| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Autóbusz-pályaudvarokat mutat be a Lechner Tudásközpont új virtuális kiállítása

1/1

A balatonalmádi autóbusz-pályaudvar főhomlokzata az 1970-es években (UVA/100834-100848/100841) – Lechner Tudásközpont, Dokumentációs Központ / Fotótár, UVATERV

Hirdetés
?>
A balatonalmádi autóbusz-pályaudvar főhomlokzata az 1970-es években (UVA/100834-100848/100841) – Lechner Tudásközpont, Dokumentációs Központ / Fotótár, UVATERV
1/1

A balatonalmádi autóbusz-pályaudvar főhomlokzata az 1970-es években (UVA/100834-100848/100841) – Lechner Tudásközpont, Dokumentációs Központ / Fotótár, UVATERV

Autóbusz-pályaudvarokat mutat be a Lechner Tudásközpont új virtuális kiállítása
Közélet, hírek

Autóbusz-pályaudvarokat mutat be a Lechner Tudásközpont új virtuális kiállítása

2020.12.15. 16:09

December 14-én nyitotta meg az Utasváró – autóbusz-pályaudvarok építészete a ’40-es évek végétől a ’70-es évek végéig című új virtuális kiállítását a Lechner Tudásközpont. Az online térbe helyezett tárlaton két fővárosi és öt vidéki autóbusz-pályaudvart ismerhetünk meg egészen új megközelítésből. 

Füleky Zsolt, a Miniszterelnökség építészeti, építésügyi és örökségvédelmi helyettes államtitkára, valamint Kovács Dániel, művészettörténész online keretek között nyitotta meg, a három kisfilm formájában induló kiállítást.

Immáron hagyománnyá vált, hogy a Lechner Tudásközpont dokumentációs központja tematikus kiállításokat kínál az érdeklődők felé - fogalmazott Füleky Zsolt nyitóbeszédében. Most egy olyan téma feldolgozására vállalkoztak a közlekedésüzemi épületek bemutatásával, amely mondhatni mindennapjaink életterének számít, ám gyakran csak rohanva elhaladunk vagy éppen várakozunk a pályaudvarok mellett anélkül, hogy észre vennénk építészeti értékeiket.

Kovács Dániel művészettörténész bevezetőjében arról beszélt, hogy az utazás a globalizált piacgazdaság térhódításával, majd a technológia fejlődésével a XX., XXI. század egyik meghatározó portékájává vált.

A jelenség azonban jóval távolabbra, a vasút XIX. századi, valamint a robbanó motoros járművek XX. századi elterjedésére tehető. Később a XX. század közepe táján, amikor a vasúti hálózat kiegészült a helyi és helyközi autóbusz járatokkal az utazás már napi rutinná vált és magyarok százezreinek biztosított hozzáférést az iskoláztatáshoz, munkához, egészségügyi, kulturális, kereskedelmi szolgáltatásokhoz vagy egyszerűen családi, baráti kapcsolatok megéléséhez. Ennek a folyamatnak pedig a leginkább látható jelei az autóbuszpályaudvarok.

„A buszpályaudvar a XX.század második felében tehát nem csupán közlekedési infrastruktúra, hanem szimbóluma mindannak, hogy az utazás mindenki számára elérhetővé és megfizethetővé válik, hogy a mobilitás a modern társadalomban az élet szerves része."

A virtuális tárlatvezetés során a helyközi és távolsági buszközlekedés második világháború utáni fejlődése, a budapesti Erzsébet téri és Bukarest utcai autóbusz-pályaudvarok, valamint a szegedi, miskolci, egri, nagykanizsai és balatonalmádi létesítmények ismerhetőek meg a Lechner Dokumentációs Központ Terv-, Fotó- és Filmtárának segítségével. A KÖZÉPTERV és az UVATERV gyűjteményekben megtalálható a hazai autóbusz-pályaudvarok sorában egyedüliként műemléki védettséget élvező Erzsébet téri pályaudvar mellett szinte az ország összes autóbusz-állomásának eredeti terve.

Kurátorok: Hutter Katalin Cecília, Rakovszky Zsófia, Végh Árpád
Grafikai tervezés: Báron András, Fülöp Kata, Kirkovits Andrea, Korcsmáros László
Digitalizálás: Hornyák Károly, Szabó László, Tompai Anikó
Restaurálás, kivitelezés: Székely Noémi
A kiállítást megnyitja:
Füleky Zsolt, építészeti, építésügyi és örökségvédelmi helyettes államtitkár, Miniszterelnökség
Kovács Dániel, művészettörténész

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.