| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Lakóépület

A malom árnyékában - Hunsett Mill bővítése

1/35

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill helyszínrajz - ACME Architects

Hunsett Mill földszint alaprajz - ACME Architects

Hunsett Mill emelet alaprajz - ACME Architects

Hunsett Mill tető - ACME Architects

Hunsett Mill metszet - ACME Architects

Hunsett Mill fal részlet - ACME Architects

Hunsett Mill ablak részlet - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill

Hunsett Mill

Hunsett Mill

Hunsett Mill

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

?>
Hunsett Mill - ACME Architects
?>
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
?>
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
?>
Hunsett Mill - ACME Architects
?>
Hunsett Mill helyszínrajz - ACME Architects
?>
Hunsett Mill földszint alaprajz - ACME Architects
?>
Hunsett Mill emelet alaprajz - ACME Architects
?>
Hunsett Mill tető - ACME Architects
?>
Hunsett Mill metszet - ACME Architects
?>
Hunsett Mill fal részlet - ACME Architects
?>
Hunsett Mill  ablak részlet - ACME Architects
?>
Hunsett Mill - ACME Architects
?>
Hunsett Mill - ACME Architects
?>
Hunsett Mill - ACME Architects
?>
Hunsett Mill - ACME Architects
?>
Hunsett Mill
?>
Hunsett Mill
?>
Hunsett Mill
?>
Hunsett Mill
?>
Hunsett  Mill - ACME Architects
?>
Hunsett  Mill - ACME Architects
?>
Hunsett  Mill - ACME Architects
?>
Hunsett  Mill - ACME Architects
?>
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
?>
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
?>
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
?>
Hunsett  Mill - ACME  Architects
?>
Hunsett  Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
?>
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
?>
Hunsett Mill - ACME Architects
?>
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
?>
Hunsett Mill - ACME Architects
?>
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
?>
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
?>
1/35

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill helyszínrajz - ACME Architects

Hunsett Mill földszint alaprajz - ACME Architects

Hunsett Mill emelet alaprajz - ACME Architects

Hunsett Mill tető - ACME Architects

Hunsett Mill metszet - ACME Architects

Hunsett Mill fal részlet - ACME Architects

Hunsett Mill ablak részlet - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill

Hunsett Mill

Hunsett Mill

Hunsett Mill

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

A malom árnyékában - Hunsett Mill bővítése
Épületek/Lakóépület

A malom árnyékában - Hunsett Mill bővítése

2011.03.22. 14:49

Kelet-Angliában, a Norfolk Broads Nemzeti Park lápvilágában található Hunsett Mill régi malomépülete a hozzá tartozó egykori molnárházzal. A londoni ACME Architects vezető építészei, Friedrich Ludewig és Stefano Dal Piva a régi ház rekonstrukciója és az új épület energiahatékonysága mellett a táj ökológiai egyensúlyának helyreállítására, valamint az árvízvédelem megoldására is gondot fordítottak.

Bevezető
A Norfolk Broads Nemzeti Park egy kiemelkedő természeti szépségű, részben mesterségesen átformált terület, amelynek lápvilága az emberi beavatkozások - vízimalmok, gátak és csatornák - ellenére fennmaradt. A táj több évszázados ipari használata után az elmúlt évtizedekben egyre nagyobb hangsúlyt kapott a természeti értékek megőrzése, egyfajta menedékhely kialakítása. A Hunsett Mill projekt ötlete hasonló alapelvek mentén született meg, amelyet a közvetlen környezetre káros hatású, a helyi árvízvédelemmel is összeütközésbe kerülő, szigetszerű fejlesztés helyett egy kortárs szellemiségű, a természeti összefüggésekbe jóval mélyebben beágyazódó szemlélet alapján valósítottak meg. Az együttes önellátó energia-, víz-, és hulladékgazdálkodás tekintetében. A tervezés során hangsúlyosan vették figyelembe az építés és működtetés közbeni energiahatékonyságot, valamint ennek megfelelően választották ki a megfelelő építési módokat is. A környezetvédelmi célokat közvetlenül tükrözi az egyszerű, visszafogott épület, amely tiszta térrendszerrel és léptékkel, valamint következetes anyaghasználattal bír.

 

Hunsett Mill - ACME Architects
1/35
Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
2/35
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
3/35
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects
4/35
Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill helyszínrajz - ACME Architects
5/35
Hunsett Mill helyszínrajz - ACME Architects

Hunsett Mill földszint alaprajz - ACME Architects
6/35
Hunsett Mill földszint alaprajz - ACME Architects

Hunsett Mill emelet alaprajz - ACME Architects
7/35
Hunsett Mill emelet alaprajz - ACME Architects

Hunsett Mill tető - ACME Architects
8/35
Hunsett Mill tető - ACME Architects

Hunsett Mill metszet - ACME Architects
9/35
Hunsett Mill metszet - ACME Architects

Hunsett Mill fal részlet - ACME Architects
10/35
Hunsett Mill fal részlet - ACME Architects

Hunsett Mill  ablak részlet - ACME Architects
11/35
Hunsett Mill ablak részlet - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects
12/35
Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects
13/35
Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects
14/35
Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects
15/35
Hunsett Mill - ACME Architects

 

 

Történet
Hunsett Mill egy kis vízimalom az Ant folyó mellett, a Norfolk Broads Nemzeti Parkban. Az épület a molnár lakása volt egészen 1900-ig, amikor az elektromosság megjelenésével a szélkerekek egyszerre idejétmúlttá váltak. Működésének beszüntetése után magántulajdonba került, lakóházként funkcionált, de továbbra is a helyi épített örökség fontos emlékeként tartották számon. A ház 20. századi történelme során számos átgondolatlan bővítést szenvedett el, amelyekkel a régi épület térrendszerének hiányosságait kívánták orvosolni. Végül a ház tulajdonosai úgy döntöttek, hogy az újabb toldozgatások helyett visszaállítják a 19. századi molnárház csinos arányait, és csupán az egyik oldalán bővítik egy új, egyszerű tömeggel.

 

Hunsett Mill
16/35
Hunsett Mill

 

Hunsett Mill
17/35
Hunsett Mill

Hunsett Mill
18/35
Hunsett Mill

Hunsett Mill
19/35
Hunsett Mill

 

 

Az új bővítés
A tervezés egyik kiindulópontja az volt, hogy a bővítés meghúzódjon a védett épület mellett, ezért a tervezők az új szárnyat a meglévő épület árnyékaként képzelték el. A meglévő nyerstégla-architektúrához illesztett sötét tónusú tömeg homlokzati geometriája és pontos formája távolról kétértelműnek tűnik. Közelebbről szemlélve feltűnik a radikális modern megközelítés, amelyet a tetőidomok és a sötét faburkolat közvetít - ám ez az anyaghasználat is része a Broads történeti vernakuláris építészeti nyelvének. Az új bővítés tömege és arányai úgy lettek kialakítva, hogy az a régi épületnek alárendelt maradjon. Az elszenesedett fákat idéző burkolat konzekvensen végigvonul a házon, ezáltal kompakttá, homogénné téve azt és segítve környezetébe való beágyazódását. Elkerüli a vernakuláris építészet téves, felszínes utánzását, és az új épület azt az érzést kelti, mintha mindig is ehhez a helyhez tartozott volna. Az új szárny teljes egészében rétegelt fa panelekből készült, a kiemelt szerepet kapó natúr belső és sötét tónusú külső burkolat anyaga cédrus. A földhőt használó hőszivattyúk, a napenergiával működő passzív fűtés és az önálló kút a házat csaknem teljesen független energia-háztartásúvá teszi.

 

Hunsett  Mill - ACME Architects
20/35
Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett  Mill - ACME Architects
21/35
Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett  Mill - ACME Architects
22/35
Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett  Mill - ACME Architects
23/35
Hunsett Mill - ACME Architects


 

Funkcionális elrendezés
A házat a 20. század folyamán öt alkalommal bővítették, amelyek során különféle - addig nem létező - helyiségeket, így például konyhát, fürdőszobát és hálót kapcsoltak hozzá, de a toldozgatások eredménye esztétikailag és funkcionális szempontból is igen alacsony színvonalat képviselt. A megbízó az új szárnyba az eddiginél jóval tágasabb lakótereket és két új hálószobát igényelt. A tervezők a további bővítés helyett a korábbi 20. századi előzmények lebontását és az épület eredeti formájához való visszatérést választották és egyetlen új tömeg kialakítását célozták meg. A szabályozások a meglévő szintterületnek csupán csekély mértékű növelését engedték meg, a bővítés gerincmagassága pedig nem léphette túl a meglévő épületét.

Az új épület ezen korlátozásokhoz igazodva született meg, a földszinten tágas, áramló terekkel, amelyek három helyen két szint magasságát kürtő-szerűen fogják át - ezek a vertikális nyitások a tágas tér érzetét keltik, valamint lehetőséget adnak a malomra és a lápvilágra néző, nagyméretű ablakok elhelyezésére. A földszint központi szervező eleme a kandalló, körülötte csoportosulnak a közösségi terek, a távolabb elhelyezkedő konyha járószintje pedig pár lépcsőfokkal megemelt, ezáltal kissé elkülönül a nagy terektől. Az emeleten öt hálószoba és két fürdő található, köztük elszórtan pedig a galériához hasonlóan kialakított légterek. Bár néhány háló csupán 7 m2 alapterületű, a tetősík alatti területek kihasználásával, a teljes falakat beborító tükrökkel, valamint a nagyméretű homlokzati és a belső légterekre nyíló ablakokkal mégis sikerül a tágasság érzetét kelteniük.

A homlokzati nyílások a belső funkcióknak megfelelően kerültek kiosztásra. Minden helyiség természetes fényben fürdik, panorámával a régi malomépületre és a környező tájra. A konyha üvegfelületei az alsó szekrénysor és a munkalap felett kezdődnek, szabad kilátást engedve a kertre. A fix üvegfelületek a homlokzatburkolattal folyamatos felületet képeznek, erősítik a külső szigorú geometrikus vonalait, továbbá a belső terek légzárását is biztosítják. A szellőzés a tetőn elhelyezett nyílásokon át, szabályozott módon valósul meg.

 

 

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
24/35
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
25/35
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
26/35
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

 

Anyaghasználat
A ház tartószerkezete teljes egészében tömör fa anyagú. A belső terek falait és mennyezetét faburkolat alkotja, amely az enteriőr geometriáját és anyagszerűségét hangsúlyozza. A látvány tisztaságát a gondosan megtervezett részletek és a rejtett illesztések adják. Azokon a helyeken, ahol szükség volt ajtók beépítésére, azok vastagsága megegyezik a falakéval, kialakításuk pedig az anyag folytonosságának és homogenitásának érzetét sugallja. A terek optimális kihasználtságát a falakba beépített szerelvények, továbbá a gardrób és a puritán kandalló biztosítják. A fürdőszobák mészkő burkolata és a többi helyiségben alkalmazott faburkolat között csak igen kicsi árnyalati eltérés fedezhető föl. Az emeletre vezető főlépcsőt az építészek igyekeztek minél könnyedebb és szerényebb megjelenéssel megalkotni. A 4 mm vastag acéllemezekből konstruált lebegő szerkezetet a tömör fa-falba süllyesztették. A padlóburkolat döntően sötét tónusú tölgyfa deszkákból áll, amelyek jól kiegészítik a falak és a mennyezetek világos - néhol aranyló hatású - vörösfenyőből készült világát. Annak érdekében, hogy a lépcsők felülete beleolvadjon a padlók tónusába, a lágyacél lemezekre közvetlenül 3 mm vastag sötét tölgy furnért ragasztottak. A lépcsőt és a galériát filigrán üvegkorlát kíséri.

Fenntarthatóság
Már a tervezés során jelentős szerepet kapott az energiaráfordítás minimalizálása az építkezés során, ezért az alkalmazott anyagok egyszerűek és természetes eredetűek. A teljes tartószerkezet két irányban rétegelt, tömör fa falakból, födémekből és tetőelemekből áll. Ez az anyag több előnyös tulajdonsággal rendelkezik. Elsődleges szerkezeti szerepe mellett hatékony hőszigetelő képességű is, hőtároló tömege révén pedig képes szabályozni a belső hőmérsékletet, csökkentve ezáltal az éjszakai fűtési igényt. Belső burkolatok nem készültek, mindenhol a szabadon hagyott fa felület látható. A faanyag FSC minősítésű, amely azt jelenti, hogy olyan megújuló erdőkből származnak, ahol évente több fát ültetnek, mint amennyit kivágnak, továbbá a szállításuk maximális távolsága is korlátozott. Ez az ellenőrizhető, igazolható életciklus-alapú megközelítés az egész folyamatra vonatkoztatva jelentős mértékben csökkenti a CO2-kibocsátást - gyakorlatilag CO2 csak akkor keletkezik, amikor a faanyagot élete végén egy biomassza-fűtőműben eltüzelik.

 

Hunsett  Mill - ACME  Architects
27/35
Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett  Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
28/35
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma


 

Szerkezet
A ház üzemben készített, előregyártott fa-panelekből álló szerkezeti rendszere több érdekességet mutat: a földszint feletti födémet az első emeleti falakkal együtt a tetőelemekre függesztették fel, hogy az alsó szinten minél nagyobb, egybefüggő terek kialakítására nyíljon lehetőség. A csekély össztömegű szerkezet kisebb alapokat igényelt, betont csak a talajszinti teherhordó lemezalap készítésénél használtak - erre is csak az terület árvizes volta és az altalaj gyenge teherbíró képessége miatt volt szükség. Így a földkitermelés mennyisége is a lehető legkisebb volt, nem kerültek melléktermékek a talajba vagy a folyóba, biztosítva a közvetlen környezet ökológiai egyensúlyának védelmét. A szerkezeti elemek gyártása számítógépes vezérlésű CNC-berendezéssel történt, amelynek révén minimális mennyiségű hibás elem és a hulladék keletkezett.

Faburkolat
Az épület magas hőszigetelési és légzárási követelményeknek felel meg, napvédő üvegezéssel és nagy hőtároló tömeggel rendelkezik. Az alacsony karbantartási költségű, időjárásnak jól ellenálló faburkolat létrehozása érdekében az építészek a fa konzerválásának egy igen ősi, de szinte elfeledett módszerét innovatív módon alkalmazták, amelyet felületi beégetésnek (charring) neveznek. A faelemeket propán gázzal működő forrasztólámpával kezelték. A cédrus lapokat elsősorban hosszú élettartamuk alapján választották ki, a beégetés révén pedig egy emberi, tapintható, természetes, vegyi beavatkozásoktól mentes és igen kevés karbantartást igénylő felületet alakítottak ki. Ez a burkolati textúra kontrasztot képez a régi épület nyerstégla-architektúrájával, a meglévő ház és az új bővítés határozottan, tisztán elkülönül egymástól. A fa durva felülete a keret nélküli, tükörhöz hasonlóan megjelenő ablakok éles vonalaival is kontrasztot alkot. A fekete szín a Norfolk-ban még ma is megtalálható, kátránnyal bevont gazdasági épületekre utal.

 

 

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
29/35
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects
30/35
Hunsett Mill - ACME Architects

 

Ökologikus tájépítészet
A Hunsett Mill mögött elhelyezkedő, a Broads Nemzeti Park részét képező mocsárvilág környezetvédelem szempontjából igen érzékeny terület. Bár a múltban történtek kísérletek a lecsapolásra és a táj megművelésére, a közelmúltban úgy döntöttek, hogy meg kell őrizni és vissza kell állítani a lápvilág eredeti állapotát. Az ennek következtében megemelkedett vízszint veszélyeztette volna Hunsett Mill épületeit, ezért a tulajdonosok arra kényszerültek, hogy a projekt részeként árvízvédelmi intézkedéseket is tegyenek. A malmot, a molnárházat és a mélyen fekvő területeket korábban töltések védték az áradásoktól, amelyek mintegy 5 km hosszan húzódtak a folyóval párhuzamosan. Az elmúlt években a védőgátak állapota egyre rosszabbá vált, így gyakran előfordult az épületek, valamint és a körülötte elterülő erdők és mezők elöntése. A gátak nehéz megközelíthetősége, leromlott állapota és az anyagi lehetőségek miatt úgy döntöttek, hogy a meglévő védvonal helyett egy új töltést építenek az épületek mögött. Az új töltés kisebb, biztonságosabb, könnyen karbantartható védelmet jelent a közvetlen környezet számára, míg a Hunsett Mill körül távolabb elhelyezkedő, mintegy 25 hektárnyi terület a rendszeres áradások révén visszakerülhet eredeti lápvidék-állapotába. Ez növeli és kiterjeszti a szomszédos mocsári oázist, ahol a lápvidékek számos ritka és veszélyeztetett faja található meg.

 

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
31/35
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects
32/35
Hunsett Mill - ACME Architects

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
33/35
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma
34/35
Hunsett Mill - ACME Architects, fotó: Cristobal Palma

 

 

A kert
A kertépítészeti stratégia elsősorban a helyi fajok felhasználásán és a táj ökoszisztémájának megerősítésén alapult, s emellett fontos cél volt az, hogy mindez az építészet számára egyfajta keretet képezhessen. A ház körüli és a folyó melletti virágágyakba különféle egyedek nagy számban kerültek kiültetésre. A változatos méretű, óriási színgazdagsággal rendelkező növények a kerthasználat módja szerint kaptak helyet: a magas növények intimitást nyújtanak, míg az alacsonyabb bokrok az épületek folyó felőli látványát keretezik. A kertben a különféle fajok különféle színsémák alapján nyertek elhelyezést. Az évelők megjelenése az évszakokkal együtt változik, míg a kert maga egybeolvad a környező tájjal az év minden szakában. A nagyszámú külhoni növényfaj a helyszín biodiverzitását fokozza.

Díjak
Hunsett Mill felújítása és bővítése több rangos díjat nyert, ezek közül a legfontosabb a Royal Institute of British Architects (RIBA) Manser Díja 2010-ben az Egyesült Királyságban tervezett legjobb házért. A projekt az ArchDaily Buliding of The Year 2010 internetes versenyén a Housing (Lakóépület) kategória győztese lett.


Hunsett Mill, Stalham, Norfolk, Egyesült Királyság

vezető tervezők: Friedrich Ludewig, Stefano Dal Piva
építész munkatársak: Karoline Markus, Nerea Calvillo, Chris Yoo
tartószerkezetek: Gerry O'Brien, Gary Linch - Adams Kara Taylor Ltd.
épületgépészet: Phil Grew - Horea Lea
fenntarthatóság: Phil Grew - Horea Lea
tájépítészet: Julia Cano, Kelvin Chu, Stefano Dal Piva, Deena Fakhro, Michael Heller, Friedrich Ludewig - ACME
fotók: Cristobal Palma, Friedrich Ludewig
generáltervező: ACME 

kivitelezés éve: 2008
bruttó szintterület: 214 m2, kert 4500 m2

 

Vélemények (31)
zapata
2011.03.25.
06:22

Nehezen tudom megérteni a szinte már szélsőségesen ellentétes véleményeket erről a bővítményről. (Kicsit ugyan fura, hogy a bővítmény legalább kétszer akkora, mint az eredeti ház, némi ambivalenciát okoz, hogy nyitva marad a gomb és a kabát kérdése.) Ez egy korrekt módon megcsinált romantikus együttes, ami pedig a denevért illeti, ez a jószág kifejezetten romantikus hős. Ami engem a szuperlatívuszoktól visszatartana, az az, hogy tényleg van benne valami az óriási kéményekkel megtűzdelt minden ízükban aszimmetrikus és szabálytalan kisebb angol udvarházak közvetlenségéből és keresetlenségéből, de ez a keresetlenség nekem keresettnek tűnik.

Pákozdi Imre
2011.03.25.
12:06

@zapata: Hát, ez az. Szétszálazni a keresettség elemeit és megkeresni annyi keresetlenséget, ami az épületet legalább panzióként (vagy kulcsos házként) elviselhetővé teszi a benne tartózkodók számára, igazi kihívás. Szerintem az értelmezés egyik kulcsmozzanata a funkció (a piaci értékesítésen alapuló, vendégek általi használat), a másik fontos kiindulópont a geg-csillár :-). Az, aki ebbe a házba ilyen csillárt, tehát ilyen hatásvadász és ócska hamisgyöngyöt akaszt, mint amilyet ennek az épületnek a gazdája fellógatott, az kb. az egész házról azt gondolja, amit ez a „gyönyörűség” tükröz. Ez a kecskeherékből összerótt fürtöcske nyilván az épületbelső szikár minimalizmusának ellenpontja akart lenni. Szó se róla, van mit oldani, de miért pont ezzel? Esetleg nem arról van szó, hogy ez a geg, ez a csillár, egy nagyobb geg része csupán? Hogy a ház túlzó szikársága, a komor feketeség, a boszorkánymesékbe illően elrajzolt, éles kontúrok, egyfajta hátborzongató stílustréfa elemei? Mert annak szenzációs ez az egész. Mellesleg, szerintem elsősorban nem a meghagyott régi házhoz, hanem a szélkerék tornyához ragaszkodhatott a tulaj és illeszkedett az építész. Ez az igazi érték, ez az immáron megszűnt funkciót szolgáló, ilyen arányokkal már soha többé értelmesen meg nem építhető torony a hely szellemének igazi letéteményese. Az a meghagyott téglaépület mellékdíszlet, amit az építész – minden tiszteletet mellőzve – bevont a vasorrú bába háza című szállodaprojektbe. A kidülledt szemű (jó, jó, a homlokzat síkjáig kihozott), túlméretes, foncsoros csillogású ablakok szerepe is a hátborzongatás, jelentem, teljes sikerrel. Ritkán láttam rondább struktúrát, mint a téglaépület az új ablakokkal. Úgy látszik, kellően éles stílustöréssel bármi lehet fogvacogtató. Jó reklámja önmagának ez a ház, de hát valószínűleg ez a dolga. Végülis üzleti vállalkozás. Kellőképpen híressé vált, trendi stílusban épült, elvarázsolt helyen fekszik: mi kell még? Valószínűleg csak egy DVD a nappaliba, amelyen az új vendég megnézheti a Sátán kutyája c. ötvenéves, a baskerville-i lápon játszódó Sherlock Holmes filmet, miközben kinn a mocsár éji dala hallik vagy éppen a soros vihar tombol.

FenyvesiHK
2011.03.25.
20:06

@Pákozdi Imre: Megvan a puha pihe is http://www.norfolkhideaways.co.uk/images/Hunsett-Sitting-Room-127.jpg

Pákozdi Imre
2011.03.26.
13:42

@FenyvesiHK: Ugye, ugye, egy-két szobát ők is berendeztek a Lakáskultúrából....:-). Komolyra fordítva, köszönöm ezt a linket, mert a képsorozat megmutatja, az épület mégis lakható. (Az eredeti cikk képei bizonyára az award winning hadjárat képei voltak.)

Masznyik Csaba
2011.03.24.
17:05

Kedves hozzászólók! Szórakoztató az ilyen beszélgetéseket olvasni, amikor mindenkinek igaza van a maga rendszerén belül. Ott bicsaklik csak meg a "szórakozásom", amikor érvek helyett ítéletek hangzanak el csupán, ebben Pákozdi Imre úr a ludas, egyedül is maradt szegény a - maga, majd Bálint és Cicu által szellemesen citált, ultrahangokkal tájékozódó - "denevérek" körében. (A hasonlat szinte tökéletes, kár hogy nem én találtam ki :-) Ez a passzus viszont már igazi elemzés, és hibátlan... : "Igen, látszólag minden rendben van. A gerincmagassága nem nagyobb, a tömege hasonlít. Mégis, az új traktus nem az ősi ház árnyéka, hanem inkább a kísértete. Ami ráadásul megrontja az eredeti épületet is; ez a házeggyüttes egy thriller. A totál-brutál feketéből kidülledő, high-tech ablakok, az elrajzolt, éles, eresz nélküli homlokzat, a komor, csinált dísztelenség a üde részletekben tobzódó természeti környezetben, így, családiházas léptékben, különösen brrrr. A belsőépítészet "minimal-artjának" hamis modorosságából pedig - szó szerint - frankón kilóg a csillár... Ha denevér lennék, imádnám." ... ha nem egy negatív ítéletet követne, az építész is büszkén vállalná ebben a formában: "Igen, láthatóan minden rendben van. A gerincmagassága nem nagyobb, a tömege hasonlít. Az új traktus nem az ősi ház árnyéka, hanem inkább a szelleme. Ami ráadásul felértékeli az eredeti épületet is; ez a házeggyüttes egy költemény. A lazúros feketébe vágott high-tech ablakok, az elrajzolt, éles, eresz nélküli homlokzat, a szigorú, szándékolt dísztelenség az üde részletekben tobzódó természeti környezetben, így, családiházas léptékben, különösen izgalmas. A belsőépítészet "minimal-artjának" divatos hangulatából pedig úgy lóg ki a csillár, mint Adolf Loos enteriőrjeiből az angol fotelek. Akár denevér vagyok, akár nem, imádom." Vagyis: Pákozdi Imre pontosan érti a ház minden gesztusát, csupán nem szereti, nem az ízlése szerint való. Egyedül azt nem veszi figyelembe, hogy a családi ház - ha nem a falusi parasztház, hanem a polgári villa műfajából indulunk ki, ami itt vitathatatlanul egyedül lehetséges kiindulási alap, akkor óhatatlanul az egyedi műalkotások közé is tartozhat, ha az építész és a megrendelő így határoz. Ez a ház egy képzőművészeti alkotás, ami bizonyosan azért sikeres, mert éppen azoknak az esztétikai elvárásoknak felel meg - tradicionális forma absztrakt transzformációja, lsd. balatoni borászat, Vincze Laci balatoni villája stb. -, melyek most (sok egyéb mellett) az építészeket izgatják. (A műszaki kérdésekben Fenyvesi kérdései az enyémek is.) Üdv! mCs

