Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/11

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/11

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.04.04. 09:35

Cikkinfó

Letölthető dokumentumok:

vezető tervezők: Balázs Attila, Czeglédi Péter, Benkő Roland, Som Barna, Szabó Attila

29. sorszámú pályamű
vezető tervezők: Balázs Attila, Czeglédi Péter, Benkő Roland, Som Barna, Szabó Attila



Részletes bírálat:

A pályázat túl sok figyelmet fordít a Belvároson kívüli közlekedési megoldásokra, és így kevesebb erő maradt konkrét belvárosi közlekedésszervezési kérdések átgondolt kidolgozására. Pontos diagnosztikát ad a Belváros jelenlegi közlekedési nehézségeiről. A meglévő problémákra azonban döntően a Belvároson kívüli megoldásokkal adna választ (pl. M1, M7 és az M3 autópálya alagúttal összekötése, Moszkva tér és Nyugati pályaudvar közötti alagút, stb.). A pályázat nem használja ki a közvetlenül a Belvárosra vonatkozó releváns és megvalósítható forgalomcsillapítási eszköztárat. A nagyszabású szint alatti közúti hálózat realitása kevés, de egy ilyen nagyságrendű rendszer már komolyan megváltoztatná a város közlekedési hálózatát, és sok közterületet szabadítana fel a Belvárosban. A Kossuth Lajos utca lefedése progresszív megoldás. Az erről bemutatott kép viszont inkább építészeti vízió, mint reális léptékű megoldás. Érdekes javaslat a Váci utcai városháza előtti tér kialakítása. Az ötlet jó, de a megszűnő és létrehozott értékek nem állnak arányban egymással. A javaslat jellemzője, hogy jelentős volumenben – bár sokszor feleslegesen – tervez új épületeket és építményeket a Városház-tömbben és a tágabb tervezési területen is. Így hasonlóan felesleges, és meglévő értékeket pusztító lépés az Egyetem tér átépítése is. A Lánchíd gyalogoshíddá való alakítása támogatásra érdemes, az Erzsébet hídra vonatkozó javaslat nem. A Duna-parti közterületek fejlesztése nem kidolgozott. A zöldfelület fejlesztésre adott javaslatok nem adnak összefüggő rendszert.

A Városháza környezetére tett javaslatában a „Gödör" fölötti parkot, a Deák teret, valamint a Városháza előtti új épületet egy nagyszabású kolonáddal fogja össze. Az így kialakuló nagyméretű rendezvénytér-sorról a terven viszont nincs több mondanivalója. Az ötlet egy nagyszabású építészeti beavatkozás, mely viszont nem pusztán egy nagyvonalú térfalat hoz létre, hanem sok helyen kulisszaként működik. A tér homogenizálásával áthelyezi a területen lévő építészeti hangsúlyokat, s értékes épületeket takar el (mint például az Evangélikus templom) más épületeket viszont kiemelt helyzetbe hoz (mint például az Anker-ház). A Városháza előtt a posta elbontásával egy olyan „víziót" vázol fel, mely az európai városházák előtt lévő tereket idézi, de itt a műemlék posta bontása nem támogatható.

A Városháza előtti új épület kompozíciós elemnek tekinti a városfal nyomvonalát és a Károly körút utcavonalát követi. Helyes megoldás a Károly körút felőli „filteresen" kialakított zárás. Az oszlopok fölött lévő tető túl mély, az alatta lévő épületekről nem lehet sokat tudni. A Városháza belső udvarainak keresztszárnyait újjáépíti. Ez elfogadható megoldás, de így jelentős belső terek kialakítására felhasználható terület vész el.

A terv egy olyan erős víziót vázol fel a Belvárosról, mely akkor is szimpatikus, ha a javaslatok nagy része a konkrét helyzetet figyelembe véve csak vágy maradhat. Külön szimpatikus az, hogy az élhető város vízióját nem a technikai fejlődésre alapozza, hanem az építészeti eszközökben és hatásokban bízik.

A pályamű a fenti részértékek elismeréseként rangsorolás nélküli 1,5 MFt-os MEGVÉTELBEN részesült.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.