Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/11

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/11

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.04.04. 09:35

Cikkinfó

Letölthető dokumentumok:

vezető tervezők: Balázs Attila, Czeglédi Péter, Benkő Roland, Som Barna, Szabó Attila

29. sorszámú pályamű
vezető tervezők: Balázs Attila, Czeglédi Péter, Benkő Roland, Som Barna, Szabó Attila



Részletes bírálat:

A pályázat túl sok figyelmet fordít a Belvároson kívüli közlekedési megoldásokra, és így kevesebb erő maradt konkrét belvárosi közlekedésszervezési kérdések átgondolt kidolgozására. Pontos diagnosztikát ad a Belváros jelenlegi közlekedési nehézségeiről. A meglévő problémákra azonban döntően a Belvároson kívüli megoldásokkal adna választ (pl. M1, M7 és az M3 autópálya alagúttal összekötése, Moszkva tér és Nyugati pályaudvar közötti alagút, stb.). A pályázat nem használja ki a közvetlenül a Belvárosra vonatkozó releváns és megvalósítható forgalomcsillapítási eszköztárat. A nagyszabású szint alatti közúti hálózat realitása kevés, de egy ilyen nagyságrendű rendszer már komolyan megváltoztatná a város közlekedési hálózatát, és sok közterületet szabadítana fel a Belvárosban. A Kossuth Lajos utca lefedése progresszív megoldás. Az erről bemutatott kép viszont inkább építészeti vízió, mint reális léptékű megoldás. Érdekes javaslat a Váci utcai városháza előtti tér kialakítása. Az ötlet jó, de a megszűnő és létrehozott értékek nem állnak arányban egymással. A javaslat jellemzője, hogy jelentős volumenben – bár sokszor feleslegesen – tervez új épületeket és építményeket a Városház-tömbben és a tágabb tervezési területen is. Így hasonlóan felesleges, és meglévő értékeket pusztító lépés az Egyetem tér átépítése is. A Lánchíd gyalogoshíddá való alakítása támogatásra érdemes, az Erzsébet hídra vonatkozó javaslat nem. A Duna-parti közterületek fejlesztése nem kidolgozott. A zöldfelület fejlesztésre adott javaslatok nem adnak összefüggő rendszert.

A Városháza környezetére tett javaslatában a „Gödör" fölötti parkot, a Deák teret, valamint a Városháza előtti új épületet egy nagyszabású kolonáddal fogja össze. Az így kialakuló nagyméretű rendezvénytér-sorról a terven viszont nincs több mondanivalója. Az ötlet egy nagyszabású építészeti beavatkozás, mely viszont nem pusztán egy nagyvonalú térfalat hoz létre, hanem sok helyen kulisszaként működik. A tér homogenizálásával áthelyezi a területen lévő építészeti hangsúlyokat, s értékes épületeket takar el (mint például az Evangélikus templom) más épületeket viszont kiemelt helyzetbe hoz (mint például az Anker-ház). A Városháza előtt a posta elbontásával egy olyan „víziót" vázol fel, mely az európai városházák előtt lévő tereket idézi, de itt a műemlék posta bontása nem támogatható.

A Városháza előtti új épület kompozíciós elemnek tekinti a városfal nyomvonalát és a Károly körút utcavonalát követi. Helyes megoldás a Károly körút felőli „filteresen" kialakított zárás. Az oszlopok fölött lévő tető túl mély, az alatta lévő épületekről nem lehet sokat tudni. A Városháza belső udvarainak keresztszárnyait újjáépíti. Ez elfogadható megoldás, de így jelentős belső terek kialakítására felhasználható terület vész el.

A terv egy olyan erős víziót vázol fel a Belvárosról, mely akkor is szimpatikus, ha a javaslatok nagy része a konkrét helyzetet figyelembe véve csak vágy maradhat. Külön szimpatikus az, hogy az élhető város vízióját nem a technikai fejlődésre alapozza, hanem az építészeti eszközökben és hatásokban bízik.

A pályamű a fenti részértékek elismeréseként rangsorolás nélküli 1,5 MFt-os MEGVÉTELBEN részesült.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk