Épületek/Irodaépület

Egyszerre dinamikus és statikus: Antwerpen új Kikötői Hivatala

1/20

Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl

?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
?>
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
1/20

Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl

Egyszerre dinamikus és statikus: Antwerpen új Kikötői Hivatala
Épületek/Irodaépület

Egyszerre dinamikus és statikus: Antwerpen új Kikötői Hivatala

2017.12.07. 18:00

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Zaha Hadid (1950-2016), Patrik Schumacher

Földrajzi hely:
Belgium, Antwerpen

Cég, szervezet:
Alukönigstahl

Vélemények:
2

Kikötői Hivatal

Tervezés éve:
2008

Építés éve:
2016

Stáblista

építtető: Antwerpeni Kikötői Hivatal, Belgium

építészek: Zaha Hadid Architects (ZHA), London, Egyesült Királyság
terv: Zaha Hadid, Patrik Schumacher

projektigazgatóság: Joris Pauwels
projektvezetés: Jinmi Lee
építésvezetőség: Bureau Bouwtechniek, Antwerpen, Belgium, Studieburo Mouton Bvba, Gent, London 

energiatechnika: Ingenium Nv Acoustic, Brügge, Belgium 
akusztika: Daidalos Peutz, Löwen, Belgium, Daidalos Peutz, Leuven, Belgium 

restaurációs tanácsadás: Origin, Brüssel, Belgium
homlokzati konstrukció: Groven+, Liège, Belgium

Schüco rendszerek: homlokzati egyedi alumínium szerkezet

Letölthető dokumentumok:

Antwerpen Kikötői Hivatalának új főhadiszállása egészen különleges helyszínre költözött: az egykori tűzőrségi épület felújításával és az ég felé történő bővítésével foglalta el új helyét. Az így létrejött karakteres forma messziről is jól látható jelzéssé vált és egyben szimbolizálja a tengeri kereskedelem ígéretes jövőjét. Az antwerpeni Kikötői Hivatal a még Zaha Hadid által tervezett épületek egyike. 

A műemlékvédelem alatt álló, hanza stílusú, volt tűzőrségi épület megtartására és bővítésére az antwerpeni Kikötői Hivatal tervpályázatot írt ki 2008-ban. A feladat a régi épület megtartása és korszerű irodakomplexummá való transzformálása volt. A Zaha Hadid Architects javaslata az épület felett elhelyezett bővítményre többféle indíttatásból született. Figyelembe vették az épület eredeti tervén fellelhető, de meg nem épült magas tornyot, amely az eredeti szándék szerint a hanza épületet a messzi távolból is jól láthatóvá tette volna. A másik motiváció a felhőszerű bővitmény szokatlan elhelyezésére az volt, hogy a műemlék épület négy egyenrangú homlokzata közül egyiket se takarja el egy mellé helyezett új épületrész. A végeredmény egy különleges, hajótörzset idéző formájú, a tengeri kereskedelmet szimbolizáló ikonikus épület lett, amelynek hatása Antwerpenre, a "gyémántok városára" vitathatatlan.


Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
11/20
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl



A két épület eltérő karaktere ellenére a tervezők a meglévő és az új terekben is azonos építészeti minőség létrehozására törekedtek. A régi épület statikus eleganciája felett az új dinamikus forma szinte mozogni, lebegni látszik. A létesítményrészek összekötéséhez az építészek egyfajta szendvicskoncepciót alkalmaztak, amelynél a közös területek - mint az auditórium, az étterem, az előcsarnok és a konferencia termek - az egész épület közepén találhatók és ezáltal a meglévő épület felső, valamint az új épület alsó emeleteibe kerültek. A két rész közötti betonhíd, harmadik elemként egy multifunkcionális környezetet alakít ki, változatosan használható kilátóterasszal a meglévő városi architektúra felett és kapcsolattal az étteremhez. Innen a kikötőre és a városra is rá lehet látni, míg a hídban lévő kivágásokon keresztül az épület előtti tér válik láthatóvá. Felfelé pillantva, az ablakokon keresztül az új épület belső részeibe is betekintést enged ez a háromdimenziós, térbeli környezet.

Külső szemlélő számára úgy tűnhet, hogy az új épületelem a régi felett lebeg. Tartószerkezete teljesen független a régi épület szerkezetétől, mindössze két, pillérként funkcionáló, vasbeton blokk támasztja alá. Az egyik pillér a régi épület belső udvarában, míg a másik ferdén, az épület előtt áll. Felső részükön a betonhíd, míg a föld alatt egy új többszintes mélygarázs köti össze őket. Az átriumban további ferde támaszok biztosítják a megfelelő stabilitást.


Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
9/20
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl



A meglévő épület statikus, nyugodt homlokzatától élesen elüt az új épület hajlított felületének dinamikus megjelenése, ami egy organikus formát alkotó egyetlen folyamatos homlokzat. Ezt a dinamikus látványt a tervezők úgy kívánták megjeleníteni, mintha ez a rész mozogna. A homlokzat háromszögekre osztásával folyamatos átmenetet képeztek a sík és a térben görbülő felületek között. A traszparens és tömör részek váltakozásával a felület mozgalmasságát tovább erősítették és a belső terek bevilágítását is szabályozni tudták.

A háromszög alakú, a csomópontokban változtatható szögű elemekből álló, egyedi Schüco alumínium homlokzat lehetővé teszi, hogy a tervezők által megálmodott, véletlenszerű hatás megmaradjon, a homlokzaton ne legyen ismétlődés. A rendkívül komplex feladat megoldása érdekében a Zaha Hadid Architects, a homlokzatot tervező és gyártó Groven+, valamint a Schüco szakemberei intenzíven együtt dolgoztak. A 3D-s tervezési és előkészítési folyamat egy BIM-modell alapján történt, amely minden gyártási és tervezési paramétert meghatározott. Ez a módszer lehetővé tette, hogy a tervezés és a gyártás egy egységet alkosson a parametrikus elemek megalkotása érdekében. Az így kialakult több mint 450 különböző homlokzati elem mindegyike legalább három darab háromszögletű felületből állt. Az elemek előregyártása a műhelyben történt, a gyártás ütemezése, a kiszállítás és beszerelés is komoly logisztikai és szervezési feladatot jelentett. Az előkészítés és megvalósítás több mint két évig tartott. Az átlátszó és átlátszatlan homlokzati elemek váltakozása az épületvolumen feltördeléséhez vezet, a mozgalmas felület a nappali fény intenzitásával együtt folyamatosan változik.


Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
6/20
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl



Az új Kikötői Hivatal működése szempontjából is példamutató: az 500 alkalmazott számára egészséges és változatos munkakörnyezetet tertemt, amely sokkal hatékonyabb együttműködést alakított ki a munkatársak között. Az épület fenntartható és jövőbiztos működését szolgálja a földalatti hőtárolóval öszekötött fűtési rendszer, amely évi 270 tonna CO2 megtakarítását teszi lehetővé, valamint az elektromos autókkal és kerékpárokkal megszervezett közlekedés. Formában, tartósságban, valamint tervezési és gyártási módszerében is a jövőbe mutat: egy szimbolikus világítótorony, amely látható az egész világ számára.

Alukönigstahl Kft.
Tornóczky Mónika

 

 

 

 

Vélemények (2)
Pákozdi Imre
2018.05.01.
12:21

Patrik Schumacher, Zaha Hadid utódja a cégvezetésben, elméletalkotásra adta a fejét, ld.: https://www.dezeen.com/2018/05/01/capitalism-solve-housing-crisis-patrik-schumacher-zaha-hadid-architects/#disqus_thread . Érdemes elolvasni a kommenteket is, számuk másfél nap alatt 76-ra nőtt :-)

Pákozdi Imre
2017.12.08.
07:42

Antwerpen Európa második legnagyobb forgalmú kikötője. Az ott évente átrakott árukkal (kb. 180 millió tonna) egy 200 km hosszú tehervonat lenne tele, ami Antwerpentől Düsseldorfig nyúlna. (Ha ugyanezt kamionra raknák, a sor, hetvennel araszolgatva, követési távolságot tartva, valószínűleg Budapestig érne. És a mai szállítmányozás szerkezetét ismerve, sajnos ez a reális hasonlat.) Hogy miből áll ez a ménkű árutömeg? Hát, pl.:  http://index.hu/gazdasag/2017/12/06/eu_latin-amerika_szabadkereskedelem/.

Az épület értékelésre nem méltó. Hogy miért? Egyrészt azért, amiért nem kritika tárgya az utcai Mikulás-csokifigurák változatos sokasága. Másrészt kérem, nézzék meg a nemrég elkészült hamburgi Elbfilharmonie-t. A különbség markáns és sok tanulsággal szolgál, az egységesség, az épületrészek kapcsolata, az épített örökség megbecsülése és a többi, hamarosan végképp táj- és szakmaidegen fogalom emlékére.

Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk