| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Középület

A Körmendy Ház

1/16

Ludwig Rohbock acélmetszete, 1857. Forrás: Webumenia.sk

KHabsburg Birodalom - Kataszteri térkép, 1857. Forrás: Arcanum

Benedek-hegy, Kőkereszt, háttérben a Vár, 1958. Forrás: Fortepan

Archív fotó, 1959. Forrás: MÉM-MDK Fotótár, Dobos Lajos felvétele.

Archív terv, 1980-as átalakítás. Forrás: VÁTI, Államigazgatási Főiskola kiviteli terv, építész: Kelemen Bertalanné, 1979.

Látvány a Szent Benedek-hegy felől. Forrás: a Szerző fotója

Helyszínrajz.

Pinceszinti alaprajz.

Földszinti alaprajz.

1. emeleti alaprajz.

Tetőtéri alaprajz.

Tetőfelülnézet.

Utcai szárny keresztmetszete.

Udvari szárny keresztmetszete.

Utcai homlokzat.

Északi homlokzat.

?>
Ludwig Rohbock acélmetszete, 1857. Forrás: Webumenia.sk
?>
KHabsburg Birodalom - Kataszteri térkép, 1857. Forrás: Arcanum
?>
Benedek-hegy, Kőkereszt, háttérben a Vár, 1958. Forrás: Fortepan
?>
Archív fotó, 1959. Forrás: MÉM-MDK Fotótár, Dobos Lajos felvétele.
?>
Archív terv, 1980-as átalakítás. Forrás: VÁTI, Államigazgatási Főiskola kiviteli terv, építész: Kelemen Bertalanné, 1979.
?>
Látvány a Szent Benedek-hegy felől. Forrás: a Szerző fotója
?>
Helyszínrajz.
?>
Pinceszinti alaprajz.
?>
Földszinti alaprajz.
?>
1. emeleti alaprajz.
?>
Tetőtéri alaprajz.
?>
Tetőfelülnézet.
?>
Utcai szárny keresztmetszete.
?>
Udvari szárny keresztmetszete.
?>
Utcai homlokzat.
?>
Északi homlokzat.
1/16

Ludwig Rohbock acélmetszete, 1857. Forrás: Webumenia.sk

KHabsburg Birodalom - Kataszteri térkép, 1857. Forrás: Arcanum

Benedek-hegy, Kőkereszt, háttérben a Vár, 1958. Forrás: Fortepan

Archív fotó, 1959. Forrás: MÉM-MDK Fotótár, Dobos Lajos felvétele.

Archív terv, 1980-as átalakítás. Forrás: VÁTI, Államigazgatási Főiskola kiviteli terv, építész: Kelemen Bertalanné, 1979.

Látvány a Szent Benedek-hegy felől. Forrás: a Szerző fotója

Helyszínrajz.

Pinceszinti alaprajz.

Földszinti alaprajz.

1. emeleti alaprajz.

Tetőtéri alaprajz.

Tetőfelülnézet.

Utcai szárny keresztmetszete.

Udvari szárny keresztmetszete.

Utcai homlokzat.

Északi homlokzat.

A Körmendy Ház
Épülettervek/Középület

A Körmendy Ház

2023.09.05. 17:49

Projektinfó

Körmendy Ház

URL:
MCXVI Építészműterem Kft.

Tervezés éve:
2021-2022

Építés éve:
2022-2025

Stáblista

Építtető:

Veszprémi Főegyházmegye
Dr. Udvardy György, érsek
Vörös Tamás DLA, főépítész

CASTELLUM Vagyonkezelő Igazgatóság
műszaki projektvezető: Pém Attila
műemléki projektvezető: Vavra Áron
projektmenedzser: Pintér Mónika

-

Építészeti, belsőépítészeti tervezés: MCXVI Építészműterem Kft.
Vezető tervező:  Herczeg László
Projektépítész: Kiss-Serfőző Evelin, Galántai Gergely
Építész munkatárs: Kérdy Janka, Dózsa Bercel

-

Épület építéstörténeti kutatás: G. Lászay Judit
Kő-restaurátori kutatás: Szűcs Katalin
Fém-restaurátori kutatás: Vecsey Ádám DLA
Festő-restaurátori kutatás: Győri Lajos
Régészeti kutatás: Hegyi Dóra, Kristóf Virág, Szoboszlay Gergely (Magyar Nemzeti Múzeum, Nemzeti Régészeti Intézet)
Faldiagnosztika: Simonffyné Asztalos Éva
Épületszerkezetek: Szecskő Heléna
Tartószerkezet-tervezés: Dr. Armuth Miklós
Épületgépészet: Kurunczi György
Épületvillamosság: Sándor Dávid
Világítástervezés: Haász Ferenc
Tűzvédelem: Decsi György
Tájépítészet: Gyüre Borbála

Dosszié:

A veszprémi várnegyed fejlesztésének újabb fontos projektjét mutatjuk be. Bár a Körmendy Ház végleges elkészülte 2025-re tehető, kedd és vasárnap között jelenleg is látogatható a Work In Progress ’23 kiállítás központi épületeként.

Történet
A Körmendy őrkanonok háza a XVIII. század elején, a vár délnyugati házsorának záróelemeként épült meg. Az épület nem kapott különösebb hangsúlyt, pusztán pozíciója miatt vált az épületegyüttes kitüntetett szereplőjévé, a vár nyugati látképének fotótémájává. Az épület 1725 óta látszólag keveset változott. Nagyobb átalakítást 1823-ban végeztek rajta, amikor a keleti homlokzat középrizalitját Salamon Márton tervei szerint átépítették és a ház kosáríves, kőtokos kapubejáratot kapott. 1870-ben homlokzatát romantikus stílusban átalakították.

Az eredeti elrendezés jól szolgálta kanonokok sorát. Belső átalakítások kevésbé, átfestések gyakrabban történtek, melyet elsősorban a földszinti terekben megtalált, egymásra hordott, többrétegű festések igazoltak. Az épület az 1950-es évek elején kapott műemléki védelmet, mégis a legtöbb disszonanciát a háború utáni, funkcióváltással együttjáró felújítások okozták. A házban a 60-as években lakásokat alakítottak ki, a tereket átválaszfalazták, de a pinceszint és a tetőszerkezet ekkor még nagy valószínűséggel megmaradt. Átfogó felújításra 1980-ban került sor, amikor az “egységesítő" szemlélettel kezelt beavatkozás találkozott a Veszprémi Egyetem reprezentatív igényeivel. A fedélszék helyére koporsófödém került, a vakolatok nagy részét eltávolították, a főpárkányt újrahúzták, belül mészkővel burkolt közösségi tereket hoztak létre.

Benedek-hegy, Kőkereszt, háttérben a Vár, 1958. Forrás: Fortepan
3/16
Benedek-hegy, Kőkereszt, háttérben a Vár, 1958. Forrás: Fortepan

Építészeti koncepció 
Nem kívántunk további építészeti hangsúlyt adni a háznak, az épület nem főszereplője a vár együttesének. Az eddigi módon szerettünk volna illeszkedni a kanonokházak sorába. Nem az eredeti barokk architektúra kezelése, hanem a legutóbbi rekonstrukcióval való viszony okozta a legtöbb fejtörést. Az új funkcióval együtt járó műszaki, építészeti frissítés csak már ismert kihívásokat hozott magával. Végül úgy döntöttünk, hogy a jól használható elemek mellett azokat tartjuk meg,  melyeknek bontása értelmetlen, indokolatlan lenne , és az épület építészeti frissítésén keresztül megpróbáljuk megidézni az eredeti kanonokház barokk architektúráját.

Archív fotó, 1959. Forrás: MÉM-MDK Fotótár, Dobos Lajos felvétele.
4/16
Archív fotó, 1959. Forrás: MÉM-MDK Fotótár, Dobos Lajos felvétele.

Terv
A funkciók: egyházi múzeum, kiállítóterek, műtárgyraktárak, bemutató, manipulációs és múzeumpedagógiai terek, étterem-kávézó.

Pince
A pince erősen vizesedett, ennek oka elsősorban a Vár utca alatti átnedvesedett feltöltés. Védekezni ellene lokálisan nehéz, a vár egészére kiterjedő koncepcióval lehetséges. A diagnosztika ortodox módon csak a boltozat feletti átnedvesedett feltöltést javasolta cserélni és a pincét aktívan szellőztetni, azonban az új funkciók miatt mégis a terek részleges szigetelése mellett döntöttünk. A korábbi régészeti kutatások már feltárták a vár északnyugati sarkán, a középkorban állt ötszögű bástya alapjait. A kiterjedt régészeti munkálatok során megtalálták a bástya alapfalait, valamint a korábbi lakóépületek nyomait. A Körmendy Ház alapozásakor, a kor gyakorlatának megfelelően, amennyiben a régi alapfalak nem bizonyultak teherbírónak, azokat a sziklafelszínig visszabontották és arra alapoztak. A megtalált leletekből a korabeli, középkori erődítés pontosított nyomvonalát és az ötszögű bástyát ítéltük bemutathatónak, a többi falmaradványt, a dokumentálás után visszatemettük. 

Helyszínrajz.
7/16
Helyszínrajz.

Utca- és udvarszint
Az épület fűtött és fűtetlen tereit a kapuáthajtónál üvegfallal választottuk szét. A déli szárnyba a múzeumpedagógia helyiségei, az északi részbe a kávézó, étterem, múzeumshop terei kerültek.

Az oldalszárny földszinti utolsó helyiségének északi falán előkerültek egy korábbi konyha maradványai. A tűzhelyekhez tartozó szabadkéményt elbontották, a kormos felületet alaposan levakolták. A belső főfalra támaszkodó kémény megmaradt része az 1980-as átalakítás során tűnt el. A helyiségben a füstgerendát és a falfülkéket belsőépítészeti eszközökkel idéztük vissza.

Az utcai traktus két északi helyiségében, a fogadótérben és a múzeumshopban az eredeti barokk festéseket restauráltuk. A belső terekhez kevés, visszafogott, kortárs belsőépítészeti elemet illesztettünk. 

Földszinti alaprajz.
9/16
Földszinti alaprajz.

Emelet
Az emelet enfilade térsorát helyreállítottuk, kiállítóterek sorát alakítottuk itt ki. A tetőtérbe vezető lépcső helyére, új lépcsőt és liftet illesztettünk. A gépészetet korszerűsítettük, a lakóházérzet erősítésére a kőburkolatokat keményfa burkolatokra cseréltük. A kitisztított tereket átengedtük a kiállításoknak.

Tetőtér 
Bár korábban felmerült a koporsófödém esetleges visszabontása, azonban ez jelentős szerkezeti veszéllyel járt volna és végső soron értelmetlennek tűnt. A 80-as években vágott tetőablakokat megszüntettük, a gépészetet a padlásba költöztettük, a tetőtérbe páraszabályozott, klimatizált raktárakat terveztünk. A tető gépészeti terének átszellőztetésére a cserépfedést kissé elemeltük. 

Utcai szárny keresztmetszete.
13/16
Utcai szárny keresztmetszete.

Homlokzatok
“Az összes homlokzat vakolt, festett. Kőből csak a kapu keretezése és az utcai lábazatok készültek. A homlokzatokat mindenütt azonos magasságban futó párkányok zárják. A külső homlokzatok gazdag ún. rács homlokzat kialakításúak, míg a belsők lényegesen egyszerűbbek; falmező nyílásrendszerűek. A párkányok felett cserépfedésű nyeregtetők vannak, réz kiegészítő lemezszerkezetekkel, a tetőgerincre merőleges, nagyméretű, vakolt, barokk fejezetes kéményekkel." (Értékleltár)

A restaurátori kutatások alsó rétegként fehér meszelést mutattak ki. A művészettörténeti kutatás jelenlegi kialakítását, tagozatait megtartandónak ítélte, és egységes törtfehér festés mellett döntöttünk. Az utólagos mészkőlábazat helyett újra vakolt lábazatot terveztünk. A külső nyílászárókat a 80-as években kapcsolt gerébtokos ablakokra cserélték, és bár felmerült, hogy csak a külső szárnyakat cseréljük hitelesebb, kifelé nyíló kialakításra, végül a teljes szerkezet cseréje mellett döntöttünk. Ahol eredetileg nem volt, vagy nem lehetett hitelesen bemutatni a nyílászárót, ott kortárs elemeket használtunk. 

Látvány a Szent Benedek-hegy felől. Forrás: a Szerző fotója
6/16
Látvány a Szent Benedek-hegy felől. Forrás: a Szerző fotója

Az épület idén tavasszal, néhány ideiglenes elemmel, időszakos WIP’23 kiállítással nyílik meg az EKF programjaihoz kapcsolódva. Végleges befejezése 2025-re várható.

Herczeg László

 

Szerk.: Borenich Levente  

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.