/ MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet
Közélet, hírek

Az Építész Stúdió tervezi a kelenföldi indóház felújítását

1/1

A kelenföldi pályaudvar egykori utasfelvételi és forgalomirányító épülete. Fotó: Párkányi Balázs, via Wikimedia Commons

?>
A kelenföldi pályaudvar egykori utasfelvételi és forgalomirányító épülete. Fotó: Párkányi Balázs, via Wikimedia Commons
1/1

A kelenföldi pályaudvar egykori utasfelvételi és forgalomirányító épülete. Fotó: Párkányi Balázs, via Wikimedia Commons

Az Építész Stúdió tervezi a kelenföldi indóház felújítását
Közélet, hírek

Az Építész Stúdió tervezi a kelenföldi indóház felújítását

2020.05.12. 09:48

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Építész Stúdió

A Közlekedési Múzeum koncepciója szerint vasúti terepasztalokat és modelleket bemutató új kiállítóhely és közösségi tér születhet a mintegy 130 éves, mára elhagyott kelenföldi állomásépületből – tette közzé Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a múzeum igazgatója. A terveket az Építész Stúdió készíti. 

Tavaly ősszel Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be, hogy a Közlekedési Múzeum vállalkozott arra, hogy megmenti a régi kelenföldi indóházat, melyet a MÁV korábban bezárt. Az épület eredeti, vasúti funkcióit ugyanis az elmúlt években elvesztette, a 4-es metró átadása óta a jegyvásárlást és egyéb vasúti szolgáltatásokat fokozatosan az aluljáróba helyezték át. 

A Magyar Közlekedési és Műszaki Múzeum terve, hogy kulturális és közösségi funkciókkal mentsék meg a bezárt épületet, illetve egy olyan vasúti fókuszú kiállítóhelyet alakítsanak ki, amely tematikus programokkal, kiállításokkal, különösen a gyermekes családok és vasútbarátok körében kifejezetten népszerű terepasztalokkal, valamint a múzeum világhírű vasútmodelljeivel méltó funkciót ad a régi állomásépületnek. 

A kelenföldi pályaudvart 1861-ben nyitották meg, a központi utasfelvételi épület számos átalakítással, bővítéssel együtt ma is őrzi a Monarchia vasúti típusépületeinek jellegzetes jegyeit. Az épület állapota rendkívül leromlott; a műszaki állapotfelmérések végeztével lehet majd pontosan megmondani, mennyiből és mikorra menthető meg. A tervezést a Közlekedési Múzeum megbízásából az Építész Stúdió végzi. A tervezési és előkészítési munkák 100%-ban kormányzati támogatásból valósulnak meg.

A Múzeum tervei szerint Kelenföldre kerülnek az év elején megszűnt, korábban nagy sikerű Andrássy úti Miniversum Közlekedési Múzeum által megvásárolt egyes terepasztal elemei és modelljei. Emellett a Közlekedési Múzeum gyűjteményének világhírű 1:5 méretarányú vasúti modelljeinek egy részét is itt mutatják majd be. A páratlan és nemzetközi ritkaságnak számító modellek között száz, sőt százötven évvel ezelőtt készült alkotások is vannak. Az új helyszín a tervek szerint arra is alkalmas lesz, hogy a Közlekedési Múzeum kisebb kiállításokkal abban a néhány évben is meg tudjon jelenni Budapesten, amíg az új kőbányai múzeumépület a volt Északi Járműjavító területén elkészül.

 

Nyitókép: a kelenföldi pályaudvar egykori utasfelvételi és forgalomirányító épülete. Fotó: Párkányi Balázs, via Wikimedia Commons

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PALATINUS // Egy hely + Építészfórum

2021.10.13. 10:43
00:06:31

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk