| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Vélemény

A kiemelt állami beruházás alakú keleti-magyar fúziós lázálom

1/6

"Akár így is kinézhetne a belengetett mini-Dubaj" – illusztráció. Forrás: Noizz.hu / grafika: Vitányi Regina

Rákosrendező 1944-ben, légifotó. Forrás: Fortepan / Magyar Királyi Honvéd Légierő_109013

Belgrade Waterfront – SOM LLP. Forrás: Wikimedia Commons / Sava52Bogdanovic

A pályaudvar hátterében épül a Belgrade Waterfront beruházás. Forrás: Wikimedia Commons / Sava52Bogdanovic

Rákosrendező. Fotó: Gulyás Attila

"Akár így is kinézhetne a belengetett mini-Dubaj" – illusztráció. Forrás: Noizz.hu

?>
"Akár így is kinézhetne a belengetett mini-Dubaj" – illusztráció. Forrás: Noizz.hu / grafika: Vitányi Regina
?>
Rákosrendező 1944-ben, légifotó. Forrás: Fortepan / Magyar Királyi Honvéd Légierő_109013
?>
Belgrade Waterfront – SOM LLP. Forrás: Wikimedia Commons / Sava52Bogdanovic
?>
A pályaudvar hátterében épül a Belgrade Waterfront beruházás. Forrás: Wikimedia Commons / Sava52Bogdanovic
?>
Rákosrendező. Fotó: Gulyás Attila
?>
"Akár így is kinézhetne a belengetett mini-Dubaj" – illusztráció. Forrás: Noizz.hu
1/6

"Akár így is kinézhetne a belengetett mini-Dubaj" – illusztráció. Forrás: Noizz.hu / grafika: Vitányi Regina

Rákosrendező 1944-ben, légifotó. Forrás: Fortepan / Magyar Királyi Honvéd Légierő_109013

Belgrade Waterfront – SOM LLP. Forrás: Wikimedia Commons / Sava52Bogdanovic

A pályaudvar hátterében épül a Belgrade Waterfront beruházás. Forrás: Wikimedia Commons / Sava52Bogdanovic

Rákosrendező. Fotó: Gulyás Attila

"Akár így is kinézhetne a belengetett mini-Dubaj" – illusztráció. Forrás: Noizz.hu

A kiemelt állami beruházás alakú keleti-magyar fúziós lázálom
Nézőpontok/Vélemény

A kiemelt állami beruházás alakú keleti-magyar fúziós lázálom

2024.02.07. 08:05

“Ahhoz pedig, hogy társadalmi, közéleti, kulturális, építészeteti és az épített örökséget is érintő kérdésekben valódi diskurzus alakuljon ki a mindenkori hatalom és a magyar emberek között, a szakma irányából kezdeményezett diskurzus mellett egy erős polgári társadalomra is szükség volna." Idézet Balaskó Levente, MOME-s építészhallgató Rákosrendező fejlesztése kapcsán megfogalmazott véleménycikkéből.

Barnamezők a feudalista Magyarország epicentrumában

Alexander Vucic, Szerbia akkori miniszterelnök-helyettese 2012-ben, a sajtó előtt New York volt polgármesterének, Rudolph “Rudy" Giulianinak mutatta be a Belgrade Waterfront néven futó városfejlesztési elképzeléseit, mely a dubaji szuper-ingatlanfejlesztő Mohamed Alabbarhoz köthető.(1) Vucic fejlesztéssel kapcsolatos szándéka nagyon izgalmas, ugyanis a munkanélküliséget szerette volna csökkenteni, ami egy ilyen ívű beruházás esetén valóban rengeteg élőmunkát igényel, akár egy évtizeden keresztül. A demagóg elképzelés, mely szerint Belgrád gazdag és szegény rétege között kifeszülő ellentét szimbólumát a helyi munkásosztály építi meg, hamar széles ellenállásba ütközött. Ezzel párhuzamosan a belgrádi lakosok között is felszakadt az elégedetlenség a társadalmi konzultáció hiánya, a szociális és gazdasági olló kiszélesítését erősítő beruházás, a később megjelenő pénzmosás és füstös szobákban megszülető háttéralkuk gyanújának nyomán. Először 2014 júliusában az International Network for Urban Research and Action (INURA) szakértői fejezték ki aggodalmukat a beruházás során a környékre nehezedő ökológiai és környezeti hatásokkal kapcsolatban.(2) Ekkoriban, részben a “Do Not Let Belgrade D(r)own" szervezet vezetésével többezres tüntetések zajlottak, ahol a politikai elitnek a korrupció és a pénzmosás vádjaival kellett szembenéznie.(3) A szerb kormányzó tömb ekkoriban, a gyanú szerint azonosítatlan maszkos emberekkel romboltatott le sok épületet, amik a Belgrade Waterfront építési területén voltak.(4) Az óriási társadalmi feszültség és a továbbra is fennálló pénzmosási és korrupciós gyanúk ellenére mégis elkészült a projekt.

A pályaudvar hátterében épül a Belgrade Waterfront beruházás. Forrás: Wikimedia Commons / Sava52Bogdanovic
4/6
A pályaudvar hátterében épül a Belgrade Waterfront beruházás. Forrás: Wikimedia Commons / Sava52Bogdanovic

Bár a szerb példa sok szempontból rokon a magyar helyzettel, vannak markáns eltérések Budapest és Belgrád között, amik a végkifejlettől függetlenül alapvető társadalmi–kulturális különbségek kirajzolódását mutatják. Belgrádban a szakértők mellett megjelentek a tömegek. Felléptek egy igazságtalan, aránytalan, a mikrokörnyezetet alapvetően megváltoztató beruházás ellen. Budapesten ezzel szemben úgy épült meg kiemelt állami beruházásként a MOL Campus, hogy még a város kőbe vésett szabályát is érvénytelenítették, miszerint a Szent István-bazilika magasságát (96 m) nem haladhatja meg más épület. Ezt az ökölszabályt még Steindl Imre sem merte borítani, a Parlamentet ezért a bazilikával megegyező magasságúra tervezte, a szekularizáció szimbólumának fontos referenciapontjaként, nem csorbítva a város hagyományait. A magyar emberek, a budapesti lakosok nem voltak elég ingerültek, hogy szembeszálljanak a város látképét alapvetően csorbító torony kezdeményezésével. A József főhercegi palotát jelenleg is úgy építik “vissza", hogy többek között a Krisztina téri látképet teszi teljesen fejnehézzé a vasbeton monstrum. A fenti példákban egy dolog közös: a társadalmi egyeztetés hiánya. Ez az állapot azonban nem demokrácia-deficitként fogalmazódik meg a magyar emberek fejében, hanem vagy csendes érdektelenségbe fullad, vagy halk és gyorsan kimerülő petíciókban merül a feledés homályába. Budapesten emellett úgy tűnnek el műemlékek, hogy a Huszonkettesek Építészcsoport és néhány MOME-s, illetve BME-s diák kivételével senki sem szólalt fel, hogy épp Jánossy György Diplomata-házát vagy Virág Csaba teherelosztóját bontják el előbb és akasztanak rá kulisszahomlokzatot. Természetesen, ahogy a magyarázat szól, a várnegyed “szépemlékű" múltját visszaóhajtva. Eközben mindent ami 1949 és 1989 között történt ebben az országban, azt elkaparják. A feudális berendezkedés természetes velejárója, hogy nem kérdőjelezzük meg a hűbérurak döntéseit. Ha a hűbérúr rombol és a történelem fontos lapjait, a múltunkkal való szembenézést elutasítva töröl el egy teljes korszakot az emlékezetből a kultúrharcos ideák érvényesülésének oltárán, akkor hogyan kérdőjelezhetné meg azt egy egyszerű hűbéres? Ő csak legyen lojális, éltesse az erő nyelvét és becsülje azt, aki ilyen jól kufárkodik szektorokkal és vármegyékkel. Ma Budapesten úgy tűnnek el műemlékek, hogy műemlékvédelem sincs, ami nevéhez hűen védelmezné a háború utáni vagy bármely korszak jelentős építészetét, ami a neoliberális gazdaságpolitika áldozatául esik.

Rákosrendező 1944-ben, légifotó. Forrás: Fortepan / Magyar Királyi Honvéd Légierő_109013
2/6
Rákosrendező 1944-ben, légifotó. Forrás: Fortepan / Magyar Királyi Honvéd Légierő_109013

Rákosrendező és a budapestiek

Rákosrendező rendkívül értékes terület, egy városi zöld oázis lehetőségét hordozza. Az egykor 42 vágány kapacitású teherpályaudvar országos szinten is meghatározó csomópontként működött egészen a KGST felbomlásáig.(5) Rákosrendező kellően közel van a belvároshoz, hogy egy kortárs hasznosítás részeként becsatornázható legyen Budapest vérkeringésébe, egy mindenki számára hozzáférhető, inkluzív tér formájában. A terület hasznosítása során, a zöld oázis éthosza mellett, a bécsi szociális bérlakás programok példáját is fontos lenne beépíteni a fejlesztésbe. Természetesen egy ilyen jellegű beruházás esetében nem fogná a hatalom vállát a keleti befektető, az állam részéről pedig – jól érzékelhetően – nincs napirenden a szociális kérdések rendbetétele.

Rákosrendező. Fotó: Gulyás Attila
5/6
Rákosrendező. Fotó: Gulyás Attila

Ha urbanisztikai szemmel vizsgáljuk a fejlesztési tervet, Budapest semmilyen szempontból nem érdekelt egy mini/maxi-Dubaj megvalósításában. A város természete ilyen vegytiszta, szintetikus beruházást nehezen visel el, felszakítaná a város mai szövetét és sebezné a századfordulós arculatot, melyben feltűnnek a későbbi korszakok lenyomatai is. A város nem nem pusztán a beruházók játszótere, ahol a “semmiből" húzhatnak fel újabb városrészeket. Az emberi szervezetbe épített protézisekhez hasonlítható gondatlan belenyúlást a szervezet kilöki magából. Ez a hely nélküli és önmagában álló koncepció obszcén tájsebet ejtene a város karakterében. Rákosrendező jelenleg szörnyű állapotban van, szemét és kóborkutyák uralják az egyébként meglepően fás, erdős területet. Egy korábbi zuglói tanulmány szerint(6) Rákosrendező a Városliget oxigéntermelésével vetekszik. A revitalizálása ezért fontos és kiemelten kezelendő téma, hiszen a város szomjazza az olyen  területeket, ahol a diverzitás tovább növelhető;  társadalmi diskurzust kíván egy budapesti léptékben ennyire fajsúlyos kérdés. Ehhez rengeteget kell beszélgetni, az erő nyelve helyett a nyelv ereje kell, hogy érvényesüljön. A szakma vállt vállnak vetve kell, hogy a szó legkonstruktívabb értelmében edukálja a lakosságot, fórumokat, panelbeszélgetéseket szervezzen, ahol a hétköznapi ember is megnyilatkozhat, ahol nincs rossz kérdés, vagy rossz válasz, cserébe van vita és párbeszéd. A szakmának diskurzust kell kialakítania a hatalommal is, edukálnia kell az elitet, akik bár minden jel szerint semmilyen szinten nem érdekeltek abban, hogy megértsék Budapest különleges státuszát, mégis meg kell próbálni az érzékenyítést. A laikusok nem alkotnak véleményt, nem vonódnak bele a fontos építészeti kérdésekbe, mert távolinak érzik a kérdéskört, aki pedig bevonódik, az nagyon szkeptikus az építész-szakma relevanciáját és ízlését illetően, és megesik, hogy az észrevétel – még ha kommentfalon jelenik is meg – jogos. Ezeket az észrevételeket hallani kell, választ adni rá és buzdítani mindenkit, hogy folyjon bele a közéleti, kulturális kérdésekbe, akkor is, ha megosztó a kérdéskör.

6/6
"Akár így is kinézhetne a belengetett mini-Dubaj" – illusztráció. Forrás: Noizz.hu

A magyar nép ügyek mentén nagyon kevés erőt mutat. Jelenleg a társadalom érdekérvényesítő képességének hiánya az egyik legégetőbb probléma az országban. Bármi és akármi megtörténhet, mert a német megszállással, a létezett szocializmussal, és az elhibázott, gyáva alkukkal megkötött rendszerváltással terhelt huszadik század elvette az ország lakosságának minden esélyét a polgárosodásra. Ahhoz pedig, hogy társadalmi, közéleti, kulturális, építészeti és az épített örökséget is érintő kérdésekben valódi diskurzus alakuljon ki a mindenkori hatalom és a magyar emberek között, a szakma irányából kezdeményezett diskurzus mellett egy erős polgári társadalomra is szükség volna. Egy olyan társadalomra, amely érdemben foglalkozik a problémákkal, mint Budapest belvárosi zöld felület-deficitje. A belváros apró parkjai nem képesek felszívni a belső kerületek lakosságát, ezért lenne szükséges minden lehetőséget megragadni a zöldítésre. A kevés közül az egyik járható út ezen cél megvalósítására, ha az eddig periférián lévő barnamezős területeket becsatolnák a város vérkeringésébe, ezzel a város javára növelhető annak földrajzi kiterjedtsége. Az előkép, ami London külső kerületeiben észlelhető – hogy, kis túlzással, a parkokat néhol alacsony sűrű beépítésű sorházak szakítják meg – csak ideálkép maradhat, de törekedhetünk arra, hogy valóban alacsony sűrű beépítésekkel, zöld felületek növelésével, barnamezős területek értelmes, átgondolt, konszenzusos hasznosításával legyen élhetőbb Budapest, lakosai pedig váljanak polgárokká, a politikai elit hűbéres berendezkedését felmondva, a polgári értékek mentén pedig fogalmazzák újra magukat.

Balaskó Levente

Lábjegyzet:
(1) Ljubica Slankovic: Belgrade Waterfront: An Investor’s Vision of National Significance https:// failedarchitecture.com/belgrade-waterfront/ – 2024.01.13.
(2) INURA: Open letter to the people of Belgradehttps://pescanik.net/open-letter-to-the-people-of-belgrade/ – 2024.01.16. 
(3) Herbert Wright: Belgrade Waterfront: an unlikely place for Gulf petrodollars to settle https://www.theguardian.com/cities/2015/dec/10/belgrade-waterfront-gulf-petrodollars-exclusive-waterside-development – 2024.01.13.
(4) Sasa Dragojlo: Serbian Protesters Say Authorities Were Behind Demolitionshttps://balkaninsight.com/2016/05/12/thousands-serbians-protest-accusing-authorities-for-masked-demolition-05-12-2016/ – 2024.01.15.
(5) Móricz Zsiga: Egy pályaudvar szégyenletes pusztulásahttps://iho.hu/hirek/egy-palyaudvar-szegyenletes-pusztulasa-121016 – 2024.01.16.
(6) Nemes-Jeles Barbara, Pej Zsófia: Zugló fenntartható energia és klíma akcióterve, Bp, Klímaklub, 2019. 54-55.

Szerk.: Borenich Levente & Őze Sándor

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.