Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Emberek/Interjú

10+1 – Tövissi Márton

1/19

Tövissi Márton

?>
Tövissi Márton
?>
Borzsovai fürdő – fotó: Mihai Bușe
?>
Etiópiai Svájci Nagykövetség pályázat – tervező: a-platz, Grue – látványterv: Atelier Szabolcs Egyed
?>
Városfejlesztési pályázat, Europan 14, Amszterdam – tervező: a-platz, Inlandsis – fotó: a-platz
?>
Közjegyzői iroda, Bezons, Franciaország – tervező: a-platz – rajz: Tövissi Márton
?>
Csíkdelnei vendégház – tervező: a-platz, Atelier Szabolcs Egyed – látványterv: Atelier Szabolcs Egyed
?>
Csíkdelnei vendégház – tervező: a-platz, Atelier Szabolcs Egyed – látványterv: Atelier Szabolcs Egyed
?>
Márton Áron Zarándokközpont, Csíkszentdomokos – tervező: planT studio – fotó: Tövissi Márton
?>
Városfejlesztési pályázat, Blueprint Genova – tervező: a-platz, Atelier Fuso, Inlandsis – modell: a-platz – fotó: Biró Zoltán
?>
Városfejlesztési pályázat és Masterplan, Europan 13, Graz – tervező: a-platz – modell: a-platz – fotó: Biró Zoltán
?>
Városfejlesztési pályázat és Masterplan, Europan 13, Graz – tervező: a-platz – látványterv: virginlemon
?>
Iroda kialakítás – tervező: a-platz – fotó: Tövissi Márton
?>
Kantai Minorita Rendház műemléki felújítása, Kézdivásárhely – tervező: planT studio – fotó: Tövissi Márton
?>
Síház, Piricske – tervező: a-platz, milimetric – fotó: Szigeti Vajk István
?>
Síház, Piricske – tervező: a-platz, milimetric – fotó: Mihai Caranica
?>
Síház, Piricske – tervező: a-platz, milimetric – fotó: Mihai Caranica
?>
Úszó szauna, Párizs – tervező: a-platz, Yasmine Gaizi, milimetric – látványterv: Atelier Szabolcs Egyed
?>
Úszó szauna, Párizs – tervező: a-platz, Yasmine Gaizi, milimetric – látványterv: Atelier Szabolcs Egyed
?>
Családi ház felújítás, Csíktaploca – tervező: planT studio – fotó: Tövissi Márton
1/19

Tövissi Márton

10+1 – Tövissi Márton
Emberek/Interjú

10+1 – Tövissi Márton

2022.02.11. 17:50

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Románia, Csíkszereda

Építészek, alkotók:
Tövissi Márton, A-Platz Építésziroda

Dosszié:

"Apró sikereket meg lehet élni minden tevékenységben, főleg ha játékosan próbálom megközelíteni a dolgokat. A játék nem a felelőtlenséget, hanem a felszabadult és önfeledt tevékenységet jelenti nekem." Az Építészfórum 10+1 sorozatában a hazai építészeti szféra legelismertebb és legizgalmasabb szereplőit kérdezzük ki. Ezen a héten Tövissi Mártonnal, az a-platz vezető tervezőjével készítettünk interjút. 

Tövissi Márton a Temesvári Műszaki Egyetem Építész Karán diplomázott, a képzés alatt egy szemesztert a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Építészeti Intézetén töltött. Diplomamunkája a Temesvári Építészeti Annuálé Diplomamunka kategória fődíját érdemelte ki 2014-ben. Szakmai tapasztalatára a temesvári FOR és Archaeus Office, a bázeli Berrel Berrel Kräutler AG Architekten és a T2.a Építész Iroda csapatában, valamint édesapja csíkszeredai irodájában, a planT studióban tett szert. 2015-ben Forró Emőkével Csíkszeredán, 2021-ben Mihai Bușe és Jérôme Couatarmanac’h társaságában Párizsban alapított meg irodáját, az a-platz stúdiót, emellett rendszeresen kollaborál a T2.a Építészirodával. Legfontosabb megvalósult munkái a planT studióval a kézdivásárhelyi Kantai Minorita rendház műemléki felújítása, a csíkszentdomokosi Márton Áron Zarándokközpont, illetve több csíki templom műemléki beavatkozása, az a-platz tervezőjeként pedig a piricskei síház, valamint a 2020-ban elkészült irodájuk Csíkszeredán. Több nemzetközi pályázaton ért el helyezést csapatával: 2015-ben I. díjat a Europan 13 Graz, 2017-ben III. díjat a Europan 14 Narvik, 2017-ben megosztott díjat a Blueprint Genova pályázatán. 

 

Városfejlesztési pályázat és Masterplan, Europan 13, Graz – tervező: a-platz – modell: a-platz – fotó: Biró Zoltán
10/19
Városfejlesztési pályázat és Masterplan, Europan 13, Graz – tervező: a-platz – modell: a-platz – fotó: Biró Zoltán

Ha az építészetet három szóban kellene bemutatni, mi lenne az a három szó?

Téralkotás, leleményesség, empátia.

Mi számodra a legkülönlegesebb, legfontosabb épület vagy hely? 

Hogyha helyre gondolok, az nem feltétlenül épített környezet, hanem vannak kedvenc kirándulóhelyeim, ahova gyakran és szívesen járok. Az egyik ilyen egy erdő, amelyet egy munkánk követése kapcsán rendszeresen útba ejtettem, és mindig megálltam egy rövid sétára vagy egy-két fényképet készíteni. Hogy mitől különleges, azt hiszem az is benne van, hogy ez még igazi vadon. Egyedül bóklászva az érzékeink kiélesednek, jobban odafigyelünk  mindenre magunk körül és ez egy intenzív élmény.

De megemlítem a borzsovai fürdőt is. Ez egy szabadon látogatható kis, fából épült medence és hozzá tartozó napozóterasz Csíkdelne és Csíkborzsova közelében. Lassan az enyészetté válik, de egyszerűsége és természetessége miatt nagyon kedvelem. Nyáron bármikor szívesen eltöltök egy délutánt ott. 

Borzsovai fürdő – fotó: Mihai Bușe
2/19
Borzsovai fürdő – fotó: Mihai Bușe

Hogyan vélekedsz a régi és az új viszonyáról?

Ez a legtöbb fejtörést okozó kérdés, mellyel kapcsolatban több gondolat is előjön.

A régi-új kérdése megkerülhetetlen, mivel munkáink jelentős része nem zöldmezős beruházás, hanem mindig valamilyen – értékesebb, vagy kevésbé értékes – épített környezetnek a továbbgondolása, továbbszövése. Sajnos nincs általános érvényű válasz vagy recept a munkamódszerre, minden helyzet egyedi. Azt viszont fontos tudatosítani magunkban, hogy minden beavatkozás csak egy epizód, melyet továbbiak fognak követni. 

De új épületekkel kapcsolatban is előjön a régi-új kérdéskör, hiszen az alkotóelemeknek – különösen egy mai, standardizált és erősen különválasztott elemekből felépülő házban –  különböző öregedési, elavulási ideje van. 

Dietmar Eberle 200 100 50 20 10 című előadásában azt a magától értetődő tényt helyezi új megvilágításba, hogy egy mai épület tartószerkezete például többszörösen hosszabb élettartamú mint az egyéb alkotóelemei – a homlokzata, burkolatai, vagy éppen a funkciója. Ezt már a tervezésnél tudatosan kell kezelni ahhoz, hogy hosszú távon fenntartható és igazán flexibilis épületeket hozzunk létre, hiszen a ma „új" épületek akár 10-15 év múlva már a „régi" kategóriába kerülnek. Ugyan más megközelítésből, de Soane a Bank of England tervében az épületet már eleve romként ábrázolta, ami a maga korában hasonló tudatosságra utal.

 

Etiópiai Svájci Nagykövetség pályázat – tervező: a-platz, Grue – látványterv: Atelier Szabolcs Egyed
3/19
Etiópiai Svájci Nagykövetség pályázat – tervező: a-platz, Grue – látványterv: Atelier Szabolcs Egyed

Melyik munkádra vagy a legbüszkébb? 

Most épp a saját irodánkra, amelyet Csíkszeredában, egy múlt század eleji épületben alakítottunk ki. Itt egyszerre tapasztaltam meg a megrendelői, tervezői és bizonyos szintig a kivitelezésszervezői szerepkört is, ami tanulságos volt. Sikerült szerény anyagi keretből, csak a lényegesre és nélkülözhetetlenre koncentrálva egy olyan légkört létrehozni, amelyben jó lenni és dolgozni.

Iroda kialakítás – tervező: a-platz – fotó: Tövissi Márton
12/19
Iroda kialakítás – tervező: a-platz – fotó: Tövissi Márton

Mit jelent számodra a siker? Mitől érzed magad sikeresnek? 

Apró sikereket meg lehet élni minden tevékenységben, főleg ha játékosan próbálom megközelíteni a dolgokat. A játék nem a felelőtlenséget, hanem a felszabadult és önfeledt tevékenységet jelenti nekem. Szóval akkor érzem magam sikeresnek, ha játszhatok.

Milyen aktualitás, kérdéskör vagy téma foglalkoztat jelenleg az építészetben? 

Banálisan hangzik, de foglalkoztat a fa mint építőanyag kreatív alkalmazása a projektjeinkben – szerencsére volt már alkalmam foglalkozni vele, és bizonyos jelek szerint ez a jövő egyik fő építőanyaga. Ehhez persze tudatos erdőgazdálkodás is kell, nem az, ami most a Kárpátokban zajlik, hogy csak a közeli környezetemet említsem. Érdekel a kortárs és a hagyományos technológiák ötvözése. Ilyen szempontból hibrid szerkezetet alkalmaztunk már például a piricskei síháznál – ahol hagyományos ácsszerkezetet kombináltunk nagy fesztávú fa rácsostartóval és osb lemezzel merevített fal elemekkel. Úgy általában érdekel a szakma műszaki oldala, illetve a műszaki megoldások kreatív alkalmazása.

Síház, Piricske – tervező: a-platz, milimetric – fotó: Mihai Caranica
16/19
Síház, Piricske – tervező: a-platz, milimetric – fotó: Mihai Caranica

Milyen terveid és céljaid vannak a jövőre nézve?

Vannak épülőfélben lévő munkáink, melyeket nagy izgalommal követek. Most épp magánházakról van szó, de előkészületben van egy izgalmas középület is és van pár saját projektünk is, ami arra vár, hogy legyen időnk foglalkozni vele. Az egyik épp az irodánk továbbfejlesztése, ahol mindig akad tennivaló. Ezekre szeretnék fókuszálni és persze a munkaidőt szeretném normalizálni, hogy az élet egyéb, hasonlóan izgalmas területeire is több idő maradjon.

Egy könyv, film, zene, amit mindenkinek ajánlanál? 

Orhan Pamuk – A nevem: Piros. De tetszett az Isztambul is, az a melankólia-szerű jelentésű hüzün, amivel a várost jellemzi, élőben is érezhető volt. Igaz, egy esős májusi időszakban látogattuk meg. Szeretem a Kurt Vonnegut könyveket is, például a Galápagost ajánlanám. De eszembe jut még egy „megszállott" építész könyv is: Dom Hans van der Laan – A House for the Mind. A holland bencés szerzetes építész egyik munkáján keresztül mutatja be a filozófiáját és a zseniális, saját maga által kidolgozott arányrendszert, amit mindenre alkalmazott.

Városfejlesztési pályázat, Blueprint Genova – tervező: a-platz, Atelier Fuso, Inlandsis – modell: a-platz – fotó: Biró Zoltán
9/19
Városfejlesztési pályázat, Blueprint Genova – tervező: a-platz, Atelier Fuso, Inlandsis – modell: a-platz – fotó: Biró Zoltán

Külföldi építészek, építészirodák közül kivel dolgoznál szívesen? 

Munkám jelentős része most is abból áll, hogy más országokban élő építészekkel dolgozom együtt. Csíkszeredában élek, de a T2.a Építészirodával való kollaborálás révén az aktuális munkák egy része Magyarországon van. Emellett a Franciaországban élő kollégáim és az ott közösen alapított iroda is állandó külföldi projekteket jelent. De a kérdésre válaszolva: mindenképp egy kisebb műhely lenne és nem egy nagy gépezet. Például egyaránt tisztelem Gion A. Caminada mesterségbeli tudását, bölcs józanságát és Eric Lapierre radikális, inkább elméleti oldalú építészeti megközelítését. Az együtt dolgozás talán erős kifejezés, de szívesen tanulnék mindkettőjüktől.

Kivel készítenél interjút a sorozat keretében?

Török Áronnal.

Úszó szauna, Párizs – tervező: a-platz, Yasmine Gaizi, milimetric – látványterv: Atelier Szabolcs Egyed
17/19
Úszó szauna, Párizs – tervező: a-platz, Yasmine Gaizi, milimetric – látványterv: Atelier Szabolcs Egyed

Szerk.: Sütöri Laura

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk