| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Bachman Gábor Kossuth-díjas

1/8

Bachman Gábor Kossuth-díjban részesült

copyright: Belvedere, Austria

The nextEnterprise: Silent conquest 2015 - fotó: Wolfgang Woessner, copyright Belvedere

Iv Toshain: Nomos Basileus 2015 - fotó: Wolfgang Woessler, copyright: Belvedere

Magdalena Jetelova: The essential is no longer visible - fotó: Wolfgang Woessler, copyright Belvedere

Vito + Maria Elena Acconci: Turn/Bump/Turn - fotó: Wolfgang Woessler, copyright Belvedere

Koen Vanmechelen: Protected Paradise C.C.P. 2015 - copyright Belvedere

Hermann Nitsch: Vorbereitung zu einer Aktion 2015 - fotó: Wolfgang Woessler, copyright Belvedere

?>
Bachman Gábor Kossuth-díjban részesült
?>
copyright: Belvedere, Austria
?>
The nextEnterprise: Silent conquest 2015 - fotó: Wolfgang Woessner, copyright Belvedere
?>
Iv Toshain: Nomos Basileus 2015 - fotó: Wolfgang Woessler, copyright: Belvedere
?>
Magdalena Jetelova: The essential is no longer visible - fotó: Wolfgang Woessler, copyright Belvedere
?>
Vito + Maria Elena Acconci: Turn/Bump/Turn - fotó: Wolfgang Woessler, copyright Belvedere
?>
Koen Vanmechelen: Protected Paradise C.C.P. 2015 - copyright Belvedere
?>
Hermann Nitsch: Vorbereitung zu einer Aktion 2015 -  fotó: Wolfgang Woessler, copyright Belvedere
1/8

Bachman Gábor Kossuth-díjban részesült

copyright: Belvedere, Austria

The nextEnterprise: Silent conquest 2015 - fotó: Wolfgang Woessner, copyright Belvedere

Iv Toshain: Nomos Basileus 2015 - fotó: Wolfgang Woessler, copyright: Belvedere

Magdalena Jetelova: The essential is no longer visible - fotó: Wolfgang Woessler, copyright Belvedere

Vito + Maria Elena Acconci: Turn/Bump/Turn - fotó: Wolfgang Woessler, copyright Belvedere

Koen Vanmechelen: Protected Paradise C.C.P. 2015 - copyright Belvedere

Hermann Nitsch: Vorbereitung zu einer Aktion 2015 - fotó: Wolfgang Woessler, copyright Belvedere

Bachman Gábor Kossuth-díjas
Közélet, hírek

Bachman Gábor Kossuth-díjas

2015.03.18. 00:12

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Bachman Gábor

Vélemények:
2

Dosszié:

Miközben Bachman Gábor Budapesten átvehette a legmagasabb kitüntetést, a Kossuth-díjat, Bécsben épp 161 olyan építésszel, designerrel és képzőművésszel együtt állít ki a Belvedere-ben, a Vienna for Art's Sake című kiállításon, mint Vito Acconci, Christo, Georg Driendl, Zaha Hadid, Zvi Heckel, Greg Lynn, Hermann Nitsch, Otto Muehl vagy Kiki Smith.

A bécsi kiállítás lehetne akár a véletlen műve is, és valószínűleg az, hogy éppen ennyire egybeesik a Kossuth-díjjal, de jobb annak látni a dolgokat, amik: egy kiérdemelt és megérlelt folyamat stációi. Bachman Gábornak magyar építészként társával, Yasar Merallal együtt hosszú évtizedek óta elsőként sikerült láthatóvá válnia és elismerést aratnia egy olyan bonyolult szövevényben, mint a világ vizuális sztárművészeinek hálózata. Ezt a hálózati struktúrát - építészek, designerek és képzőművészek - hálózatát képezi le a kiállítás is azzal, hogy pl. a kurátor - Peter Noever - koncepciója az volt, hogy az általa meghívott művészek további művészeket hívjanak meg. A 161 kiállított művet tulajdonképpen azonnal "bezsebelte" a híres gyűjtő, Luciano Benetton, és Imago Mundi gyűjteményének 'Archive Austria' részévé váltak. A Vienna for Art's Sake a tervek szerint egy igazi utazó show lesz, de 2015. május 31-ig megtekinthető a frissen felújított Téli Palota barokk termeiben.

[perika]

 


 

Bachman Gábor Balázs Béla-díjas építész, dizájner a hagyományt a modernitással ötvöző, a 21. század elvárásaira reflektáló és egyedi vizuális nyelvezetet kiérlelő alkotóművészi munkája elismeréseként Kossuth-díjban részesült.

"Ha az embert ilyen magas szinten ismerik el, akkor nem hiába élt és dolgozott" - mondta el az MTI-nek Bachman Gábor Balázs Béla-díjas építész, dizájner, akit vasárnap a Parlamentben Kossuth-díjjal tüntettek ki.

Az építész a hagyományt a modernitással ötvöző, a 21. század elvárásaira reflektáló, és egyedi vizuális nyelvezetet kiérlelő alkotóművészi munkája elismeréseként kapta meg a Kossuth-díjat.

"Örülök, hogy ezt kiemelték az indoklásban is, mert valóban a 21. századnak tervezek mindent" - jegyezte meg Bachman Gábor.

Az eddig pályája során többek között építészként, dizájnerként, díszlettervezőként is dolgozó alkotó integratív látásmódjának gyökereit szülővárosának sokszínű kulturális hagyományaiban látja. 

"Az egész gyerekkoromat Pécsen éltem le, egy olyan városban, ahol nagyon sok fajta, törökök, svábok, magyarok, szerbek, horvátok, zsidók által ránk hagyott kultúrába nőttem bele, amelynek az emlékei máig meghatározóak számomra" - emlékeztetett.

Bachman Gábor hozzáfűzte: tanulmányait zenei általános iskolában kezdte, művészeti gimnáziumban, díszítőfestő szakon folytatta, a főiskolán pedig Makovecz Imre, Szrogh György és Rubik Ernő voltak a mesterei. 

Ez az integratív látásmód azt eredményezte, hogy 1979-ben diplomázva mégsem az építészetben kezdett el dolgozni, hanem az akkor sokkal progresszívebb filmgyártásban, tíz évig - idézte fel kezdeteket.

Bachman Gábor számos jelentős filmes alkotóval dolgozott együtt - többek között Szinetár Miklóssal, Bódy Gáborral, Xantus Jánossal, Fehér Györggyel, Bacsó Péterrel vagy Sándor Pállal olyan filmeken, mint a Nárcisz és Psyché, a Szinetár-Solti-féle Kékszakállú herceg vára, a Nők iskolája, a Kutya éji dala vagy az Eszkimó asszony fázik.

Mint felidézte, építészettel az 1989 utáni időszakban kezdett ismét foglalkozni, az 1996-os velencei biennálén bemutatott anyagával pedig világszerte ismertté vált, azóta jelentős nemzetközi pályázatokon kellett helyt állnia, többek között a kínai Nankingban.

A 2000-es években általa kifejlesztett Zipp Architecture látásmód jegyében megalkotott terveiben a zene, a multimédia, az építészet és a dizájn szorosan összekapcsolódik. "Az építészetben csak az emberre szabad gondolni, hogy neki okozzunk katarzist, hogy használni tudja az épületeket" - vallott munkájáról, hozzátéve: ezt csak emberszeretettel, emberközpontú gondolkodással lehet művelni.

A Kossuth-díj "nagyon jó megállás a pillanat örömére, de a munka szempontjából nem, mert rengeteg mindent nem csináltam még meg" - mondta el az MTI-nek Bachman Gábor.

A március 15. alkalmából a többi Kossuth-díjasról itt olvasható.

forrás: MTI

 

 

Vélemények (2)
komlosi.bence
2015.03.19.
07:15

Én nagyon szeretnék sokkal többet megtudni Bachman Gáborról, de nem annyira sikerül. Valakinek valami ötlete? 1-2 jó sztori, projekt, ... amit jó tudni róla?

Pirx pilóta
2015.03.23.
11:52

@komlosi.bence: ezen a nyomon el tudsz indulni:

http://www.c3.hu/scca/artsdatabase/artistsfile/projects/velence/

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.