/ MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Nézőpontok/Vélemény

A Monarchia építésze: kiállítás Schulek Frigyesről Bécsben

1/6

A Schulek Frigyesről rendezett szimpózium. Fotó: Tamáska Máté

?>
 A Schulek Frigyesről rendezett szimpózium. Fotó: Tamáska Máté
?>
 A Schulek Frigyesről rendezett szimpózium. Fotó: Tamáska Máté
?>
 A Schulek Frigyesről rendezett kiállításon. Fotó: Tamáska Máté
?>
A bécsi St. Antonkirche, Franz Ritter von Neumann munkája (1896-1902). Fotó: Wikimedia Commons
?>
A szegedi Fogadalmi templom, Schulek leghosszabban elhúzódó műve 1913-1930 között épült. Az eredeti tervező halálát követően Foerk Ernő fejezte be. Fotó: Wikimedia Commons
?>
A budapesti Halászbástya, Schulek Frigyes egyik legismertebb munkája 1906 körül Klösz György fényképén. Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.127
1/6

A Schulek Frigyesről rendezett szimpózium. Fotó: Tamáska Máté

A Monarchia építésze: kiállítás Schulek Frigyesről Bécsben
Nézőpontok/Vélemény

A Monarchia építésze: kiállítás Schulek Frigyesről Bécsben

2020.01.03. 07:05

Cikkinfó

Szerzők:
Tamáska Máté

Földrajzi hely:
Bécs

Építészek, alkotók:
Schulek Frigyes

A magyarországi historizmus 100 éve elhunyt, kiváló mesterének emlékére 2019. december 10-én rendezett szimpóziumról és kamarakiállításról Tamáska Máté beszámolóját közöljük az Építészfórumon. 

Schulek Frigyes, a magyarországi historizmus kiemelkedő mestere 1919-ben halt meg. A 100. évforduló alkalmából 2019 decemberében Bécsben, a Collegium Hungaricum épületében tudományos tanácskozást és német nyelvű kamarakiállítást rendeztek Bertényi Iván, Farbakyné Deklava Lilla, Salamon Gáspár és Sisa József előadásaival. A kiállítás szakmai kurátora Farbakyné Deklava Lilla, a Mátyás templom kiváló ismerője volt, aki Schulek Frigyesről néhány éve egy rendkívül gazdagon adatolt könyvet is megjelentetett. Mindezt azért is érdemes hangsúlyozni, mert a szövegek, látványrajzok és tervrajzok, valamint a korabeli fotók messze túlmutatnak egy évfordulós plakátkiállítás keretein. 

 A Schulek Frigyesről rendezett szimpózium. Fotó: Tamáska Máté
1/6
A Schulek Frigyesről rendezett szimpózium. Fotó: Tamáska Máté

A kiállítás rövid életrajzi összefoglalóval indul, majd külön tábla foglalkozik a bécsi tanuló évekkel. Ezt követik a műemléki felújítások, majd az új épületek, a meg nem valósult tervek, míg végül a legnagyobb teret a budai Nagyboldogasszony-templom (Mátyás templom) és a Halászbástya felújítása, illetve építése kapta.

A Schulek évforduló bécsi bemutatójának indokoltsága rögtön a kiállítás elején egyértelművé válhat az osztrák látogató számára. Schulek ugyanis Friedrich von Schmidt, a bécsi városháza tervezőjének tanítványa majd munkatársa volt, többek között Brigittenau városrész templomának tervezésébe is bekapcsolódott. Még hallgatóként alapító tagja lett a középkori építőhagyományokat felelevenítő (és újraalkotó) Wiener Bauhütte csoportnak, amely az Osztrák-Magyar Monarchia területén, illetve Közép-Európa más országaiban is végzett építészeti felméréseket. Bécs, illetve a Wiener Bauhüte határozták meg a befutott Schulek stílusának alapvonásait is.

A bécsi St. Antonkirche, Franz Ritter von Neumann munkája (1896-1902). Fotó: Wikimedia Commons
4/6
A bécsi St. Antonkirche, Franz Ritter von Neumann munkája (1896-1902). Fotó: Wikimedia Commons

A kiállítás egyik legérdekesebb rétegét alkotják azok a képpárok, amelyek egy-egy Schulek épület analógiáit tárják fel, mint pl. a Szegedi fogadalmi templom és Franz Ritter von Neumann féle bécsi St. Antonkirche. A kiállítás ezen képeit szemlélve, vagy akár a Mátyás templom felújításának koncepcióját látva (amelynek nem csak távoli ihletője volt a bécsi Stephansdomot felújító, neo-gotizáló Schmidt, hanem felkért szakértője is), jobban megértjük a két ország közös építészeti örökségének apró részleteit, a dualizmus korát meghatározó építészeti és műemléki mozgalmak egymásba érő történeteit. 

Végül fontos megemlíteni a kiállítás kivitelezése kapcsán, hogy bár egy-egy táblára akár tíz dokumentum másolata is felkerült, a látvány kiegyensúlyozott és nyugodt, a szövegek kényelmesen olvashatók. A tervek szerint a német nyelvű tárlat jövőre Stuttgartban lesz látható.  

 

Tamáska Máté 

A bécsi Collegium Hungaricum Frigyes SCHULEK (1841-1919). Ein ungarischer Architekt und Bauforscher aus der Wiener Bauhütte című kiállítása 2020. január 31-ig látogatható az intézmény szokásos nyitvatartási idejében. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk