| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek/Köztér

Bemutatjuk a Temesvári Építészeti Biennálé “Another Breach in the Wall’ című kiállítását

1/45

Another Breach in the Wall - Poszter. Grafika: Ștefan Lucuț

Lőrések fajtái. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Sárga festéknyomok. © Marius Vasile

Sárga festéknyomok. © Marius Vasile

Recetas Urbanas, Aldo van Eyck in Sevilla. © Davide Tommaso Ferrando

Harmen de Hoop, BASKETBALL COURT © Marius Vasile

FAUT, GLOBAL STATE OF BEDONIA © FAUT

DoTank, Chairboming © Marius Vasile

VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu

VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu

VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu

The Wa, Curtain © Ovidiu Zimcea

Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile

Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile

Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile

FREE TERRITORIES OF THE WAY OUT © Ovidiu Zimcea

Atelier Guy Architectes, Alexandre Bérubé, Les Jerseys © Marius Vasile

The Red Swing Project © Ovidiu Zimcea

Abrupt Arhitectura © Marius Vasile

Design that Moves You, Stairway Stories © Marius Vasile

Rael San Fratello, Teeter-Totter Wall © Ovidiu Zimcea

Under-road spikes © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Bianca Azap Purice, Dan Purice

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

?>
Another Breach in the Wall - Poszter. Grafika: Ștefan Lucuț
?>
Lőrések fajtái. © Davide Tommaso  Ferrando
?>
Térkép diagram. © Davide Tommaso  Ferrando
?>
Térkép diagram. © Davide Tommaso  Ferrando
?>
Térkép diagram. © Davide Tommaso  Ferrando
?>
Térkép diagram. © Davide Tommaso  Ferrando
?>
Térkép diagram. © Davide Tommaso  Ferrando
?>
Sárga festéknyomok. © Marius Vasile
?>
Sárga festéknyomok. © Marius Vasile
?>
Recetas Urbanas, Aldo van Eyck in Sevilla. © Davide Tommaso Ferrando
?>
Harmen de Hoop, BASKETBALL COURT © Marius Vasile
?>
FAUT, GLOBAL STATE OF BEDONIA © FAUT
?>
DoTank, Chairboming © Marius Vasile
?>
 VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu
?>
 VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu
?>
 VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu
?>
The Wa, Curtain © Ovidiu Zimcea
?>
Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile
?>
Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile
?>
Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile
?>
FREE TERRITORIES OF THE WAY OUT © Ovidiu Zimcea
?>
Atelier Guy Architectes, Alexandre Bérubé, Les Jerseys © Marius Vasile
?>
The Red Swing Project © Ovidiu Zimcea
?>
Abrupt Arhitectura © Marius Vasile
?>
Design that Moves You, Stairway Stories © Marius Vasile
?>
Rael San Fratello, Teeter-Totter Wall © Ovidiu Zimcea
?>
Under-road spikes © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Bianca Azap Purice, Dan Purice
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
?>
Majomház. © Marius Vasile
1/45

Another Breach in the Wall - Poszter. Grafika: Ștefan Lucuț

Lőrések fajtái. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

Sárga festéknyomok. © Marius Vasile

Sárga festéknyomok. © Marius Vasile

Recetas Urbanas, Aldo van Eyck in Sevilla. © Davide Tommaso Ferrando

Harmen de Hoop, BASKETBALL COURT © Marius Vasile

FAUT, GLOBAL STATE OF BEDONIA © FAUT

DoTank, Chairboming © Marius Vasile

VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu

VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu

VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu

The Wa, Curtain © Ovidiu Zimcea

Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile

Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile

Football as Infrastructure for Democracy © Marius Vasile

FREE TERRITORIES OF THE WAY OUT © Ovidiu Zimcea

Atelier Guy Architectes, Alexandre Bérubé, Les Jerseys © Marius Vasile

The Red Swing Project © Ovidiu Zimcea

Abrupt Arhitectura © Marius Vasile

Design that Moves You, Stairway Stories © Marius Vasile

Rael San Fratello, Teeter-Totter Wall © Ovidiu Zimcea

Under-road spikes © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Bianca Azap Purice, Dan Purice

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Majomház. © Marius Vasile

Bemutatjuk a Temesvári Építészeti Biennálé “Another Breach in the Wall’ című kiállítását
Helyek/Köztér

Bemutatjuk a Temesvári Építészeti Biennálé “Another Breach in the Wall’ című kiállítását

2023.01.19. 08:00

Ahogy korábban beszámoltunk róla, tavaly szeptember 23 és október 23 között került megrendezésre a Beta – Temesvári Építészeti Biennálé – most annak fő kiállítását mutatjuk be részletesebben. A kurátorok, Daniel Tudor Munteanu és Davide Tommaso Ferrando célja a „kiskapu" (loophole) fogalmának feltárása volt, amely kifejezés az angol nyelvben egyszerre utal az erődök védelmi falában lévő lőrésekre, és átvitt értelemben, a város szabályozásában rejlő résekre.

Bevezető

A kiállítás célja az volt, hogy cselekvésre ösztönözze a polgárokat, és felvértezze őket a városi szövet kisajátítására. A bemutatott projekteket és akciókat az alapján választották ki, hogy a közterületek használatát szabályozó törvények megkérdőjelezésével újszerű városi szituációkat hozzanak létre. Az új téri helyzetek nyers és őszinte képet festenek a városról, kihasználva a kietlen átjárókban és sikátorokban rejlő lehetőségeket.

Térkép diagram. © Davide Tommaso  Ferrando
5/45
Térkép diagram. © Davide Tommaso Ferrando

A kurátori koncepció keretében egy geometriai rácsot illesztettek a város szövetére, véletlenszerű kereszteződési pontokat létrehozva. A pontokat egy 23 kilométer hosszú, véletlenszerű ösvény köti össze. Az útvonal egyes pontjain kisméretű installációk kaptak helyet, melyek a város egy-egy figyelmen kívül hagyott szegletét hivatottak feltárni.

A kiállítás megnyitója előtt önkéntesek járták végig az ösvényt, akik sárga festékkel jelölték ki a nyomvonalat. Ez a rejtélyes aktus automatikusan beindította a helyiek fantáziáját, akik már a kiállítási tárgyak tüzetes felfedezése előtt elkezdték találgatni a nyomok céljait. A városszövetet átszelő útvonalak fiktív mikroközösségekhez kapcsolódnak, melyek új rétegekkel és témákkal töltik fel a várost.

Sárga festéknyomok. © Marius Vasile
8/45
Sárga festéknyomok. © Marius Vasile

Amikor az ösvény eléri a Fabric negyedet, a sárga vonal egy használaton kívüli, szecessziós épület bejáratához vezeti a látogatókat, melyet hivatalosan Ștefania-palotának hívnak, de a köznyelvben Majomházként emlegetik. Az elnevezést a homlokzatot díszítő szobrok ihlették – a pajzsot és dokumentumokat tartó majmok és medvék – amelyek állítólag a helyi politikusokat ábrázolják, akik ragaszkodtak hozzá és követelték, hogy a középületen szerepeljenek. A Majomház belsejébe érve a vonal az épület korábbi tereinek labirintusát köti össze: könyvtár, bár és tanterem, a városi installációk beltéri folytatásaként értelmeződnek újra. A kurátorok vágya, hogy ez a beavatkozás legyen az első lépés az épület teljes rehabilitációja felé.

Majomház. © Marius Vasile
30/45
Majomház. © Marius Vasile

A kiállítást kísérő szöveg:

A falak az ellenőrzés eszközei. A befogadás és a kirekesztés bináris eszközei: ha az egyik oldal a bentet jelenti, a másik biztosan a kintet. A falak a hatalom fizikai megtestesülései: megakadályozzák az átmozgást, a kommunikációt, szabályozzák a viselkedést és a tulajdonviszonyokat. Minden fal mögött – legyen az téglából és habarcsból, vagy éppen kódsorból – a törvények, a parancsok, a normák, a szabályok, a szerződések, a kódok, a protokollok, a feltételek, a hiedelmek és az ideológiák állnak. Ezek a társadalmi konstrukciók az igazi falak, amelyek formálják környezetünket.

 VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu
14/45
VICE VERSA, Linia © Laurian Ghinitoiu



Ezek a láthatatlan falak folyamatos "újtárgyalás" alatt állnak: módosítják, bővítik, felülvizsgálják, aktualizálják, összeállítják, cenzúrázzák, hamisítják, törlik, lefordítják, értelmezik, elfelejtik, elhanyagolják vagy törlik őket. Csak a tárgyalási folyamatban való részvétel esetén válik lehetségessé a fal természetének megváltoztatása: ami eddig csapdaként állt, az meg is védhet. Bár a falak bizonyos embercsoportokat bezárnak és cserébe másokat kizárnak, azokat mindig át lehet törni, és ha ez megtörténik, akkor képesek lehetünk különböző embercsoportok összehozására és megszervezésére. A falak a fennálló, megszokott rend megtestesülései. Áttörni őket azt jelenti, hogy megzavarjuk annak a módját, ahogyan létrejöttek, megnyitva a lehetőségét egy másfajta társadalom létezésének.

FAUT, GLOBAL STATE OF BEDONIA © FAUT
12/45
FAUT, GLOBAL STATE OF BEDONIA © FAUT

Az áttörés egy sajátos fajtája a lőrés, angol nyelven „loophole" (angolul a loophole szó egyszerre jelöli a lőrést és a köznyelvben a kiskaput – a szerk.). A katonai építészetben a lőrés olyan védelmi és megfigyelési eszköz, amely lehetővé teszi, hogy az íjászok vagy tüzérek kilőjenek egy erődítményből, miközben a tüzelő láthatatlanul és fedezékben marad. A kiskapukon inkább menekülési eszközöket értenek: olyan ellentmondásokat vagy hézagokat, amelyek lehetővé teszik egy jogszabály, egy szerződés vagy egy kötelezettség kijátszását. Anyag vagy anyagtalan, lőrés vagy kiskapu, mindkettő lényege, hogy fegyverként használják.

The Red Swing Project © Ovidiu Zimcea
23/45
The Red Swing Project © Ovidiu Zimcea

Az Another Breach in the Wall a kiskapuknak van szentelve: olyan projekteknek és akcióknak, amelyek képesek kivételes városi tereket létrehozni azáltal, hogy megkérdőjelezik azokat a törvényeket, szabályokat és kódokat, amelyek szerint a városokat létrehozzák és lakják. Ezek a beavatkozások nem követik a törvényeket, szabályokat és kódokat, hanem újtárgyalják, újraértelmezik, vizualizálják, kihasználják szürke zónáikat és kikerülik vagy radikalizálják őket. Ha a törvények, szabályok és kódok a láthatatlan falak, amelyek mindennapi életünket szervezik, akkor az Another Breach in the Wall célja a kiskapuk megtalálása, amelyek segítségével ezeken a falakon lőrések nyílhatnak, új és váratlan cselekvési formákat lehetővé téve.

Lőrések fajtái. © Davide Tommaso  Ferrando
2/45
Lőrések fajtái. © Davide Tommaso Ferrando

Az Another Breach in the Wall tehát olyan áttörési stratégiákat mutat be, amelyekre az építészeken kívül művészek és aktivisták is hatással lehetnek. Így bontakozhat ki a város kreatív és kritikus megközelítése, a város használatának és termelésének átalakítása. A biennálé kiállításának célja tehát, hogy az emberek felismerjék, megkérdőjelezzék és tágítsák politikai cselekvőképességük határait, képessé téve őket környezetük felforgatására, átalakítására, és megadva mindenkinek a városhoz való jogot.

Daniel Tudor Munteanu & Davide Tommaso Ferrando


Bevezető, szerk. és fordítás: Borenich Levente

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.