Helyek

Kikötő és park a Belgrád rakparton - a Szeretem Budapestet Mozgalom koncepciója

2012.08.31. 08:26

A Szeretem Budapestet Mozgalom 2011-ben készítette el a Zöld Budapest városfejlesztési koncepcióját, amelyben szerepel a Belgrád rakpart újrafogalmazása, lefedése is. A helyszín egyedülálló helyzete révén egy intenzív vízi kapcsolattal rendelkező, oldott, fiatalos promenád megteremtésére nyújtana lehetőséget - a számítások szerint mindez mintegy 3-4 milliárd forintból megvalósítható lenne.

A Szeretem Budapestet Mozgalom 2011-ben készítette el a Zöld Budapest városfejlesztési koncepcióját, amelyben szerepel a Belgrád rakpart újrafogalmazása, lefedése is. A helyszín egyedülálló helyzete révén egy intenzív vízi kapcsolattal rendelkező, oldott, fiatalos promenád megteremtésére nyújtana lehetőséget - a számítások szerint mindez mintegy 3-4 milliárd forintból megvalósítható lenne.

A pesti promenád optimális D-DNY-i benapozású

 

 

 

A Belgrád rakpart ma két áthatolhatatlan tankcsapda között futó villamospálya terepe, amit két oldalról egy-egy autósáv és parkoló kocsik sora szegélyez. Ennyi. A motorizáció mindent elural. Tájolási adottsága, dél-délnyugati benapozása miatt - megfelelő kialakítás mellett - tavasztól őszig naponta tíz- és százezrek számára képes biztosítani a városon belüli rekreálódás, a napozás, a klasszikus korzónál oldottabb, fiatalosabb és fesztelenebb promenádélet lehetőségét. Éppen azt a szerepet vállalhatná fel, amit a korábban említett városokban a kikötők, a tengerparti sétányok, a plázsok jelentenek. Építészeti adottságai - mint a mellékelt képanyag is igazolja - erre predesztinálja. A hely újrafogalmazása szempontjából azonban mindennél fontosabb, hogy a rakpartot ma domináló É-D tengely helyett a házak és a víz, valamint a vízen túl emelkedő és a látványt uraló Gellérthegy közötti K-Ny-i viszonylat váljon ne pusztán optikai, de térépítészeti szempontból is uralkodóvá.

 

 

 

Ez a hely nem a turisták meglévő belvárosi korzója, hanem egy olyan életmód-közeg, amely jellegzetesen a helyi közönséget vonzaná. A Havas utca és Irányi utca közötti szakasz intenzív növényi telepítése, fásítása, gyepesítése révén a rakparttal szemben emelkedő hatalmas természeti képződmény, a Gellért-hegy zöld és sziklás tömbjével, valamint az immáron megközelíthető Dunával a természet és az ember alkotta világ, a város izgalmas találkozási pontját teremti meg.

A közlekedés térszín alá szorításával Budapest egyedülálló lehetőséghez jut

Mint a kezdeteknél írtam: Budapest nemzetközi pozícionálása elodázhatatlan feladat. Ez nem megy új városi vonzerők fejlesztése nélkül. Az említett területnek az autók és a villamos forgalmától alagút kiépítésével történő megszabadítása, illetve korszerű urban design fejlesztése révén történő attraktív közterületi kialakítása a Szeretem Budapestet Mozgalom becslései szerint 3-4 milliárd forintot tesz ki. Hatalmas összeg. Budapest éves költségvetése azonban 550 milliárd. Ez a ráfordítás tehát egyetlen fővárosi gazdálkodási ciklus legfeljebb 1,5%-át kötné le.

 

 

 

A mai sivár és pazarlóan alulhasznosított rakpart helyén erős vízi kapcsolat keletkezhet

Két vagy három évre széthúzva, a nagyságrend 0,75 % alá esne, mialatt a város hazai és nemzetközi elfogadottsága, vonzerejének növelése szempontjából egy ilyen volumenű és adottságú, újonnan megjelenő köztér - akár csak a helyzetbe hozott vállalkozások adóbevételei révén is - gyorsan megtérülő, addicionális bevételeket bőségesen generáló hatást fejt ki. A Dunára visszatelepítendő intenzív vízi élet, a stégek, vízi teraszok, álló- és lakóhajók és az észak-déli tömegközlekedést Velence mintájára szolgáló vízibuszok és vízitaxik világa sem nélkülözheti e közeg újragondolásának mai, modern építészeti megoldásait.

Egy ilyen léptékű program nemzetközi pályázati úton történő építészeti kialakítása már a pályázattal járó jelentős külföldi sajtókommunikáció révén is egy tetterős, jövőképpel rendelkező, céltudatos város képét vetítheti előre.

Szeretem Budapestet Mozgalom