Nézőpontok/Vélemény

Az alagút egyik „vége”

1/33

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
Apáti-Nagy Mariann statikus mérnök (EUROMETRO Kft.) rádióinterjút ad
?>
Apáti-Nagy Mariann statikus mérnök (EUROMETRO Kft.) rádióinterjút ad
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
Hatvani Ádám
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
koccintás a pajzsnál
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
?>
1/33

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Az alagút egyik „vége”
Nézőpontok/Vélemény

Az alagút egyik „vége”

2009.06.30. 11:01

A 4-es metró déli pajzsa elérte a pesti oldalt, melyről fotósorozat formájában számolunk be. A Vámház téri mélyállomás nyers vasbetonszerkezetének díszletében számos szakember és népes sajtómunkás gárda volt tanúja az eseménynek. Az állomás tervezői: Dékány Tibor, Finta Sándor, Hatvani Ádám, Vadász Orsolya (sporaarchitects).

A budapesti 4-es metró építésében fontos lépés történt: június 29-én a Duna alatti déli alagút fúrópajzsa Budáról átért a pesti oldalra. A Vámház téri mélyállomás nyers vasbetonszerkezetének díszletében számos szakember és népes sajtómunkás gárda volt tanúja az eseménynek.

A helyszín nem csupán építészeti részletei miatt igen alkalmas színhelye az építés e fontos momentumának bemutatására, hanem mert a mélyépítés két markánsan különböző módszere egyesül itt. Függőleges irányban, egyre mélyítve alakították ki az állomás szerkezetét – ami a Vámház téren különlegesen érdekes a felszínre vezető fénycsapdák és a vasbeton szerkezet építészeti komponálása miatt egyaránt. Az impozáns csarnokot érte el most a vonalalagút vízszintes fúrása – amivel összekötik az egyes mélyállomásokat, természetesen egészen más technológia alkalmazásával.

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
3/33
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
14/33
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

Nem nehéz elképzelni: a fúrópajzs, a nagy forgó marótárcsa, halad a kőzetben, és a kimart törmeléket a folyamatosan mögéépített vaspályán visszairányban elszállítják ahhoz az állomáshoz, ahol fölszállítható a felszínre. (Ha elérhető egy felszínközeli végállomás, akkor némileg egyszerűbb az eset.) Nagy teljesítménnyel dolgozó, bonyolult és egyúttal ma már kifinomult, pontos technológiát alkalmazó gépekről, sok ember összehangolt munkájáról van szó.

Egy-egy állomásnál persze kicsit komplikáltabb a dolog – az előrefúrt, bányászott alagútcsonkba kell beérnie a fúrópajzsnak a másik irányból. Vagyis a legvégén, a beérkezéskor már nem természetes kőzetben halad a pajzs, hanem egy dúgót, egy ideiglenesen megépítetett betonfalat kell áttörnie.

Ez történt június 29-én a Vámház téren a déli alagútban. Ahogy a sajtójelentés írja, hat hét alatt, egy rövid átállítást követően, de jelentősebb műszaki nehézségek nélkül ért át a pesti oldalra a 4-es metró déli alagútépítő pajzsa. A Fővám téri állomáson még áprilisban elkészültek a meder irányába benyúló peronalagutak, így az állomás zökkenőmentesen fogadni tudta a gépezetet. Északi párja is néhány napon belül nekivághat a folyó alatti, háromszáz méteres szakasznak, és amint megérkezik, láthatóvá válik majd, hogy a kivitelező hogyan fogja tudni ütemezni a pesti oldali alagútépítést.

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
21/33
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése
28/33
4-es metró fúrópajzsának Fővám téri áttörése

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk