► EDGE Fest ► Július 3–4. ► Dürer Kert ► EDGE Fest ► Július 3–4. ► Dürer Kert ► EDGE Fest ► Július 3–4. ► Dürer Kert ► EDGE Fest ► Július 3–4. ► Dürer Kert ► EDGE Fest ► Július 3–4. ► Dürer Kert ► EDGE Fest ► Július 3–4. ► Dürer Kert
Nézőpontok/Történet

A hegeliánus-marxista építész, akitől begyulladtak a londoni pingvinek lábai

1/19

Lubetkin és egy gumipingvin

25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931  

25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons

25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons  

25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons

Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31

Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31

Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31

Melnyikov Szovjet pavilonja az 1925-ös párizsi világkiállításon

Melnyikov Szovjet pavilonja az 1925-ös párizsi világkiállításon, alaprajz és átlós szimmetria 

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934, alaprajz és átlós szimmetria

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934 // John Allan fotója, 1970

A Bevin Court épület (Lubetkin, Tecton) egyik spirális lépcsőháza, 1954, Finsbury, London // Wiki Commons

Melnyikov 1925-ös Szovjet Pavilonja a párizsi világkiállításon

Lubetkin Lenin emlékműve 1941 //Holford Gardens, London // forrás: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8658408.stm

?>
Lubetkin és egy gumipingvin
?>
?>
25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931

 
?>
25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons
?>
25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons

 
?>
25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons
?>
Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31
?>
Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31
?>
Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31
?>
Melnyikov Szovjet pavilonja az 1925-ös párizsi világkiállításon
?>
Melnyikov Szovjet pavilonja az 1925-ös párizsi világkiállításon, alaprajz és átlós szimmetria 
?>
Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934, alaprajz és átlós szimmetria
?>
Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934
?>
Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934
?>
Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934
?>
Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934 // John Allan fotója, 1970
?>
A Bevin Court épület (Lubetkin, Tecton) egyik spirális lépcsőháza, 1954, Finsbury, London // Wiki Commons
?>
Melnyikov 1925-ös Szovjet Pavilonja a párizsi világkiállításon
?>
Lubetkin Lenin emlékműve 1941 //Holford Gardens, London // forrás: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8658408.stm
1/19

Lubetkin és egy gumipingvin

25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931  

25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons

25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons  

25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons

Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31

Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31

Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31

Melnyikov Szovjet pavilonja az 1925-ös párizsi világkiállításon

Melnyikov Szovjet pavilonja az 1925-ös párizsi világkiállításon, alaprajz és átlós szimmetria 

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934, alaprajz és átlós szimmetria

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934 // John Allan fotója, 1970

A Bevin Court épület (Lubetkin, Tecton) egyik spirális lépcsőháza, 1954, Finsbury, London // Wiki Commons

Melnyikov 1925-ös Szovjet Pavilonja a párizsi világkiállításon

Lubetkin Lenin emlékműve 1941 //Holford Gardens, London // forrás: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8658408.stm

A hegeliánus-marxista építész, akitől begyulladtak a londoni pingvinek lábai
Nézőpontok/Történet

A hegeliánus-marxista építész, akitől begyulladtak a londoni pingvinek lábai

2025.06.19. 08:11

Berthold Lubetkin Tbiliszi mellől indulva körbeutazta fél Eurázsia modern építészeti intézményrendszerét. Bár megvalósult épületeit Párizsban és Londonban találjuk, mégis munkásságának alapkontextusa a szovjet avantgardhoz kötődik.

A Bevin Court épület (Lubetkin, Tecton) egyik spirális lépcsőháza, 1954, Finsbury, London // Wiki Commons
17/19
A Bevin Court épület (Lubetkin, Tecton) egyik spirális lépcsőháza, 1954, Finsbury, London // Wiki Commons


Berthold Lubetkin elő-előbukkan a magyar építészeti írásban, de korántsem olyan mélységben, mint azt a tervező és hagyatéka megérdemelné. Magyar nyelvű Lubetkin-monográfia nincs, építészetéről elvétve olvashatunk. Természetesen ez a cikk sem arra vállalkozik, hogy a Lubetkin-életmű komplett leírását adja – ezt megteszi John Allan hatszáz oldalas monstre monográfiájában: „Lubetkin: Architecture and the Tradition of Progress" – csupán néhány különösen érdekes és jól ismert gondolatot és projektet mutat be a grúziai születésű orosz-brit világpolgár munkásságából. Azzal a reménnyel, hogy a Nagy-Britanniában letelepedett, mégis örökké gyökértelen avantgárdot némiképp elérhetőbbé tegye az Építészfórum olvasói számára.

Lubetkin és egy gumipingvin
1/19
Lubetkin és egy gumipingvin

Bár Berthold Lubetkin építészete Nagy-Britanniában teljesedett ki, tevékenysége túlmutat a brit modernizmuson. Építészete őrzi a nemzetközi avantgárdmozgalmak összeurópai gesztusrendszerét. A bolsevik forradalomban vörös katonaként vesz részt, majd betagozódik a forradalom után felépülő avantgárd intézményrendszerbe. Jár a moszkvai VKUTEMAS-ba és a szentpétervári SVOMAS-ba, Melnyikovtól, Tatlintól és Rodcsenkótól tanul. 1922-ben az európai avantgárd legnagyobb olvasztótégelyébe utazik, Berlinbe, ahonnan Varsóba. Később pedig Párizsban folytatja a klasszikus értelemben vett Grand Tourt a fasizálódó Európa avantgárd intézményeit látogatva. Furcsamód Moholy-Nagy tanácsára elkerüli a Bauhaust, de megismerkedik az új építészet központi szereplőivel. Első épületét Jean Ginsberggel tervezi közösen Párizsban.

25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931

 
3/19
25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931  

Ginsberggel, aki Lubetkinhez hasonlóan járja Európát, Varsóban találkoznak. 1928-ban kezdik tervezni egy 180 négyzetméteres telken a Versailles avenue 25. szám alatt máig látható házat. Mindkettejükre nagy hatást gyakorol Corbusier, Lubetkin mentori kapcsolatba is kerül vele. A versailles-i avenue-i házon is erősen érezhető Corbusier hatása. A kilencemeletes ház homlokzati kialakítása hangsúlyozza a vasbeton grid ritmikáját. Az egybefüggő erkély- és szalagablaknyílásokat egy az épületen végigfutó mélyalapozott vasbeton cölöp merevíti. A cölöp a homlokzat külső felületén fut, nem vág be a lakóterekbe. Az utcafronti főbejárat mellett egy hengeres tömeg kapcsolódik a cölöphöz, amelyet a fentebbi szintek erkélyes kialakításánál domború üvegfelületek ismételnek. A szalagablakos-zárt homlokzat szigorú ritmusát az ablak-erkélyvájatokba ékelt domború formák enyhítik, megkerülve a tartócölöpöt. A legfelső két emelet megtöri a homlokzati rendszert, az utca vonalánál beljebb húzódik a teraszos 9. emelet és a tetőterasz.

25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons
6/19
25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons



A ház belső homlokzata sokkal dinamikusabb, sűrű konstruktivista vonalkompozícióra emlékeztet a szalag- és körablakok, kerekded korlátívek és a különböző tömegek érintkezése. Az utcafrontról kevéssé látszó legfelső szint, a hozzá kapcsolódó tetőterasszal és annak magasított napozóteraszával, valamint körülöttük futó fémkorláttal inkább emlékeztet a szovjet avantgárd építészet kísérletezőkedvére, mint a higgadtabb „nyugatias" főhomlokzatra. Az ipari jellegű csőkorlát, a létrán megközelíthető, hajóorrszerű kilátóterasz asszociatívabb, oldottabb, az (épület belső homlokzatához hasonlóan) kevéssé repetitív elrendezés, mint a betongrid ritmusára épülő utcai kép.

25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons

 
5/19
25 Avenue de Versailles, Párizs – Berthold Lubetkin és Jean Ginsberg, 1931 / Wiki Commons  

Lubetkin hosszabb párizsi és véglegessé váló nagy-britanniai tartózkodása alatt élénk kapcsolatot ápolt a szovjet avantgárdmozgalommal (annak 30-as évekbeli kényszerű leáldozásáig). Részt vett a két legjelentősebb tervpályázaton, amelyen a rövid életű oroszországi avantgárd építészet megmutathatta magát: 1927-ben tervezett a Centrosoyuz Központ moszkvai pályázatára (ezt végül Corbusier építhette meg) és a Szovjetek Palotája első tervpályázatán (1931) is részt vett (a projekt nem valósult meg). Tervezett Jekatyerinburgba technikai egyetemet, Tadzsikisztánba építészeti kart. A papíron maradt munkákon túl két olyan munkát köthetünk Lubetkinhez, amelyek kimondottan a szovjet avantgárd építészet kánonjának részét képzik, állami megrendelésre készültek és tükrözik a szovjet avantgárd építészet konstruktivista ágának gesztusrendszerét. E két megvalósult projekt – egy épület és egy szobor – érdekessége, hogy Nyugat-Európában álltak. Az egyik egy szétszerelhető-szállítható mobil pavilonépület volt, a Szovjet Kereskedelmi Pavilon, amelyet 1925 és 1931 között több nagyobb városban is felállítottak, köztük Marseille-ben, Párizsban, Bordeaux-ban és Strasbourgban.

Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31
7/19
Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31

A másik mű későbbi, már a szocreál stílusdiktátum alatt született, 1941-ben. Egy kerítésbe illesztett emlékműről van szó, amelyet Lenin egykori londoni lakhelye környékére rendelt meg a város, a szovjet-brit fegyverbarátság jegyében, az „államalapító forradalmár" tiszteletére. Az emlékmű formailag kevéssé izgalmas. A betonkeret, amelybe Lubetkin behelyezi a "tucat"-Lenin büsztöt, talán a legérdekesebb része a kompozíciónak. Az emlékmű sorsáról és társadalmi kontextusáról  itt ír részletesebben György Péter. 

Lubetkin Lenin emlékműve 1941 //Holford Gardens, London // forrás: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8658408.stm
19/19
Lubetkin Lenin emlékműve 1941 //Holford Gardens, London // forrás: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8658408.stm

A Kereskedelmi pavilon jellegzetes szovjet avantgárd munka. Melnyikov 1925-ös párizsi világkiállításra tervezett pavilonjának nyomvonalát követi. Moduláris elemekből összeállított dinamikus kompozíció, cikkcakk-szerűen kiemelkedő nagy üvegfelületek, hegyes, felfelé törő acélstruktúra a bejárat felett. Lubetkin mint párizsi orosz emigráns, részt vett a Melnyikov-féle pavilon felépítésében.

Melnyikov Szovjet pavilonja az 1925-ös párizsi világkiállításon
10/19
Melnyikov Szovjet pavilonja az 1925-ös párizsi világkiállításon

Számos későbbi munkájában újra és újra visszatért a szovjet pavilonnál is jelen lévő egyik szerkesztési elvéhez, amelyet „diametrynek" nevez. Az átlós szimmetria (diagonal simmetry = diametry) szerkesztési elve jelenik meg például Lubetkin talán leghíresebb munkájában az Ove Aruppal közösen tervezett londoni pingvinúsztatóban.

Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31
8/19
Szovjet Kereskedelmi Pavilon, 1928-31

Lubetkin 1932-re intézményes keretbe helyezte munkáját. Hét kollégájával (Francis Skinner, Denys Lasdun, Michael Dugdale, Anthony Chitty, Val Harding, Godfrey Samuel, Lindsay Drake) megalapították a Tecton csoportot, melynek első megépült munkája a londoni állatkert gorillaháza volt. Az állatkert-építészet – mely később a Dudley Zoo teljes tervezésében teljesedett ki – lehetőséget teremtett Lubetkin számára a modern építészet és a természet kapcsolatának vizsgálatára. Lubetkin természetszemléletének kiindulópontja egyfajta dialektikus viszony volt. Az ember munkája formálja a természetet, ugyanakkor a termelőtevékenység a természet függvénye. Az embert egyértelműen környezete elsődleges alakítójának tekintette, ennek megfelelően eltávolodott a szentimentális természetelképzelésektől és kezdetben nem fordított különösebb figyelmet az állatkert-tervezés zoológiai szempontjaira. Az állatokat bemutatandó artefaktumként kezelte. A Tecton állatkerti pavilonjai inkább grandiózus színpadok, színházi terek, amelyben a bemutatott élőlények legjellemzőbb fizikai tulajdonságait, mozgását, dinamizmusát csodálhatják a látogatók. A brit modern építészet legkorábbi emlékei közé soroljuk őket.

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934
13/19
Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934

Lubetkin két megközelítésmódot különített el az állatkert-tervezésben a London Zoo projekteknél. A természeti metódust, amely rekonstruálni próbálja az állatok eredeti környezetét, és a geometrikus eljárást, amely az állatokat kortárs építészeti környezetbe helyezte, olyan élettérbe, amelyben a lehető legdrámaibb formában válnak láthatóvá az állati viselkedés és test részletei az ember számára. Ebben az elképzelésben az ember-természet dialektikus viszonyán túl egy sajátos – evolucionista, marxista hatásoktól nem független – teóriát állított fel Lubetkin, amely a természet és a kultúra radikális elkülönítésén alapult. Lubetkin szerint az építészet környezetalakító tevékenysége során a tervező ideális szerepe nem a természeti struktúrába való direkt beavatkozással írható le. Nem az álcázás, a hódítás vagy az adaptálódás metaforáival értelmezhető az emberi tervezés. Ebben az elképzelésben a tervező a természetformáló intelligencia finom eszközeit kell, hogy megteremtse a természet megszelídítéséért. A Tecton állatkerti projektjei ennek a szemléletmódnak az építészeti lenyomatai. Ebben a szellemben tervezték a London Zoo és a Dudley Zoo pavilonjait. Előbbiben találjuk a már említett pingvinúsztatót.

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934
15/19
Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934

Két grandiózus, finoman lejtő ív fonódik össze spirállá egy körüljárható oválisban. A spirálok alatt medence, az ovális peremén, egymással átellenben fedett terek a pingvinek számára. Nagyjából ennyiben ki is merül a (szegény) állatok szempontjainak figyelembe vétele. A pingvinúsztató sokkal inkább építészetelméleti-politikai manifesztó. Lubetkin is ennek megfelelően hivatkozik rá. Alapmotívuma a spirál, amely a tervező életművének szinte minden munkájában központi elem. Tatlin III. Internacionálé Emlékművéhez hasonlóan a hegeliánus-marxista történelemszemlélet építészeti metaforája. Lubetkin életművében közelebbről vizsgálhatjuk a hegeli-marxi gondolkodás építészeti lenyomatát. A könyvtárából fennmaradt, gazdagon széljegyzetelt Hegel és Lukács-kötetek, kései interjúi és angolszász recepciója is erről tanúskodnak.

A Bevin Court épület (Lubetkin, Tecton) egyik spirális lépcsőháza, 1954, Finsbury, London // Wiki Commons
17/19
A Bevin Court épület (Lubetkin, Tecton) egyik spirális lépcsőháza, 1954, Finsbury, London // Wiki Commons

Ha eltekintünk attól, hogy a Lubetkin-életmű leitmotifjaként értelmezhető spirál a hegeliánus-marxizmus egyik ritka építészeti metaforája; ha nem építészeti manifesztóként vagy épületszoborként tekintünk a Pingvinmedencére; ha figyelmen kívül hagyjuk Ove Arup alátámasztás nélküli, papírvékony betonspiráljainak technológiai bravúrját és az építész eszközteremtő-természetformáló szerepkörének radikális frissességét – akkor a medence 75 éves működését akár szimpla állatkínzásként is értelmezhetjük, vagy a fogságban tartott állatokról alkotott társadalmi kép alakulásának kontextusában is újraolvashatjuk. Lubetkin a modern mozgalom eltűnő utópiáit látta az állatkerti pavilonokban, 1970-ben. „A filozófiai célkitűzések és e tervek harmonikus, kiegyensúlyozott jellege élesen szemben áll azzal az szellemi klímával, amelyben ma élünk… Személyes értelmezésem szerint ezek az épületek egy olyan világért kiáltanak, amely soha nem valósult meg."

Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934 // John Allan fotója, 1970
16/19
Lubetkin és a Tecton Pingvinúsztatója, 1934 // John Allan fotója, 1970

2004-ben végleg eltávolították a pingvineket a spirálos medencéből. A betosszerkezetet eredetileg gumibevonat borította, azonban ezt a 80-as években az épület restaurációjánál az állatkert eltávolítatta. A betonfelület pedig elsősegítette egy fertőzés terjedését, amely a pingvinek lábát támadja. A medence azóta pingvinek nékül ugyan elveszítette eredeti funkcióját, de legalább szigorúan védett műemlékként továbbra is áll eredeti helyén, emlékeztetve a fél világot beutazó Lubetkinre, aki az ipari kapitalizmus őshazájába importálta a tiszavirág-életű szovjet avantgard építészet radikalizmusát. 

Lubetkin és a Tecton csoport állatkerti munkáiról Moholy-Nagy László egyik korait filmjét – bár nagyon nehezen elérhető – érdemes megnézni: 





Felhasznált irodalmak:

Allan, J. (2011). Bridge of Dreams: The Penguin Pool, London Zoo. docomomo 45, 81–85.

Allan, J. (1992). Lubetkin: Architecture and the Tradition of Progress. Riba Publications.

Az idézet eredeti angol leirata itt: Historic Pioneers; Architects and Clients’. (1970, March 11). The Architect’s Journal, 595.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.