Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Hírmondók az özönvíz előttről – séta a 200 évvel ezelőtti Pesten

1/18

A régi városfal bontása a 19. századra jórészt befejeződött. Egykori nyomvonalát ma is pontosan kirajzolja a Múzeum és Vámház körutak belső oldali teleksorának hátsó – körúttal ellentétes – oldala, ahol kisebb szakaszai ma is megtalálhatók. Legnagyobb épen maradt része a megújult Bástya utcai park látványos eleme.

A Március 15. tér sarkán túl, a Piarista utca 2. szám alatt áll a főváros legjobb állapotban fennmaradt, nem egyházi barokk épülete, a Péterffy-palota.

Az 1755-ben épült ház tervezői a Mayerhoffer építőmester család, akiknek rajzasztalán sok egyéb mellett a gödöllői, hatvani, és péceli kastélyok is formát öltöttek.

A valaha alacsonyabb utcaszint fölött két méter magasban kitett emléktábla jelzi az egykori ár szintjét. A falak mögött működő Százéves Étterem a nevét az 1931-es felújításakor kapta, így szigorúan véve a mai neve 193-al kezdődhetne.

A Vitkovics Mihály utca 12-ben egy szintén kivételesen régi épület áll: a korábban itt működő sarkantyúkészítő műhely nyomán Sarkantyús háznak nevezett épületet a 19. század elején Schaffer József építtette.

A ház homlokzatán ma is nő a pesti belváros maroknyi vadszőlőinek egyike.

A közeli Városház utcában áll az egykori Vármegyeháza, ami formáját és funkcióját tekintve is alig változott az elmúlt száznyolcvan évben. Tervezője Hild János, Hild József apja. Ez a terület a Dunához közeli fekvése ellenére a belváros legmagasabb pontja, amit elkerült az 1831-es árvíz.

A pestieknél is öregebb házak persze elsősorban Budán sorakoznak, amelynek dunaparti részét szintén nem kímélte az ár. A már ekkor is közel száz éves Fehér Kereszt fogadó rokokó stílusú épülete a mai Batthyány-téren áll.

Az egykor a mainál is frekventáltabb tér évtizedeken át volt a Bécsbe induló gyorskocsik végállomása, az utasokat több környékbeli fogadó is várta. Ennek a kornak az emléke a tágas, árkádos belső udvar, ami kocsiszínként szolgált.

Nem csak a reformkor, de a római építők munkáját is dicséri a Belvárosi plébániatemplom falainak állékonysága, hiszen a szerkezete részben az egykori Contra-Aquincum erődítmény alapjaira támaszkodik. Akadnak még román kori, gótikus és persze barokk korban épült falai is.

Messze a városközponti nagytemplom mögött, a 18. század eleji Pest első, városfalon kívüli temploma volt a Szent Rókus kápolna, az egykori pesti temető közepén.

A mai formáját 1765-re elnyerő barokk templom falán az egykori ár mellett a terepszint is megfigyelhető. Az évtizedek alatt millió tonnányi földet megmozgató tereprendezések, nagyrészt feltöltések, legalább olyan fontosak voltak a város árvízvédelemében, mint a látványos parti műtárgyak.

A Kálvin-tér Virág Csaba tervezte hatalmas irodaházának árnyékában áll az apró Két Oroszlán Fogadó épülete. Korai történetéből csak annyi biztos, hogy 1775-ben már működött ezen a néven.

A fogadó, amelynek névadó oroszlánjai ma is őrzik a bejáratot, főként az Alföldről jött kereskedők közt volt népszerű, akik a közeli Kecskeméti kapun léptek be a város területére. Ma a Károli Gáspár Református Egyetem igazgatósága működik az emeleti falak közt.

A városközpont legnagyobb ma is álló kastélya, Károlyi György királyi főudvarmester pompás palotája. Legrégebbi falai a 18. századból származnak, a mai formáját 1830-ra nyerte el.  

A kastély parkja, azaz a mai Károlyi-kert, hazánk egyik első angolparkja, csodával határos módon elkerülte a beépítést a város legdinamikusabb fejlődését hozó száz évben, 1932 óta pedig immár közpark.

Az épület 1957 óta a Petőfi Irodalmi Múzeum otthona, az állandó kiállítás mellett számos rendezvény helyszíne. Északnyugati homlokzatát nyáron a Ferenczy István utca három óriási platánfája árnyékolja.

Az Erzsébet téren álló Derra-ház első két emelete még 1830-ban épült, azonban a nyolc évvel későbbi árvíz nyomán részben összeomlott. Ma látható formáját 1839-re, Hild József keze nyomán nyerte el, a város egyik első háromemeletes magasházaként, utat mutatva a következő hét évtized szédületes tempójú, tömbös bérház-építései előtt.

A régi városfal bontása a 19. századra jórészt befejeződött. Egykori nyomvonalát ma is pontosan kirajzolja a Múzeum és Vámház körutak belső oldali teleksorának hátsó – körúttal ellentétes – oldala, ahol kisebb szakaszai ma is megtalálhatók. Legnagyobb épen maradt része a megújult Bástya utcai park látványos eleme.
A Március 15. tér sarkán túl, a Piarista utca 2. szám alatt áll a főváros legjobb állapotban fennmaradt, nem egyházi barokk épülete, a Péterffy-palota.
1/18

A régi városfal bontása a 19. századra jórészt befejeződött. Egykori nyomvonalát ma is pontosan kirajzolja a Múzeum és Vámház körutak belső oldali teleksorának hátsó – körúttal ellentétes – oldala, ahol kisebb szakaszai ma is megtalálhatók. Legnagyobb épen maradt része a megújult Bástya utcai park látványos eleme.

A Március 15. tér sarkán túl, a Piarista utca 2. szám alatt áll a főváros legjobb állapotban fennmaradt, nem egyházi barokk épülete, a Péterffy-palota.

Az 1755-ben épült ház tervezői a Mayerhoffer építőmester család, akiknek rajzasztalán sok egyéb mellett a gödöllői, hatvani, és péceli kastélyok is formát öltöttek.

A valaha alacsonyabb utcaszint fölött két méter magasban kitett emléktábla jelzi az egykori ár szintjét. A falak mögött működő Százéves Étterem a nevét az 1931-es felújításakor kapta, így szigorúan véve a mai neve 193-al kezdődhetne.

A Vitkovics Mihály utca 12-ben egy szintén kivételesen régi épület áll: a korábban itt működő sarkantyúkészítő műhely nyomán Sarkantyús háznak nevezett épületet a 19. század elején Schaffer József építtette.

A ház homlokzatán ma is nő a pesti belváros maroknyi vadszőlőinek egyike.

A közeli Városház utcában áll az egykori Vármegyeháza, ami formáját és funkcióját tekintve is alig változott az elmúlt száznyolcvan évben. Tervezője Hild János, Hild József apja. Ez a terület a Dunához közeli fekvése ellenére a belváros legmagasabb pontja, amit elkerült az 1831-es árvíz.

A pestieknél is öregebb házak persze elsősorban Budán sorakoznak, amelynek dunaparti részét szintén nem kímélte az ár. A már ekkor is közel száz éves Fehér Kereszt fogadó rokokó stílusú épülete a mai Batthyány-téren áll.

Az egykor a mainál is frekventáltabb tér évtizedeken át volt a Bécsbe induló gyorskocsik végállomása, az utasokat több környékbeli fogadó is várta. Ennek a kornak az emléke a tágas, árkádos belső udvar, ami kocsiszínként szolgált.

Nem csak a reformkor, de a római építők munkáját is dicséri a Belvárosi plébániatemplom falainak állékonysága, hiszen a szerkezete részben az egykori Contra-Aquincum erődítmény alapjaira támaszkodik. Akadnak még román kori, gótikus és persze barokk korban épült falai is.

Messze a városközponti nagytemplom mögött, a 18. század eleji Pest első, városfalon kívüli temploma volt a Szent Rókus kápolna, az egykori pesti temető közepén.

A mai formáját 1765-re elnyerő barokk templom falán az egykori ár mellett a terepszint is megfigyelhető. Az évtizedek alatt millió tonnányi földet megmozgató tereprendezések, nagyrészt feltöltések, legalább olyan fontosak voltak a város árvízvédelemében, mint a látványos parti műtárgyak.

A Kálvin-tér Virág Csaba tervezte hatalmas irodaházának árnyékában áll az apró Két Oroszlán Fogadó épülete. Korai történetéből csak annyi biztos, hogy 1775-ben már működött ezen a néven.

A fogadó, amelynek névadó oroszlánjai ma is őrzik a bejáratot, főként az Alföldről jött kereskedők közt volt népszerű, akik a közeli Kecskeméti kapun léptek be a város területére. Ma a Károli Gáspár Református Egyetem igazgatósága működik az emeleti falak közt.

A városközpont legnagyobb ma is álló kastélya, Károlyi György királyi főudvarmester pompás palotája. Legrégebbi falai a 18. századból származnak, a mai formáját 1830-ra nyerte el.  

A kastély parkja, azaz a mai Károlyi-kert, hazánk egyik első angolparkja, csodával határos módon elkerülte a beépítést a város legdinamikusabb fejlődését hozó száz évben, 1932 óta pedig immár közpark.

Az épület 1957 óta a Petőfi Irodalmi Múzeum otthona, az állandó kiállítás mellett számos rendezvény helyszíne. Északnyugati homlokzatát nyáron a Ferenczy István utca három óriási platánfája árnyékolja.

Az Erzsébet téren álló Derra-ház első két emelete még 1830-ban épült, azonban a nyolc évvel későbbi árvíz nyomán részben összeomlott. Ma látható formáját 1839-re, Hild József keze nyomán nyerte el, a város egyik első háromemeletes magasházaként, utat mutatva a következő hét évtized szédületes tempójú, tömbös bérház-építései előtt.

