Technológia

Előregyártott vasbeton szerkezetek a Puskás Arénában

1/29

Forrás: Ferrobeton

?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Forrás: Ferrobeton
?>
Lelátó - gerenda cspi vázlat, Forrás: Ferrobeton
?>
Lelátó - gerenda cspi vázlat, Forrás: Ferrobeton
?>
Gerenda cspi vázlat, Forrás: Ferrobeton
?>
Gerenda cspi vázlat, Forrás: Ferrobeton
1/29

Forrás: Ferrobeton

Előregyártott vasbeton szerkezetek a Puskás Arénában
Technológia

Előregyártott vasbeton szerkezetek a Puskás Arénában

2020.02.14. 16:55

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Földrajzi hely:
Budapest

Cég, szervezet:
Ferrobeton

Termék, technológia:
betontechnológia

Dosszié:

A Skardelli György (KÖZTI) koncepciója alapján megvalósult Puskás Aréna előregyártott vasbeton szerkezeteit a Ferrobeton Zrt. és ASA Építőipari Kft. készítette.

Puskás Aréna
A Ferrobeton és a Puskás Aréna története 2017 márciusában indult: ekkor kötött szerződést a beruházó Nemzeti Sportközpontok a stadion rekonstrukciójának tervezésére és kivitelezésére. Cél volt, hogy az új épület műszakilag alkalmas legyen az UEFA égisze alatt rendezendő bármely sporteseménynek otthonául szolgálni. A nyílt nemzetközi közbeszerzést a Magyar Építő Zrt. – ZÁÉV Zrt. konzorcium nyerte meg. A Puskás Aréna előregyártott vasbeton szerkezetei a Ferrobeton Zrt. és ASA Építőipari Kft. közreműködésével készültek.


Az épület tartószerkezet felépítése
Az épület a 0,00 szint felett nyolc dilatációs egységre oszlik:
-    a pálya hosszoldala menti szakaszok,
-    a sarokrészek,
-    a pálya rövid oldala menti szakaszok
Az aréna függőleges és vízszintes szerkezetei monolit és előregyártott vasbeton szerkezetből, továbbá monolit vasbeton lépcsőházi magokkal és merevítő falakból épült fel, amely a háromszintes előregyártott vasbeton lelátót és az alatta lévő szinteket foglalja magában. A pilon lépcsőházak (38 db) az épület külső kontúrja mentén, körben helyezkednek el.

Forrás: Ferrobeton
10/29
Forrás: Ferrobeton

A középső és a felső lelátó
A lelátóelemek és az őket alátámasztó vasbeton gerendák előregyártott vasbeton szerkezetűek. A lelátó három egységre tagolódik: alsó, középső és felső karéjra, melyek közül a középső és felső karéjt kivitelzte a Ferrobeton Zrt.
„Az előregyártott elemek általában két sort fognak össze. Az induló sor és a VIP terasz feletti sor ilyen szempontból kivételt képez, mivel itt egy mellvéd elem is hozzábetonozódik az elemhez.  A teljes kerület mentén a lelátószerkesztés íves kialakítását szegmensekkel követtük le gyártástechnológia egyszerűsítése miatt. A töltők oldalfala monolit vasbeton szerkezetű, mely az alatta lévő vasbeton födémről indul. A töltők melletti lelátó elemek az előregyártott tartókra támaszkodnak egyik oldalukon, míg a másik oldalon az előbb említett töltők oldalfalain képzett konzolokra."

A fellépések 1 cm-es lépcsőkben változnak 4-5 soronként. A változatos fellépési magasságot a lelátó láthatósági szerkesztése határozta meg. A munkahézag fugák mindig lépcsőfok tőbe esnek, ezért a lelátóelem közötti fugákat minden esetben ülőrész felöli oldalon rugalmas fugaanyaggal tömítették. Az előregyártott lelátó elemeket előregyártott vasbeton gerendák támasztják alá, melyek kéttámaszú kialakításúak. A középső karéj szintjén három, felső karéj szintjén négy egymásra épülő gerenda képezi a támaszt. Mivel a gerendák felső felülete a lelátó hajlásszögét követik, az alsó síkja két támasz között egyenes, így a gerenda magassága változik. 

A legalsó gerenda törtvonalú, kéttámaszú, a pálya felé nagy konzollal és egyben hordja a középső és felső arénatöltés födémét is. A konzol változó magasságú, tőben magas, majd szinte „0"-ra elfogy. Erre a konzolos gerendára támaszkodik – pillér közelében, nem a konzolon – a következő egyenes gerenda, majd a záró törtvonalú gerenda. A lelátó alátámasztó gerendák esetenként monolit vasbeton födémeket is hordanak. Ezeken a részeken a gerendák felső síkján kiálló kengyelekkel együtt dolgoztatva került kialakításra a gerenda a födémmel. Így a gerendák sokkal merevebbek a lengésekkel szemben is.

Forrás: Ferrobeton
22/29
Forrás: Ferrobeton

Tartószerkezet mérete számokban

Alapozás:
1580 db CFA cölöp
A cölöpök összhossza: 26 km
A cölöpökhöz felhasznált beton: 21000 m3
Résfal 463 m hosszan, mélysége 11,6 m
38 db pilon

Felszerkezet:
Pilonok legmagasabb pontja a 4 db nagy pilonnál (8,10,27,29), 44 m
Feszítés: 16db védőcső pilononként.
Összesen 11 km védőcső
9 pászma / védőcső
Összesen 130 tonna feszítőkábel
Pilononként a tető súlyából fellépő húzóerő: 9000 KN
Zsaluzandó felület: 322 500 m2
Staxo térállvány a nagy belmagasságok miatt: 458 500 légm3
15 db kúszómű


Monolit vb szerkezetbe 130 000 m3 beton került beépítésre,19500 tonna betonacél felhasználásával
A betont a magyar építőipar.ban ez idáig nem használt extra méretű (52,58 m) betonpumpák juttatták el a felhasználási helyükre
A beton két, helyszínre telepített betongyárban készül, napi 1400 m3 kapacitással, melyet több alkalommal teljesen kihasználásra került.
A födémek jellemzően 32 cm-esek
8 dilatációból áll az épület


Előregyártott vb gerendák, födémpallók, lelátóelemek, lépcsőkarok egészítik ki a monolit szerkezeteket:
Gerendák száma             1016 db
Födémpallók száma            588 db
Előregyártott lépcsőkarok száma     1020 db
Lelátóelemek száma             3761 db


Az acél tető összsúlya több, mint 10 000 T
Az acél tető szerelését egy TEREX 1250 T teherbírású daru végezte.
62 kamion szállította a helyszínre 
Jelenleg 4 db ilyen daru dolgozik Európában, a világon két nagyobb típus létezik csak
96 m-es gémmel van szerelve, ami 135 m-ig bővíthető
A stadion kivitelezése közben 24 km villámhárító épült be
Építésgépesítés: a kivitelezés során 30 db lépcsőtorony segítette a munkát
Csúcsidőben 16 toronydaru működött

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk