Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Az Építész Stúdió tervezi a kelenföldi indóház felújítását

1/1

A kelenföldi pályaudvar egykori utasfelvételi és forgalomirányító épülete. Fotó: Párkányi Balázs, via Wikimedia Commons

Hirdetés
?>
A kelenföldi pályaudvar egykori utasfelvételi és forgalomirányító épülete. Fotó: Párkányi Balázs, via Wikimedia Commons
1/1

A kelenföldi pályaudvar egykori utasfelvételi és forgalomirányító épülete. Fotó: Párkányi Balázs, via Wikimedia Commons

Az Építész Stúdió tervezi a kelenföldi indóház felújítását
Közélet, hírek

Az Építész Stúdió tervezi a kelenföldi indóház felújítását

2020.05.12. 09:48

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Építész Stúdió

A Közlekedési Múzeum koncepciója szerint vasúti terepasztalokat és modelleket bemutató új kiállítóhely és közösségi tér születhet a mintegy 130 éves, mára elhagyott kelenföldi állomásépületből – tette közzé Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a múzeum igazgatója. A terveket az Építész Stúdió készíti. 

Tavaly ősszel Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be, hogy a Közlekedési Múzeum vállalkozott arra, hogy megmenti a régi kelenföldi indóházat, melyet a MÁV korábban bezárt. Az épület eredeti, vasúti funkcióit ugyanis az elmúlt években elvesztette, a 4-es metró átadása óta a jegyvásárlást és egyéb vasúti szolgáltatásokat fokozatosan az aluljáróba helyezték át. 

A Magyar Közlekedési és Műszaki Múzeum terve, hogy kulturális és közösségi funkciókkal mentsék meg a bezárt épületet, illetve egy olyan vasúti fókuszú kiállítóhelyet alakítsanak ki, amely tematikus programokkal, kiállításokkal, különösen a gyermekes családok és vasútbarátok körében kifejezetten népszerű terepasztalokkal, valamint a múzeum világhírű vasútmodelljeivel méltó funkciót ad a régi állomásépületnek. 

A kelenföldi pályaudvart 1861-ben nyitották meg, a központi utasfelvételi épület számos átalakítással, bővítéssel együtt ma is őrzi a Monarchia vasúti típusépületeinek jellegzetes jegyeit. Az épület állapota rendkívül leromlott; a műszaki állapotfelmérések végeztével lehet majd pontosan megmondani, mennyiből és mikorra menthető meg. A tervezést a Közlekedési Múzeum megbízásából az Építész Stúdió végzi. A tervezési és előkészítési munkák 100%-ban kormányzati támogatásból valósulnak meg.

A Múzeum tervei szerint Kelenföldre kerülnek az év elején megszűnt, korábban nagy sikerű Andrássy úti Miniversum Közlekedési Múzeum által megvásárolt egyes terepasztal elemei és modelljei. Emellett a Közlekedési Múzeum gyűjteményének világhírű 1:5 méretarányú vasúti modelljeinek egy részét is itt mutatják majd be. A páratlan és nemzetközi ritkaságnak számító modellek között száz, sőt százötven évvel ezelőtt készült alkotások is vannak. Az új helyszín a tervek szerint arra is alkalmas lesz, hogy a Közlekedési Múzeum kisebb kiállításokkal abban a néhány évben is meg tudjon jelenni Budapesten, amíg az új kőbányai múzeumépület a volt Északi Járműjavító területén elkészül.

 

Nyitókép: a kelenföldi pályaudvar egykori utasfelvételi és forgalomirányító épülete. Fotó: Párkányi Balázs, via Wikimedia Commons

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.