Nézőpontok/Vélemény

Hírmondók az özönvíz előttről – séta a 200 évvel ezelőtti Pesten

2024.01.06. 16:34
1/18

A régi városfal bontása a 19. századra jórészt befejeződött. Egykori nyomvonalát ma is pontosan kirajzolja a Múzeum és Vámház körutak belső oldali teleksorának hátsó – körúttal ellentétes – oldala, ahol kisebb szakaszai ma is megtalálhatók. Legnagyobb épen maradt része a megújult Bástya utcai park látványos eleme.

A Március 15. tér sarkán túl, a Piarista utca 2. szám alatt áll a főváros legjobb állapotban fennmaradt, nem egyházi barokk épülete, a Péterffy-palota.

Az 1755-ben épült ház tervezői a Mayerhoffer építőmester család, akiknek rajzasztalán sok egyéb mellett a gödöllői, hatvani, és péceli kastélyok is formát öltöttek.

A valaha alacsonyabb utcaszint fölött két méter magasban kitett emléktábla jelzi az egykori ár szintjét. A falak mögött működő Százéves Étterem a nevét az 1931-es felújításakor kapta, így szigorúan véve a mai neve 193-al kezdődhetne.

A Vitkovics Mihály utca 12-ben egy szintén kivételesen régi épület áll: a korábban itt működő sarkantyúkészítő műhely nyomán Sarkantyús háznak nevezett épületet a 19. század elején Schaffer József építtette.

A ház homlokzatán ma is nő a pesti belváros maroknyi vadszőlőinek egyike.

A közeli Városház utcában áll az egykori Vármegyeháza, ami formáját és funkcióját tekintve is alig változott az elmúlt száznyolcvan évben. Tervezője Hild János, Hild József apja. Ez a terület a Dunához közeli fekvése ellenére a belváros legmagasabb pontja, amit elkerült az 1831-es árvíz.

A pestieknél is öregebb házak persze elsősorban Budán sorakoznak, amelynek dunaparti részét szintén nem kímélte az ár. A már ekkor is közel száz éves Fehér Kereszt fogadó rokokó stílusú épülete a mai Batthyány-téren áll.

Az egykor a mainál is frekventáltabb tér évtizedeken át volt a Bécsbe induló gyorskocsik végállomása, az utasokat több környékbeli fogadó is várta. Ennek a kornak az emléke a tágas, árkádos belső udvar, ami kocsiszínként szolgált.

Nem csak a reformkor, de a római építők munkáját is dicséri a Belvárosi plébániatemplom falainak állékonysága, hiszen a szerkezete részben az egykori Contra-Aquincum erődítmény alapjaira támaszkodik. Akadnak még román kori, gótikus és persze barokk korban épült falai is.

Messze a városközponti nagytemplom mögött, a 18. század eleji Pest első, városfalon kívüli temploma volt a Szent Rókus kápolna, az egykori pesti temető közepén.

A mai formáját 1765-re elnyerő barokk templom falán az egykori ár mellett a terepszint is megfigyelhető. Az évtizedek alatt millió tonnányi földet megmozgató tereprendezések, nagyrészt feltöltések, legalább olyan fontosak voltak a város árvízvédelemében, mint a látványos parti műtárgyak.

A Kálvin-tér Virág Csaba tervezte hatalmas irodaházának árnyékában áll az apró Két Oroszlán Fogadó épülete. Korai történetéből csak annyi biztos, hogy 1775-ben már működött ezen a néven.

A fogadó, amelynek névadó oroszlánjai ma is őrzik a bejáratot, főként az Alföldről jött kereskedők közt volt népszerű, akik a közeli Kecskeméti kapun léptek be a város területére. Ma a Károli Gáspár Református Egyetem igazgatósága működik az emeleti falak közt.

A városközpont legnagyobb ma is álló kastélya, Károlyi György királyi főudvarmester pompás palotája. Legrégebbi falai a 18. századból származnak, a mai formáját 1830-ra nyerte el.  

A kastély parkja, azaz a mai Károlyi-kert, hazánk egyik első angolparkja, csodával határos módon elkerülte a beépítést a város legdinamikusabb fejlődését hozó száz évben, 1932 óta pedig immár közpark.

Az épület 1957 óta a Petőfi Irodalmi Múzeum otthona, az állandó kiállítás mellett számos rendezvény helyszíne. Északnyugati homlokzatát nyáron a Ferenczy István utca három óriási platánfája árnyékolja.

Az Erzsébet téren álló Derra-ház első két emelete még 1830-ban épült, azonban a nyolc évvel későbbi árvíz nyomán részben összeomlott. Ma látható formáját 1839-re, Hild József keze nyomán nyerte el, a város egyik első háromemeletes magasházaként, utat mutatva a következő hét évtized szédületes tempójú, tömbös bérház-építései előtt.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.