/ MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épülettervek

Dögcédula ihlette világháborús emlékmű

1/7

I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter

?>
I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter
?>
I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter
?>
I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter
?>
I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter
?>
I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter
?>
I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter
?>
magyarázó ábra
1/7

I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter

Dögcédula ihlette világháborús emlékmű
Épülettervek

Dögcédula ihlette világháborús emlékmű

2017.09.11. 10:40
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Hódmezővásárhely

Építészek, alkotók:
Márkus Péter, Zsótér Ádám

Tervpályázat az I. Világháború hódmezővásárhelyi emlékművének bővítésére

Tervezés éve:
2017

Stáblista

vezető tervező: Márkus Péter, Zsótér Ádám

MÉD:

Egy átlóban kettétört dögcédula ihlette a Márkus Péter és Zsótér Ádám által elképzelt első világháborús emlékmű formáját, amelyet Hódmezővásárhelyre terveztek. Az alkotók számára kiemelkedő szereppel bírt a környezeti és térbeli illeszkedés. 

2016 decemberében Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata pályázatot írt ki a város I. világháború hódmezővásárhelyi emlékművének bővítésére, a hősök nevének megjelenítésére. A pályázat részeként mintegy 3000 hősi halott nevét kellett megjeleníteni, akik a monarchia keleti vagy nyugati frontján harcoltak. A pályázat helyszíne a Kossuth téren a városháza előtti területen volt, ahol egy I. világháborúra megemlékező lovas szobor található.


I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter
2/7
I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter



Az általunk tervezett emlékmű kialakítása során kiemelkedő szereppel bírt a környezeti és térbeli illeszkedés. Fontosnak tartottuk, hogy a téren elhelyezkedő meglévő lovas szobor hangsúlyos, központi megjelenését az új építménnyel ne csökkentsük, annak alárendelt elemeként telepítsük azt, kiegészítve a tér eddigi szerepét. További szempont volt a meglévő közlekedő útvonalak használhatóságának megtartása és a tervezett elem térbeli illeszkedése a meglévő térhez. A fő tervezési alapelveket szem előtt tartva az emlékmű a téren áthaladó gyalogos forgalmat nem akadályozva, a közlekedő út két oldalán, a lovas szobor előtt kapott helyet.


magyarázó ábra
7/7
magyarázó ábra



Az emlékmű formáját egy átlóban kettétört dögcédula ihlette, amely az elhunytak háborúban tanúsított hősiességét szimbolizálja. Az emlékmű két sötét színű, háromszög alaprajzú, a térből vertikálisan kiemelkedő vasbeton ékként jelenik meg. Hódmezővásárhelyről a keleti és a nyugati fronton is harcoltak és estek el katonák. Az ékek a háború frontjait hivatottak jelképezni és azok felé mutatnak, szemből tekintve középen a lovas szoborral. 


I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter
1/7
I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter



A háromszög alaprajzú ékek belső oldalának tetejéről kis csobogóként folyik lefelé a víz. Az ékek külső oldalai körül terepbe süllyesztett lépcsők vezetnek le az emlékfal mentén, ahol a hősi halottak nevei az emlékmű peremén, bronz felületen jelennek meg. A lépcsők alatti díszvilágítás sötétedés után a neveket és az ékek mögötti teret hívatott megvilágítani. A geometrikus elemekből álló tömeg felülnézetből egy téglatestben elforgatott négyzetet alkot. 


I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter
6/7
I. világháborús emlékmű Hódmezővásárhelyen - építész: Márkus Péter



Az emlékmű külső éle szürke beton, így az emlékmű sötétebb színárnyalata miatt a hősi halottak nevei kontrasztosabban jelennek meg. Az elhaladó járókelők tekintete előtt az emlékmű bronz névtáblái fokozatosan tárulnak fel, a hangsúlyos kontraszttal odavonzva a tekintetet, megállásra, megemlékezésre buzdítják az arra járókat.

Márkus Péter

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk