| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Vélemény

A tesztoszteronszagú építészeten innen és túl. Könyvajánló

1/3

Borító. Forrás: baukultur.nrw © Jovis. Grafika: Duzsik Dorottya

Fekete garbós, kerek szemüveges építész. Richard Meier portéja a Smith House-nál, 1967 © Richard Meier & Partners. Forrás: Archdaily

Eileen Gray, E-1027, Roquebrune-Cap-Martin, Alpes-Maritimes, Franciaország. Forrás: Wikimedia Commons

?>
Borító. Forrás: baukultur.nrw © Jovis. Grafika: Duzsik Dorottya
?>
Fekete garbós, kerek szemüveges építész. Richard Meier portéja a Smith House-nál, 1967 © Richard Meier & Partners. Forrás: Archdaily
?>
Eileen Gray, E-1027, Roquebrune-Cap-Martin, Alpes-Maritimes, Franciaország. Forrás: Wikimedia Commons
1/3

Borító. Forrás: baukultur.nrw © Jovis. Grafika: Duzsik Dorottya

Fekete garbós, kerek szemüveges építész. Richard Meier portéja a Smith House-nál, 1967 © Richard Meier & Partners. Forrás: Archdaily

Eileen Gray, E-1027, Roquebrune-Cap-Martin, Alpes-Maritimes, Franciaország. Forrás: Wikimedia Commons

A tesztoszteronszagú építészeten innen és túl. Könyvajánló
Nézőpontok/Vélemény

A tesztoszteronszagú építészeten innen és túl. Könyvajánló

2024.03.06. 08:56

2022-ben jelent meg Karin Hartmann Fekete garbó, kerek szemüveg című könyve, melyben százhatvan oldalon keresztül érvel a építészeti tervezőkultúra változásáért, tömör, alapos, átfogó, őszinte, tárgyilagos, tanulságos és nagyon olvasmányos módon.[2] A kötetet Kammermann Lilla mutatja be. 

Bár Németországban már nem sokkal az ezredforduló után a diplomázó építészek többsége nő volt, a struktúrák, legyen az akadémiai és kamaratagság, elnökségek, irodavezetői pozíció vagy professzori állások – majd húsz év távlatában – nem ezt tükrözték vissza a statisztikákban. Feltette hát a kérdést Karin Hartmann, gyakorló tervező a német Építésügyi, Városfejlesztési és Területfejlesztési Kutatóintézet referenseként, és lépésről lépésre megválaszolta azt:

“Miért hagyja el olyan sok nő és marginalizált személy az építészipart, hogyan hat az ebből eredő betöltetlen űr a tervezésre, és hogyan nézhet ki egy olyan tervezési kultúra, amelyben mindenkit szívesen látnak?"

Ma fekete garbós és kerek szemüveges tervezők világa a mi világunk, de vajon kinek az igényeire szabták ezt a világot? 

Fekete garbós, kerek szemüveges építész. Richard Meier portéja a Smith House-nál, 1967 © Richard Meier & Partners. Forrás: Archdaily
2/3
Fekete garbós, kerek szemüveges építész. Richard Meier portéja a Smith House-nál, 1967 © Richard Meier & Partners. Forrás: Archdaily

Hartmann rámutat, hogy a női építész hallgatók az egyetemi képzés során még nem vagy kevéssé éreznek  negatív megkülönböztetést,  csak a munkaerőpiacra belépve éri őket a feketeleves. Európai kutatások hiányában az Amerikai Építészeti Intézet tanulmányára hivatkozik. Nem meglepő, hiszen a könyv egyik tanulsága, hogy információhiányban szenvedünk, ami a magyarországi helyzetre is igaz. A statisztikák, amelyeket Hartmann összeállított, a Németországban végzett építésznők aránya a bejegyzett kamaratagokéhoz képest, irodavezetés és professzori állások eloszlása férfiak és nők között mind komor képet mutat. Nem csak egy megérzésről van szó, a számok is ezt mutatják, újabb tanulság: ha van statisztika, azaz, ha van mit felmutatni, akkor van min változtatni. Jelenlegi körülmények között az építőipar és a láthatatlan munka, gyermeknevelés hosszútávon nem vagy csak nagyon nehezen összeegyeztethető, a véget nem érő munkaidő és macsókultúra mellett a részmunkaidő és biztos fizetés álom marad. 

Egyéni döntésről lenne szó? Ha a felsorolt strukturális és társadalmi problémákkal a nőknek egymagukban kell szembenézniük, akkor nagyon nehezen beszélhetünk választásról. Akinek sikerült, annak innen is gratulálunk, szeretnénk, ha mindenkinek ugyanúgy sikerülhetne, nem csak neki. 

Nem csak a statisztikák, hanem az építészettörténet háza táján is van még hova fejlődni. Két kezemen meg tudom számolni, hogy hány magyar építésznőnek van Wikipédia oldala, és ez nem vicc. Németországban se sokkal rózsásabb a helyzet, az építészek között 4,9 százalék női életrajz, amely a 16,9 százalékos összáltagon jóval alulmarad. 

Ha ezen felbuzdulva a könyvajánló olvasói Wikipédia-szerkesztővé avanzsálnak: sajnos a probléma sokkal mélyebben gyökerezik. A Wikipédiát bár bárki szerkesztheti, moderátor csak a legaktívabbakból lehet, ők Németországban többségében 50 év feletti fehér férfiak. Emellett az építészeti életrajzi szócikk kritériumait kevés nő tudja megugrani: szerepeljen egy konkrét top 100-as listán, vagy legyen országos, esetleg nemzetközi díja, esetleg a munkájáról elérhető szekunderforrás. Így törlik ki moderátorok könyörtelenül építésznők gondosan kutatott és megírt életművének teljes szócikkeit. Pedig tudjuk: “Aki ma nem  googlezható, az tegnap nem létezett." Utólag még nehezebben kapnak kreditet a tervezőnők. Azt is csak hosszas kutatásnak köszönhetjük, hogy ma már tudjuk, az E.1027-es házat nem a fekete garbós, kerek szemüveges Le Corbusier mester tervezte, hanem Eileen Gray.[3] De vajon hány Robert Venturi mögött volt ott még egy Denise Scott Brown?

Eileen Gray, E-1027, Roquebrune-Cap-Martin, Alpes-Maritimes, Franciaország. Forrás: Wikimedia Commons
3/3
Eileen Gray, E-1027, Roquebrune-Cap-Martin, Alpes-Maritimes, Franciaország. Forrás: Wikimedia Commons

Az elmúlt években német példára Magyarországon is elindult az Építészeti Múzeum kutatása Magyar Építész Nők címmel.[4] Tehát a téma Magyarországon sem újkeletű: a Women in Architecture Hungarynek köszönhetjük az első átfogó adatvizualizációs statisztikákat, az Építészeti Múzeumban 2025-re készül el a katalógus és kiállítás az életrajzokból. Csak sajnos későn ébredezünk, mi sem mutatja jobban, hogy legfőbb ideje ezekkel a kérdésekkel szembesülni, minthogy tavaly oktatói becslés alapján Budapesti Műszaki Egyetemen a diplomázó építészek több mint 70 százaléka nő volt. 

De másképp terveznek-e a nők?  

Hartmann visszakérdez: Másképp, mint ki? A tervezésnek nincs normatív módja, szeleburdi lenne ez a megfogalmazás. Egy építészeti tervezői praxis a szakmai és saját élettapasztalatokon keresztül alakul ki. Ha az egész társadalom érdekeit szeretnénk szem előtt tartani, akkor adott, hogy minél sokrétűbb legyen a tervezés:

aki világéletében biciklizett, az nem felejti ki a kerékpártárolót a földszintről.

Ugyanígy nem felejti el a marginalizált csoportok igényeit az, aki szembesült már korábban ezekkel a kérdésekkel, hogyan legyen tényleg akadálymentesített egy tér, vagy hogy a használók biztonságérzete mérhető faktor, és létezik tervezői eszköztár ennek a javítására. Ezek nem a nemekhez, hanem az egyénhez köthető tapasztalatok sorozata, de ha a gondoskodási és láthatatlan munkára gondolunk, társadalmilag egyelőre inkább a nőkre hárulnak ezek a feladatok. Az egyik alapfeltétele az építészeti fordulatnak, hogy a gondoskodói munkát nem csak az életben, hanem az építészetben is elismerjük, és felértékeljük azt. A gondoskodási munka és az építésügy reformja szorosan összefügg egymással, és női emancipáció nélkül messze maradunk a paradigmaváltástól. 

Ne kizárólag azt mondjuk, hogy ne bontsunk, hanem, hogy gondoskodjunk úgy a meglévő épületállományról, hogy azt minél tovább meg tudjuk őrizni, és ezzel a benne rejlő munkát méltó módon értékeljük. Ez már tényleg, ugye mennyivel másképp hangzik?  

Olvassunk Karin Hartmannt, olvassunk mást is, fordítsunk, beszélgessünk, vitatkozzunk, beszéljünk ezekről a kérdésekről minél, minél többet, kutassunk, álljunk ki magunkért és egymásért. Változtassunk, és teremtsünk meg olyan körülményeket, hogy nem hagyja el a pályát pár éven belül a 70 százalék tavaly végzett építésznő számottevő része, körülményeket, amik között mind lehetnek irodaalapítók, professzorok, elnökségi pozícióban – és emelett egyszerre emberek. Küzdjünk egy olyan tervezési kultúráért, amelyben mindenkit szívesen látnak. 

Kammermann Lilla

A szerző az előző félévben vendéghallgató volt a bécsi Műszaki Egyetemen, ahol a Claiming * Spaces kollektíva vendégprofesszoránál, a könyv szerzőjénél, Karin Hartmann-nál tanult. A héten a Nemzetközi Nőnap alkalmából, március 8-án pénteken 17 órakor szobrot avat a girls can scan kollektívával és az Építész Szakkollégiummal a BME kertben, ahová minden érdeklődőt szeretettel vár. 

A könyv ezen a linken elérhető a kiadótól angol és német nyelven, nyomtatott és e-book formátumban.

Szerk: Böröndy Júlia

Jegyzetek:

[1] A tesztoszteronszagú építészet kifejezést Soltész Noémitől tanultam a Nők és munka című Women in Architecture Hungary eseményen, aki a Negyvenkettő sorozatban használta azt. Addig azt hittem, hogy a Tesztoszteronépítészet sorozat alkotói találták ki. Kicsit erről is szól ez a cikk. 
[2] A könyv eddig németül Schwarzer Rolli, Hornbrille és angolul Black Turtleneck, Round Glasses címen jelent meg.
[3] A teljes történet magyarul Tarbay Gabriella A vágy titokzatos tárgya: Eileen Gray és Le Corbusier című cikkében olvasható, a BÁV magazin 2018. 2. számában jelent meg.
[4] Kovács Dániel: Magyar Építész Nők – A projekt elindult.  

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.