/ MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Helyek/Infrastruktúra

B+R Kerékpártároló, Pécs Autóbusz-állomás

1/15

alaprajz - B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András

?>
alaprajz - B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
1/15

alaprajz - B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András

B+R Kerékpártároló, Pécs Autóbusz-állomás
Helyek/Infrastruktúra

B+R Kerékpártároló, Pécs Autóbusz-állomás

2015.08.08. 12:00
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Veres Gábor, Greg András

B+R Kerékpártároló, Pécs Autóbusz-állomás

Tervezés éve:
2014

Építés éve:
2015

Bruttó szintterület:
60 m2

Stáblista

vezető tervezők: Greg András, Veres Gábor
statikus tervező: Brandmüller István, B.R.B. Tervező Kft.
világítástechnika: Mokos Pál, 3F PROJECT Kft. 

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Pécs távolsági autóbusz-állomásán évek óta húzódó probléma volt a kerékpárok kulturált és biztonságos tárolási lehetőségének hiánya. Ennek megoldására tervezett kortárs építészeti minőségű, tartós matériából készülő kerékpártárolót Greg András és Veres Gábor. 

A kerékpárosok a kerítéshez voltak kénytelenek rögzíteni a kerékpárjukat, vagy egy adott fához, útban lévő korláthoz. Az autóbusz-állomás naponta 25000 utas forgalmát látja el, amelynek elég nagy százaléka kerékpárral érkezik az állomás területére.

A legnagyobb gyalogos és kerékpáros forgalmi terhelést az állomás jelenleg is a Nagy Lajos király út felőli északi kapuján át kapja, ahol a kerékpárosok kénytelenek voltak elég kaotikus állapotok között hagyni kerékpárjaikat, amelyet még tarkított az a tény is, hogy a dohányzásra kijelölt hely is e területen volt található. A Pannon Volán Zrt. illetve, ma már Dél-dunántúli Közlekedési Központ (DDKK) Zrt. azonban még időben reagált a problémára és 2014. szeptember elején bízott meg bennünket. Igényük egy olyan fedett kerékpártárolási építmény volt, mely kerüli a ma Magyarországon uralkodó biciklitárolók igényesnek aligha nevezhető megoldásait, tartósságát tekintve hosszú távú és megjelenése a kortárs építészeti szemlélethez igazodik. 


alaprajz - B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András
1/15
alaprajz - B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András



A tervezési célunk az volt, hogy az akkor a helyszínen uralkodó méltatlan kerékpár-tárolási lehetőségeket (kerítéshez zárás, stb.) és dohányzásra kijelölt helyet építészetileg igényes módon kezeljük. Célkitűzésként egy kortárs építészeti minőségű, tartós matériából készülő kültéri építményt álmodtunk meg, mely könnyedségével és nyitottságával a meglévő környezet része tud lenni. A tervezési területen található természeti környezet nagymértékben befolyásolta a tervezési folyamatot, hiszen nem állt szándékunkban megritkítani a belvárosi szövetben található értékes faállományt. Az első pauszra vetett skiccek, formai próbálkozások kezdetétől a tartósság és megjelenés részéről szinte alapvető anyaghasználatnak tekintettük a betont.

A beton az adott funkció igénybevételeit tekintve megfelelő volt, mind a felmerülő rongálási, tisztítási, használati igények részéről is. A kezdeti formálástól egészen a végső keresztmetszetig a második világháború utáni és a szocreál előtti modern építészet alakulása és az akkor megvalósult autóbusz-állomások és vasút-állomások építészete volt ránk nagy inspirációs hatással. A látszó beton, a konzolosan kinyúló tartók, az íves pillangóforma mind anyagi és alaki sajátosságai voltak az állomásoknak, mint például Dianóczki János egri és miskolci autóbusz-állomása, vagy Kelemen László debreceni autóbusz-állomása.


B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
2/15
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda




A forma egy könnyed modernizmust idéző enyhe hajlású pillangóforma lett a kerékpártároló esetén, melynek anyaga végül látszóbeton lett. A tartófalba tervezett áttört kerékpározó figura pedig egy grafikai esztétikai játék kívánt lenni, mely egyben oldani tudja a betontömeg adta nehézséget, egyúttal erősen determinálja és megmutatja az adott építmény funkcióját és vizuális kapcsolatot biztosít a két oldal között.

A rendeltetésnek megfelelően a csapadékvíz elvezetés érdekében a tető gerince hátra felé, az az keleti irányban lejt, mely egy vízelvezető szivárgó rétegbe, kavics sávba torkollik. A kerékpártárolás és a dohányzás funkcióját egymástól leválasztottuk, szeparáltuk a bejárat két oldalára. A forgalmas autóbuszok által használt útrésztől egy erős és sűrű ritmikájú fémkerítéssel választottuk le a területet. A pillangó szárny két szélén pedig beépített világítást terveztünk, mely az éjszakai megvilágítás és a biztonságos tárolás érdekében született meg, így akár az értékesebb kerékpárjaikat is ott merik hagyni a kerékpárosok most már a buszállomás területén. Szerencsére egy nagyon alapos kivitelező cég nyerte el a megvalósítás lehetőségét, aki minden esetben kikérte a véleményünket. A látszóbeton felület is elérte az általunk támasztott követelményeket.


B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
10/15
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda




Építésztervezői részről fontos magatartás volt számunkra a vizuális kultúra fejlesztése Pécsett és egyúttal Magyarországon, hiszen nem csak épületeinknek, de mindennapi tárgykultúránknak, műtárgy kultúránknak, közlekedési műtárgyainknak és ezek burkolati környezetének is rendelkezni kell egy vizuális-esztétikai minőséggel, legyen az akár egy hulladéktároló, térbútor vagy épp egy kerékpártároló. A tőlünk nyugatra lévő és a skandináv országok ebből a szempontból előrébb tartanak nálunk, hisz ott már gyermekkorban elkezdődik a vizuáliskultúra nevelése, így alapvetőnek számít, hogy bármely a városszövetben megjelenő műtárgy magas minőségű esztétikai tartalommal bírjon.



B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
15/15
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda





Greg András



Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk