| CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Középület

Az egykori Domus Áruház újragondolása – Bitter Fruzsina diplomamunkája

1/28

Domus Áruház. Forrás: Budapest régi képeken Facebook-csoport

Kristályos és Plasztikus terek. Forrás: Reimholz Péter. 2022. „DOMUS áruház, Budapest, 1974.” In Reimholz Péter 1942-2009, szerkesztette Csomay Zsófia, Kubinyi György és Walton (Reimholz) Eszter, 39-49. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. – 48-49. oldal

Kristályos és Plasztikus terek. Jobb oldali kép forrása: Fortepan / Főfotó

Kristályos és Plasztikus terek. Forrás: Budapest régi képeken Facebook-csoport, Havas Péter posztja

A ház és környezetének kettőssége. A bal oldali kép forrása: m.blog.hu / a jobb oldali fotó a szerző fotója

Helyszín, 13. kerület. 

Helyszín, 15 perces környezet. 

Helyszín, zajszennyezés. 

Kétféle tértípus. Forrás: tervlap.hu

Eredeti struktúra, szerkezet megtartása, továbbírás lehetősége. Forrás: Reimholz Péter. 2022. „DOMUS áruház, Budapest, 1974.” In Reimholz Péter 1942-2009, szerkesztette Csomay Zsófia, Kubinyi György és Walton (Reimholz) Eszter, 39-49. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. – 48-49. oldal

Funkciók. 

Földszinti köztér. 

Megérkezés. 

Földszinti funkciók. 

Első emelet. 

Második emelet. 

Harmadik emelet. 

Tető. 

Keresztmetszetek, gif. 

Hosszmetszet. 

Homlokzatok. 

Fényhatások, gif. 

Metszetperspektíva. 

Anyaghasználat. Forrás: Fortepan / Főfotó és a szerző saját fotói

Textúrák. 

Homlokzatburkolat kísérlet, gif. 

Homogén felületek, gif. 

Borítókép.

?>
Domus Áruház. Forrás: Budapest régi képeken Facebook-csoport
?>
Kristályos és Plasztikus terek. Forrás: Reimholz Péter. 2022. „DOMUS áruház, Budapest, 1974.” In Reimholz Péter 1942-2009, szerkesztette Csomay Zsófia, Kubinyi György és Walton (Reimholz) Eszter, 39-49. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. – 48-49. oldal
?>
Kristályos és Plasztikus terek. Jobb oldali kép forrása: Fortepan / Főfotó
?>
Kristályos és Plasztikus terek. Forrás: Budapest régi képeken Facebook-csoport, Havas Péter posztja
?>
A ház és környezetének kettőssége. A bal oldali kép forrása: m.blog.hu / a jobb oldali fotó a szerző fotója
?>
Helyszín, 13. kerület. 
?>
Helyszín, 15 perces környezet. 
?>
Helyszín, zajszennyezés. 
?>
Kétféle tértípus. Forrás: tervlap.hu
?>
Eredeti struktúra, szerkezet megtartása, továbbírás lehetősége. Forrás: Reimholz Péter. 2022. „DOMUS áruház, Budapest, 1974.” In Reimholz Péter 1942-2009, szerkesztette Csomay Zsófia, Kubinyi György és Walton (Reimholz) Eszter, 39-49. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. – 48-49. oldal
?>
Funkciók. 
?>
Földszinti köztér. 
?>
Megérkezés. 
?>
Földszinti funkciók. 
?>
Első emelet. 
?>
Második emelet. 
?>
Harmadik emelet. 
?>
Tető. 
?>
Keresztmetszetek, gif. 
?>
Hosszmetszet. 
?>
Homlokzatok. 
?>
Fényhatások, gif. 
?>
Metszetperspektíva. 
?>
Anyaghasználat. Forrás: Fortepan / Főfotó és a szerző saját fotói
?>
Textúrák. 
?>
Homlokzatburkolat kísérlet, gif. 
?>
Homogén felületek, gif. 
?>
Borítókép.
1/28

Domus Áruház. Forrás: Budapest régi képeken Facebook-csoport

Kristályos és Plasztikus terek. Forrás: Reimholz Péter. 2022. „DOMUS áruház, Budapest, 1974.” In Reimholz Péter 1942-2009, szerkesztette Csomay Zsófia, Kubinyi György és Walton (Reimholz) Eszter, 39-49. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. – 48-49. oldal

Kristályos és Plasztikus terek. Jobb oldali kép forrása: Fortepan / Főfotó

Kristályos és Plasztikus terek. Forrás: Budapest régi képeken Facebook-csoport, Havas Péter posztja

A ház és környezetének kettőssége. A bal oldali kép forrása: m.blog.hu / a jobb oldali fotó a szerző fotója

Helyszín, 13. kerület. 

Helyszín, 15 perces környezet. 

Helyszín, zajszennyezés. 

Kétféle tértípus. Forrás: tervlap.hu

Eredeti struktúra, szerkezet megtartása, továbbírás lehetősége. Forrás: Reimholz Péter. 2022. „DOMUS áruház, Budapest, 1974.” In Reimholz Péter 1942-2009, szerkesztette Csomay Zsófia, Kubinyi György és Walton (Reimholz) Eszter, 39-49. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. – 48-49. oldal

Funkciók. 

Földszinti köztér. 

Megérkezés. 

Földszinti funkciók. 

Első emelet. 

Második emelet. 

Harmadik emelet. 

Tető. 

Keresztmetszetek, gif. 

Hosszmetszet. 

Homlokzatok. 

Fényhatások, gif. 

Metszetperspektíva. 

Anyaghasználat. Forrás: Fortepan / Főfotó és a szerző saját fotói

Textúrák. 

Homlokzatburkolat kísérlet, gif. 

Homogén felületek, gif. 

Borítókép.

Az egykori Domus Áruház újragondolása – Bitter Fruzsina diplomamunkája
Épülettervek/Középület

Az egykori Domus Áruház újragondolása – Bitter Fruzsina diplomamunkája

2023.09.06. 17:04
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Bitter Fruzsina

Cég, szervezet:
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME), MOME Építészeti Intézet

A Domus, mint közösségi nappali: kulturális és tudományos inkubátorház & oktatási-, tudás- és sportközpont

Tervezés éve:
2023

Stáblista

Témavezető: Csomay Zsófia
Mestermunka konzulensek: Fialovszky Tamás, Kenéz Gergely
Szakdolgozat konzulens: Haba Péter

Dosszié:

MÉD:

Bitter Fruzsina diplomamunkájában az egykori Domus Áruháznak adott új funkciót, az épület térrendszerének dualizmusát megőrízve és a kortárs igényekhez igazítva. Elképzelése szerint az egykori áruház kulturális, oktatási és sportolási központként járulhatna hozzá a helyi lakosok közösségi életéhez.

Diplomamunkámban az egykori Domus Áruház újragondolásával foglalkoztam, amelyet Reimholz Péter és Lázár Antal tervezett. A két tervező az IPARTERV-nél kezdte szakmai pályáját, egyik legkorábbi munkájuk a Domus épülete volt. Az IPARTERV meghatározó építészete mellett fontos szellemi műhely volt.

A ház a hetvenes évek elején épült, amikor az iparfejlesztési tendenciákban jelentős változások következtek be, a szerkezettervezési és kivitelezési módszerek átalakultak. Ekkoriban egyre fontosabb szerepet játszottak a szellemi közösségek, központok, elméleti tevékenységek. Az építészeket foglalkoztatta az épületekkel kapcsolatos elméleti háttér, fontos kutatásokat végeztek ezen a területen.

Domus Áruház. Forrás: Budapest régi képeken Facebook-csoport
1/28
Domus Áruház. Forrás: Budapest régi képeken Facebook-csoport

A két építészt a tér és a mozgás kapcsolata, összefüggései, a különböző élettartamú és a változásokra való érzékenység szempontjából eltérő mértékben reagáló épületrészek foglalkoztatták. Fontosnak tartották, hogy az épületek az idők során képesek legyenek a változásra, új funkció befogadására. 

A ház szerkezeti- és térrendszere Reimholz Péter plasztikus és kristályos terekre vonatkozó elméleti tevékenységén alapult. A közönségforgalmi részek, azaz a kristályos terek a szabadpályás mozgások terei, a plasztikus terek pedig a kötöttpályás mozgások terei.

Kristályos és Plasztikus terek. Jobb oldali kép forrása: Fortepan / Főfotó
3/28
Kristályos és Plasztikus terek. Jobb oldali kép forrása: Fortepan / Főfotó

A szerkezeti és térbeli felosztás miatt a ház jövője bizonyos szinten korlátozott, nem képes bármilyen funkciót befogadni, a későbbi használati lehetőségeket, a ház által befogadható funkciók számát leszűkíti. Célom az épületet meghatározó zártság megtartása helyett a terek fellazítása volt, ezáltal lehetőség nyílt az eredeti építészeti elképzeléstől eltérő megoldásokra. Célom a korábban zárt dobozként, bútoráruházként működő épület transzparens, közösségi funkciókkal való megtöltése volt, az épület eredeti karakterének megtartása mellett.

Az épület új élettel történő megtöltése a mai lakosság szempontjainak, igényeinek feltárásával lehetséges. Mestermunkám célja a megfelelő funkció kialakítása az épületben, a mai igények tükrében, illetve a ház környezetének vizsgálatát követően.

Helyszín, 15 perces környezet. 
7/28
Helyszín, 15 perces környezet. 

A tervezési terület környékén megfigyelhető a közösségi és kulturális funkciók hiánya. A társadalmi széttöredezettség világszerte egyre jellemzőbb, a közösségek hiánya jelentős problémát jelent. Mestermunkámban fontos szerepet játszik a társadalmi, kulturális kontextus, célom közösségi funkció létrehozása volt a ház értékeinek megóvása mellett, hogy az épület az utókor számára fennmaradhasson.

A ház környezetében magas a laksűrűség, a közösségi funkciók hiánya jelentős. A tervezés során fontos szempont volt a közterek, közparkok hiánya a területen. Az épület nagy alapterületét kihasználva az alsó szinten közteret alakítottam ki, bekapcsolva azt a gyalogos forgalomba, ami a környezettel való összeköttetést erősíti. A magas szintű zajszennyezés indokolta a köztér épületen belül történő kialakítását, amely különböző rendezvények befogadására alkalmas (piac, koncert, előadás, kiállítás, filmvetítés).

Eredeti struktúra, szerkezet megtartása, továbbírás lehetősége. Forrás: Reimholz Péter. 2022. „DOMUS áruház, Budapest, 1974.” In Reimholz Péter 1942-2009, szerkesztette Csomay Zsófia, Kubinyi György és Walton (Reimholz) Eszter, 39-49. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. – 48-49. oldal
10/28
Eredeti struktúra, szerkezet megtartása, továbbírás lehetősége. Forrás: Reimholz Péter. 2022. „DOMUS áruház, Budapest, 1974.” In Reimholz Péter 1942-2009, szerkesztette Csomay Zsófia, Kubinyi György és Walton (Reimholz) Eszter, 39-49. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. – 48-49. oldal

Az épület védett, nyugodt belső világot sejtet. A ház és környezetének kettőssége különleges erővel hat. Az épület tárgyszerű építmény, a heterogén környezetben önmagában megáll, befelé forduló karakteres pont.

Az épületben közösségi nappalit hoztam létre, egy biztonságos belső világot, ahol egyéneknek és közösségeknek lehetősége nyílik kikapcsolódni, dolgozni, sportolni, alkotni, tanulni, fejlődni, illetve újabb és újabb közösségeket kialakítani. Fontosnak tartom, hogy a lakosság számára, a társadalom minél nagyobb szegmensének elérhetővé váljanak az ezeket a lehetőségeket biztosító funkciók.

Metszetperspektíva. 
23/28
Metszetperspektíva. 

Az épület téri rendszerét, a kétfajta építészeti terét az adottságoknak megfelelően lehet használni, ezért megőrzöm ezt a dualitást. Az eredeti struktúrát, szerkezetet megtartottam a későbbi továbbírás lehetőségének biztosítása céljából. Az épület két szélső magjában a kiszolgáló, háttérfunkciók, személyzeti terek kaptak helyet, a középső mag elsősorban a látogatók közlekedését szolgálja.

Földszinti funkciók. 
14/28
Földszinti funkciók. 

Első emelet. 
15/28
Első emelet. 

A két tágas osztatlan térrészt eltérő módon kezeltem. Bal oldalon lazább, nyitottabb térkialakításban gondolkodtam, ahol galériák, tárgyszerű elemek, boxok fogadják be a funkciókat, míg jobb oldalon kihasználom a tágas osztatlan terek adta lehetőségeket, csupán 1-1 kisebb fényudvar létrehozásával lazítottam fel a tereket. Az eredeti zárt födémeket, homlokzatokat a fény felé megnyitottam, ezáltal az épület alkalmassá vált az új funkciók befogadására. A tetőn semi-transzparens napelemekből álló üvegtetőt alakítottam ki, a körút felőli homlokzaton pedig kerámiaszórt üvegfelületet hoztam létre, szintmagas üvegtáblákat sorolva. Fontos volt számomra, hogy a ház kommunikáljon a várossal. A fény beengedésével pedig izgalmas fényjátékot kívántam elérni. A földszinten a köztérrel kommunikáló vendéglátó egységeket hoztam létre, az emeleteken könyvtárat, oktatási tereket, műhelyeket, co-working tereket, sportközpontot alakítottam ki.

Diplomatárgy
Diplomatárgyam a mestermunka tervem fontos része. Az egykori Domus Áruház újragondolása során, az új funkció kialakítása mellett az épület anyaghasználatának vizsgálata, illetve a homlokzatburkolat kísérlet is központi szerepet kapott. Célom a csempe, illetve a mozaikburkolat újrahasznosítási lehetőségeinek vizsgálata volt. A mozaikburkolat kísérlet során az anyag adta lehetőségekkel ismerkedtem, illetve különböző módszerekkel mintákat készítettem. Az épület mozaik burkolatának kialakítása során célom homogén felület létrehozása volt. A felületnek különleges mintát ad a mozaikdarabok formájából és méretéből adódó mozgás.

Harmadik emelet. 
17/28
Harmadik emelet. 

A bal oldali traktusban a felső terekben kialakított egységek a földszint, az utcákhoz szorosan kapcsolódó közösségi tereknek vizuális és funkcionális tartozékai. Az épület eredeti, belső karaktere ebből az aspektusból változott meg leginkább. Ennek érdekében történt a tető és homlokzat felőli megnyitás, a fény beengedése a terekbe.

A tervemben rögzített funkciókat a jelenlegi helyzet kutatásának eredményeként alakítottam ki, de a rendszer lényege, hogy a ház statikai vázának érintetlenül hagyása mellett ezek a funkciók az igényeknek megfelelően tudjanak változni, a magokban található fix kiszolgáló funkciók mellett (raktárak, gépészet, stb).

Fényhatások, gif. 
22/28
Fényhatások, gif. 

A gerendák közé telepített különböző rendeltetésű egységek egymással való vizuális kapcsolata véleményem szerint különleges, innovatív élethelyzeteket tud teremteni. Az egységek kialakításakor a könnyű szerelhetőség és változtathatóság a lényeg. Úgy gondolom, hogy az általam választott megoldást indokolja a város és az emberek életének egyre gyorsuló és előre pontosan nem látható változása.

Bitter Fruzsina

 

Szerk.: Borenich Levente

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Gül Baba utca // Egy hely + Építészfórum

2024.01.30. 16:22
8:55

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

Nézőpontok/Történet

Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény // Egy hely + Építészfórum

2024.01.16. 11:41
9:03

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.