Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/14

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/14

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.04.05. 10:29

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Z. Halmágyi Judit, Egeraat, Erick van

Letölthető dokumentumok:

Szerző és művészeti vezető: Erick van Egeraat Felelős tervező: Z.Halmágyi Judit

7. sorszámú pályamű
Szerző és művészeti vezető: Erick van Egeraat
Felelős tervező: Z.Halmágyi Judit
Tervezők: Balajti Zita, Balogh István, Döbrössy Anna, Ernődi Anita, Anna Malec, Kopár Andrea, Skaliczki Judit, Lukasz Skorek
Várostervezés: Gauder Péter, Andrási Ágnes, Bedőcs Bernadett, Lelkes Nóra, Karácsony Krisztián
Interaktív építészet: Somlai-Fischer Szabolcs, Kangyal András, Pozna Anita, Bengt Sjölén, Sterk Barbara
Közlekedés tervezés: Molnár László, Fábry György, Farkas László, Kovács Éva, Keszthelyi Tibor, Pelléné Paczolay Katalin, Haas Péter, Jakkel Ottó
Egyéb tanácsadás: Abonyi Árpád, Iványi György
Látványtervek: Kovács Péter
Makett: Kocsis Ferenc



Részletes bírálat:

A pályamű határozott álláspontja, hogy a Belváros nem képzelhető el járműforgalom nélkül, de az szabályozott és minimalizált kell, hogy legyen. Igaz, hogy megfelelő külső hálózati fejlesztéssel a Belvárost érintő jelenlegi tranzitforgalom kb. 50%-a átterelhető, azonban a maradó hányad és a motorizáció növekedése miatt belépő újabb járműtömeg kezelését technikailag meg kell oldani. Erre jó javaslatokat ad a pályázat, az átmenő forgalom különszintű elvezetésével (pl. József Attila utca, Kossuth Lajos utca). Eredeti és elgondolkoztató az a megoldás, amely a Duna partján meglévő járműforgalmat a Duna alatti belső autóút megépítésével vezeti el. Helyes a pályázat metró- és villamosvonalakra vonatkozó javaslata, és a Lánchíd gyalogos­forgalomnak történő átadása. A teljes közlekedésfejlesztési terv többnyire jövőbe mutató, de több esetben túlzó beavatkozásokat tartalmaz (pl. a Károly körút lesüllyesztése). A Millenniumi Földalatti vonalát meghosszabbítja és Budára átviszi. Az ötlet jó, de adott nyomvonalon nem valósítható meg.

A teljes területre vonatkozó javaslatok kidolgozása elnagyolt.

Sajnálatos, hogy a nagyobb terület fejlesztésére adott javaslata csak a gépjármű-hálózattal foglalkozik. A műleírásban megfogalmazott karakteres szándék: a jelenlegi Belváros Váci utcára orientált „kifordítása" a beadott tervlapokon nem követhető, így a szándék nehezen értelmezhető.

A Belváros karakterfejlesztése ötletszintű, a „dinamikus pontok" megjelenítésével, kifejtésével a pályázat adós marad. Grafikus, nem valóságos ötletek.

A kiemelt terület térépítészetére vonatkozó, műleírásában részletesen kifejtett javaslata a terveken nem jelenik meg, nem értékelhető.

A Városháza tömbjére adott „ház a házban" koncepció, valamint a megastruktúraként „újjászervezett" variábilis tér szándéka szerint élettel telített, 24 órás „aktivitás-teret" hoz létre. A megfogalmazott cél figyelemre érdemes, de a tervlapokon bemutatott részletek szerint létrehozott „pláza" jellegű belső tér a Városháza előtti városi teret nem tudja (nem is akarja) létrehozni.

A terv a védett épületrészeket tiszteletben tartja, a Városháza földszinti tereit növeli. A tér nagy részét elfoglaló üvegtömb túlzottan hangsúlyos gesztus, bár földszinti részén hagyományos beépítésű, áttört fallal kombinálja, így áttörtsége révén összességében a Károly körút felé megpróbál városképileg illeszkedni. Mindezzel együtt is a tervezett épület tömege túlzott, tömegformálása a belső terekre vonatkozóan megkérdőjelezhető, az emberi léptéket figyelmen kívül hagyja, a transzparenciára való törekvés ellenére is.

Érdekes a pályamű vizuális élményt adó kifeszített húrokra adott javaslata az Erzsébet téren, bár ennek műszaki megoldása kérdéses.

A pályamű a fenti részértékek elismeréseként rangsorolás nélküli 1,5 MFt-os MEGVÉTELBEN részesült.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.