| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

In memoriam Kenese István

1/2

A fotó a Csonka Pál érem átadásán készült.

A fotó a Csonka Pál érem átadásán készült.

Hirdetés
?>
A fotó a Csonka Pál érem átadásán készült.
?>
A fotó a Csonka Pál érem átadásán készült.
1/2

A fotó a Csonka Pál érem átadásán készült.

A fotó a Csonka Pál érem átadásán készült.

In memoriam Kenese István
Közélet, hírek

In memoriam Kenese István

2021.08.03. 10:29

Cikkinfó

Szerzők:
Golda János

Földrajzi hely:
Magyarország

Életének 68. évében elment közülünk Kenese István, statikus vezető tervező. Kenese István 2007-ben alapította meg saját irodáját a Kenese Mérnöki Iroda Kft-t. Munkái során mindig részt vállalt az építészeti koncepciók megvalósításában, bármilyen merész elképzelések is készültek. Nyugodt jellemével, kifinomult tudásával kisérte végig minden egyes épület elkészültét egészen a tervezőasztaltól a kivitelezési munkák befejezéséig. Golda János Príma, Ybl, Pro-architectura díjas építész gondolataival búcsúzunk tőle.

Máig meghatározó élmény az első közös debreceni művezetésünk Istvánnal valamikor a kétezres évek elején. Már kiásták az Élettudományi Épület százhúsz méter hosszú pincetömbjét és a nagyerdei campus parkjában megbújó védőkorlátok mögött hirtelen elénk tárult a földrézsűk közötti mélyben lágyan hullámzó szerelőbeton helyenként már bitumennel feketére mázolt markáns plasztikája, egy térbeli nyomatékábra lenyomata, leendő pillérek fordított gombafejeinek inverz kontúrja. Annyira szép volt a relief-szerű látvány, hogy szerettem volna mindenkinek megmutatni. Képzeletben számtalanszor bolyongtunk már korábban (Szenderffy) Gáborral és Istvánnal a campus-udvar vastag fatörzseit idéző 16 méter magas sudár vasbeton köroszlopok árkádja alatt, de a helyszínre érve váratlanul ért a gödörben hirtelen valósággá váló álom.

A még nem működő titokzatos gravitációs erők már körülrajzolták a szerelőbeton negatív lenyomatait és érzéki krátereit. Két hét múlva, az elkészülő lemezvasalás gyönyörű absztrakt struktúráját csodálva egyre igazságtalanabbnak éreztem, hogy ezt soha többé nem láthatja senki. Közeledett a mixer és a betonpumpa. Egy évvel később, a szerkezetkész, oldalról még nyitott aulában, mint klasszikus sztoában sétálva egy pillanatra összeállt a lényeg: anyag, szerkezet, struktúra, erőjáték, tér és környezet szemünk előtt megszülető csodája. Mindig akkor a legigazabbak és legszebbek a házak, amikor építészet, szerkezet és építés eggyé válik. István ilyenkor mindig csillogó szemmel, szótlanul mosolyog a bajusza alatt.

Kenese István a hetvenes évek elején először építészmérnöknek jelentkezett a Műegyetemre és lelke mélyén egész életében, vérprofi szerkezettervezőként is építészként gondolkodott. Főleg az építészeti minőség izgatta: vajon miként jön létre a tiszta szerkezeti rend és az abból fakadó autentikus forma. Végül is mitől lesz szép és jó a ház? Ugyanakkor mindig kritikusan, pragmatikusan és hatékonyan követte a koncepciót. Sokkal több volt ez egyszerű statikus altervezői gondolkodásnál, vele beszélgetve általában gyorsan helyreállt funkció, szerkezet és forma régi egysége. Ezt a kiemelkedően komplex szemléletet jutalmazta a szakma 2015-ben Csonka Pál Éremmel. Valószínűleg 1986 és 90 közötti iparterves időszakából hozta magával a régi klasszikus iparterves szellemi műhely innovatív, minőségközpontú szemléletét és gazdag kapcsolati hálóját, amit magas fokon kamatoztatott később saját tervezőirodai praxisában a legkülönbözőbb munkákban, legyen az középület, védett műemléki rekonstrukció, ipari épület, lakóház, feszített tartószerkezet, mérnöki műtárgy vagy kisebb-nagyobb átalakítás tervezése. A benne rejlő modern építőmester mindig az egészet próbálta megragadni a legkisebb és a legnagyobb feladatokban egyaránt, de nagy körültekintéssel és kreatívan viszonyult a speciális mérnöki munkákhoz is, minden idegszálával a legjobb megoldást keresve. Érzékeny, szelíd közösségi emberként mélyen hitt az egyéni alkotó szabadságban és az ebből táplálkozó kollektív bölcsességben.

A fotó a Csonka Pál érem átadásán készült.
1/2
A fotó a Csonka Pál érem átadásán készült.

Az építész hajdan a természetet tanulmányozva a természetfölöttit modellezte, az építés hétköznapi gyakorlata pedig a céhben mesterről tanítványra szállt. Volt bőven idő mindenre. A matematika és a geometria sokáig a metafizikai tökéletesség megközelítését szolgálta, az áthidalás, térlefedés hagyományos szerkezeteit inkább másolással és kísérletezéssel fejlesztették a mesterek. A történetek azonban idővel kuszálódtak, az égi geometria alkalmazott matematikává és informatikává, az épületek összetettebbé és bonyolultabbá, a mérnöki tudományok és technikák egyre parciálisabbá és meghatározóbbá váltak. A régi, klasszikus műveltségű architektus szép lassan ideges menedzser-karmesterré, az építészeti forma pedig a szemünk láttára bonyolult kommunikációs termékké változott. A tervezés egyre hálózatosabbá váló munkamegosztásában Kenese István szerkezettervezőként egyszerre képviselte az értékállandóságot és a folyamatos szemléleti megújulást. Abszolút biztos pont volt számunkra a háborgó tengeren.

Két évtizede a Teampannon Építésziroda állandó partnereként nevéhez fűződik többek között a Nádor utcai CEU-, a Fujimoto-féle különleges Magyar Zene Háza-, a Volán-pályaudvarból átalakított Design Terminál-, a SOTE új Oktatási Központ-, és a különböző megvalósult és megvalósulatlan piarista munkák tartószerkezeti tervezése. Idén tavasszal a sátoraljaújhelyi piarista kollégium többszáz éves műemléképületének kiviteli tervein dolgoztunk éppen barokk donga- és fiókboltozatok szerkezeti titkaival bajlódva. Közben felidéztük a Duna-parti piarista iskolapalota tizenöt évvel korábbi építését. Az épület nagyobbik udvarában régészeti feltárás után mélygarázst és két egymás fölötti nagytermet terveztünk, a tetején tetőterasszal, négyirányban konzolos vasbeton gerendaráccsal, hogy ne terheljük az udvari homlokzat falait és hogy minél több fény jusson az épület belsejébe. A tavaszi hóolvadás után mindenütt állt a víz a szigeteletlen födémeken. A második emeleti tornaterem dőlt pillérvázas vasbeton falán váratlanul megcsillant a kazettákon áttörő és a tócsákból visszaverődő napfény. István akkor megint csillogó szemmel, szótlanul mosolygott a nagy bajusza alatt. 

Golda János

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.