| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek/Infrastruktúra

A nyugalom járdaszigete – Hatvan, új autóbusz pályaudvar

1/15

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
1/15

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

A nyugalom járdaszigete – Hatvan, új autóbusz pályaudvar
Helyek/Infrastruktúra

A nyugalom járdaszigete – Hatvan, új autóbusz pályaudvar

2011.10.05. 13:14
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Hatvan, Magyarország

Építészek, alkotók:
Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter, Dénes György

Vélemények:
3

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Mozgás, sebesség, száguldás. Motorzaj, vonatfütty, robaj – körös-körül. Ebbe a környezetbe tervezte meg Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György Hatvan új autóbusz pályaudvarát. Védett teret biztosítottak, mely nyugalmas szigetként úszik környezetében, a környező utak tengerében – s munkájuk kiérdemelte a Pro Architectura-Díjat.

Szubjektív

- Tud maga fényképezni?
- Tudok.
- És mért nem hord magával fényképezőgépet?
- Mert nincs gépem - hangzott az őszinte és világos válasz.
- De ha volna, akkor fényképezne vele? - kérdezte az őrmester.
- Ha a nagymamámnak kereke volna... - felelte egyszerűen Švejk, és nyugodtan állta az őrmester fürkésző pillantását. Az őrmesternek éppen megint belenyilallt a fejébe a fájás, úgyhogy nem tudott más kérdést kitalálni, csak ezt:
- Nehéz dolog pályaudvarokat fényképezni?
- Könnyebb, mint akármi mást - felelte Švejk -, mert nem mozog, és az a pályaudvar folyton egy helyben áll, és az embernek nem kell rászólni, hogy barátságos arcot kérek...
"
Josef Švejk és Flanderka őrmester párbeszéde Jaroslav Hašek regényében

 

koncepció

Az pályaudvar egészének gondolatisága a - valós és elképzelt - utazás élményére, az érkezés és indulás megélésére épül.

–  A buszpályaudvar egy átgondolt, jól üzemelő és üzemeltethető, racionális rendszer legyen, de jelentsen és nyújtson többet a szigorúan vett funkcionális, logisztikai szerepénél.

– Hordozzon magában gondolati, érzelmi értékeket. A racionalitás mellett a gondolatiság is tükröződjön benne.

–  Valódi középület legyen, ne csupán egy szükséges közlekedési objektum. Jelentsen többet a pályaudvar buszok, peronok és utasok rendezett halmazánál.

– Az épületegyüttes alkalmazkodjon környezetéhez. Vegye figyelembe mit sugall a hely szelleme.

 

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
1/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
2/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
3/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

 

 

A kiindulási Környezet - Túlzott ingerek

A terület Hatvan város belterületén fekszik, viszonylagos közelségben a város történeti központjához. Ennek ellenére az építkezés előtt nyoma sem volt a klasszikus városi szövetnek. Utakat, síneket, gyártelepet láttunk - no és kis ligetet. Északról országos jelentőségű főút, nyugatról szintén országos jelentőségű, nagy forgalmú vasútvonal, kelet és a dél felől, hajlatot képezve közút - annak túloldalán gyártelep - határolja. Mozgás, sebesség, száguldás. Motorzaj, vonatfütty, robaj - körös-körül. Lüktet a környezet, vele együtt szinte lüktet a fejünk is. Nyugalmat sehol nem találtunk.

De nem csak a környezet feszült. Mi magunk, az emberek is. Hiszen hiába is tagadnánk, az utazás mindenkiben izgalmat vált ki - az apróságtól az aggastyánig, a kirándulótól az ingázóig egyaránt. Ki azért izgul, mert új világot láthat, ki azért mert valakije várja, ki azért hogy egyszerűen elérje a járatot. Kellemes vagy kellemetlen ez az izgalom, de feszültség bennünk. Ez a bennünk lévő izgalom is - függetlenül annak milyenségétől - feloldásra, élményre, emlékre vár.  Olyan teret, új világot, olyan új autóbusz-pályaudvart hoztunk létre, melyben a - karakterében, igényszintjében és használati módját tekintve is heterogén - környezet zaklatottsága feloldódik.

 

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
4/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
5/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
6/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

 

 

védettség - szigetszerűség

E zaklatott környezet feloldását építészeti-kertészeti eszközökkel értük el. Olyan védett teret biztosítottunk, mely úszik környezetében, a környező utak tengerében. Ez a védett tér egy nyitott-zárt, épített sziget. A gépkocsiforgalomtól védett terület sziget, mely az utasokért létesül. Zöld sziget, oázis, melyet körben az induló buszok peronjai, perontetői óvnak, melyben úszik a pályaudvar és a víztorony épülete. Nyitott és zárt egyidejűleg. Nyitott, hiszen felülről, oldalról belátunk, de zárt is, a védőgyűrű öleli körül. Ebben a nyitott-zárt, humánus térben - a védettség okán - a feszültség oldódhat. A liget immár rendezett zöldfelülete befolyik a pályaudvar területére, folytatását képezi annak. Kiegészítik egymást. A liget kitágul, a sziget társra lel.

Ez a sziget az indulás, a megérkezés színhelye, színtere. Hangsúlyos tér. Mint ilyen hangsúlyos térnek, emlékezetesnek kell lennie. Emlékezetesnek, hogy élményt nyújtson, amíg várakozunk az indulásra és élményt nyújtson a megérkezés idején is. A buszból kiszállva, itt szembesül először Hatvan városával az utazó. Az élményen túl a szigetszerűség a biztonság érzését is sugározza. Nem direkt, jelzés szinten, de a figyelmes szem számára egyértelműen. Azt a biztonságérzést sugározza, mely a napjaink - közlekedéssel szemben támasztott - legfontosabb követelménye. Jelzi, aki a Hatvani Volánnal utazik, az biztonságban érezheti magát. A ház a hely szellemét a szigetszerű kialakítással, a védelem biztosításával idézi ide.

használhatóság

Címszavakban, gondolatfelvetés szintjén soroljuk, hisz mindegyik tétel önmagáért beszél.

Telepítés

  • az állomásépület középen áll, körben a peronok
  • minden induló járatállás egyenrangú, azonos távolságra vannak az épülettől
  • minden járatállásra jó a rálátás
  • a forgalomirányító valamennyi be- és kimenő autóbuszt szemmel is követhet – rálát azokra

Megközelítés

Elkülönített megközelítést terveztünk

  • az autóbuszoknak - egyetlen helyen van a ki és a behajtás /ellenőrizhetőség/
  • a gyalogosoknak - a park felől, irányított, koncentrált helyen közelíthető meg a pályaudvar
  • a gépkocsival érkezőknek illetve a taxinak – közeli a gépkocsi parkoló

A gépjárművek telken belüli közlekedése

  • az autóbuszok csak egy irányban közlekednek. Nincs kereszteződés, csökken a balesetveszély
  • az érkező autóbuszok a legrövidebb úton elérik a peronokat
  • a parkoló buszok közvetlenül a peronok mellett parkolhatnak

A gyalogosok telken belüli közlekedése

  • csak a park és az érkező peronállások felől - kijelölt helyen - keresztezi gyalogos az autóbuszok útját
  • a védett zónában szabadon - járműforgalomtól elzárt területen - közlekedhetnek

TÉRKAPCSOLATOK

A létesítmény egészét jellemző tisztaság jegyében az állomásépületen belül is karakteresen elválnak egymástól a közönségforgalmi és az üzemi területek.

Utasforgalmi területek

Legjelentősebb tér az váróterem. Ezt helyeztük a központba. Könnyen megközelíthető, a kilátást a nagy üvegfelületek minden irányba biztosítják. A váró méretét Hatvan léptékéhez igazítottuk - se túl nagy, se túl pici ne legyen. Hiszen itt az épületben csak különösen rossz idő esetén várakoznak majd az emberek. A zöldterület az utasforgalmi zóna szerves része. Célunk nem más, mint hogy a pályaudvar előtti, ligetből parkká alakított zöldfelület folyjon át a gyűrű belsejébe is, térbe helyezve azt. Ahogy a belső terek, úgy a kert is differenciált kialakítású - elvonulós, egybegyűlős terekkel, a gyerekek számára játszóhellyel, díszkert részekkel - valamennyi korosztály örömére.

 

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
7/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
8/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
9/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

 

 

Üzemi területek

Szintenként tagoltuk a funkciókat. A földszinten az előcsarnokkal kapcsolatot tartó pénztárak, a csomagfelvétel, valamint az irányítást, a szervezést végző irodák, személyek kaptak helyet. Az emeleten a buszvezetők várakozója, öltözők, raktárak, a kiszolgáló helyiségek találhatók. A helyiségek lineáris tengelyre fűzve, egymás mellett sorakoznak. A buszvezetők pihenését a várakozó helyiség maximálisan képes kiszolgálni. Hiszen a pihenőhely elkülönül az irodaterektől, függetlensége biztosított. Az épületbe belépő buszvezető a vezénylést végző munkatárssal találkozhat, bejelentkezhet. Nem tud észrevétlenül felmenni az emeletre, a pihenőbe. Így valamennyi járat indulása, vagy érkezése koordinált lehet. A forgalomirányítást kiemelt helyre szerveztük. Elhelyezése jó rálátást nyújt a telepre érkező, vagy innen induló buszokra.