zsuppanandras
2011.03.24.
20:58

@Masznyik Csaba: nem szeretném megzavarni az elemzést, de a kibővített Hunsett Mill nem családi ház, hanem egy méregdrága panzió, ami szerintem magyarázat a belső dizájn személytelen jellegére. ímhol a honlap, ahol szobát is lehet foglalni: http://www.hunsettmill.co.uk

Pákozdi Imre
2011.03.24.
21:38

@zsuppanandras: Idegborz és személytelenség, panzió versus pihepuhaság, denevérfürtös gegcsillár - köszönöm a válaszokat, megtisztelő és megszívlelendő kihívás mindahány. Akárcsak a ház, továbbra is... Holnap délután lesz időm, akkor nekiülök válaszolni.

Masznyik Csaba
2011.03.24.
21:48

@zsuppanandras: A Hunset Mill (ami a nevéből eredően a messzire kalandozó ősmagyarok egyik pihenőhelye lehetett valamikor) NEM panzió (a fogalom hazai értelmében), hanem egy lakóház (5 szoba, max. 9 fő), melyet a tulajdonosok EGY CSALÁD számára kiadható vendégházként működtetnek. (Felőlem az egy lakóegységes kiadó ingatlant is tekinthetjük panziónak, a megjegyzés ettől függetlenül fontoskodás marad.) Attól, hogy kiadják, még lehetne otthonos. A linket természetesen köszönjük.

lecsó
2011.03.24.
21:49

@zsuppanandras: Igen. Kétségtelen, hogy ebben lakni, valószínűleg még az angolok közül is maximum csak Hitchcock tudna. Egyébként itt van egy Előtte kép:

lecsó
2011.03.24.
21:50

@Masznyik Csaba: Hát, pedig ebben szerintem nem laknak tartósan. Vagy ha igen, akkor annak a résznek a belsejét nem láttuk még.

Hartmann György Sándor
2011.03.25.
12:07

@Pákozdi Imre: Kedves Imre! Pedig már azt gondoltam, hogy mint nyudíjas nagyon is ráér, hiszen az elmút 18 hét alatt több mint 40 bejegyzéssel első lett. (Gartulálok!) Ahogy mifelénk modnanák, rákattant mit gyöngytyúk a meleg t....ra. Ryhe

Pákozdi Imre
2011.03.25.
12:14

@Hartmann György Sándor: Nálunk is így mondják :-)

cicu22
2011.03.23.
16:58

A denevérek (vájtfülű építészek) az emberi fül számára érzékelhetetlen, magas frekvenciájú ultrahangokkal tájékozódnak. Fülük az emberi fülhöz hasonló felépítésű. Kísérletek során kimutatták, hogy más impulzusokkal a denevérek csak nehezen téveszthetők meg. wikipédia :-) Kalmár László

FenyvesiHK
2011.03.23.
19:58

@cicu22: Csatlakozom a denevérekhez. Egyáltalán megtalálni a megtartandó magot ebben a ragasztvány halmazban. Elképesztően jó a ház, furcsa, hogy egy ilyen létrehozásához, ha nem is milliomosnak, de ugyancsak tehetős embernek kell lenni. Ami felmerült bennem: A "nagy hőtároló képességű" fa falak (Laminated solid wood wall), ezt elég nehéz elképzelni. És sajnos egyetlen ablakot sem lehet kinyitni, ajtót a teraszra rányitni egy természetvédelmi lápvidéken. Ez akkor sem elfogadható számomra, ha mindenki bebizonyítja a levegő frissességét a belső terekben. Az viszont nagyon jó, hogy fagyapottal hőszigetel. Legalábbis a falaknál,tetőnél. A CO2-s cédrusfás elemzés, mint színtiszta öntudatos magatartás egy ilyen igényű háznál mindig kicsit sánta, mert lehet(és tiszteletreméltó az odafigyelés)hogy a cédrus lábnyoma ökológiailag 34-es, de az egyéb minimál belső glamurok néhol a 46-os méretet is biztos elérik. Ez persze nem von le semmit a tudatos szemlélet igyekvéséből. Na, építészet ez a javából. De mit csinálnak a szélmalommal? A háziúr szülinapján villanymotorral megpörgeti? Jó csak hülyéskedtem.

