Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Design/Formatervezés

Box populi - Vásárlók a dobozban

1/0
Hirdetés
1/0
Design/Formatervezés

Box populi - Vásárlók a dobozban

2005.02.18. 13:12

Ezek a "built to suit" épületek a fogyasztói nagyközönség szemében nem kimondottan esztétikai értelemben ítéltetnek meg...

Pragmatikus célok

Szeretjük, nem szeretjük az újmódi fogyasztói építészet honi remekeit, a vásárlók özöne immár maradéktalanul magáénak tudja a nagyáruházak láncainak világát. A fogyasztók többségét ugyanis vajmi kevéssé érdekli a bevásárlóközpontok, raktáráruházak és egyéb csip-csupp csoda áruházláncok építészetének minősége. A dobozok a pragmatikus célnak megfelelnek, a többi meg nem a célközönség problémája. Ezek a "built to suit" épületek a fogyasztói nagyközönség szemében ugyanis nem kimondottan esztétikai értelemben ítéltetnek meg, vagy ha mégis, úgy korántsem a kifinomult ízlésű, és pallérozott elméjű kritikusok és építészek bírálati ismérvei szerint.

Marketing kulisszák

A legfontosabb, hogy minél több áru, lehetőleg minél gyorsabban és olcsóbban beszerezhető legyen, mégpedig egy helyen. Az épített környezet minősége - valljuk meg - lényegében minden esetben másodlagos ezzel a céllal szemben. Maga a box, amely a nagyszabású fogyasztás kulisszáinak teret enged, tulajdonképp végtelenül egyszerű ipari technológiát mozgósít, a modern raktárépületek pragmatizmusát testesíti meg. Élettel e meglehetősen semleges architektúrát a reklámipar külömb-külömb dekoratív és informatív díszletei, és igen, a fogyasztók forgataga tölti meg! Magyarországon e marketing kulissza különösen heterogén, hiszen a globalizált piacok gyarmati - hogy ne mondjam, végvári! - világát az euroatlanti minták bugyuta adaptációi jellemzik nagy általánosságban. Úgy jelennek meg ezek az adaptációk, miként a Valentin-nap giccskínálata is, mely persze minden visszás sajátossága ellenére tradíciót szült immár idehaza is, ahol a szerelem efféle ünnepe sosem volt divatban, bízvást állíthatjuk. A boxok belsőépítészete tehát teljes mértékben az árudisztribúció és a vásárlóirányítás elvei szerint alakul, formaadó ereje minden ponton a fogyasztás optimalizálásának követelményeiből táplálkozik.

A plázák népéről slágvortokban

A vásárlók, társadalmi, kulturális hovatartozásuktól függetlenül tisztában vannak e logisztikai elvű design sajátosságaival, legfeljebb különféleképp reflektálnak rájuk. A plázacicák és kandúrjaik számára ez a térszervezés tökéletesen megfelel szabadidejük eltöltésének koreografálásához, hiszen a plázák népe (a)kulturális ingereit első sorban éppen a plázaarchitektúra és a plázakultúra világából nyeri, no és persze a fogyasztói társadalom egyéb kulturális fórumaitól, így a zenei televíziók riasztóan pornográf (ti. "vedd el, vagy vesd el!") műsoraiból és az ún. valóságshow-k hasonszőrű miliőjéből.

Szinglizmus

De nem feltétlenül más a helyzet a boxvilághoz látszólag ironikus módon közeledő "Brigit Jones-os", "Teréz Anyus" szinglivilág esetében sem! Noha a fogyasztói társadalom e vájtfülűbb rétege tisztában van azzal, hogy a tömegfogyasztás e templomai tulajdonképp rém közönségesek sorstársaik nyugati vadászterületeihez képest, idehaza mégsem tehet mást a magány depresszióját vásárlással enyhítő - vékonyabb pénztárcájú! - szingli, mint hogy dobozol egy jót, hiszen a plázákban, boxokban minden áru olcsóbban érhető el a belvárosi boltokhoz képest! Mit számít, hogy a boxoknak nemigen van városépítészeti értéke, mit számít, hogy egykor a nagyáruház és gigászi parkolója helyén erdők, mezők terültek el, mit számít, hogy a hangulatos kisboltos, szatócsréteg végleg tönkre ment a boxoknak köszönhetően? Fő a fogyasztás öntudatlan mámora, a "búcsúcédulás" mammoni önfeledés!

Magányos farkasok

Ne gondolja azonban senki, hogy a fanyar humorú agglegények például elkerülik a boxokat, s ők nem nagyáruházakban szerzik be a legfontosabb élelmiszereket, háztartási cikkeket és ruházatuk nagy részét, avagy bútoraikat! A logisztikai és árversenybeli előny a magányos farkasokat is inkább behódolásra sarkallja, semmint a "ne vásárolj plázában!" anarchista, netán antiglobalista jelszavainak öntudatos követésére. Tudja jól a tojásfejű értelmiségi legény, a pláza rém ciki, ráadásul cseppet sem ökologikus, de hát hova is mehetne, ahol olcsóbban és gyorsabban rátalálna arra, amit keres? Ezzel a szempontrendszerrel szemben bizony a mégoly kifinomult ízlésű magányos farkasok sem állítják szembe a minőségi épített környezet követelményrendszerét. Elfogadják a típusépítészet célszerűségét, s magányos perceik egy részét a fogyasztói kultúra nem-helyein töltik el.

Nagycsaládosok

És persze a boxok népéhez hozzátartoznak a nagycsaládosok is, akik végképp pragmatikus megfontolások alapján lépnek be a hétvége mammon templomaiba! Ők azok ugyanakkor, akik a tudatos jelkáoszban és manipulatív vásárlóirányításban mégsem vesznek el sosem, tudják jól, mire van szükségük, mit vehetnek meg a családnak, az útjuk során újra és újra feltűnő kísértéspultok soha nem terelhetik el figyelmüket a gazdaságos vásárlásról. S miközben arra megy ki a játék, hogy a szűkös fizetésből mindenből jusson azért az asztalra, nos ilyenkor megint csak mit számít az architektúra? Mit a tudatosan feszültségteremtő diszkóterror az áruházak éterében? Mit a boxok semmit mondó, típusvilága? Mit a gyalogosellenes autós fogyasztás tulajdonképp rém ellenszenves logikája?

Sz. M.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.