Épülettervek

A horgony — Egy hibrid jövő gondolata

1/14

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
?>
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
1/14

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

A horgony — Egy hibrid jövő gondolata
Épülettervek

A horgony — Egy hibrid jövő gondolata

2019.07.29. 15:02
MÉD

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Czáka Zoltán

Hybrid Futures ´19 - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj

Tervezés éve:
2019

Stáblista

Tervezők: Czáka Zoltán okl. építészmérnök É-01-6580

MÉD:

A kor, amelyben sikerül az anyatermészettel szemben okozott károkat mérsékelni, újabb kihívásokat tartogat  az ember számára. Ezek pedig a földi környezetünk felfedezésén túl, az űr felé mutatnak. Czáka Zoltán futurisztikus terve egy nemzetközi pályázat közönségdíjasa lett!

 


A nyílt, nemzetközi pályázatra egy repülőautó terminál, és a jövő munkakörnyezetének keresztezéséből született felhőkarcoló koncepciótervét várták, melyet a következő kérdésen keresztül kellett megközelíteni: Hogyan lehet ötvözni egy felhőkarcolóban a két funkciót és milyen szerepet tölt majd be a hibrid kategória a jövőnkben?

A pályázat hivatalos honlapja az alábbi linken érhető el.

A technológia fejlődésével végre sikerül megalkotni az űrliftet, mely az emberiség történetében az űrkorszakhoz vezető folyamat egyik alapköve. Az űrlift földi végén lévő terminál egyben üzleti csomópont is, ennek kiszolgálására egy multifunkciós, hibrid épület létesül. Az űrlift elképzelésének alapja már 1895-ben megszületett Konsztantyin Ciolkovszkij orosz tudós révén. Az elmélet azóta sokat fejlődött, és ma már több űrkutató vállalat (mint a japán Obayashi, vagy a Google X) foglalkozik kísérletekkel, kutatásokkal ezen a téren.

Az űrlift lényege az, hogy ha egy elég hosszú kábelt a földhöz rögzítünk, a föld forgása következtében a kábelre ható centrifugális (felhajtó) erő nagyobb lesz mint a gravitációs erő, így az nem zuhan le a földre.

A kábelen fel-le csúszó lift segítségével sokkal olcsóbban lehet bármit az űrbe juttatni. A földhöz való rögzítés csomópontját úgy lehetne elképzelni mintha az űrállomás lehorgonyzott volna. Ebből a képből kiindulva az épület formája a horgony geometriáját idézi. A tornyok volumetriái a horgony kampóit, míg a középen található terminál a kötél rögzítésének csomópontját szimbolizálja.


Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
1/14
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Az épület háromszögletű, centrális alaprajzú. A csúcsain lévő 3 torony egy felfüggesztett közbenső tömeget zár közre, amely alatt egy áttört rács található. A tornyok tömegei fentről lefele haladva egyre áttörtebbek, ahol függőleges farmokat és egyéb zöldfelületeket, parkokat lehet kialakítani. 

Az épület fő funkciója az űrlift és repülőautó terminál, valamint az űrkutatással kapcsolatos irodaterek is kiemelt szerepet kapnak. A mellékfunkciók elsősorban a két fő funkció működését szolgálják ki: így található itt egy étterem, edzőterem, óvoda, kutató labor,  pihenőterem, előadóterem, és egy konferenciaterem is.


Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
4/14
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

A földi rögzítési csomópontnak az űrállomás és a kábel össztömegének legalább felét magába foglaló centrifugális felhajtó erejét kell elbírnia. Az épület szerkezeti kialakítása követi az alapkoncepciót. A tornyok tömegei arra az alapsúlyra nehezednek, amelyhez a kábel rögzítve van. A rögzítés oldalirányú stabilitásához a földfelszín alatt elterülő szerkezetek is hozzájárulnak. A struktúra főként grafénszálas erősítésű biobetonból készül, mely felépítésének logikájával valóban horgonyként funkcionál.


 

 A repülés jövője

A dróntechnológia fejlődésével megjelenik a repülőautó, amely nem csak személyautóként, de a középtávú tömegközlekedésben is elterjed. A városokban egy teljesen új közlekedési infrastruktúra jön létre, amely az épületek és közterek egy új generációját eredményezi. Annak köszönhetően, hogy a személyszállító közlekedés részben a levegőbe és a föld alá kerül, a városok közterületei sokkal zöldebbé, élhetőbbé válnak.


Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
7/14
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

A terminál és az alatta lévő parkoló térbeli kialakítása és működése egy kaptárhoz hasonlítható. A repülőautók beszállnak a terminálba, aztán az utast vagy rakományt lerakva robotpilóta módban kiszállnak és továbbrepülnek.


Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
8/14
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

 

Az épület három tornya által közrezárt, felfüggesztett közbenső tömegben található a terminál, melynek háromirányú nyitása több típusú állomásként szolgál:

 - kisméretű személyszállító repülőautóknak

 - tömegközlekedést biztosító repülőbuszoknak

 - teherszállítók, VIP és sürgősségi autóknak


Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
9/14
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

A terminál közepén, egy felsőbb szinten van az űrlift terminálja és a hozzá kapcsolódó funkciók. A terminál alatt a volumetria kontúrját követve helyezkedik el a függőleges parkoló. Ezek fogják közre a liftkábelt, mely mentén az űrliftek parkolója található. A terminál tömegét a tornyokat összekötő szerkezet tartja, mely egyben kiszolgáló szintként is funkcionál.  Erről a szintről történik a tornyok árufeltöltése, melyhez közvetlenül kapcsolódnak a teherszállító terminál állomásai.

 

A munkakörnyezet jövője 

A három toronyban az elsősorban űrkutatással foglalkozó nemzetközi szervezetek irodái, ehhez kapcsolódó technológiák fejlesztéséért felelős vállalatok, valamint egyéb érdekelt üzletágak irodái kapnak helyet.

Az irodai munkához szükséges eszközök az elmúlt időkben nagyon sok változáson estek át. A sok területet elfoglaló berendezések helyét átvették a kisebb, összetettebb multifunkciós eszközök. Ebben a folyamatban legnagyobb változást a digitalizáció jelentette. Ez majd idővel tovább fokozódik, mindaddig, amíg egyetlen digitális profil segítségével mindent elérhetünk és kezelhetünk.


Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
10/14
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

A jövő munkakörnyezete  változatosabb,  hatékonyabb és dinamikusabb az általunk ismertnél. Ehhez a  3D nyomtatás és egy új technológia hibrid keresztezése jelenti a megoldást. Az épületben tornyonként több nyomtató képes közlekedni a lift és a födémszerkezeten elterülő sínhálózaton. A 3D nyomtatás fejlődésével lehetővé válik a kinyomtatott tárgyak lebontása, valamint a használt anyag teljes újrafelhasználása. A tárgyakhoz alkalmazott anyag újrahasznosítási folyamatának lerövidítésével a terek formavilága könnyen változtatható, a különböző igényekhez gyorsan adaptálható.


Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
11/14
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Az újrahasznosítható 3D nyomtatott tárgyakon túl, az okos anyag kifejlesztése a személyre szabhatóság egy új generációját is eredményezi. Az okos funkció nem csak a telefonokban és háztartási eszközökben érhető el: lehet az egy fal, asztal, szék, és minden felület, ami digitális hozzáférést biztosít. A 3D nyomtatott okos anyag olyan részecskéket tartalmaz, amelyek egymással kommunikálva kepések színüket változtatni, így mint ezernyi pixel képesek digitális kapcsolódással akár  munkafelületként is funkcionálni.


Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.
12/14
Hybrid Futures - Work x Fly nyílt, nemzetközi pályázat - közönségdíj, Tervező: Czáka Zoltán, 2019.

Nemcsak a tárgyak, de az összes fal és födém is okos-felülettel rendelkezik. Az épület üvegfelületei négyrétegűek, melyekből egy réteg az árnyékolásért felel. Ez egy okos-fólia, melynek segítségével a falfelületekhez hasonlóan változtatható árnyékoló mintát lehet képezni.

Az épület funkciói úgy vannak elhelyezve, hogy a publikus és privát terek között fokozatos átmenet legyen. A  koncentrikus átmenet központi részén a publikus terek (terminál), kifele haladva a félig publikus terek (kávézók, pihenőterek), míg a háromszög csúcsain a teljesen privát terek (munkaterek, irodák, kutatólaborok) találhatóak.

Az épület energiaellátását egyrészt az űrlift kábelén keresztül lejövő, másrészt az épület burkolatába beépített napelemekkel nyerhető napenergia biztosítja. Az űrben állandó jelleggel és intenzitással nyerhető napenergiának a földre juttatása az űrlift megvalósulásával gazdaságossá és fenntarthatóvá válik.

 

Czáka Zoltán 
 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.