mB
2011.03.23.
20:12

@FenyvesiHK: nyitható az ablak, a csomópont szerint: "Openable double glazing unit structurally bonded to frame;"

Pákozdi Imre
2011.03.23.
20:57

@mB: Úgy gondolom, hogy ez az épület egy hivalkodóan maszkulin kiállítási tárgy, nem pedig napi használati lakóeszköz. Ám, ennyi lelkes tetszésnyilvánítást olvasva, megmutattam a képeket a nejemnek. Szerinte a bővítés kívülről "fészer-stílusú", belül pedig nincs egy meghitt zug, és sehol, semmi puha piheség. Félreértés ne essék, nem gondolom, hogy akár én, akár a családom szentenciákat mondanánk :-). Jó éjt.

FenyvesiHK
2011.03.23.
23:19

@mB: "A fix üvegfelületek a homlokzatburkolattal folyamatos felületet képeznek, erősítik a külső szigorú geometrikus vonalait, továbbá a belső terek légzárását is biztosítják. A szellőzés a tetőn elhelyezett nyílásokon át, szabályozott módon valósul meg." ????

schigeru
2011.03.24.
00:06

@FenyvesiHK: A csomópont valóban nyitható ablakot ábrázol, és azt is írja, tessék megnézni az ablak részletrajzot pdf-ben. Nem lehet, hogy van ilyen is, meg olyan is?

FenyvesiHK
2011.03.25.
20:03

@Pákozdi Imre: Jaj Pákozdi úr! Miért borzolja kedves neje idegeit ilyen modernségekkel, mikor pl.a Szép Házak-ban vagy a Lakáskultúrá-ban, minden meghitt puha piheség megtalálható. Azon el lehet gondolkodni, hogy milyen társadalmi-gazdasági változások vezettek oda, hogy manapság a malomőr házát a felső középosztály lakóházként birtokolja és ennek megfelelően alakítja. De ha már így van: A családi ház a legindividuálisabb építészeti tér. A családi házban megtestesülő terek hordozzák a gyerekkor,az iskolázottság, a műveltség, a kor divatja és a társadalmi környezet tudatunkba vagy tudatalattinkba vésett berögződéseit. Óriási szerencse, ha építtető és építésze hasonló érzékenységgel bír ezekben a kérdésekben. Valószínűleg ennek vagyunk tanúi ennél a nagyon finoman eltalált, múltat -jelent-jövőt idéző háznál. Masznyik tanár úr említette egyszer: "A művészet olyan, mint egy siető óra". Aki utána tudja állítani a saját belső óráját, az élvezi a művészetnek a tudománnyal egyenrangú jövőbevillantó képességét; az ÚJAT. Nem feltétlenül kell vagy lehet mindenkinek elvégezni ezt az óraátállítást, de elfogadni, hogy ilyen van, intellektuális evidencia. És onnantól már jöhet a de gustibus non est disputandum...

FenyvesiHK
2011.03.25.
20:10

@schigeru: Valóban nyílnak egyes ablakok, felfelé és kifelé.

Pákozdi Imre
2011.03.25.
23:40

@FenyvesiHK: Egy délutáni, alább olvasható hozzászólásomban azt a véleményemet próbáltam leírni, hogy nem feszül igazán nagy eszmei térív (pardon) a Lakáskultúra zsúfolt ízléstelensége és a blickfangosan sivár angliai mocsárszálló között. Utóbbi szerintem idegenforgalmi árucikk, amely a countryside építészeti thriller műfajában indul. Családi háznak és építészeti remekműnek azonban csak idézőjelek garmadája között lenne nevezhető. A nejem - mint a Lakáskultúra rendszeresen csalódó olvasója - ezt megértette :-).

Gabe_01
2011.03.23.
08:32

Szerintem az épület példaértékű minden szempontból, és ezt nem ragoznám kimondhatatlan idegen szavak egy mondatba való sűrítésével. Bárcsak ilyen hozzáállás és igény volna itthon megrendelői oldalról, és tehetség építész oldalról. Persze mindkét oldalon akad jócskán pozitív példa, de több kellene. Gondolom a bírálók a tárgyi épülettől sokkal kifinomultabb, autentikusabb, odavalóbb ........ stb. stb. épületet tudtak volna létrehozni. SAVANYÚ A SZŐLŐ KÉRNÉM SZÉPEN! Függetlenül attól a "szellemes" megjegyzéstől, hogy denevér-e vagy nem. Inkább össze kellene szedni magunkat, hogy egy kicsit tereljük jobban a megrendelőinket, hogy jó esetben ne az aktuális divatot majmolják vagy éppen a bankszámlakivonatukkal akarják kitapétázni a házukat.

