| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek

Kikötő és park a Belgrád rakparton - a Szeretem Budapestet Mozgalom koncepciója

1/4

A Belgrád rakpart látványterve a lefedett forgalommal

A pesti promenád optimális D-DNY-i benapozású

A mai sivár és pazarlóan alulhasznosított rakpart helyén erős vízi kapcsolat keletkezhet

?>
A Belgrád rakpart látványterve a lefedett forgalommal
?>
A pesti promenád optimális D-DNY-i benapozású
?>
A mai sivár és pazarlóan alulhasznosított rakpart helyén erős vízi kapcsolat keletkezhet
?>
1/4

A Belgrád rakpart látványterve a lefedett forgalommal

A pesti promenád optimális D-DNY-i benapozású

A mai sivár és pazarlóan alulhasznosított rakpart helyén erős vízi kapcsolat keletkezhet

Kikötő és park a Belgrád rakparton - a Szeretem Budapestet Mozgalom koncepciója
Helyek

Kikötő és park a Belgrád rakparton - a Szeretem Budapestet Mozgalom koncepciója

2012.08.31. 08:26

A Szeretem Budapestet Mozgalom 2011-ben készítette el a Zöld Budapest városfejlesztési koncepcióját, amelyben szerepel a Belgrád rakpart újrafogalmazása, lefedése is. A helyszín egyedülálló helyzete révén egy intenzív vízi kapcsolattal rendelkező, oldott, fiatalos promenád megteremtésére nyújtana lehetőséget - a számítások szerint mindez mintegy 3-4 milliárd forintból megvalósítható lenne.

A Szeretem Budapestet Mozgalom 2011-ben készítette el a Zöld Budapest városfejlesztési koncepcióját, amelyben szerepel a Belgrád rakpart újrafogalmazása, lefedése is. A helyszín egyedülálló helyzete révén egy intenzív vízi kapcsolattal rendelkező, oldott, fiatalos promenád megteremtésére nyújtana lehetőséget - a számítások szerint mindez mintegy 3-4 milliárd forintból megvalósítható lenne.

A pesti promenád optimális D-DNY-i benapozású

 

A Belgrád rakpart látványterve a lefedett forgalommal
1/4
A Belgrád rakpart látványterve a lefedett forgalommal

 

 

A Belgrád rakpart ma két áthatolhatatlan tankcsapda között futó villamospálya terepe, amit két oldalról egy-egy autósáv és parkoló kocsik sora szegélyez. Ennyi. A motorizáció mindent elural. Tájolási adottsága, dél-délnyugati benapozása miatt - megfelelő kialakítás mellett - tavasztól őszig naponta tíz- és százezrek számára képes biztosítani a városon belüli rekreálódás, a napozás, a klasszikus korzónál oldottabb, fiatalosabb és fesztelenebb promenádélet lehetőségét. Éppen azt a szerepet vállalhatná fel, amit a korábban említett városokban a kikötők, a tengerparti sétányok, a plázsok jelentenek. Építészeti adottságai - mint a mellékelt képanyag is igazolja - erre predesztinálja. A hely újrafogalmazása szempontjából azonban mindennél fontosabb, hogy a rakpartot ma domináló É-D tengely helyett a házak és a víz, valamint a vízen túl emelkedő és a látványt uraló Gellérthegy közötti K-Ny-i viszonylat váljon ne pusztán optikai, de térépítészeti szempontból is uralkodóvá.

 

A pesti promenád optimális D-DNY-i benapozású
2/4
A pesti promenád optimális D-DNY-i benapozású

 

 

Ez a hely nem a turisták meglévő belvárosi korzója, hanem egy olyan életmód-közeg, amely jellegzetesen a helyi közönséget vonzaná. A Havas utca és Irányi utca közötti szakasz intenzív növényi telepítése, fásítása, gyepesítése révén a rakparttal szemben emelkedő hatalmas természeti képződmény, a Gellért-hegy zöld és sziklás tömbjével, valamint az immáron megközelíthető Dunával a természet és az ember alkotta világ, a város izgalmas találkozási pontját teremti meg.

A közlekedés térszín alá szorításával Budapest egyedülálló lehetőséghez jut

Mint a kezdeteknél írtam: Budapest nemzetközi pozícionálása elodázhatatlan feladat. Ez nem megy új városi vonzerők fejlesztése nélkül. Az említett területnek az autók és a villamos forgalmától alagút kiépítésével történő megszabadítása, illetve korszerű urban design fejlesztése révén történő attraktív közterületi kialakítása a Szeretem Budapestet Mozgalom becslései szerint 3-4 milliárd forintot tesz ki. Hatalmas összeg. Budapest éves költségvetése azonban 550 milliárd. Ez a ráfordítás tehát egyetlen fővárosi gazdálkodási ciklus legfeljebb 1,5%-át kötné le.

 

A mai sivár és pazarlóan alulhasznosított rakpart helyén erős vízi kapcsolat keletkezhet
3/4
A mai sivár és pazarlóan alulhasznosított rakpart helyén erős vízi kapcsolat keletkezhet

 

 

A mai sivár és pazarlóan alulhasznosított rakpart helyén erős vízi kapcsolat keletkezhet

Két vagy három évre széthúzva, a nagyságrend 0,75 % alá esne, mialatt a város hazai és nemzetközi elfogadottsága, vonzerejének növelése szempontjából egy ilyen volumenű és adottságú, újonnan megjelenő köztér - akár csak a helyzetbe hozott vállalkozások adóbevételei révén is - gyorsan megtérülő, addicionális bevételeket bőségesen generáló hatást fejt ki. A Dunára visszatelepítendő intenzív vízi élet, a stégek, vízi teraszok, álló- és lakóhajók és az észak-déli tömegközlekedést Velence mintájára szolgáló vízibuszok és vízitaxik világa sem nélkülözheti e közeg újragondolásának mai, modern építészeti megoldásait.

Egy ilyen léptékű program nemzetközi pályázati úton történő építészeti kialakítása már a pályázattal járó jelentős külföldi sajtókommunikáció révén is egy tetterős, jövőképpel rendelkező, céltudatos város képét vetítheti előre.

Szeretem Budapestet Mozgalom

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.