 

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
10/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
11/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
12/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
13/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
14/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

 

 

Anyagok

A tégla

  • mert a víztorony falazatát adja
  • a szomszédos cukorgyár korabeli épületei épülteinek építőanyaga
  • időtlensége korokon átívelő, mely egyöntetűségével, méretével léptéket szab.

A beton

  • őszinteség kifejezése, megélése
  • nyersesség, szerkezetiség, zsalutáblaosztás
  • a gyűrűség erősítése

A fémlemez

  • a tető a ház sokadik homlokzataként, felülről a mindennapok látványát adja
  • korcai a szomszédos sínek ritmusával rímelnek
  • könnyedsége a repülést idézi

Beépítési mutatók:

Az ingatlan területe 13.699 m2

Beépített terület 2.930 m2

Beépítési mutató 19,6 %

Szintterületi 22,7 %

Zöldfelületek 5.590 m2

Zöldfelületi mutató 40,8 %

Építménymagasság 5,55 m

autóbusz-pályaudvar, Hatvan
vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter, Dénes György
tervezés éve: 2005-2009
kivitelezés éve: 2010
bruttó szintterület: 2930 m2
generáltervező: Építész Kaláka KFT.
szakági tervezők:
környezetrendezés: Bán Karolin
tartószerkezetek: + dr Nagy Tibor, Balogh Béla
épületgépészet: Erhardt Lajos, Erhardt Péter
épületvillamosság: Rajkai Ferenc, Bartha Richárd
közlekedés: Rhorer Ádám, Kerékgyártó Tibor
közmű: Aniot Pál, Aniotné Kallay Gizella
bruttó beruházási költség: 700.000.000,- Ft
építtető: Hatvan Város Önkormányzata
generálkivitelező: Alpine Hungária KFT
 

 

 

Vélemények (3)
Jovi
2011.10.25.
19:16

Részemről is „gratula”, de így, idézőjelben.! Mert ezt a komplexumot bizony jól elszúrták! - és az „sz” helyett itt a „k” is megállná helyét. Egy autóbuszok közlekedésére tervezett, körpályaudvar három tűkanyarral!? Aminek következtében egy kocsiállás, a 9-es, már eleve használhatatlan! Láttak már önök valaha is buszpályaudvart!? Van fogalmuk esetleg egy autóbusz fordulóköréről? A be- és kiléptető rendszer, a sorompókkal, szintén használhatatlan. Az autóbusz vezetője egyszerűen nem éri el a csengőgombot. A sorompótól csak a buszok nem tudnak bemenni a pályaudvarra, egyébiránt - a tábla ellenére, - boldog-boldogtatlan átjáróháznak használja azt. A médiák állandóan a környezettudatos életmódról és az energiatakarékosságról papolnak, ugyanakkor a hatvani autóbusz pályaudvar esti világításának 2/3 része le van kapcsolva, (pl. a peronok egy része, a víztorony díszkivilágítása,) mert olyan óriási áramfogyasztása van, ami valószínűleg túl nagy anyagi terhet jelent az üzemeltető cég számára. Szóval „gratulálok”! Arról már ne is beszéljünk, ahogy a százéves, ipari műemlék víztornyot körbevették a szabadkőművesség szocreál-bauhaus egyenes és derékszög formáival, a sivárságba fojtva a múlt szépségét. A „nyugalom járdaszigete” – röhej! Inkább a vörös-liberális rablókapitalizmus filozófiai megjelenése, ahol az ember csak „egy gép, egy szükséges rossz, egy kockázati tényező”! Tényleg, miért is kaptak díjat? Ja, a bádogtető… hm… „fenomenális”… Tudják, ez nemcsak az önök szégyene, hanem az ország tragédiájának „lázlapja” is! Rákosi és bűnbandája az ’50-es években kiirtotta a régi nemesi, arisztokrata értelmiséget. Aki megmaradt, az ’56-ban lelépett külföldre, és Magyarország gyakorlatilag kiművelt emberfők nélkül maradt. A ’60-as években felnövekvő technokrata réteg már a nyomába sem léphetett a nemesi értelmiségnek, magyarul: hatelemis párttitkárok hülyegyerekeiből lettek orvosok, tudósok, tanárok, mérnökök, stb. És ez a vonal töretlen! Na, akkor mit várhatunk?

Mészáros Jolán
2011.10.25.
21:22

@Jovi: http://wangfolyo.blogspot.com/2011/10/magyar-megnyitas.html

KONIG TAMAS
2011.10.07.
08:36

Gratula :-)

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.