| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Az ismeretlen viking

1/2

JØRN UTZON

Lukovich Tamás: Utzon

Hirdetés
?>
JØRN UTZON
?>
Lukovich Tamás: Utzon
1/2

JØRN UTZON

Lukovich Tamás: Utzon

Az ismeretlen viking
Közélet, hírek

Az ismeretlen viking

2019.01.22. 06:00

Cikkinfó

Szerzők:
Mizsei Anett

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Lukovich Tamás dr.

Elindulni az ismeretlenbe és ott maradandót alkotni: mélyen emberi vágy. Valóra váltani azt csak a bátrak képesek. E kevesek közé tartozik Jørn Utzon tervezőként és dr. Lukovich Tamás PhD Hild-díjas kutatóként, a nemrég megjelent Utzon-monográfia írójaként. Mindkettejükben tehetség és elhivatottság találkozik némi megszállottsággal és a hittel abban, hogy a lehetetlennek tűnő feladattól sem szabad meghátrálni. 

A szerző téren és időn átívelő kalandos kutatása során Jørn Utzon nyomában járva követte végig a dán építészt pályája útján. Vele tartott, amikor jóformán kezdő irodájával, alighanem az esélytelenek nyugalmával mert egy nagyot álmodni és elindult a Sydney-i Operaház tervezésére kiírt pályázaton. Követte, amikor a nem várt győzelem után családjával együtt elhagyta Dániát, hogy a Föld átellenes oldalán jelen lehessen az építkezésen. A könyv lapjain feltárulnak a küzdelmek és sikerek, s olvasás közben mi is részei lehetünk a történetnek, ahogyan a szinte névtelen tervezőből még életében „építész ikon" vált.

 

Lukovich Tamás: Utzon
2/2
Lukovich Tamás: Utzon

 

A szerző egy darabka szakmatörténetként hivatkozik munkájára – meglehetősen szerényen. Jóval többről van itt szó. Megelevenedik benne a 20. század hidegháborús időszaka, történelmi keretbe foglalva Utzon, az alkotó, a kolléga vagy épp a férj és családapa sorsát. E tágabb kontextus és a személyes részletek párhuzamossága tudatosítja bennünk, hogy a történelem semmi egyéb, mint emberi sorsok összessége - kellő elszántsággal mindannyian formálhatjuk azt. Ezt üzeni nekünk az „ismeretlen viking" története – vagy ahogyan a könyvhöz választott Oscar Wilde – idézet szól: „Az élet nem egy főpróba, az életet élni kell."

Az elegánsan szerkesztett, megjelenésében is rendkívül szerethető kötetben erre a szellemi kalandra hív meg bennünket Lukovich Tamás. E könyv ablakot nyit a közelmúlt egy szeletére. Feltárja, hogy hétköznapi véletlenek, személyes vagy épp világpolitikai jelentőségű események, sőt, a korabeli bulvársajtó miképpen befolyásolták egy nagyratörő és ikonikussá váló épület születését. Jørn Utzon építész a Sydney-i Operaházzal vonult be a 20. század történelmébe: annak megvalósulása végigkísérte életét és meghatározta e – kezdetben még – fiatal és feltörekvő tervező pályáját. Az ő emberi sorsának bemutatásával, a társadalmi, politikai és építészeti összefüggések panorámaképével egyszerre a történet mélyére hatoló kutatást, filmszalagra kívánkozó kalandregényt, illetve az építész szakmán belül és kívül jelentkező feszültségekről szóló, máig aktuális tanmesét tart kézben az olvasó.

Műfaját tekintve azonban mégiscsak monográfia: Utzon gazdag életművén, konstruktőri, bútortervezői és építészeti munkásságán keresztül egy sokoldalú designer portréja rajzolódik ki a lapokon, finoman árnyalt képet adva az Operaházról és alkotójáról. Személyes hangvétel és tudományos igényesség hozza közel és emeli hiánypótló kötetté a lebilincselő építészettörténeti olvasmányt. Finom humorából, mély humanizmusából és objektivitásából a szerző személyisége, írói-kutatói hozzáállása sugárzik felénk. Fáradhatatlan munkával lebontotta az idő- és tér képezte akadályokat. A könyv olvasása során az én szememben – ha szabad egy ilyen szubjektív ítélettel élnem - Jørn Utzon és Lukovich Tamás neve egymás mellé került és összekapcsolódott: két példamutató, követendő mester. Biztos vagyok benne, hogy ezekben az érzésekben számos olvasótársammal osztozom majd.

Mizsei Anett

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.