
Iskolautca jöhet létre a józsefvárosi Trefort utcában
A Józsefvárosi Önkormányzat elsőként a Trefort utcában, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium számára alakítana ki iskolautcát a nemrég elfogadott Józsefvárosi Iskolautca Program keretében. A kezdeményezés célja, hogy a józsefvárosi diákok biztonságosabb, egészségesebb körülmények között érhessenek be az oktatási intézménybe, miközben az érintett közterek közösségi funkciója is erősödik.
Az iskolautca a nemzetközi gyakorlat szerint egy olyan közoktatási intézményhez kapcsolódó utcaszakasz, ahol meghatározott időszakokban megszűnik az autósforgalom. Az így létrejövő autómentes tér csökkenti a balesetveszélyt, javítja a levegő minőségét, és a diákok számára új közösségi teret biztosít.
Az egyik első ilyen jellegű kezdeményezést az észak-olaszországi Bolzanoban hozták létre az 1990-es évek elején, miután a városvezetés megelégelte, hogy a gyermekek közvetlen veszélynek voltak kitéve egy általános iskola utcafrontjánál. A tanítási idő alatt autómentességet biztosító projekt sikeresnek bizonyult, és a 2010-es évekre összesen 10 ilyen útszakaszt alakítottak ki a városban megtalálható oktatási- és rendelőintézetek közelében. Londonban az első iskolautcát 2017-ben hozták létre, 2022-re pedig már több, mint 500 ilyen módon kialakított útszakasszal büszkélkedhetnek a város kerületei. Párizs területén jelenleg több mint 200 iskolautca található, ahol az angliai és olasz példáknak megfelelően időszakosan vagy állandóan korlátozzák az autóforgalmat; 15 utcában 100%–ban megszüntették a gépjárműforgalmat. De hasonló iskolautcák léteznek Barcelonában és Bécsben is.
Magyarországon az iskolautcák kialakításnak még nem alakult ki a gyakorlata, de néhány tesztprojekt már megvalósult. A Clean Cities Campaign Streets for Kids és a Levegő Munkacsoport együttműködésében például a hernádnémeti iskola három alkalommal is lezárta az iskola előtti utcát, amit a gyerekek és szülők is pozitívan fogadtak. Budapesten is történt hasonló lezárás Erzsébetvárosban, ahol növényládákkal és aszfaltfestéssel is kiegészítették az akciót. A BKK és a MOME Innovációs Központ Sulizóna-programja emellett több fővárosi helyszínen is megvalósult a gépjárművek sebességének csökkentésével, Puszi és pá parkolók kihelyezésével. Józsefvárosban pedig a Somogyi Béla utcai iskola környezetének átalakítása közelíti az iskolautca-modellt.
Józsefváros első iskolautcája
Az önkormányzat szerint a Trefort utca kiválasztása nem véletlen: minden adottsága megvan ahhoz, hogy itt valósuljon meg Budapest első iskolautcája. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium már régóta szeretné, ha biztonságosabbá válna az iskola előtti utcaszakasz.
A tervek szerint a bejárat előtti közterületet padokkal, növényládákkal rendeznék be, és a teret gyalogosbaráttá tennék. Az átalakulással lehetőség nyílna arra is, hogy a diákok szabadtéri tanórákon is részt vegyenek.
A lakossági parkolási nehézségek enyhítése érdekében az önkormányzat a kizárólagos lakossági várakozóhelyeken meghosszabbítaná a helyiek számára fenntartott idősávot.
A fejlesztés előkészítését a RÉV8 Zrt. végzi az önkormányzat megbízásából, szoros együttműködésben a gimnáziummal és a környéken élőkkel. A tervezés alapját a lakossági kérdőív visszajelzései adják, amelyet 2025. június 9-ig lehet kitölteni.
Az iskolautca kialakítása csak az első lépés: az önkormányzat 2025-ben a teljes Trefort utca, valamint a kapcsolódó Puskin utca és Szentkirályi utca két szakaszának megújítását is elindítja. A fejlesztés közösségi tervezés keretében valósul meg, amely során az iskolautca tapasztalatait is beépítik a hosszabb távú koncepcióba.
A projekt nyitott minden érdeklődő számára: a RÉV8 hírlevelére feliratkozva bárki értesülhet a következő lépésekről, a tervezésről és a lakossági eseményekről. Aki személyesen is megosztaná véleményét, részt vehet a közelgő tervbemutató eseményen, melyre május 27-én, 18 órától kerül sor a Trefort utca 8. szám alatt.