| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Hallgatói terv

A Vörösberényi Általános Iskola megújulása // Molnár-Sipos Csilla diplomaterve

1/16

Madártávlati látvány

Helyszínanalízis

Beépítési koncepció

Madártávlati látvány

Főbejárat látvány

Átnézeti helyszínrajz

Tömegformálás

Homlokzatok

Tornatermi látvány

Homlokzatok alakulása

Homlokzatok alakulása

Homlokzatok alakulása

Vezérszint alaprajza

Aulabővítés

Emeleti és tetőtéri alaprajz

Metszetek

?>
Madártávlati látvány
?>
Helyszínanalízis
?>
Beépítési koncepció
?>
Madártávlati látvány
?>
Főbejárat látvány
?>
Átnézeti helyszínrajz
?>
Tömegformálás
?>
Homlokzatok
?>
Tornatermi látvány
?>
Homlokzatok alakulása
?>
Homlokzatok alakulása
?>
Homlokzatok alakulása
?>
Vezérszint alaprajza
?>
Aulabővítés
?>
Emeleti és tetőtéri alaprajz
?>
Metszetek
1/16

Madártávlati látvány

Helyszínanalízis

Beépítési koncepció

Madártávlati látvány

Főbejárat látvány

Átnézeti helyszínrajz

Tömegformálás

Homlokzatok

Tornatermi látvány

Homlokzatok alakulása

Homlokzatok alakulása

Homlokzatok alakulása

Vezérszint alaprajza

Aulabővítés

Emeleti és tetőtéri alaprajz

Metszetek

A Vörösberényi Általános Iskola megújulása // Molnár-Sipos Csilla diplomaterve
Épülettervek/Hallgatói terv

A Vörösberényi Általános Iskola megújulása // Molnár-Sipos Csilla diplomaterve

2024.01.26. 16:51
MÉD

Projektinfó

Vörösberényi Általános Iskola bővítéssel egybekötött megújulása és környezetalakítása

Tervezés éve:
2023

Stáblista

Tervező:
Molnár-Sipos Csilla

Építész konzulens:
dr. Rétfalvi Donát egyetemi docens, intézetigazgató
dr. Gyergyák János egyetemi docens

Épületszerkezettani konzulens:
dr. Halada Miklós egyetemi docens, tanszékvezető

Közlekedési konzulens:
Udvardi Péter mesteroktató

Épületgépészeti konzulens:
Lenkovics László

Dosszié:

MÉD:

Molnár-Sipos Csilla diplomamunkájának célja a Balatonalmádiban található Vörösberényi Általános Iskola értékorientált környezeti revitalizációval történő bővítése. Egy olyan önálló karakterű, kortárs épület meghatározása, amely funkcionális és illeszkedik a környezet múltjához, kommunikál az épített és természeti környezettel, valamint méltó tud lenni társadalmilag jelentős szerepéhez.


Az iskolaépületek nemcsak a gyermekek, hanem a környező közösség számára is értékeket közvetítenek. Egy iskola közvetetten is oktat. Nem csupán a tanulóit, hanem az összes alkalmazottat, sőt még azt a települést vagy településrészt is, ahol található. A tervezési terület kiemelkedő természeti és épített környezetben található. Így az iskola bővítésnek igazodnia kell a meglévő épület által megszabott adottságokhoz és egy történeti, társadalmi, természeti környezet szempontjából „sűrű" építészeti helyzetben kell helytállnia.


Vörösberény több ezer éves település(rész) és köszönhetően a Balatontól való távolságának jellemzően állandó lakosok lakják. Így a helyi identitástudat megtartása és megerősítése szempontjából kiemelt szerepe van az iskola környezetében található -eddig beépítetlen- fejlesztési terület településrészi alközpontként funkcionáló értékközpontú felélesztésének. Ezenkívül a területen folyik keresztül a Vörösberényi Séd patak, mely az Almádit övező Várhegy és Vöröshegy között húzódó Malomvölgy természetvédelmi területről egészen a Balatonig fontos kék-zöld infrastrukturális elem és ezáltal ökológiai folyósó lehetne/ folyosónak kellene lennie. Továbbá a terület történelmének köszönhetően az iskola műemléki környezetben helyezkedik el, közvetlen és közvetett kapcsolatban van Almádi négy ikonikus műemlék épületével, ezért ez egy különösen komplex építészeti feladat.

Helyszínanalízis
2/16
Helyszínanalízis

A tervezési terület az Észak-Déli (veszprémi) és a Kelet-Nyugati (budapesti) közlekedési tengelyek csomópontja. Településrészi alközpont kialakítására ideális terület. Alközpontként fő feladata, a helyi identitás erősítése, a kulturális és közösségi élet színtereinek megteremtése, Vörösberény társadalmi és gazdasági életének élénkítése, továbbá a többi városrész közötti összeköttetés megteremtése lenne. Ilyenformán a többi városrész fenntarthatóságának előfeltételeit megalapozná.

Beépítési koncepció
3/16
Beépítési koncepció

Akupunktúrás beavatkozási pontként rendkívül fontos szerepet játszik a környezete, főleg a vörösberényi de a budatavai és az észak-almádi városrész fenntarthatósági fejlődésére vonatkozóan is. A terület komplex szemléletű funkcióbővítő fejlesztése, a közlekedési, gyalogos és parkterületek felújítása előfeltétele a fenntartható és javuló életminőségnek. A zöld és kék felületek rendszerének kialakításával növelhetőek az ökológiailag aktív felületek, a biodiverzitás és gondos tervezéssel csökkenthető a légszennyező anyagok koncentrációja, mérsékelhető a fény és a zajhatás, továbbá számos társadalmi réteg közösségi, sport és rekreációs igényeit is ki tudja szolgálni. A jövőkép egy kiegyensúlyozott alközpontot mutat, mely belső és külső kapcsolataiban megfelelő infrastruktúrahálózatot működtet, ugyanakkor harmóniában van a táji és természeti környezetével.

Madártávlati látvány
4/16
Madártávlati látvány

TELEPÍTÉS
A koncepcióban vázolt fő gyalogos, kerékpáros és gépjármű közlekedési vonalakat figyelembe véve a bővítés során a főbejárat a parkra nyílóan kerül áthelyezésre, ezáltal lehetőséget teremtve egy barátságos és intézményhez méltó tágas bejárati szituációnak.

Főbejárat látvány
5/16
Főbejárat látvány

A K+R parkolók a Táncsics M. utca mandulás felőli részén, továbbá a telekhatár keleti oldalán és az élelmiszerbolt környezetében kerültek kialakításra. Cél a megfelelő kerékpáros és gyalogos infrastruktúra kialakításával a gyerekek környezettudatos közlekedésre nevelése. Az épület keleti szárnyában összpontosított sportfunkciók és sportudvar külön bejáraton megközelíthető és fizikailag elválasztható az oktatási szárnytól, ezáltal lehetőséget ad az iskolaidőn kívül a közösség általi használatra. Az iskolaudvar úgy lett megtervezve, hogy külön sportudvar, alsós és felsős udvar is helyet kapjon. A legkisebbek részére a tantermeikhez kapcsolódóan egy játszóudvar és iskolakert is megtervezésre került. Az iskolaudvar bővítésénél figyelembe lett véve, hogy a környező közparkok megtartásával és funkcióbővítésével adott a lehetőség, mind a közösség mind az iskolás gyermekek szabadtéri tevékenységeinek. A beépítés és a burkolt felületek növekedését a zöldfelületek intenzitásának növelése ellensúlyozza, többszintű, őshonos növényzettel. Ezzel előmozdítva az elsődleges ökológiai folyosó és biodiverzitás kialakulását. Továbbá a gépjárművek által nem használt burkolt felületeken vízáteresztő burkolatok alkalmazásával segítve a természetes hidrológiai egyensúly helyreállítását.

Átnézeti helyszínrajz
6/16
Átnézeti helyszínrajz

ÉPÍTÉSZETI KONCEPCIÓ ÉS TÖMEGALAKÍTÁS

A meglehetősen kaotikus kortárs értékrendszerben az otthon viszonyulási pontot jelent, támpontot ad; mondanivalója egyszerűségében is fontos: Fókuszáljunk a közös értékeinkre!  A globalizáció kínálta lehetőségeket, mint az információáramlást és különböző értékekkel való találkozást csak akkor tudjuk a javunkra fordítani és értékelni, ha ezeket az újdonságokat van hová integrálni. Cél tehát, hogy megőrizzük hagyományaink szövetét és stabil alapot teremtsünk az újdonság befogadására. A terv ebben a szellemiségben, a Balaton-felvidék hagyományos lakó- és gazdasági építészetét  követendő morfológiai karakternek tekintve, a meglévő épület tömegéből és a majorság előképéből kiindulva került kialakításra. Amellett, hogy szervesen kapcsolódik a hagyományokhoz, a különböző funkciócsoportok eltérő karakterű párhuzamos és egymásra merőleges tömbökbe rendezésével is segíti az óhatatlanul nagyobb intézményi épülettömeg illeszkedését a környezet léptékéhez.

