Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

A színek védelmében

1/5

Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál

Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál

Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál

Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál

Színek az építészetben, forrás: Baumit

Hirdetés
?>
Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál
?>
Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál
?>
Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál
?>
Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál
?>
Színek az építészetben, forrás: Baumit
1/5

Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál

Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál

Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál

Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál

Színek az építészetben, forrás: Baumit

A színek védelmében
Nézőpontok/Vélemény

A színek védelmében

2013.11.06. 10:30

Cikkinfó

Szerzők:
Zöldi Anna

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
2

El nem hangzott előadás a Színek az építészetben című konferencián. Zöldi Anna írása.

A szerző színdinamikai szakmérnök, hajdani doktorandusz a hajdani BME Rajzi Tanszékén

Színek az építészetben címmel október 17-én rendkívüli Tervezői Napon vehettek részt az érdeklődők. A szervezők az eseményt az új nyugat-európai trend, a színek újrafelfedezésének jegyében hirdették meg, az apropót a Baumit új színprogramjának, a 888 színt felvonultató Baumit Life-nak a bemutatása kínálta. A számos érdeklődő azonban a továbbképzés végeztével kétségek között távozhatott: hazai tervezőink zöme arról győzködte a tisztelt közönséget, hogy színezésre semmi szükség, az anyagok természetes színe is szín, és különben is legszebb a fehér alapon fehér. A színek elkötelezett rajongójaként a szokásos esemény-beszámoló mellé ezúttal saját gondolataimat is mellékelem – a színek védelmében

A kínálat-kereslet közti ellentmondást több előadó azzal igyekezett feloldani, hogy hisz a Baumit fehér festéket is forgalmaz, így üzletileg a fehér szín semmiképpen sem veszteséges, azaz nem vész kárba sem a finom ebéd, sem a pazar színkollekciót tartalmazó bőrönd, amelyet a gonddal összeválogatott, szinte kivétel nélkül színvonalas előadások mellé kaptunk. Ha nem számítjuk a lelkes marketingest, aki a végítélettel fenyegetődző prédikátorokat megszégyenítő hévvel ostorozta a kommunikációképtelen építész-társadalmat, nyugodtan kijelenthető, hogy kivétel nélkül hasznos volt, amit láttunk- hallottunk.

Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál
1/5
Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál

Kiindulópontként a Baumit által kifejlesztett, 888 vakolatszínt, valamint lábazati vakolatszíneket tartalmazó színrendszer szolgált, amelynek piacra dobását a cég részéről alapos felkészülés előzte meg. Figyelembe véve a hazai építtetői ízlés színvonalát éppúgy, mint megkerülhetetlen preferenciáit, az épületfizika áthághatatlan törvényszerűségeit és a kívánatos eredményeket kialakítottak egy az előzőeknél jóval rugalmasabb színskálát. A cég munkatársai nem sajnálták a fáradságot, többen elvégezték a BME színdinamikai szakmérnöki képzését. A Baumit Life színrendszer a tervezők szempontjait figyelembe véve felhasználóbarát – színkártyája USB porttal rendelkezik, így közvetlenül a számítógéphez csatlakoztató. Mivel azonban a monitoron megjelenő színek jócskán eltérnek a falakon megjelenő felületi színektől, a Baumit Life csomagja egy matricakészletet is tartalmaz, amellyel a kinyomtatott terveken a választott szín élethűen megjeleníthető.
A felület struktúrája persze a végső színhatást jelentősen befolyásolja, ráadásul a rendszer különböző, újonnan kifejlesztett dekoratív felületstruktúrák kialakítására is lehetőséget ad, vékony felületi vastagságban – a Baumit szakemberei úgy erről, mint a különböző színek épületfizikai viselkedéséről, illetve kivitelezés során szem előtt tartandó szempontokról részletes tájékoztatást adtak.

Az előadások másik csoportja a tervezés kérdéseit járta körül. Tari Gábor, a BME Rajzi Tanszékén működő Színdinamikai Szakmérnöki Műhely vezetője a műhely által elvégzett, utólagos hőszigeteléshez kapcsolódó panelszínezési feladatokon keresztül a kompozíció fontosságát és szerteágazó lehetőségeit mutatta be. 

Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál
3/5
Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál

A szervezők jóvoltából a színdinamikai szakemberek ingyenes részvételi lehetőséget kaptak a tervezői napon. A közönség soraiban szép számban jelen lévő végzett szakmérnökök örömmel üdvözölték a már nyugdíjba vonult Dr. Nemcsics Antal professzort, a színdinamika oktatás meghonosítóját, a nemzetközileg elismert Coloroid színrendszer megalkotóját, aki a színkomponálás alapvető elveiről beszélt. Professzor Úr összefoglaló előadása nyomán különös hangsúlyt kapott, hogy a színekkel végzett tervezési munka hátterében meg nem kerülhető összefüggések állnak. A közvélekedéssel ellentétben például súlyos hiba északi tájolású falra telített színt felvinni. A telített színek a naptól kelnek életre, csak déli falon érvényesülnek, északi falon a kékes, zöldes tónusok érzik jól magukat.

Világszerte számos színrendszer használatos, amely a színeket különböző szempontok alapján igyekszik értelmes rendbe foglalni, illetve beazonosíthatóvá tenni. A Coloroid rendszer előnye, hogy a színeket az emberi szem érzékenységéhez igazítja, és érzet szerint egyenletes lépcsőfokokban ábrázolja, így harmonikus kompozíciók e színrendszer segítségével nagyon könnyen kialakíthatóak. A Coloroid rendszer színszámai ( a színezet, a világosság és telítettség értékei) alapján meghatározott árnyalatok a leggyakrabban használt egyéb rendszerek koordinátáira (pl NCS koordinátákra) átszámíthatóak, így a Coloroid a Baumit új rendszerével is transzformálható viszonyban van.

A délutáni blokk előadói először a vakolt falak tervezési kérdéseit járták körül épületszerkezeti, illetve épületfizikai szempontból. Különös hangsúlyt kaptak a történeti homlokzatok, ahol a színezés kérdése speciális problémákat is felvethet. A záró blokkban gyakorló építészek kaptak szót, akik saját munkáik bemutatásán keresztül szóltak a szín és építészet összefüggéséről, némiképp borítva az addig kialakult konszenzust. Jeles tervezőink többségükben a természetes színükben használt anyagok használatára esküsznek. Kétségtelen, hogy Magyarországon ez az alapvető trend, és amint egyikük találóan megjegyezte – Magyarországon a tervezők óvatosak, újdonságot csak akkor alkalmaznak, ha az már valahol bevált. Külföldön viszont már kezdik rehabilitálni a színeket, amint arról a konferencia indításaként lejátszott, bécsi tervezőkkel készített interjú is tanúskodik. A szimpatikus építész-páros egyértelműen a színek alkalmazásának fontossága mellett érvelt, habár a riporter naiv kérdésére: boldogabbá tehetnénk a világot színekkel? - a józan tervező így felelt: az így túl egyszerű lenne! Annyi bizonyos – Magyarország nem a boldog emberek országa, tervezőinknek viszont eszük ágában sincs, hogy a könnyebb utat válasszák. Turányi Gábor színes épületein kívül – elmondása szerint mind Simplon háza mind a Kopaszi gát pavilonjai a megrendelő határozott kérésére és biztatására merték magukra ölteni örömöt sugárzó színeiket – a bemutatott házak egytől egyik a színezés ellenében, az anyag természetes színe mellett tették le a voksukat – megengedőnek csak a fehér és a fekete esetében bizonyultak. Nem vitatva a házak építészeti színvonalát, egy színezéssel foglalkozó konferencián a színezés ellenében érvelő előadások ilyen túlsúlya némileg disszonáns hatást keltett.
A jelenség pedig ellentmondásaival együtt is mindenképp elgondolkodtató. Necsics professzor előadásából kiderült, hogy a színpreferencia a történelemben folyamatosan változott, alapvetően a telített színek irányából a tört árnyalatok felé mozdult. A színekhez való viszony azonban nem csak kultúrafüggő - mély pszichológiai gyökerekkel rendelkezik. Ha beljebb merészkedünk a színek végtelen rengetegébe, olyan összefüggések nyomára bukkanhatunk, amelyek túlmutatnak a matematikai összefüggéseken, a színek és transzcendens tartalmak kapcsolata vitathatatlan. Sokat elárul egy adott kultúra vagy történelmi korszak mozgató erőiről, ha megvizsgáljuk, milyen viszonyban áll a színekkel.

Az ókortól Goethéig a tudósok úgy gondolták, hogy a színeket a világot mozgató két nagy erő, a világosság és a sötétség közösen hozza létre. A középkori katedrálisok színes üvegablakainak fény-színei Isten – a fény - földi diadalát ünnepelték. Goethe szakított ezzel a nézettel, és tudós elme lévén a kutatásaival meg is cáfolta azt. Bebizonyította, hogy a színek egyedül a fény szülöttei, híres megfogalmazásával élve „a fény tettei és szenvedései." Ötkötetes Színtanában egyaránt foglalkozik a színek optikai, érzéki-erkölcsi, pszichológiai hatásaival – habár ez utóbbit akkoriban nem ezzel a fogalommal illették. Goethe - költő lévén - a pszichológiát megelőlegezve ír a színek lelki tartalmáról: Ahogyan szívesen követünk egy előlünk futó kellemes tárgyat, éppoly szívesen nézzük a kéket is, nem azért, mert ránk kényszeríti magát, hanem azért, mert maga után vonz minket. A zöldről ezt állítja Goethe: Szemünk valóságos kielégülést talál e színben… Nem kívánunk és nem is tudunk továbbmenni.

Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál
2/5
Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál

A színeket a szemben létrejövő érzékleten túl fizikai és kémiai – azaz a tárgyakhoz kötődő mivoltukban is vizsgálta, és nem csak önmagukban, hanem egymáshoz képesti viszonyukban is. Színrendszert alkotott és kompozíciós elveket fogalmazott meg, vagyis megteremtette a modern színtan alapjait.
A racionális gondolkodásra épülő ipari társadalom a ragyogó ősszínekben pompázó antikvitást márványfehérségűnek tudta csak elképzelni. Máig ez a színek nélküli formai tökély az, ami a görögökről eszünkbe jut – holott az igazság ennek épp az ellenkezője. A huszadik század építészete azután – kis kilengésektől eltekintve – fokozatosan leszámolt a festői, mondhatnánk érzéki – színekkel, és egyfajta rideg minimalizmust kényszerített a társadalomra. Ez nem csak az érzelmek elfojtásáról árulkodik, pozitív reakció is az egyre kaotikusabbá váló ingerekre. A mérhetetlen tömegű vizuális és egyéb izgalom közepette a szem a megnyugtató semlegességet áhította. Így jutottunk el azután a tiszta fehérig, amely a ridegség helyett a semlegességet szimbolizálja, és a fehér felületeken visszatükröződő finom reflexek révén a színek posztmodern illúzióját nyújtja. A telített, érzéki színek helyét szabályoktól hemzsegő kultúránkban elfoglalta az anyagok természetes színeinek preferenciája – a modern ember kifinomult igénye az természetes, mégis civilizált létezésre. Érdemes elgondolkodni azon, hogy a valóban organikus kultúrák mindegyike ahol csak teheti, tobzódott és tobzódik a színekben – akkor is, ha bádogból épít várost. A progresszivitására méltán büszke Vitra cég idén Learning from vernacular (A organikus civilizációk építészetének tanulságai) címmel rendezett kiállítást. A természetes közegükből kiszakított, bádogvárosokban tengődő afrikai, ázsiai nincstelenek átmeneti otthonaikban megejtően színes környezettüket teremtik újjá. A színtelenség a technikai civilizáció hiánybetegsége, a színek iránt támadt újbóli kereslet a szervezet –a megújuló társadalom - öngyógyító mechanizmusának, egészséges immunrendszerének jele. Akinek van szerencséje a világban nyitott szemmel járni, tanúsíthatja, hogy a színek iránti fogékonyság valóban reneszánszát éli. Sőt, a színek kifejezőerejének újrafelfedezése már nem korlátozódik a nyers alapszínekben rejlő direkt kommunikációra. Szóhoz jutnak a finomabb árnyalatok, a színskálák, a kompozíciók, és ennek a fentiek fényében önmagán túlmutató jelentősége van.

Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál
4/5
Színek az építészetben konferencia, fotó: Csanády Pál

Amíg a homlokzatképzés eszköze túlnyomó részt csak a vakolat lehetett, az építészetben kézenfekvő volt a színezés használata. Különösebb tudományos megfontolás nélkül, a hagyomány, a szimbolikus jelentés alapján, vagy csupán érzésből kerültek egymás mellé a színek. Ahogy sorra jelentek meg a textúrájukban is nemes, de legalábbis érdekes építőanyagok, a színezés, mint eszköz háttérbe szorult, és ezzel párhuzamosan elfelejtődött a komponálás gyakorlata is. Az elmúlt századforduló – a szecesszió – kifinomult szín- és formagazdagságához képest a következő évezredbe rozsdás vaslemezből készült, dülöngélő síkokkal határolt bárkán eveztünk át. A divatot pedig nem az elvetemült tervezők diktálják, a kor szüli. A 21. század szorongó értelmisége nehezen talál vissza a színek ős-erejéhez, félve él annak gyógyító hatásaival. A színek vállalása ugyanis az ösztönös, primér érzések őszinte vállalását jelentené – és z az, amitől a modern ember a leginkább irtózik. Ugyanakkor ez az, amit a legfájóbban hiányol: a belsőépítészetben már jelen van az egyértelmű igény a színek bátrabb használatára. Nagyvárosi léptékben, nagy volumenű tömegek, akár egész épülettömbök esetében nyilván visszafogottabban lehet csak élni ezzel az eszközzel. Itt kap szerepet a tudatos komponálás, ehhez nyújt segítséget a színdinamika mint tudomány, illetve a tervezőket segítő egyéb eszközök : színkártyák és színező rendszerek. Érdemes tehát tervezőként megfontolni a színek adta lehetőségeket - nem csak a környezet, az alkotó is gazdagodik általa.

„Mindazt, amit költőként alkottam, nem sokra tartom. Kiváló költők éltek koromban, még kiválóbbak előttem, s hasonlóan kiválók fognak élni utánam is. De hogy századomban a színtan bonyolult tudományában én vagyok az egyetlen, aki tudja az igazat, erre büszke vagyok, és ezért sokak fölött állónak érzem magam." – állította önéletrajza záró passzusában Goethe, és sem okunk, sem jogunk nincs kételkedni véleményében.

Zöldi Anna

 

Vélemények (2)
Zöldi Anna
2013.11.08.
22:52

:)

Pákozdi Imre
2013.11.08.
17:07

Ez egy kiváló anyag, még ha szóban kicsit hosszú lenne is. Talán csak nem ezért nem hangzott el?

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.