteres Buda visszafoglalása című festménye fogadja a látogatókat. Mögötte pedig Peter Krafft alig kisebb, Zrínyi Miklós szigetvári kirohanása című műve.

Az előbbi térből egy szinte titkos ajtó vezet a Nádori kriptába, amely az épület egyetlen, eredeti formában fennmaradt belső tere. Többszöri kifosztása után a felújítása csak az 1980-as évekre készült el.

A kupola alatti tér falait a gerecsei tardosi kőbányából származó vörös mészkő borítja.

A díszes lépcsősor következő fordulói a kupolacsarnokba vezetnek. Középen Szervátiusz Tibor Dózsa György szobra.

Az előcsarnok fölött a mintegy harminc méter magas kupolacsarnok.

A lépcsőforduló mögötti kiállítószint különleges födéme a világítás kapcsolótábláján a találó lepketető néven szerepel.

A terem világítását eredetileg a jelenlegitől merőben eltérő megoldás biztosította. (Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr)

A kupola belsejében Bérczeller Rezső Rudolf 1991-re elkészült Apokalipszis című alkotása látható.

Az egykori trónterem a kiállítótér egyetlen szabadon látogatható tere, amely eredeti formában épült újjá, igaz, díszek nélkül. Ma az Európában is egyedülálló késő gótikus szárnyasoltár-gyűjteménynek ad otthont.

A modern kiállítóterek közt is számos látványos megoldással találkozhatunk. A körlift a palota északi szárnyában, pontos nevén a B épületben működik.

Az itteni szárny belső udvarában fedett díszlépcsőház épült, jelenleg munkaterület.

Az 50 évvel ezelőtti felújítás során beépített épületgépészet nagyrészt ma is használatban van, természetesen a kiöregedő rendszerek modernizálása folyamatosan zajlik.

A lépcsőházak mind különböző formavilággal épültek, a kő, fa, és üveg használata azonban közös.

A palota legészakibb, A jelű épületének lépcsőháza a nagyközönség számára nem járható, a Nemzeti Galéria irodaszintjeit szolgálja ki.

Panorámás mosdó az A épületben.

A tardosi vörös mészkő lépcsőkorlát visszatérő elem.

Az előterek és lépcsőházak világításának fénye több ezer darab 22x22 centiméteres, egyedi üveg gúlán keresztül érkezik.

A Budapesti Történeti Múzeumnak és az Országos Széchényi Könyvtárnak otthont adó E és F jelű épületek az Oroszlános udvarról nézve. A Nemzeti Hauszmann Program program keretében egyre több rész kapja vissza a háborúban elveszett díszeit.

A Nemzeti Galéria D épületének bejárata, az épületre jellemző bronz-üveg ajtóval, és a folyamatban lévő átépítést jelző konténerrel, amelyben már az 1975-re elkészült belső tér bontott burkolatai gyűlnek.

A kupolában kialakított kilátó a Nemzeti Galéria nyitva tartási idejében, szerdától vasárnapig látogatható.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.