| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Hallgatói terv

Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

1/22

A vizsgált terület – Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Pedagógiai tényezők az iskolák téralakításában - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve - forrás: Prakash Nair, Randy Fielding, Jeffery Lackney, 2005)

A tervezési terület jelenlegi állapota - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Átnézeti alaprajz - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Beépítési helyszínrajz - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Axonometrikus nézet - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Földszint alaprajza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

1. emelet alaprajza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

2. emelet alaprajza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Pinceszint alaprajza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

A-A metszet - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

B-B metszet - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Déli homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Északi homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Keleti homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Nyugati homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Az iskola bejárata - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Aula - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

A sportpálya nézete az iskola mellett elhaladó sétálóutcával - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Felsős osztályok tanulóháza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Alsós osztályok tanulóháza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Játszóudvar - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

?>
A vizsgált terület – Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Pedagógiai tényezők az iskolák téralakításában - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve - forrás: Prakash Nair, Randy Fielding, Jeffery Lackney, 2005)
?>
A tervezési terület jelenlegi állapota - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Átnézeti alaprajz - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Beépítési helyszínrajz - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Axonometrikus nézet - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Földszint alaprajza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
1. emelet alaprajza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
2. emelet alaprajza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Pinceszint alaprajza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
A-A metszet - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
B-B metszet - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Déli homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Északi homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Keleti homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Nyugati homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Az iskola bejárata - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Aula - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
A sportpálya nézete az iskola mellett elhaladó sétálóutcával - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Felsős osztályok tanulóháza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Alsós osztályok tanulóháza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
?>
Játszóudvar - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
1/22

A vizsgált terület – Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Pedagógiai tényezők az iskolák téralakításában - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve - forrás: Prakash Nair, Randy Fielding, Jeffery Lackney, 2005)

A tervezési terület jelenlegi állapota - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Átnézeti alaprajz - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Beépítési helyszínrajz - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Axonometrikus nézet - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Földszint alaprajza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

1. emelet alaprajza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

2. emelet alaprajza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Pinceszint alaprajza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

A-A metszet - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

B-B metszet - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Déli homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Északi homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Keleti homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Nyugati homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Az iskola bejárata - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Aula - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

A sportpálya nézete az iskola mellett elhaladó sétálóutcával - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Felsős osztályok tanulóháza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Alsós osztályok tanulóháza - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Játszóudvar - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
Épülettervek/Hallgatói terv

Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

2022.10.24. 08:09
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Botka Fanni Szilvia

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Botka Fanni Szilvia

Cég, szervezet:
Soproni Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézet

Kelenföld-Dunapart új általános iskolája

Tervezés éve:
2022

Stáblista

Tervező:
Botka Fanni Szilvia

Témavezető és Konzulens:
Jahoda Róbert
 

MÉD:

Újbuda az utóbbi évtizedekben Budapest egyik legdinamikusabban fejlődő kerületévé vált. Szakdolgozatom és diplomamunkám célkitűzése, hogy felmérje az újonnan beköltöző lakosság hatását a kerület humán infrastruktúrájára, azon belül pedig a közoktatás ellátottságára. Az alapkutatás eredményeit felhasználva, diplomatervemmel igyekeztem egy olyan iskolát létrehozni, ami teret enged a korszerű pedagógiai módszereknek, és a tanulás védett, biztonságos helye lehet a nagyvárosi környezetben, nem utolsósorban pedig az új városnegyed tágabb közösségét is szolgálja.

Helyszín
Kelenföld a város átalakulását legerősebben érintett városrészei közé tartozik, itt találhatók a kerület legsűrűbben lakott részei. Az összefüggő lakótelepek szomszédságában fekvő lágymányosi ipari sávban az utóbbi évtizedben jelentős átalakulás vette kezdetét – az üzemi- és gyárterületek fokozatosan intézményi és lakónegyedekké változnak. Az iskola helyszínét igyekeztem úgy kiválasztani, hogy a megkezdett és kilátásban lévő lakóingatlan-beruházások lakosságát területi szempontból a lehető legszélesebb körben ki tudja szolgálni. Erre a BVM Épelem Zrt. felhagyott gyárterülete bizonyult a legmegfelelőbbnek, melynek déli felén már kezdetét vette egy kb. 10-15 éves távlatú lakópark-beruházás.

A tömböt észak felől határoló Galvani utca meghosszabbításában épülhet nemsokára Budapest új Duna-hídja, ezáltal a terület lassan bekapcsolódik a város vérkeringésébe, a volt gyártelep pedig várhatóan teljes egészében átalakul majd.

Axonometrikus nézet - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
6/22
Axonometrikus nézet - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Telepítés
A tömb feltárásában Bozsik Barbara településtervező nemrégiben a helyszínre tervezett diplomamunkája nyújtott támpontot. A belső utcahálózat nagyrészt autómentes, a fő tengelyeket a terület legrégibb épülete, a barokk lőportár adja meg. A forgalmas külső utak zajhatásától várhatóan magasházas munkahelyi-intézményi sáv védi majd a tömbbelsőt. Ezáltal megfelelő helyszín alakulhat ki az iskola mellett rekreációs, kereskedelmi és vendéglátó funkciók számára is. A lőportárat körülvevő zöldterület mellett, a tömb közepén kap helyet a 24 osztályos általános iskola. Megközelítése két irányból lehetséges: az északi főbejáraton keresztül, amely a templom környezetében kialakuló térről nyílik, illetve a déli udvaron át, ami a közeli lakóterületek felőli közvetlen elérést biztosítja.

Három szint, három szárny
Az épület földszintje az iskola agórájaként értelmezhető. A megérkezésen túl itt kapnak helyet a minden diákot érintő funkciók: aula, ebédlő, büfé, adminisztráció, könyvtársarok, erőnléti termek. A zárt egységeket képző funkciók között változatos léptékű terek alakulnak ki, melyek az iskola szociális életét fogadják be. A lőportárra néző nyugati oldalon, a promenád mentén kiadható helyiségek találhatók, amelyek üzleteket, vendéglátást, műhelyeket fogadhatnak be, a belőlük befolyt bevétel pedig az iskola fenntartását támogathatja. A tanulók testnevelésre az épületben található erőnléti termeket, az udvart, illetve a szomszédos tornacsarnokot használhatják. A pinceszinten kaptak helyet a szociális helyiségek, a raktározás és az épületgépészet helyiségei.

Keleti homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
15/22
Keleti homlokzat - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Az első és második emeleten három szárny ad otthont a tanulás helyeinek. Az „U" alakba rendeződő tanulóházak között kialakul egy intimebb léptékű játszóudvar, amely így a városi zajtól védett helyzetbe kerül. A keleti szárnyban találhatók az alsós osztálytermek, a nyugatiban a felsősök, az északi felé néző szárnyban pedig a szaktantermek kaptak helyet – mindhárom esetben két szinten.

Az alsós és felsős tanulóházakban szintenként 6-6 osztályterem (2-2 évfolyam) kap helyet, az őket összekötő közlekedőterekben pedig az informális tanulásnak helyet adó tanulási táj található. Rugalmas használatát mozgatható bútorok és szabadon elérhető taneszközök biztosítják. Az osztálytermek falain elhelyezett ablakok biztosítják a terek vizuális kapcsolatait, és segítik a tanárokat a diákok felügyeletében, mely által az oktatás átléphet a tanterem határain. Az alsósok tantermei sutos kialakításúak, bejáratuk beugrásból nyílik, a megérkezés így otthonosabbá válik a kisgyermekek számára. Tantermeik sutja puha kialakítású, kissé kiemelkedik a terem padlószintjéből. Használata változatosabbá teszi az órai tevékenységet, szabadabbá teszi a gyerekeket a tanulás módjainak felfedezésében.

Az iskola bejárata - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
17/22
Az iskola bejárata - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

A szaktantermi szárny összeköttetésben áll a felsős tanulóházzal, mivel a felsősök napi szinten használják ezeket a termeket. A szárnyak találkozásában közösségi tér alakul ki egy kisebb tanárival, ami lehetővé teszi a tanárok szorosabb kapcsolatát a diákokkal. A szaktermekhez tartozó szertárak között kisebb tanulósarkok alakulnak ki, amelyek az önálló, elmélyültebb munkát támogatják.

Szerkezet és anyaghasználat
Az épület vasbeton pillérvázas szerkezetű, a Duna közelsége miatt cölöpalapozású. Közös terei függönyfallal határoltak, míg a zárt egységeket színes szálcement burkolatos falak választják el a szabadtértől. Az épületet extenzív zöldtető fedi, az aula feletti szabadtéri terem körül burkolt, járható kialakítású résszel. A hővédelmet homlokzati rolós árnyékoló rendszer biztosítja.

Aula - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve
18/22
Aula - Kelenföld-Dunapart új általános iskolája – Botka Fanni Szilvia diplomaterve

Az osztálytermek tömbjei világos és sötétkék, illetve sárga színűek, a homlokzati és a belső oldalon egységesen. A nagyléptékű iskola tagoltabbá, ezáltal barátságosabbá válik, emellett különböző részeit egyéni identitással ruházza fel a színbeli különbség. Így a gyerekek számára is értelmezhetővé, szerethetővé válik az épület.

Az épület belső burkolatait a terek használati módja határozta meg: míg a frekventáltabb földszinti terek betonpadlóval készülnek, addig a tanulás terei melegebb, puhább burkolatokat kapnak. Ennek megfelelően az osztálytermek és a tanulási tájak parkettásak, a földszinti könyvtársarok pedig kárpitozott felületekkel biztosítja a tanulást elősegítő otthonosságot.

Botka Fanni Szilvia

 

Szerk: Borenich Levente


Irodalomjegyzék
Cseh, András (2018): Space Pedagogy – Responsive Environments for Learning
Dúll Andrea (2009): A környezetpszichológia alapkérdései – Helyek, tárgyak, viselkedés. L’Harmattan Kiadó, Budapest
Dúll Andrea – Somogyi Krisztina – Tamáska Máté (2021): Iskolaépítészet Magyarországon – Örökség és megújulás. Martin Opitz Kiadó, Budapest
Tamáska Máté – Sárkány Péter (2017): A tanulás helyei: iskolaépítészet. Martin Opitz Kiadó, Budapest
Tánczos Tibor (2015): Téralakítás és dizájn mint oktatásmódszertani lehetőségek a kortárs iskolaépítészetben. DLA értekezés, BME Építőművészeti Doktori Iskola
Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzata (2015): Integrált településfejlesztési stratégia, 2014-2020
Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzata (2021): Újbuda településfejlesztési koncepcióterve – Partnerségi egyeztetési anyag
Fővárosi Önkormányzat (2013): Budapest 2030 – Hosszú távú városfejlesztési koncepció
Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 16/2018. (VI. 6.) rendelete a Budapest XI. kerület, Galvani út – Andor utca - Solt utca – Kondorosi út – Sáfrány utca – vasútvonal - kerület határ által határolt terület kerületi építési szabályzatáról

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.