Pákozdi Imre
2011.03.23.
22:07

@Gabe_01: Koncentráljunk arra a csillárra, Gabe. Az magának tetszik? Akkor mégis, mondja, mit gondol; miért került oda?

Gabe_01
2011.03.24.
08:45

@Pákozdi Imre: A csillárról beszélgetünk? Részemről az csak a denevér-emberek miatt került a képbe. Személy szerint gegnek tartom, nem tetszik különösebben, de szerintem pont az olyan emberek miatt tették oda akik az ilyesmin fennakadnak......(lehet, hogy a megrendelő tette oda, a csillár nem építészeti feladatkőr feltétlenül) Azonban ez semmit nem von le az épületből. Más: hányszor hallottam már ezt, hogy "sehol egy intim zúg, melegség stb." Mások vagyunk, és egy építész pont attól hozzáértő, hogy más embereknek, más miliőt tud teremteni.... és ezt el kell fogadni......ha azonban ezt valaki nem tudja művelni.....legalább csendben kell maradni. MIÉRT VAGYUNK ILYENEK, hogy csak a hibát keressük?????? Ami egyébként ebben a házban szerintem NINCS.

zsuppanandras
2011.03.22.
22:26

az alázat hiányát számonkérni a bővítésen szerintem tévedés, ez a ház éppen hogy alázatos, a hely értékeit, hangulatát tiszteletben tartó és értő tervezés eredménye, legalábbis a fotók alapján nekem ez a benyomásom. a tájjal való viszonya, az egyszerű, tiszta árnyék-formák, a festői kert, a régi szivattyúház megtisztítása a rárakódott törmeléktől mind olyan rokonszenves gesztus, ami nagyon is szerethetővé teszi ezt a bővítést. a belső terek nekem kicsit túlságosan ridegek és van egy olyan érzésem, hogy ez a trendi dizájn-minimál kevésbé állja majd ki az idő próbáját, mint a kortalan külső.

Pákozdi Imre
2011.03.23.
06:07

@zsuppanandras: Igen, látszólag minden rendben van. A gerincmagassága nem nagyobb, a tömege hasonlít. Mégis, az új traktus nem az ősi ház árnyéka, hanem inkább a kísértete. Ami ráadásul megrontja az eredeti épületet is; ez a házeggyüttes egy thriller. A totál-brutál feketéből kidülledő, high-tech ablakok, az elrajzolt, éles, eresz nélküli homlokzat, a komor, csinált dísztelenség a üde részletekben tobzódó természeti környezetben, így, családiházas léptékben, különösen brrrr. A belsőépítészet "minimal-artjának" hamis modorosságából pedig - szó szerint - frankón kilóg a csillár... Ha denevér lennék, imádnám.

mB
2011.03.23.
06:28

@Pákozdi Imre: érdekes - miért lenne ez kísértet? A hangsúlyokat egész máshol érzem: az ablakok nem "düllednek ki": síkban vannak tartva; az "elrajzolt homlokzat" a meglevő épület arányait, geometriáját viszi tovább, a "csinált" dísztelenség és "hamis modorosság" az építéstechnológiából, a nagy falemezekből következik, azaz pont konzekvens - a "brrr"-rel is vitatkoznék. ;-) Lehet hogy denevér vagyok?

mB
2011.03.23.
10:29

@Pákozdi Imre: alaposabban elolvastam a szöveget - így még konzekvensebb, koherensebb - a "totál-brutál fekete" és a "csinált dísztelenség" nagyon együtt van a formálás, az anyaghasználat és a tartósság, használhatóság elveivel: "Az alacsony karbantartási költségű, időjárásnak jól ellenálló faburkolat létrehozása érdekében az építészek a fa konzerválásának egy igen ősi, de szinte elfeledett módszerét innovatív módon alkalmazták, amelyet felületi beégetésnek (charring) neveznek. A faelemeket propán gázzal működő forrasztólámpával kezelték. A cédrus lapokat elsősorban hosszú élettartamuk alapján választották ki, a beégetés révén pedig egy emberi, tapintható, természetes, vegyi beavatkozásoktól mentes és igen kevés karbantartást igénylő felületet alakítottak ki."

sityu
2011.03.23.
15:14

@mB: biztos, hogy denevér vagy! ismerlek jól. ;)

Pákozdi Imre
2011.03.22.
21:05

Hátborzongató. Hogy az építészi alázat teljes hiánya, a talmi, parafrazeáló késztetés mit tud ártani...

francsicsm
2011.03.22.
18:22

Francsics Miklós Tehát helyesen: "szivattyú telep" amit történetesen egy szélkerék hajtott korábban. Nem vizimalom. lásd ArchDaily: Hunsett Mill is a remote water pumping mill located in the historic Norfolk Broads National Park, situated beside the River Ant, upstream from the Sutton Broads. Egyébként szuper!!!!!!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.