A munkahipotézis tehát egy olyan önálló karakterrel rendelkező, kortárs épület megformálása, amely funkcionálisan jól működik, de ezzel együtt illeszkedik a környezet történeti múltjához, épített és természeti értékeihez, valamint méltó tud lenni társadalmilag is jelentős szerepéhez.

Tömegformálás
7/16
Tömegformálás

A meglévő iskola épülettömege rendkívül tájidegen, ezért az átépítés és bővítés során a tagolt, komplex tető elbontásával a meglévő tömeg oly módon kerül bővítésre, hogy a tájra és a környezetre jellemző hosszú, nyeregtetős (oromfalas) formák alakuljanak ki. A meglévő tornaszoba tetőszerkezetének átalakítása és a bővítés során létrejövő új tornaterem hossztengelyre merőleges tömeget kap, melynek fontos térfalképző szerepe van, miközben tömege a helyivédelem alatt álló vörösberényi ófalu utcaképéből táplálkozik.

Homlokzatok
8/16
Homlokzatok

Az oktatási épületrész úgynevezett „A" épületszárnyának bővítése a park felé nyitottan egy újragondolt kódisállásos tornáccal jelenik meg, mely a legkisebb alsós diákok tantermeit rejti és árnyékolja. Továbbá a főbejáratnál fedett megérkezési és várakozási lehetőséget biztosít.

Homlokzatok alakulása
10/16
Homlokzatok alakulása

ALAPRAJZI KIALAKÍTÁS ÉS TERVEZÉSI PROGRAM

 A Vörösberényi Általános Iskola -a tervezési programja alapján- maximum 250 fős tanulói létszámmal 8 évfolyamon, évfolyamonként 1 osztállyal való használatra készült. Azonban jelenleg 350 fős tanulói létszámmal és évfolyamonként 2 osztállyal működik. A meglévő épület a jogszabályi minimumnál magasabb szinten meghatározott műszaki tartalommal bírt, így az eddigi működés komoly kompromisszumokkal, emelt létszám mellett is kivitelezhető volt. Azonban az épület adottságai erősen korlátozzák a pedagógiai programban foglaltak megvalósítását, ezért a bővítés mostanra elengedhetetlenné vált. Tehát a bővítés során létrehozandó további 8 db tanterem, egy "A" típusú tornaterem, az új tornateremhez kapcsolódó öltözők és szertárak. Továbbá nélkülözhetetlen az aula - közösségi tér, az étkező és az igazgatási egységek bővítése. Az alaprajzi kialakításnál a meglévő állapot átalakítását csak a szükséges mértékben terveztem. A sport funkciók (mind a beltéri, mind a kültéri) külön épületszárnyban, önállóan megközelíthetően, az oktatási szárnytól teljes mértékben leválaszthatóan kerültek elhelyezésre. Ez segíti a terek délutáni és hétvégi közösségi használatát. A földszinti 8 darab tanteremben az alsó tagozatos osztályok kapnak helyet, míg az emeleten a felső tagozatos diákok tantermei találhatók.

Emeleti és tetőtéri alaprajz
15/16
Emeleti és tetőtéri alaprajz

A főbejárat mellé, az aulával és a bejárattal közvetlen kapcsolatban került elhelyezésre a könyvtár. Ezzel kiemelve mind a gyerekeknek, mind a felnőtteknek, az olvasás fontosságát, örömét. A szülők megérkezéséig a diákok a könyvtárban várakozhatnak. A megfelelő méretű, iskolai rendezvények megtartására is alkalmas aula kialakítása a meglévő lépcső elbontásával, a most alulhasznosított zsibongók bevonásával és egy elegáns új lépcső elhelyezésével, galériás térrel került kialakításra. Az aula bővítése összeköti az épületszárnyakat és a hétköznapokon közösségi térként funkcionál.

Aulabővítés
14/16
Aulabővítés

Az emeleten kerültek elhelyezésre a szaktantermek, valamint azok a nagyobb tantermek amik mozgatható válaszfallal csoportbontásra is alkalmasak. A felső tagozaton már rendkívül fontos a diákok differenciált oktatása, felvételire való felkészítése. A tetőtérben a művészeti oktatás helyiségei kapnak helyet. Itt fontos, hogy a környezet lehetőséget nyújtson az elmélyült alkotásban, ezáltal a gyerekek egy különleges helyzetben, kivonva magukat a tanórai keretekből tudjanak alkotni.  

 

Molnár-Sipos Csilla

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.