Gazdaság

Az irodaházak felkészültek az irodahasználók visszatérésére

1/1

Forrás: Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület

Forrás: Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület
?>
Forrás: Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület
1/1

Forrás: Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület

Az irodaházak felkészültek az irodahasználók visszatérésére
Gazdaság

Az irodaházak felkészültek az irodahasználók visszatérésére

2020.05.21. 13:04

Speciális egészségvédelmi protokollok érvényesek az irodaházakban, míg a vírushelyzet következtében hozott szabályozások tervezési elvekké, alapvető szempontrendszerré válhatnak a jövő irodáinák fejlesztésekor.

Az irodaházak üzemeltetői felkészültek rá, hogy a járvány enyhülésével egyre több dolgozó tér vissza a munkahelyére a home office-ból - jelentette be Takács Ernő, az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület (IFK) elnöke. A szakszövetség speciális egészségvédelmi protokollt készített és azt javasolta az üzemeltetőknek, hogy a járványveszély enyhülése ellenére az irodaházakban a továbbiakban is tartsák fenn az egészség megóvását célzó intézkedéseket. A legnagyobb ingatlanfejlesztőket tömörítő egyesület elnöke hangsúlyozta: a védekezésben a bérleményi területek vonatkozásában a bérlőknek is részt kell vállalniuk, a közös használatú területeken pedig be kell tartaniuk az óvintézkedéseket, melyeket az IFK tagvállalatai már be is vezettek. A jövő továbbra is a biztonságos munkakörnyezetet biztosító irodaházaké, és ezzel összhangban az új épületek fejlesztésénél a vírushelyzet miatt hozott intézkedések és szabályok tervezési elvekké, alapvető szempontrendszerré válhatnak.

A járvány kitörésekor az irodaterületet bérlő munkáltatók az irodaházakat „csökkentett üzemmódba" kapcsolták, Budapesten a korábbi létszám kevesebb, mint 30 %-a dolgozott a munkahelyén, többségük home office-ban végezte munkáját, jelentősen hozzájárulva ezzel a járvány megfékezéséhez. „Az egészségügyi kockázat csökkenésével a helyzet fokozatosan normalizálódni fog, és az IFK Iroda Munkacsoportjának tagjai arra számítanak, hogy nyár végére az irodaházakban dolgozók létszáma elérheti a veszélyhelyzet kihirdetése előtti szintet. Ugyanakkor bizonyos tevékenységek, szakmák tekintetében az otthoni munkavégzés továbbra is fontos foglalkoztatási forma marad a cégeknél, miközben az irodaházakban a munkaállomásokat a korábbinál nagyobb távolságban javasolt elhelyezni. A vírushelyzet jelentős változásokat hozott az irodai ingatlanoknál, a megváltozott társadalmi szabályok, a karantén, a „social distancing" az épületek üzemeltetőit és fejlesztőit egyaránt intézkedési sorozatok meghozására sarkallta." – jegyezte meg Takács Ernő.

A járvány elején a korlátozó intézkedésekkel összhangban az épületeket fel kellett készíteni a vírushelyzetre. A normál üzemeltetői rendtől eltérő, szigorú, az épületek rendszereit érintő fokozottabb karbantartás és további egyedi fejlesztések váltak szükségessé, de az irodapiacon működő modern irodaházak rendszerei lehetővé teszik a gyors reagálást. A korlátozó rendelkezések enyhítése nyomán emelkedő irodai létszám újabb intézkedések sorozatát kívánja meg, a megfertőződés lehetőségének minimalizálása érdekében. Mind globális, mind uniós szinten több ajánlás készült, amelyek megfelelő támpontot, kiindulási alapot jelenthetnek a további intézkedésekhez. Az irodaházakban dolgozók egészségének védelméhez, a biztonságos munkakörnyezet fenntartásához folyamatos, fenntartható, tudatos, nem eltúlzott, ugyanakkor észszerű szabályrendszer bevezetésére van szükség.

A járvány következtében az irodahasználati igények is módosulhatnak. Az új épületek fejlesztése esetében a vírushelyzet miatt hozott intézkedések, szabályok tervezési elvekké, alapvető szempontrendszerré nőhetik ki magukat. A megkövetelt nagyobb munkaállomás-távolságok miatt egyes szektorokban már most tapasztalható a bérelt irodai területek növekedése, amelyet ugyanakkor a home office térhódítása némileg kompenzálhat. „Már most egyértelmű, hogy a megváltozott körülmények a fent felsorolt intézkedésekkel teljes mértékben átírják a normál üzemelési körülményeket, jelentős többletterhet hárítva az üzemeltetőkre." – hangsúlyozta Takács Ernő

Az IFK által kidolgozott javaslat alapján a távolságtartási szabályok miatt kiemelt fontosságú a közösségi terek átszervezése (éttermi asztalok létszám lecsökkentése, a bent tartózkodó személyek számának korlátozása a lobbykban, figyelemfelhívó, tájékoztató transzparensek kihelyezése, dohányzásra kijelölt helyek létszámának szabályozása), mindehhez terelő vonalak és padlójelzések kialakítása, valamint egyes forgalmas területek használatához idősávok meghatározása. Az IFK tagvállalatai minden irodaházukban javasolják és kezdeményezik a kézfertőtlenítő pontok kihelyezését, a kötelező maszk használatot a közös területeken (lift, lobby, stb.), valamint a felvonók, lépcsőházak közlekedési rendjének átszervezését, a lift használat szabályozását (maximális létszám a liftekben). A jövőben várható intézkedések közé tartozik a beléptetési rendszerek fejlesztése (testhőmérséklet-mérő rendszer kiépítése) és az érintésmentes közlekedés kialakítása a vendégek és a futárok fogadása esetén (a vendégek esetén kártyakiadó automata használata és a leadott kártyák fertőtlenítése, a csomagok átvételének szabályozása).    

Forrás: Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk