| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Irodaépület

Dévényi Tamás: KISS HÁZ (Százhalombatta, Erőmű)

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

Dévényi Tamás: KISS HÁZ (Százhalombatta, Erőmű)
Épületek/Irodaépület

Dévényi Tamás: KISS HÁZ (Százhalombatta, Erőmű)

2004.07.01. 10:37

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Kiss Gyula, Dévényi Tamás

Földrajzi hely:
Százhalombatta, Magyarország

Építészet: Kiss Gyula vezető tervező

Valamikor a Merkúrtól frissiben elhozott Moszkvics hátsó ablakába a jobb ízlésűek azonmód kitették a bólogató fejű kutyát.

Azóta az autógyártók e földön is el tudták hitetni a kovácsjózsefekkel, hogy nincs szükség horgolt terítőre, de versenycsíkra sem: az új kocsi készen van.

A messziről látszó kémények tövében a jól ismert kép fogadott: tömör betonkerítés, portás konténerben, sorompó. A ház is ott állt (amiért jöttünk), a kép bal szélén, a kerítés szorításában. Nem is volt eddig itt semmi hiba. Az előregyártás legrosszabb időszakáról árulkodó Univázas irodaépület, a maga elegáns mezőtúri téglás végfalaival éppen annyira reménytelen, mint a többiek: ilyen a hetvenes évek kommersz ipari építészete. Hol van már a nagyvonalú helyszíni előregyártás! És hol van még a trapézlemez-építészet!

Az új ház, ez a régire rátenyerelő, világlátott siheder ezt mind a képünkbe vágja. Nem a városszéli építészet látszólagos, képmutató félénkségével van itt dolgunk, nem, itt a reménytelenségre fittyet hányó bizonyosság munkál.








Az nem kérdéses, hogy folytatható-e építészetileg ez az irodaépület. A nem-folytatás sokféle lehet: Tervező négy, jól elkülöníthető technikát alkalmaz egymás mellett. Mindjárt hozzáteszem, a nem valami nagy ház eredetileg is szabdalt architektúráját ezzel olyannyira szétzilálva, hogy az eddig csupán nevetséges összevisszaság, a tudatos, a rend képzetét felvillantó sokféleséggé alakulhatott át. A ház attrakciója az üveg(fél)henger és a fekvő üveghasáb egymáshoz tolásából előállított plasztikus jel (ld. még MTI székház, Naphegy). A másik, világosan elkülönülő egység a festett bádogborítású új, középfolyosós irodaszint. Az anyaghasználat különbözősége, a szalagablak helyetti ablakszemek üzenete nem kérdéses - a ház kontúrjának pontos folytatása viszont pregnánsan elkülönül az előzőekben említett technikától. A ház utcai homlokzatán megint más történik: konzolosan induló, cédrusfával borított épületelem ez, amelyet gondos kezek pontmegfogásos átlátszó üvegburkolattal láttak el. A kiugró épületrész az üveghenger antimetrikus ellenpontja kíván lenni. A negyedik, legbizonytalanabb szerkesztési technika eredménye a fa és üvegburok alatti felület: látszólag a második "illeszkedő" metódus köszön vissza, de itt az az alapvetés, hogy egyszerűen ráteszünk valamit a meglevő épületre megbicsaklik: a régi házrész előregyártott attikapaneljeit is fehér titáncinkkel fedi Tervező. Az oka könnyen leolvasható: össze kívánta kapcsolni az új és a régi szintek ablakfelületeit, megfelelő méretű alapot képezve ezzel a keretező fa-üveg burkolatnak.

Régen elmúltak azok az idők, amikor mindezt "a kevesebb több" megjegyzéssel intézhettük volna el. Mint említettem, új érték létrejöttének lehetősége rejlik e sokféleségben.










A ház bejárata eldugott helyen, leharcolt előtető alatt bújik meg. Belépve korrekt, ingerszegény terekbe kerülünk - ez még a megörökölt környezet. A gondosan bordűrözött, zöld, diagonális porcelánkerámia burkolat és a fautánzatú ajtófrontok elvont esztétikája csak akkor válik kissé kínossá, amikor az új szinten is feltűnik, a legkisebb változtatás nélkül. Szerencsére az erőmű felé kitárulkozó üveg-testek belseje már tervezési területnek számított. A tér azonban kicsi ahhoz, hogy ez a kétféleség ne keltsen felodhatatlan disszonanciát. A Tervező elmondása szerint a belső finom részletei sajnos áldozatul estek a megbízó és a kivitelező látszólagos ellenérdektelenségének és az utólagos tűzrendészeti elvárásoknak. A szőnyegpadló, az anemosztátok, a függönyözés, a kaspók vagy a beépített szekrények a Tervező által nem kontrollálható kategóriába tartoztak. A kevéske bútor még nem a végleges: ennek pedig nagyon nagy jelentősége van egy kívül-belül földig üvegezett ház esetében. Ott áll (akarom mondani, még fekszik) azonban egy fura Szék: egyedi tervek alapján készült, hihetetlen mennyiségű acél (lába: I 400) és nemes marhabőr felhasználásával. Majdan a hasáb konzolos végében fog állni (egy szék állni szokott?) - jelkép a jelképben, emlékmű az építésznek.








Úgy hiszem ennek a háznak nagyon nagy a jelentősége. Itt az erőműben, ahol mindent a mérnöki precizitás kell, hogy uraljon, különös értéke van ennek az emeletráépítésnek (szándékosan kicsinyítem a feladatot). Azt mondhatnánk, hogy teljességgel mindegy, hogy hogyan néz ki az új emelet - nincs jelentősége. Mégis akadt itt valaki, aki a racionalitás kellős közepén tud egy titkot. Egy önérdekeit felismerő, toleráns megbízó. Hiszen ez a ház arról beszél, hogy másként is lehet gondolkodni. Többféle jó válasz adható egy kérdésre. A ház kívülről (a néhány kiviteli hiba dacára) egy új világról beszél, bizalmat ébreszt, meghökkent, nyilvánvaló elismerést vált ki - ezek forintra is váltható értékek.

Aztán egy ponton megingott a Megbízó: nagy kár, hogy nem bízott eléggé az építészében. Mi is ennek a következménye? Az az elementáris érzés, amit a belépés előtt elfogott, előbb szertefoszlik, aztán valamelyest visszatér azért.

Egyszer talán a mi ablakainkból is kikerülnek majd a bólogató kutyák.

Szerző: Dévényi Tamás (szöveg),
Kiss Gyula (tervlapok), Beliczay Péter (fotók)

A cikk nyomtatásban megjelent az Régi-Új Magyar Építőművészet 2004/2 számában.








DUNAMENTI ERŐMŰ Rt. - Termelés Koordinációs Központ
Tervezés ideje: 2002 - 2003
Kivitelezés: 2003

Tervezők jegyzéke:
Generál tervező: Kiss és Járomi Építésziroda Kft.
Építészet: Kiss Gyula vezető tervező
Szék-terv: Járomi Irén vezető tervező
Építész-munkatárs: Erdélyi Tamás, Helfrich Gábor
Tanácsadó: Kádár József
Statika: Kádár Gergely /Kamp Bt./
Gépészet: Zeitler Vilmos /H-Z Ház Bt./, Almási Zsolt /SMG-SISU Kft./
Elektromos: Szabó László /Szunvill Bt./
Akusztika: Pintér János /Delta Expert Kft./
Informatika: Mazzag Péter /Duna Computer Kft./
Tűzvédelem: Németh Krisztina

Kivitelezők jegyzéke:
Generál kivitelező: Tar Balázs CFE Hungary Kft.
Fő alvállalkozók: Üvegfalak: ALUKOL Kft.
Acélszerkezet: Alukonstrukt Kft.
Faborítás: BAILLOU Kft.
Titáncink: WM - Zink Kft.



Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.