/ MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épülettervek

A Kálvin tér rendezési terve

1/7

?>
?>
?>
?>
?>
a jelen
?>
a Danubius-kút, egykor a Kálvin téren (ma az Erzsébet téren)
?>
a múlt
1/7

A Kálvin tér rendezési terve
Épülettervek

A Kálvin tér rendezési terve

2003.05.23. 12:59

Építész tervezők: Koszorú Lajos, Ásztai Bálint (Teampannon Kft), Vincze Attila (Pagony Kft.)

A tér kialakításának fő szempontjai

1/7

2/7


– Egységes térfelület kialakítása az eltérő karakterű és léptékű térfalak viszonzására, a különféle funkciójú burkolatok egy síkra hozása.
A gépjárműforgalmat emelt, csendes-aszfalt vezeti át a téren. A 10-15 cm-es emelt felületre a tér peremein elhelyezkedő, 10-15méter hosszú rámpákon lehet feljutni.

– A metró kijáratok elhelyezésénél elsődlegesen a felszíni (városépítészeti) szempontok dominálnak.
Csökken a kijáratok száma, a tér a kijáratok elé kerül, nem mögötte helyezkedik el, mint most, amikor kiválik a gyalogos forgalomból és "pangó" területté alakul.
A három összevont kijárat ("száj") kialakításánál lehetőség van arra, hogy a kijáratok építészetileg legyenek értékesebbek, elegánsabbak, sokkal magasabb minőségűek.

3/7

4/7



– XXI. századi "fény"-oszlopsor.
5-7 darab 20-22 méter magas egyedi "lámpa-szobor", vízzel, növényzettel, összekapcsolva speciális effektusokkal (pl. vízfelületre vetített diaképek), transzparens, 2-3-4 méteres, pengeszerű kialakítással. Az oszlopsor célja részben a figyelem elterelése az inhomogén térfalakról.

a jelen
5/7
a jelen




– A városkapu-motívum újraértelmezése.

– A templom és a műemlékcsoport előtti téren az átmenő gyalogos forgalom mérséklése.

– A tér fő karakterisztikus elemei a megmaradó nagy fa, a templom tengelyében és az áthelyezett Kálvin-szobor.

a Danubius-kút, egykor a Kálvin téren (ma az Erzsébet téren)
6/7
a Danubius-kút, egykor a Kálvin téren (ma az Erzsébet téren)



– Burkolatok kialakítása.
Modern (XXI. századi) technikával készülő képzőművészeti "mozaikok" alkalmazása (pl. vetítés, más fényeffektusok... stb.).

– Az aluljáró mennyezetének áttörése felülvilágítókkal (természetes fény alkalmazása az aluljáróban).
Kialakítása lehet esőtől, hótól... stb. védetten, illetve nagyobb felületen az aluljáró szintjén telepített növényzettel. (pl. ahogy a párizsi új metróban látható).

– Új fasorok kialakítása az Üllői úton, a tér Kecskeméti utca felőli oldalán, a metró aluljárók felett "dézsás" fákkal.
A Ráday utcához burkolaton futó bekötőút mentő, tűzoltók, illetve a 15-ös busz számára, pollerekkel és dézsás fákkal elválasztva a gyalogos területtől.

– A templom melletti árkádos épülettömb átépítése.

a múlt
7/7
a múlt



Építész tervezők
Koszorú Lajos, Ásztai Bálint (Teampannon Kft.)
Vincze Attila (Pagony Kft.)
Korábbi munkarész
Szenderffy Gábor (TAAT építész műterem)
Konzulensek, illetve a Kálvin térrel párhuzamosan készült Fővám-téri terv építészei
Erő Zoltán, Vadász Orsolya (Palatium Kft.)

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk