| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek

A budapesti 4. sz. metróvonal első 10 állomása

1/8

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/8

A budapesti 4. sz. metróvonal első 10 állomása
Épületek

A budapesti 4. sz. metróvonal első 10 állomása

2004.05.07. 13:15

Állomások utasforgalmi tereinek építészeti megoldása

Szerzők: Golda János, Koszorú Lajos, Szenderffy Gábor, Ásztai Bálint, Sándor Gergely, Petõ Zoltán, Kovács Csaba, Szentmáry Szabolcs



"Állomás az állomásban …"

A föld alatt tartózkodó, közlekedő ember alapvető igénye a biztonságos, egyértelmű és gyors tájékozódás. Ezért átlátható tiszta hierarchiájú terekre vágyik.

Tervünkben egy pillérekből és gerendákból álló homogén építészeti szövetet hoztunk létre, amely átlátható és átjárható viszonyítási felület a térben. Ennek az összetett építészeti térnek a megismerése alapvetően mozgás által lehetséges. A hierarchia a mozgó ember szempontjától függ, azzal szinkronban folyamatosan változik. Az építészeti minta a vasútállomás és peronja közötti szoros, áttekinthető, de funkcionálisan határozottan leválasztott térbeli kapcsolat.

Tervünkben a középső tér a tájékozódás, a mozgás tere, a peron a várakozásé. Ugyanakkor a középső tér a kevéssé sietős várakozás tere is, a peron az intenzív mozgásé. A terek határzónája a tömegszerűség és az intimitás állandóan egymásba olvadó kontrasztját jeleníti meg: a hártya az építészeti megfogalmazás kontrasztjával erősíti a funkcionális megfeleltetést és szorosra fűzi a térbeli egységek közötti kapcsolatot.

Az egymásba olvadó erős kontrasztokra a tér arányainak finom hangolásával, a világítás modulálásával, a karakteres anyaghasználattal reagálunk. A középső, utasforgalmi zónában egységes, erős, homogén hatású megvilágítást terveztünk a hossztengelyre merőleges vonalszerű fénycső csíkok ritmikusan sűrű sorolásával, amely az alagútból érkező szerelvény nézőpontjából az állomás pozitív, előképekben alapuló érzetét erősíti. Ez a homogén megvilágítású álmennyezeti sáv követi a mozgólépcsőt a lejtaknában és hívó jelként jelenik meg az aluljárók metró bejárati szakaszán. A peronzónában viszont az alapsíkot erősen megvilágító, foltszerű spotos világítás készül, amely statikus jellegével biztonságot sugall a vágányok mellett és átmenetet képez a sötét alagút, illetve a kivilágított „állomás" között.

A mozgás--várakozás, beolvadás--elkülönülés, sötét--világos, fényes--matt ellentétpárok kontrasztjára épülő építészeti koncepció határozta meg az anyaghasználatot.

A mélyállomások oldalfalai és a peronzónákat kísérő pillér-gerenda rács egységesen csempeburkolatot kap, amely jól tisztántartható, "vandálbiztos", kellemes felületi hatású és a budapesti földalattiban hagyománya is van. A peronterek hátfala erőteljesen vízszintes tagolású (80x8 cm) fényes fekete csempeburkolatot kap, amely az állomásra befutó szerelvények mozgására, lassulására és gyorsulására rezonál. A fényes fekete burkolatra szerelt matt fekete zománcozott táblákon fehér, illetve zöld betű-vonal kombinációval jelenítettük meg a tájékoztató állomáslistát és a menetirányt. Ezzel kontrasztban a középső zónát övező rács mellett fehér csempeburkolatot kap (40x8 cm, 8x8-as sarokelem). Fontos a sarkok, peremek, csatlakozások pontos és egzakt részletképzése. Ez a fehér falburkolat kíséri a mozgólépcsőt a lejtaknában az aluljáróban kialakított metróbejáratig.

A függőleges felületek finom mintázatával kontrasztban a vízszintes felületek homogén jellegűek, osztás nélküliek. A padlósík az állomásokon matt fekete -- aszfalt jellegű -- mosható öntött padlóburkolat. Az aluljárószinteken a meglévő, vagy tervezett kőburkolatokat folytatjuk.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.